Ik had nog niets verwezen, was alleen even benieuwd naar het budget dat er ongeveer beschikbaar is.quote:Op maandag 11 februari 2013 14:11 schreef Puala het volgende:
....Maar leuk dat je verwijst naar Marktplaats en andere sites. Ik vind het vaak een leuk aanbod, maar het zegt me weinig waar ik op moet letten qua aanschaf.
Ik heb nu het geld niet liggen, dus ik ga niets claimen van iemand andersquote:Op maandag 11 februari 2013 15:36 schreef Doodkapje het volgende:
Zit er niets tussen bij die set van PKfotografie? Misschien kan hij je wat tips geven en adviseren? FOT / Het grote kleine fotografie ruilhoekje Deel VI
Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen blijven is mijn ervaring dat er geen betere manier is om een afkeer van je eigen studio te krijgen dan te gaan broddelen met bouwlampen. Die dingen zijn voor fotografie zo goed als ongeschikt, hooguit om de boel warm te houden, maar daar zijn betere electrische kacheltjes voor denkbaar.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:16 schreef spreading het volgende:
Je kan alle kanten op, Raul Neijhorst is bijvoorbeeld heel creatief begonnen met bouwlampen..
http://www.youtube.com/playlist?list=PLA8DFC0E33130B3F9
Onzin, een studioflits met plu is net zo goed te richten als een box. Daarbij heb je met plu's voor heel weinig geld heel veel verschillende mogelijkheden waar een box meestal maar één karakter heeft. Boxen staan dan natuurlijk wel weer helemaal proquote:Een of twee studiolampen zijn aan te raden waarbij softboxen schijn je meer te kunnen richten dan plu`s.
Waar je die aperte onzin vandaan haalt is me even een raadsel, elk levend wezen is met (studio)flitsers risicoloos te verlichten.quote:Houd er ook rekening mee dat als je richting newborn wilt, daar vaak geen flitsers aan te pas komen. Maar voornamelijk met daglicht of daglichtlampen worden gebruikt.
Kijk, die ervaring delen we dan. Ik vind het zelf ook minder fijn werken. Maar het was meer om kenbaar te maken dat er ook andere opties zijn en een flitser dus niet heilig is. Een film waarin iemand het laat zien die er professioneel ook mee verder is gegaan(niet met bouwlampen, wel met continulicht) is dan natuurlijk HET middel om te laten zien dat dit ook een optie is.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:37 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen blijven is mijn ervaring dat er geen betere manier is om een afkeer van je eigen studio te krijgen dan te gaan broddelen met bouwlampen. Die dingen zijn voor fotografie zo goed als ongeschikt, hooguit om de boel warm te houden, maar daar zijn betere electrische kacheltjes voor denkbaar.
Met plu`s heb je altijd meer lichtafval. Een softbox is afgesloten, op een vlak na waar het licht doorkomt. Een plu staat er altijd wat vanaf en zal er dus wat meer licht naast vallen. Neemt niet weg dat je hier ook mooie dingen mee kan bereiken, maar je hebt wel wat extra licht waar je et soms niet wilt hebben. Dat een plu meer opties heeft als een box is zonder meer waar, een box moet je altijd aanpassen of een andere box kopen om het licht te veranderen. Of het meer pro staat of niet hoort in mijn ogen niet uit te maken, het resultaat dat telt. Of je nou met een bouwlamp, een gloeilamp of een flitser werkt, als het maar doet wat jij in je hoofd hebt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:37 schreef Ouwesok het volgende:
Onzin, een studioflits met plu is net zo goed te richten als een box. Daarbij heb je met plu's voor heel weinig geld heel veel verschillende mogelijkheden waar een box meestal maar één karakter heeft. Boxen staan dan natuurlijk wel weer helemaal pro
Lees mijn verhaal nog een keer. Ik heb het nergens over risicovol of risicoloos. Dus waarom je aangeeft dat ik onzin verkondig is mij een raadsel. Het is alleen wel een argument wat vaak aangehaald word door iedereen, dus misschien dacht je het daardoor te lezen?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:37 schreef Ouwesok het volgende:
Waar je die aperte onzin vandaan haalt is me even een raadsel, elk levend wezen is met (studio)flitsers risicoloos te verlichten.
