abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122749081
Ik vind studiofotografie echt O+ :9 :9~ en zou me er graag mee bezig gaan houden. Portretten vind ik erg leuk, maar ik overweeg nu een achtergronddoek + 2 flitsers aan te schaffen. Maar wat moet dat worden? ik heb geen idee. Ik ken niemand met een studio waarbij ik een keer kan komen hobbyen om te kijken of het past bij mij.

Ik kan een kamer beschikbaar maken waar de spullen kunnen staan zonder dat ik het elke keer moet afbreken, maar ik zou het wel fijn vinden als het achtergronddoek verplaatsbaar is net als de flitsers.

Ik heb een canon 50D met een 24-70 2.8 en zoek dus een aanvulling voor deze set. En verder voor dingen die handig zijn in een studio. Ik schiet bijv. wel eens zelfportretten en zou ook vanaf afstand mijn camera willen kunnen bedienen.

En het is vast allemaal googlebaar wat ik nu vraag, maar vaak raak ik na 4 zinnen de draad al kwijt omdat het gelijk vol staat met technische termen en dat je dit en dit merk moet hebben enz. Maar ik ben ook meer op zoek naar de hoe en waarom en dat ontbreekt dan vaak.

Oh en uiteraard moet het zo min mogelijk geld kosten tenzij iemand duidelijk kan zeggen: als je hier 100 euro meer aan uit geeft dan krijg je dit, dit en dit er bij en dat is daar en daar rete handig voor. Dan ben ik een stukje minder krenterig :@
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 februari 2013 @ 14:02:50 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_122749384
Beginnen we maar eens met de hamvraag: Wat is je totale budget :?
Je kunt voor minimaal bedrag iets studio-achtigs maken waarin het heerlijk hobby'en is. Het is echter handiger om toch met een zeker minimum te beginnen.
Sommige dingen kun je mee improviseren (achtergronden, reflectiemateriaal e.d.) andere dingen kun je toch echt beter wat meer aandacht aan geven.
En als je dat handig aanpakt kun je zoveel improviseren dat je weer meer budget overhoudt voor belangrijke dingen

Qua beschikbare spullen: Er staat op internet bijzonder fraaie studioverlichting te koop, er zit echter ook veel tussen waarvan ik de veronderstelling aandurf dat je er na drie maanden op uitgekeken bent. Ook daar weer is je budget redelijk belangrijk, je kunt het maar één keer uitgeven.

Behelzen je studioaspiraties alleen portret :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_122749679
Mijn budget is redelijk flexibel. Ik heb het nu toch niet direct liggen en moet sparen. Als ik voor 500 euro een set kan kopen die mij voor 3 jaar genoeg uitdaging kan geven doe ik dat. Als het met minder kan, graag. Als meer nodig is wil ik ook graag weten waarom.

En ik sta open voor improviseren. Alleen voor nu weet ik niet zo goed wat ik nodig heb en waar ik mee zou kunnen beginnen. Ik kan een zelfportret maken zoals dit, maar ik kan moeilijk een vriendin tussen 2 lampen zetten die je normaal in je vensterbank hebt staan enz. Ik zoek toch wel iets wat wat uitstraling heeft en wat richting professionele fotografie gaat.

Niet enkel portretten, maar ik vind het wel eigenlijk heel erg leuk om te doen. Uiteindelijk wil ik richting new born shoots en familie shoots. Voor nu eerst maar eens beginnen met een vriendin uitnodigen en daar wat portretten/andere foto's van maken.

Maar leuk dat je verwijst naar Marktplaats en andere sites. Ik vind het vaak een leuk aanbod, maar het zegt me weinig waar ik op moet letten qua aanschaf.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 februari 2013 @ 14:29:48 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_122750317
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 14:11 schreef Puala het volgende:
....Maar leuk dat je verwijst naar Marktplaats en andere sites. Ik vind het vaak een leuk aanbod, maar het zegt me weinig waar ik op moet letten qua aanschaf.
Ik had nog niets verwezen, was alleen even benieuwd naar het budget dat er ongeveer beschikbaar is.

Improviseren kun je met name daar waar het achtergronden en reflectiemateriaal betreft. Koop je die dingen als 'pro-photo' dan ben je tientjes kwijt waar je voor nog geen tien euro enkele vierkante meters piepschuim koopt dat prachtig reflecteert. Nog een paar euro erbij voor een rol radiatorfolie en met wat tape en een schaar en een goed gevoel kun je je eigen reflectoren maken, helemaal custom-made.

Iets dergelijks geldt voor achtergronden. Je kunt ze speciaal voor studiogebruik kopen en er zijn er zoveel dat je jezelf compleet de hulpverlening in kunt kopen en dan nóg de achtergrond niet hebben die je graag had willen hebben. Laat voor achtergronden dus gewoon je creativiteit de vrije loop en uiteindelijk blijken er overal buiten de fotowinkel de meest alleraardigste achtergronden te koop te zijn, vaak voor een fractie van een 'echte'. Wat wél handig is is zo'n systeem met twee statieven en een dwarsbalk waarop je die achtergronden kunt ophangen. Dingen zijn niet zo belazerd duur.
Wat verder nog best te kopen is zijn twee rollen achtergrondkarton, hoeven ook niet zo bar veel te kosten.

Met verlichting zou ik niet experimenteren. Zoek daarvoor twee niet al te prestigieuze studioflitsertjes van maximaal zo'n driehonderd wattseconde uit met elk een statiefje eronder.
Belangrijk aan die monohead is dat je het vermogen over een breed bereik kunt regelen. Let er bij de instellamp op dat die een beetje gangbaar is, scheelt weer geld als ie vervangen moet worden.

Koop dan bij voorkeur het op één na voordeligste lampstatief, die heeft namelijk luchtdemping waardoor je niet de beruchte klap hoort wanneer je onbedoeld de verkeerde schroef losdraait (met die klap is minstens je instellamp naar zijn grootje). Luchtdemping zorgt ervoor dat het statief in zo'n geval langzaam zichzelf inschuift.

Qua lichtvormers voor portret. Menig gearhead zweert bij softboxen, ik vind voor portret de ouderwetse plu een stuk beter bruikbaar met als bijkomend voordeel dat ie veel goedkoper is. Een witte plu kun je zowel in flitsen als doorheen flitsen, met die laatste variant krijg je licht als kwam het uit een softbox.
Beautydishes, snoots, projectiespots en noem ze maar op, allemaal leuk, maar vooral in het begin kun je prima zonder. Leer eerst eens licht kneden met twee plu'tjes, dan kun je in die tijd het budget opbouwen en het ook uitgeven aan iets wat je wilt en niet iets wat zo mooi in die folder stond.

Wil je dus starten dan zou je boodschappenlijstje moeten bestaan uit:
- twee monoheads (max 300Ws)
- twee gedempte lampstatiefjes
- plu'tjes, zowel wit als reflecterend
- ophangding voor achtergronden
- evt. achtergrondkarton.

Zonder in merken te willen vervallen moet zoiets prima binnen budget bij elkaar te zoeken zijn binnen het gestelde budget en heb je iets waarmee je al prima aan de studio kunt snuffelen.
pi_122750499
Zorg voor de volgende dingen:

250/300 w / s flitsset (falconeyes bijv. met 1 softbox en 1paraplu)
Een trigger (cactus v4)
Een Witte achtergrond van 3x6 meter (Doek of Papieren rol)
Een ruimte van meer 4 of meer meter breed en diezelfde lengte, heb je dit niet dan word het een 1.5m breed doek en zal je bij familie shoots e.d. snel tekort komen.

Optioneel:
Een losse hotshoe flitser voor laag bij de grond fotograferen
Een paar kleurenfilters van de studio/film lampen om kleur in de achtergrond te brengen
Reflector, piepshuim of ebay opvouw reflector.

Jou camera en lenz zijn goed hiervoor en daar hoeft verder weinig aan gedaan te worden.

Maar verreweg het belangrijkst is dat je eerst de basis theorie leert als je die nog niet kent.
pi_122752838
Zit er niets tussen bij die set van PKfotografie? Misschien kan hij je wat tips geven en adviseren? FOT / Het grote kleine fotografie ruilhoekje Deel VI
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_122752974
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:36 schreef Doodkapje het volgende:
Zit er niets tussen bij die set van PKfotografie? Misschien kan hij je wat tips geven en adviseren? FOT / Het grote kleine fotografie ruilhoekje Deel VI
Ik heb nu het geld niet liggen, dus ik ga niets claimen van iemand anders :)
Maar ik zal hem eens een berichtje sturen :)
pi_122786051
Je kan alle kanten op, Raul Neijhorst is bijvoorbeeld heel creatief begonnen met bouwlampen..
http://www.youtube.com/playlist?list=PLA8DFC0E33130B3F9
Een of twee studiolampen zijn aan te raden waarbij softboxen schijn je meer te kunnen richten dan plu`s.
Houd er ook rekening mee dat als je richting newborn wilt, daar vaak geen flitsers aan te pas komen. Maar voornamelijk met daglicht of daglichtlampen worden gebruikt.
pi_122802834
Als je budget krap is kun je ook eens beginnen met een kant en klaar setje.

https://www.koopgoedkoop.nl/hobby-speelgoed/fotografie/studiosets

Dan ben je niet meteen een hoop kwijt, en kun je toch wat proberen. Een krachtigere flitser kun je dan altijd nog toevoegen.
En je kan natuurlijk ook eea combineren, een paar softboxen met daglichtlampen geven ook aardig wat licht.

En met een beetje redelijke camera kun je ook wel wat hoger dan ISO100 schieten.

Op Ebay kun je redelijk voordelig daglichtlampen kopen (Ik heb 12 eur betaald voor een 135W lamp). Voordeel is dat je dan ook kunt mixen met flitslicht, dezelfde kleurtemperatuur.

Als t in een kleine ruimte gaat kun je ook een simpele flitser gebruiken en hier een softbox op doen. Voor zo'n 50 eur kun je bv een prima Yongnuo flitsertje kopen. Dan heb je geen 300w/sec, maar goed, dat is niet perse noodzakelijk. Zeker niet als je klein begint en geen groepsfoto's wilt doen.

Mooiste is idd een 'echte' studioflitser, maar dat icm statieven, softboxen, triggering enz tikt natuurlijk leuk aan.

Als alles op een vaste positie staat kun je ook prima handmatig beginnen en (slave)triggers gebruiken. Een Cactus/Pocketwizard met TTL en de hele bende is natuurlijk mooier, maar kost ook wat meer
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 12 februari 2013 @ 20:37:27 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_122803403
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 13:16 schreef spreading het volgende:
Je kan alle kanten op, Raul Neijhorst is bijvoorbeeld heel creatief begonnen met bouwlampen..
http://www.youtube.com/playlist?list=PLA8DFC0E33130B3F9
Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen blijven is mijn ervaring dat er geen betere manier is om een afkeer van je eigen studio te krijgen dan te gaan broddelen met bouwlampen. Die dingen zijn voor fotografie zo goed als ongeschikt, hooguit om de boel warm te houden, maar daar zijn betere electrische kacheltjes voor denkbaar.
quote:
Een of twee studiolampen zijn aan te raden waarbij softboxen schijn je meer te kunnen richten dan plu`s.
Onzin, een studioflits met plu is net zo goed te richten als een box. Daarbij heb je met plu's voor heel weinig geld heel veel verschillende mogelijkheden waar een box meestal maar één karakter heeft. Boxen staan dan natuurlijk wel weer helemaal pro

quote:
Houd er ook rekening mee dat als je richting newborn wilt, daar vaak geen flitsers aan te pas komen. Maar voornamelijk met daglicht of daglichtlampen worden gebruikt.
Waar je die aperte onzin vandaan haalt is me even een raadsel, elk levend wezen is met (studio)flitsers risicoloos te verlichten.
pi_122811935
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen blijven is mijn ervaring dat er geen betere manier is om een afkeer van je eigen studio te krijgen dan te gaan broddelen met bouwlampen. Die dingen zijn voor fotografie zo goed als ongeschikt, hooguit om de boel warm te houden, maar daar zijn betere electrische kacheltjes voor denkbaar.

Kijk, die ervaring delen we dan. Ik vind het zelf ook minder fijn werken. Maar het was meer om kenbaar te maken dat er ook andere opties zijn en een flitser dus niet heilig is. Een film waarin iemand het laat zien die er professioneel ook mee verder is gegaan(niet met bouwlampen, wel met continulicht) is dan natuurlijk HET middel om te laten zien dat dit ook een optie is.

quote:

Onzin, een studioflits met plu is net zo goed te richten als een box. Daarbij heb je met plu's voor heel weinig geld heel veel verschillende mogelijkheden waar een box meestal maar één karakter heeft. Boxen staan dan natuurlijk wel weer helemaal pro

Met plu`s heb je altijd meer lichtafval. Een softbox is afgesloten, op een vlak na waar het licht doorkomt. Een plu staat er altijd wat vanaf en zal er dus wat meer licht naast vallen. Neemt niet weg dat je hier ook mooie dingen mee kan bereiken, maar je hebt wel wat extra licht waar je et soms niet wilt hebben. Dat een plu meer opties heeft als een box is zonder meer waar, een box moet je altijd aanpassen of een andere box kopen om het licht te veranderen. Of het meer pro staat of niet hoort in mijn ogen niet uit te maken, het resultaat dat telt. Of je nou met een bouwlamp, een gloeilamp of een flitser werkt, als het maar doet wat jij in je hoofd hebt.

quote:

Waar je die aperte onzin vandaan haalt is me even een raadsel, elk levend wezen is met (studio)flitsers risicoloos te verlichten.
Lees mijn verhaal nog een keer. Ik heb het nergens over risicovol of risicoloos. Dus waarom je aangeeft dat ik onzin verkondig is mij een raadsel. Het is alleen wel een argument wat vaak aangehaald word door iedereen, dus misschien dacht je het daardoor te lezen?
Wat ik aangeef is dat het vaker gebruikt word, door te flitsen maak je de foto`s vaak wat harder terwijl newborn vaak wat lief moet zijn. Of je moet heel goed kunnen flitsen, maar aangezien ts ermee wilt beginnen lijkt mij dat ze dat (nog) niet kan. Schadelijk is het niet, er zijn wel verhalen van kinderen die gaan huilen door het korte, krachtige licht, maar hoever dat waar is weet ik dan weer niet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 12 februari 2013 @ 23:15:32 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_122812437
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:05 schreef spreading het volgende:

[..]

Kijk, die ervaring delen we dan. Ik vind het zelf ook minder fijn werken. Maar het was meer om kenbaar te maken dat er ook andere opties zijn en een flitser dus niet heilig is. Een film waarin iemand het laat zien die er professioneel ook mee verder is gegaan(niet met bouwlampen, wel met continulicht) is dan natuurlijk HET middel om te laten zien dat dit ook een optie is.
Budgettechnisch is het bijzonder onhandig om met iets te gaan verlichten dat in principe niet voor fotografie bedoeld is. De eerste echt bruikbare continueverlichting die minder kost dan een studioflitser moet ik nog tegenkomen

quote:
Met plu`s heb je altijd meer lichtafval. Een softbox is afgesloten, op een vlak na waar het licht doorkomt. Een plu staat er altijd wat vanaf en zal er dus wat meer licht naast vallen. Neemt niet weg dat je hier ook mooie dingen mee kan bereiken, maar je hebt wel wat extra licht waar je et soms niet wilt hebben. Dat een plu meer opties heeft als een box is zonder meer waar, een box moet je altijd aanpassen of een andere box kopen om het licht te veranderen. Of het meer pro staat of niet hoort in mijn ogen niet uit te maken, het resultaat dat telt. Of je nou met een bouwlamp, een gloeilamp of een flitser werkt, als het maar doet wat jij in je hoofd hebt.

[..]
Misschien een domme vraag, maar heb je wel eens met een studioflitser gewerkt :?
Zelfs met een kleine monohead heb je al zo'n bak licht dat je dat beetje dat het zwerk in vliegt al helemaal niet meer interesseert. Voor de goedkoopste softbox koop je minstens vier plu's, de meeste goedkopere flitsers kunnen met de standardreflector een plu volblazen Ik moest er nog ooit aparte reflectoren voor kopen

quote:
Lees mijn verhaal nog een keer. Ik heb het nergens over risicovol of risicoloos. Dus waarom je aangeeft dat ik onzin verkondig is mij een raadsel. Het is alleen wel een argument wat vaak aangehaald word door iedereen, dus misschien dacht je het daardoor te lezen?
Wat ik aangeef is dat het vaker gebruikt word, door te flitsen maak je de foto`s vaak wat harder terwijl newborn vaak wat lief moet zijn. Of je moet heel goed kunnen flitsen, maar aangezien ts ermee wilt beginnen lijkt mij dat ze dat (nog) niet kan. Schadelijk is het niet, er zijn wel verhalen van kinderen die gaan huilen door het korte, krachtige licht, maar hoever dat waar is weet ik dan weer niet.
Weer zo'n mooie misser, flitslicht is niet hard, het is alleen veel. De meeste continu-lichtbronnen zijn veel harder dan flitslicht, worden alleen door fotografen (meestal niet door modellen/klanten) als zachter ervaren. Mensen blijft raar spul als ze hobbies gaan ontwikkelen :')

Als kinderen in paniek raken bij een fotosessie is dat meestal een zenuwenkwestie bij ouders én/óf natuurlijk de fotograaf. Voor volwassenen kun je onzekerheid nog verbergen, bij kinderen lukt je dat gegarandeerd niet, zeker niet als ze nog heel klein zijn (of 'newborn' in goed hip Nederlands)
oldborn, zou je dat ook hebben ?
pi_122820532

Best vet _O_

Wat ik me afvraag: hoeveel ws flitskoppen gebruiken jullie?

Ik hoor dat de meeste minimaal 400ws gebruiken, maar vaak op minimale power. Zou bijv. een 200ws Calumet Genesis met softbox in een kleine studio niet voldoende zijn?

[ Bericht 17% gewijzigd door Susteren op 13-02-2013 10:57:15 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_122821646
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Budgettechnisch is het bijzonder onhandig om met iets te gaan verlichten dat in principe niet voor fotografie bedoeld is. De eerste echt bruikbare continueverlichting die minder kost dan een studioflitser moet ik nog tegenkomen

Nogmaals: opties. Niet om laten lullen dat het ene beter is dan het andere, misschien vind ts ondanks dat het duurder is het wel fijner werken. Ik heb namelijk geleerd niet blind te staren op een ding (flitsen) maar ook naar alternatieven te kijken (continu). Als je niet weet dat het er is en dat er goede resultaten mee te behalen zijn maar het misschien wel helemaal jou ding is ipv flitsen, word het nog duurder als je alles gaat kopen nadat je eerst zeg ¤300 euro aan flitsapparatuur hebt gekocht.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:15 schreef Ouwesok het volgende:

Misschien een domme vraag, maar heb je wel eens met een studioflitser gewerkt :?
Zelfs met een kleine monohead heb je al zo'n bak licht dat je dat beetje dat het zwerk in vliegt al helemaal niet meer interesseert. Voor de goedkoopste softbox koop je minstens vier plu's, de meeste goedkopere flitsers kunnen met de standardreflector een plu volblazen Ik moest er nog ooit aparte reflectoren voor kopen

Jep, alleen helaas minder vaak dan ik zou willen. Het ligt eraan wat ts wilt. Wilt ze de normale portretten maken of highkey, geen probleem met plu`s. Wil je lowkey hebben wil je absoluut geen licht(ook al is het maar een beetje) waar je het niet bedoeld. Voor de kostenbesparing moet ik het natuurlijk wel eens zijn met je.

quote:
Weer zo'n mooie misser, flitslicht is niet hard, het is alleen veel. De meeste continu-lichtbronnen zijn veel harder dan flitslicht, worden alleen door fotografen (meestal niet door modellen/klanten) als zachter ervaren. Mensen blijft raar spul als ze hobbies gaan ontwikkelen :')

Als kinderen in paniek raken bij een fotosessie is dat meestal een zenuwenkwestie bij ouders én/óf natuurlijk de fotograaf. Voor volwassenen kun je onzekerheid nog verbergen, bij kinderen lukt je dat gegarandeerd niet, zeker niet als ze nog heel klein zijn (of 'newborn' in goed hip Nederlands)
oldborn, zou je dat ook hebben ?
Dat van die kinderen was meer van horen zeggen (ik zeg zelf dat er verhalen zijn dat...). Dat heb ik helaas nog niet kunnen proberen, aangezien als ik al kinderen schiet dit bekende zijn.
Continulicht kan net zo hard zijn, kwestie van het plaatsen en de grote van je box/plu ten opzichte van je model. Kleine bron is hard licht, grote bron is zacht licht(want minder/zachtere schaduwen) of in ieder geval zo heb ik het geleerd.
Wat ik zeg is dat het harder oogt, dat het vaak het lieve uit de foto`s haalt. Maar vaak is dit wel door het verkeerd gebruik van de flitsers.
Oldborn bestaat nog niet geloof ik, maar je kan proberen het te introduceren :)

quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:30 schreef Susteren het volgende:
Wat ik me afvraag: hoeveel ws flitskoppen gebruiken jullie?

Ik hoor dat de meeste minimaal 400ws gebruiken, maar vaak op minimale power. Zou bijv. een 200ws Calumet Genesis met softbox in een kleine studio niet voldoende zijn?
Tja dat ligt eraan hoeveel je wilt belichten. Heb zelf geen flitsers en werk er dan ook maar soms mee, maar voor 1 persoon schijnt rond de 200 watt inderdaad al goed te zijn.
pi_122821853
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:07 schreef spreading het volgende:

[..]

Nogmaals: opties. Niet om laten lullen dat het ene beter is dan het andere, misschien vind ts ondanks dat het duurder is het wel fijner werken. Ik heb namelijk geleerd niet blind te staren op een ding (flitsen) maar ook naar alternatieven te kijken (continu). Als je niet weet dat het er is en dat er goede resultaten mee te behalen zijn maar het misschien wel helemaal jou ding is ipv flitsen, word het nog duurder als je alles gaat kopen nadat je eerst zeg ¤300 euro aan flitsapparatuur hebt gekocht.

[..]

Jep, alleen helaas minder vaak dan ik zou willen. Het ligt eraan wat ts wilt. Wilt ze de normale portretten maken of highkey, geen probleem met plu`s. Wil je lowkey hebben wil je absoluut geen licht(ook al is het maar een beetje) waar je het niet bedoeld. Voor de kostenbesparing moet ik het natuurlijk wel eens zijn met je.

[..]

Dat van die kinderen was meer van horen zeggen (ik zeg zelf dat er verhalen zijn dat...). Dat heb ik helaas nog niet kunnen proberen, aangezien als ik al kinderen schiet dit bekende zijn.
Continulicht kan net zo hard zijn, kwestie van het plaatsen en de grote van je box/plu ten opzichte van je model. Kleine bron is hard licht, grote bron is zacht licht(want minder/zachtere schaduwen) of in ieder geval zo heb ik het geleerd.
Wat ik zeg is dat het harder oogt, dat het vaak het lieve uit de foto`s haalt. Maar vaak is dit wel door het verkeerd gebruik van de flitsers.
Oldborn bestaat nog niet geloof ik, maar je kan proberen het te introduceren :)

[..]

Tja dat ligt eraan hoeveel je wilt belichten. Heb zelf geen flitsers en werk er dan ook maar soms mee, maar voor 1 persoon schijnt rond de 200 watt inderdaad al goed te zijn.
Vind de Calumet Genesis 200ws kit namelijk erg mooi:

Iedereen is vol lof over de bouwkwaliteit (ze zeggen beter dan Elinchrom etc.) en het heeft een prachtige prijs als 2 head kit + statieven :D

http://www.flickr.com/photos/houseofcole/8244949516/

Die is gemaakt met 2 200ws flitsers ^O^

Puala, misschien ook wat voor jou? Ik denk dat ik voor de Genesis 200ws kit ga, en later misschien een 400ws Genesis erbij :)

¤365,-

[ Bericht 5% gewijzigd door Susteren op 13-02-2013 11:40:01 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_122946336
http://www.bessel.co.uk/

Blijkt erg goede softboxen en flitsers te leveren, zie de review hier:

http://daniriotphotograph(...)studio-lighting.html

Ook erg goed geprijsd, alles ziet er veel beter en degelijker uit dan de meeste andere rond die prijs imho. Het is aluminum met een rubbere buitenkant, lijkt qua materiaal op de Calumet Genesis: erg fijne materialen.

Service blijkt geweldig te zijn, iets stuk meteen vervanging.

pi_124793757
Ik ben er in mijn hoofd nog steeds mee bezig en ik overweeg om een strobisten set aan te schaffen voor in een studio. Voordeel hiervan is dat mijn "studio" ook buiten kan zijn of op een urbex locatie.

Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
pi_124797044
quote:
17s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:19 schreef Puala het volgende:
Ik ben er in mijn hoofd nog steeds mee bezig en ik overweeg om een strobisten set aan te schaffen voor in een studio. Voordeel hiervan is dat mijn "studio" ook buiten kan zijn of op een urbex locatie.

Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Wat ik zelf vooral merk is dat speedlights het licht minder goed verspreiden dan een studioflitser. Kan er natuurlijk aan liggen dat ik door een paraplu schoot en niet door een softbox. Verder is je vermogen wat minder, zeker als je voor de goedkope speedlights gaat.

En voor de prijs van een professionele speedlight kun je al een goedkope studiokit aanschaffen, met alle voor- en nadelen van dien.

Voordelen zijn natuurlijk prijs, flexibiliteit en mobiliteit.

In de praktijk heb ik eigenlijk altijd een strobist setje bij, zelfs als ik m'n studioset ook bij me heb. Speedlights kun je nogal eens mooi verbergen en toch een detail uit de achtergrond beter uitlichten.
pi_125124453
Ik maak(te) nog wel eens buitenopnames met m'n studiocamera. Vanuit m'n boot trek ik stroom voor de Balcar's (oud maar doen het nog steeds) en voor evt lampen. Maar meestal helpen daglichtreflecoren prima. Wat Ouwesok schrijft kun je die idd gemakkelijk zelf maken.
Ik heb nog twee lichte flitskoppen voor invullicht. De Fuji "vreet" licht. Ik heb zelfs in zee gefotografeerd met de flitsers in het water. Ga dit niet nadoen want als er een omvalt is die voorgoed kaduuk.
  FOK!fotograaf donderdag 11 april 2013 @ 08:02:31 #21
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_125143339
Op Tweakers staat ook een uitgebreide handleiding. Tips gegeven door Gerard Henninger die het hier op Fok! aan Susteren ook al deed.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')