Budgettechnisch is het bijzonder onhandig om met iets te gaan verlichten dat in principe niet voor fotografie bedoeld is. De eerste echt bruikbare continueverlichting die minder kost dan een studioflitser moet ik nog tegenkomenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 23:05 schreef spreading het volgende:
[..]
Kijk, die ervaring delen we dan. Ik vind het zelf ook minder fijn werken. Maar het was meer om kenbaar te maken dat er ook andere opties zijn en een flitser dus niet heilig is. Een film waarin iemand het laat zien die er professioneel ook mee verder is gegaan(niet met bouwlampen, wel met continulicht) is dan natuurlijk HET middel om te laten zien dat dit ook een optie is.
Misschien een domme vraag, maar heb je wel eens met een studioflitser gewerktquote:Met plu`s heb je altijd meer lichtafval. Een softbox is afgesloten, op een vlak na waar het licht doorkomt. Een plu staat er altijd wat vanaf en zal er dus wat meer licht naast vallen. Neemt niet weg dat je hier ook mooie dingen mee kan bereiken, maar je hebt wel wat extra licht waar je et soms niet wilt hebben. Dat een plu meer opties heeft als een box is zonder meer waar, een box moet je altijd aanpassen of een andere box kopen om het licht te veranderen. Of het meer pro staat of niet hoort in mijn ogen niet uit te maken, het resultaat dat telt. Of je nou met een bouwlamp, een gloeilamp of een flitser werkt, als het maar doet wat jij in je hoofd hebt.
[..]
Weer zo'n mooie misser, flitslicht is niet hard, het is alleen veel. De meeste continu-lichtbronnen zijn veel harder dan flitslicht, worden alleen door fotografen (meestal niet door modellen/klanten) als zachter ervaren. Mensen blijft raar spul als ze hobbies gaan ontwikkelenquote:Lees mijn verhaal nog een keer. Ik heb het nergens over risicovol of risicoloos. Dus waarom je aangeeft dat ik onzin verkondig is mij een raadsel. Het is alleen wel een argument wat vaak aangehaald word door iedereen, dus misschien dacht je het daardoor te lezen?
Wat ik aangeef is dat het vaker gebruikt word, door te flitsen maak je de foto`s vaak wat harder terwijl newborn vaak wat lief moet zijn. Of je moet heel goed kunnen flitsen, maar aangezien ts ermee wilt beginnen lijkt mij dat ze dat (nog) niet kan. Schadelijk is het niet, er zijn wel verhalen van kinderen die gaan huilen door het korte, krachtige licht, maar hoever dat waar is weet ik dan weer niet.
Nogmaals: opties. Niet om laten lullen dat het ene beter is dan het andere, misschien vind ts ondanks dat het duurder is het wel fijner werken. Ik heb namelijk geleerd niet blind te staren op een ding (flitsen) maar ook naar alternatieven te kijken (continu). Als je niet weet dat het er is en dat er goede resultaten mee te behalen zijn maar het misschien wel helemaal jou ding is ipv flitsen, word het nog duurder als je alles gaat kopen nadat je eerst zeg ¤300 euro aan flitsapparatuur hebt gekocht.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 23:15 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Budgettechnisch is het bijzonder onhandig om met iets te gaan verlichten dat in principe niet voor fotografie bedoeld is. De eerste echt bruikbare continueverlichting die minder kost dan een studioflitser moet ik nog tegenkomen
Jep, alleen helaas minder vaak dan ik zou willen. Het ligt eraan wat ts wilt. Wilt ze de normale portretten maken of highkey, geen probleem met plu`s. Wil je lowkey hebben wil je absoluut geen licht(ook al is het maar een beetje) waar je het niet bedoeld. Voor de kostenbesparing moet ik het natuurlijk wel eens zijn met je.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 23:15 schreef Ouwesok het volgende:
Misschien een domme vraag, maar heb je wel eens met een studioflitser gewerkt
Zelfs met een kleine monohead heb je al zo'n bak licht dat je dat beetje dat het zwerk in vliegt al helemaal niet meer interesseert. Voor de goedkoopste softbox koop je minstens vier plu's, de meeste goedkopere flitsers kunnen met de standardreflector een plu volblazen Ik moest er nog ooit aparte reflectoren voor kopen
Dat van die kinderen was meer van horen zeggen (ik zeg zelf dat er verhalen zijn dat...). Dat heb ik helaas nog niet kunnen proberen, aangezien als ik al kinderen schiet dit bekende zijn.quote:Weer zo'n mooie misser, flitslicht is niet hard, het is alleen veel. De meeste continu-lichtbronnen zijn veel harder dan flitslicht, worden alleen door fotografen (meestal niet door modellen/klanten) als zachter ervaren. Mensen blijft raar spul als ze hobbies gaan ontwikkelen
Als kinderen in paniek raken bij een fotosessie is dat meestal een zenuwenkwestie bij ouders én/óf natuurlijk de fotograaf. Voor volwassenen kun je onzekerheid nog verbergen, bij kinderen lukt je dat gegarandeerd niet, zeker niet als ze nog heel klein zijn (of 'newborn' in goed hip Nederlands)
oldborn, zou je dat ook hebben ?
Tja dat ligt eraan hoeveel je wilt belichten. Heb zelf geen flitsers en werk er dan ook maar soms mee, maar voor 1 persoon schijnt rond de 200 watt inderdaad al goed te zijn.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:30 schreef Susteren het volgende:
Wat ik me afvraag: hoeveel ws flitskoppen gebruiken jullie?
Ik hoor dat de meeste minimaal 400ws gebruiken, maar vaak op minimale power. Zou bijv. een 200ws Calumet Genesis met softbox in een kleine studio niet voldoende zijn?
Vind de Calumet Genesis 200ws kit namelijk erg mooi:quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:07 schreef spreading het volgende:
[..]
Nogmaals: opties. Niet om laten lullen dat het ene beter is dan het andere, misschien vind ts ondanks dat het duurder is het wel fijner werken. Ik heb namelijk geleerd niet blind te staren op een ding (flitsen) maar ook naar alternatieven te kijken (continu). Als je niet weet dat het er is en dat er goede resultaten mee te behalen zijn maar het misschien wel helemaal jou ding is ipv flitsen, word het nog duurder als je alles gaat kopen nadat je eerst zeg ¤300 euro aan flitsapparatuur hebt gekocht.
[..]
Jep, alleen helaas minder vaak dan ik zou willen. Het ligt eraan wat ts wilt. Wilt ze de normale portretten maken of highkey, geen probleem met plu`s. Wil je lowkey hebben wil je absoluut geen licht(ook al is het maar een beetje) waar je het niet bedoeld. Voor de kostenbesparing moet ik het natuurlijk wel eens zijn met je.
[..]
Dat van die kinderen was meer van horen zeggen (ik zeg zelf dat er verhalen zijn dat...). Dat heb ik helaas nog niet kunnen proberen, aangezien als ik al kinderen schiet dit bekende zijn.
Continulicht kan net zo hard zijn, kwestie van het plaatsen en de grote van je box/plu ten opzichte van je model. Kleine bron is hard licht, grote bron is zacht licht(want minder/zachtere schaduwen) of in ieder geval zo heb ik het geleerd.
Wat ik zeg is dat het harder oogt, dat het vaak het lieve uit de foto`s haalt. Maar vaak is dit wel door het verkeerd gebruik van de flitsers.
Oldborn bestaat nog niet geloof ik, maar je kan proberen het te introduceren
[..]
Tja dat ligt eraan hoeveel je wilt belichten. Heb zelf geen flitsers en werk er dan ook maar soms mee, maar voor 1 persoon schijnt rond de 200 watt inderdaad al goed te zijn.
Wat ik zelf vooral merk is dat speedlights het licht minder goed verspreiden dan een studioflitser. Kan er natuurlijk aan liggen dat ik door een paraplu schoot en niet door een softbox. Verder is je vermogen wat minder, zeker als je voor de goedkope speedlights gaat.quote:Op dinsdag 2 april 2013 15:19 schreef Puala het volgende:
Ik ben er in mijn hoofd nog steeds mee bezig en ik overweeg om een strobisten set aan te schaffen voor in een studio. Voordeel hiervan is dat mijn "studio" ook buiten kan zijn of op een urbex locatie.
Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |