poilen | zondag 10 februari 2013 @ 17:42 |
ik doe havo en moet profiel kiezen maar heb geen flauw idee welke kant ik op wil en me school doet er ook vrij weinig aan hoe kan ik het best een profiel kiezen ? | |
theunderdog | zondag 10 februari 2013 @ 17:43 |
Misschien zou je iets meer over jezelf vertellen. In welke vakken ben je goed? | |
GeeftJeEnergie | zondag 10 februari 2013 @ 17:49 |
EM omdat elite | |
poilen | zondag 10 februari 2013 @ 18:00 |
wiskunde en natuurkunde maar heb nog geen economie en mno enz gehad | |
Edensnator | zondag 10 februari 2013 @ 18:00 |
Ik koos op het VWO profiel E&M. Bedacht me in het vierde jaar -had dus net profiel gekozen- dat ik tandarts wilde worden. Had dus een compleet verkeerd vakkenpakket. Na het behalen van mijn diploma heb ik in Utrecht alle N&G vakken gehaald. Dit kostte mij een jaar en mijn ouders een aantal duiten. Inmiddels zit ik in het tweede jaar van tandheelkunde. Conclusie: een verkeerde profielkeuze is geen ramp. Met de juiste instelling kost het je hoogstens een jaar. | |
49R | zondag 10 februari 2013 @ 18:03 |
Het 'veiligste' (maar voor veel mensen ook het pittigste) profiel is dus NG, om dat je daarmee op vrijwel elke vervolgopleiding terecht kan. | |
BeyondTheGreen | zondag 10 februari 2013 @ 18:06 |
NG met wiskunde B. Neem je als extra keuzevak economie en je kan later bijna alle kanten op. | |
Edensnator | zondag 10 februari 2013 @ 18:07 |
Zeker als je na het behalen van je HAVO nog even het VWO haalt. ![]() | |
poilen | zondag 10 februari 2013 @ 18:10 |
maar een collega van me heeft ook ng gedaan met economie maar hij zegt dat hij nu van alles een beetje heeft gedaan en dus geen vervolgopleidingen kan kiezen | |
theunderdog | zondag 10 februari 2013 @ 18:11 |
Als jij goed bent in wiskunde en natuurkunde, dan zou ik voor N&G of N&T gaan. Dat zijn sowieso de beste profielen wanneer je nog niet goed weet, wat je nu later allemaal echt wilt. | |
Edensnator | zondag 10 februari 2013 @ 18:12 |
Op de middelbare school doe je altijd van alles een beetje. Het echte werk begint daarna pas. | |
Rummikub | zondag 10 februari 2013 @ 19:57 |
Beter dan dat je later een studie wilt kiezen waar je de basis voor mist ![]() Kies in elk geval wiskunde B, dan kun je op bijna alle studies wel terecht. | |
Bram_van_Loon | zondag 10 februari 2013 @ 23:44 |
Dan moet jij zeker voor het NT-profiel kiezen. Ook als jij economie zou willen gaan studeren dan ben jij met een NT-profiel hier beter op voorbereid dan met een EM-profiel. Studenten die vroeger een NT-profiel hadden blijken beter te presteren bij de opleidingen economie, idem maar in mindere mate voor studenten die vroeger het NG-profiel hadden. Voor natuurkunde wordt net zo vaak of bijna net zo vaak een certificaat geëist, meestal samen met wiskunde B. Ook scheikunde is handig. Kies voor het NT-profiel of voor een NG-profiel met deze drie vakken. [ Bericht 17% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-02-2013 00:22:57 ] | |
Bram_van_Loon | maandag 11 februari 2013 @ 00:20 |
Je kan ook tijdens het laatste jaar of tijdens de laatste 2 jaar geheel zelfstandig de stof van wiskunde B, natuurkunde en scheikunde bestuderen en staatsexamen afleggen. Het kost nog steeds wat geld maar 'slechts' (belachelijke prijs voor wat het is) 300-450 Euro en het kost je geen extra jaar. Niet dat een extra jaar zo erg is. | |
Rotte-Aardappel | dinsdag 12 februari 2013 @ 22:40 |
Kies de vakken die je leuk vind en kijk welk profiel het meest met je overeen komt. Als je al slecht in Biologie, Natuur en Scheikunde bent of niet leuk vind, is het denk ik al onlogisch om een technisch profiel te kiezen. Net zoals het niet logisch is om CM te kiezen als je slecht bent in talen of talen niet leuk vind. Je kan wel vakken kiezen waar je veilig mee bent qua vervolg-opleiding-keuze, maar als je er niet goed in bent, of geen motivatie voor hebt eindig je misschien wel zonder diploma. Mocht je dan toch net de pech hebben dat je iets wil waar je een bepaald vak voor nodig hebt, kan je altijd nog op de VAVO de vakken volgen die je nodig hebt, en de rest van de tijd werken. Of je gaat in 1 jaar VWO doen als je het aankan, met het profiel wat je dan nodig zou hebben. Daar doen ze vaak niet moeilijk over vakken die je van te voren nooit gehad hebt. Ik bedoel hiermee maar dat je profielkeuze geen doodlopende weg is. | |
Bram_van_Loon | woensdag 13 februari 2013 @ 00:44 |
Lees eventjes zijn tweede reactie. ![]() Dat is waar maar het kan je wel een jaar kosten. Ook is het jammer om op latere leeftijd pas wiskunde te leren maar beter laat dan nooit natuurlijk. Er zijn maar drie vakken die echt noodzakelijk kunnen zijn voor een tertiaire opleiding: Nederlands, Engels (de talen waarin je moet lezen) en wiskunde (die andere taal waarin je eventueel moet lezen). | |
ufopiloot12 | woensdag 13 februari 2013 @ 01:02 |
Ga iig voor een zo breed mogelijk profiel. Je bent nog jong en op deze leeftijd zul je waarschijnlijk niet weten wat je wilt studeren en als je het al weet is de kans zeer groot dat je erop terugkomt. Het zou zuur zijn als je een jaar moet verspillen om de opleiding te kunnen doen die je wil doen, omdat je niet over de juiste vakken beschikt en ze dus moet inhalen. | |
Bram_van_Loon | woensdag 13 februari 2013 @ 01:14 |
Hij moet gewoon voor het NT-profiel of het NG-profiel met wiskunde B kiezen aangezien hij tot nu toe geen moeite heeft met de vakken wiskunde en natuurkunde. Hij weet dan zeker dat hij elke opleiding gaat kunnen volgen. Als het kan dan zou hij daarnaast ook nog twee extra vreemde talen (naast het Engels dus) moeten volgen maar dat is helaas op veel scholen roostertechnisch lastig. Er zijn maar drie vakken die echt noodzakelijk kunnen zijn voor een tertiaire opleiding: Nederlands, Engels (de talen waarin je moet lezen) en wiskunde (die andere taal waarin je eventueel moet lezen). Dit zijn de vakken die je in staat stellen om überhaupt die opleiding te kunnen volgen en dit zijn de vakken die je, net als de overige vreemde talen, niet in 2 maandjes tijd leert, i.t.t. bijv. economie, biologie, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde, geschiedenis enz. op VWO-niveau. Het verschil zit hem in kennis vs. vaardigheden. | |
Rotte-Aardappel | woensdag 13 februari 2013 @ 01:21 |
Oh, die had ik niet gezien :$ Wist trouwens niet eens dat je pas vanaf de 4de economie kreeg. Dat van dat "kan je een jaar kosten" hoor ik inderdaad best vaak, maar ik zie niet in wat het probleem is. Het klinkt een beetje alsof een leven alleen uit zo snel mogelijk aan de arbeid zou moeten bestaan. Zelf heb ik 3 jaren "weggegooid" door een verkeerde vervolgopleiding. Ik zie deze echter niet als verspild of weggegooid. Het zijn drie jaren waarin ik enorm veel ervaring (zowel werk, als stage als vervolg-onderwijs) heb opgedaan, die ik anders niet had gekregen. En wat zijn 8 maanden op de ongeveer 1200 die je leeft. ![]() Stel dat je straks toch dat ene vak moet volgen en je dan een jaar 4 uurtjes naar school zou moeten, dan is dat niet verspillen, want je leert iets. En als je een vak hebt gehad waar je niks aan hebt, is dat ook niet verspild. Je hebt geleerd en kennis is een van de kostbaarste dingen die een mens kan bezitten. [Nu begint het een beetje op een of andere Roman te lijken ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 13 februari 2013 @ 01:23 |
Ik vind het ook niet erg als je hierdoor een jaar later gaat werken maar het is toch wel raadzaam om voor het juiste profiel te kiezen. Veel mensen slagen er niet in om op latere leeftijd zelfstandig wiskunde B of een equivalent hiervan onder de knie te krijgen. Toch jammer als je net iets wil gaan doen waarvoor dat wel nodig is. De vraag is wel of dat dat aan hun gebrekkige talent of aan de te hoge leeftijd en het zelfstandig moeten leren ligt. | |
damirovic | donderdag 14 februari 2013 @ 12:11 |
NT + bio/eco en wiskunde B voor echte bazen ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 14 februari 2013 @ 13:43 |
Wiskunde B is een onderdeel van het NT-profiel dus die zin klopt niet helemaal. ![]() | |
-0mega- | vrijdag 15 februari 2013 @ 20:47 |
Ik deed zelf vwo n&t + bio 1,2 (Bio 2 telde in dat geval blijkbaar als keuzevak, dus alleen bio 1 of een ander vak had ook gekund) We hadden toen ook een boekje gekregen met alle opleidingen en de verplichte vooropleidingen. Met die combinatie kon je vrijwel elke studie doen. Sluit ook nog redelijk aan met je Wiskunde/Natuurkunde. Weet alleen niet wat de huidige vakkenkeuze is , aangezien je nu ook Wiskunde A B C en D hebt ![]() | |
Aladeen | zaterdag 16 februari 2013 @ 11:47 |
als je iets in de gezondheid of techniek wilt doen: NT met biologie en economie als je iets in de economische richting wilt doen: EM (duits en wiskunde A) met m&o en wiskunde B | |
Grutsk | zaterdag 16 februari 2013 @ 12:06 |
Kijk gewoon wat je leuk vindt, waar je goed in bent en welke kant je later op wilt. Je kunt wel een profiel kiezen omdat anderen zeggen dat dat 'het beste profiel' is (wat sowieso onzin is), maar uiteindelijk moet je het wel aankunnen. Zelf heb ik C&M en E&M gedaan. Met N&G of N&T was ik hard op mijn bek gegaan. | |
Matthijsqt | zaterdag 16 februari 2013 @ 14:51 |
Als je niks doet kan je beter C&M doen | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 16:17 |
Er is bij TS geen aanwijzing dat hij op zijn bek zal gaan, wel zou hij veel opleidingen bij voorbaat uitsluiten omdat hij niet wordt toegelaten met een NG- of een NT-profiel. Hij zou gek zijn als hij niet de vakken wib, nat en sk zou kiezen aangezien hij tot nu toe geen moeite heeft met deze vakken. Volg desnoods wat vakken van de M-profielen als extra vakken maar kies voor deze drie vakken als je ze aankan, je weet normaal gesproken als 13-jarige niet wat je als 17-jarige wil gaan studeren dus zorg ervoor dat je zoveel mogelijk opties hebt tenzij je deze drie vakken niet aankan. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 16:23 |
Niet alleen techniek of gezondheid: ook natuurkunde, aardwetenschappen, chemie, nanotechnologie, wiskunde, ... | |
Grutsk | zaterdag 16 februari 2013 @ 20:31 |
Ik zeg ook niet dat hij geen N&G of N&T moet doen. Ik geef alleen mijn eigen voorbeeld om aan te geven dat hij moet doen wat hij leuk vindt en waar hij goed in is. Als dat N&G of N&T is, is dat alleen maar mooi meegenomen ![]() | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 20:46 |
Hij moet niet doen wat hij leuk vindt, hij moet doen waar hij het meeste aan heeft. Zolang hij wib, nk en sk aankan dan moet hij deze vakken volgen aangezien hij dan over een paar jaar veel meer vrijheid heeft bij het kiezen van een vervolgopleiding. Het is nu niet dat het zoveel inspanning vergt om deze paar vakken te volgen, het geeft wel een hoop extra mogelijkheden. Ik ben geen voorstander van tijgermama's maar sommige Nederlanders slaan weer door naar het andere uiterste, dat is net zo slecht. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:33 |
Wat praat jij voor onzin? Als hij goed is in natk/schei/bio maar het geen leuke vakken vindt moet hij zéker voor E&M gaan. Je gaat toch niet iets doen waar je een hekel aan hebt, ook al ben je voldoende capabel? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2013 21:54:07 ] | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:48 |
Dat is het niveau waarop jij wil discussiëren? ![]() Ik ben in mijn laatste reactie duiddelijk genoeg geweest over hoe ik het zie, het heeft geen zin om dat te herhalen. Beter nu eventjes een klein beetje harder werken en straks veel meer keuzevrijheid hebben en een beter arbeidsperspectief krijgen dan over 3 jaar constateren dat aardwetenschappen, werktuigbouwkunde of wiskunde je zo leuk lijkt maar dat jij dat niet mag studeren. De wiskunde die je op het VWO krijgt is absoluut niet representatie voor de wiskunde die je op een universiteit krijgt. Je moet een bètastudent (of in je vrije tijd dat soort boeken hebben gelezen) om dit te begrijpen. In andere draden kan je hier meer over lezen en ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:51 |
Met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Ontwijk het punt maar hoor ![]() | |
GeeftJeEnergie | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:52 |
Je moet doen wat je goed kan en leuk vindt. Maar wel aan de toekomst denken. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:52 |
Absoluut niet, ik heb echter wel normen en waarden meegekregen. Als jij op een volwassen manier wil discussiëren doe dan niet een ander zijn woorden af als onzin tenzij het objectief aantoonbaar is dat het onzin is. Newsflash: niet alles wat jij niet begrijpt of waar jij het niet mee eens bent is onzin. Ik heb mijn standpunt zeer uitgebreid toegelicht, hoe jij erbij komt dat ik iets ontwijk is voor mij een raadsel. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:54 |
Dat vatte ik dus samen met doen waar je het meeste aan hebt. ![]() Als je de bètavakken niet aankan dan heb je er niets aan om voor het NT-profiel te kiezen, wanneer je die vakken wel aankan dan heb je er veel aan om ze wel te kiezen. Veronderstellende dat je drie jaar lang dat beetje inspanning volhoudt krijg je een grote beloning. Als je ze echt vervelend vindt dan wordt dat lastig maar vaak is het gewoon een kwestie van een beetje een kerel zijn en niet al te lui handelen. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:54 |
Goede samenvatting dan, waarbij je één van de twee essentiële onderdelen gewoon volledig weglaat ![]() | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:56 |
Ik merk dat jij absoluut geen interesse hebt om op een normale manier te discussiëren. Prima, dan reageer ik wel eventjes niet op jou totdat je weer normaal reageert. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:56 |
Je bent m'n moeder niet met je belerende toontje. ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2013 22:03:54 ] | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:57 |
Wat een ongelooflijke kul. In the end moet je gewoon doen waar je hart naar uitgaat, naar iets waar je passie voor hebt en je leuk genoeg vindt om je nog jaren mee bezig te houden. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 21:59 |
Het heeft totaal geen zin om iets te gaan doen of een studie te gaan volgen die je niet leuk vindt. Je rendement is dan navenant laag en je emotionele gesteldheid wordt er ook alleen maar slechter op. Dus ik zou zeggen dat TS gewoon goed zijn interessegebieden in kaart moet brengen en overeenkomstig een profiel kiest. | |
SpotlessMind00 | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:04 |
| |
GeneraalAdmiraal | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:04 |
dit dus | |
GeeftJeEnergie | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:05 |
Ook een beetje denken aan de toekomst. Met CM kom je niet ver. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:07 |
Dat is toch een onzinuitspraak? Het is zo algemeen. Je kan niet zomaar out of the blue maar roepen dat je met een bepaald profiel wel of niet ver komt. | |
GeeftJeEnergie | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:08 |
CM is de studie kunstgeschiedenis onder de profielen. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:09 |
Right met CM kan je natuurlijk nooit een fatsoenlijke studie gaan doen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:10 |
Dhr. Pechtold maakt anders een prima carrière door. | |
GeeftJeEnergie | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:10 |
Niet door zijn studie anders | |
GeneraalAdmiraal | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:12 |
Ja? je wilt dus zeggen dat wij allemaal onzinstudies volgen? Wat doe jij dan in het leven? | |
GeeftJeEnergie | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:14 |
Volg jij kunstgeschiedenis? ![]() | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:15 |
Voor de duidelijkheid, ik doe geen enkele richting als onzin af al vind ik wel dat bepaalde opleidingen niet thuishoren aan de universiteit (vrijetijdskunde is een duidelijk voorbeeld).Ik denk niet dat hij dat suggereert, volgens mij doelt hij op het grote aantal opleidingen wat afvalt, tenzij je alsnog die deficiënties wegwerkt. | |
GeneraalAdmiraal | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:15 |
nee, maar geschiedenis is helemaal niet zo slecht. Het recht wat we nu kennen, is ontstaan dankzij de geschiedenis. Kunst dat we nu kennen, is miljoenen waard:) Mensen moeten toch wel weten wat ze kopen:) | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:19 |
Integendeel. Het is kul als je omwille van luiheid bepaalde vakken niet volgt en een paar jaar later gaat janken dat je niet mag starten aan een bepaalde opleiding. Het gebeurt bij best veel jongeren. Een van de problemen is dat een 13-jarig kind in het algemeen nog niet weet wat hij een paar jaar later gaat doen. Daar moet je rekening mee houden! Hoe doe je dat? Door voor de zekerheid die vakken te volgen die verplicht zijn voor tal van opleidingen. Als hij het wil dan kan hij daarnaast altijd nog geschiedenis, aardrijkskunde of van mijn part tekenen als extra vak volgen. Beter als extra dan in plaats van, dat is alles wat ik stel. | |
GeneraalAdmiraal | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:22 |
Ja, je weet ineens wat je wil worden en je kan het niet volgen. Dat is wel even balen/janken. Frustraties moet je eruit gooien en niet opkroppen. Ze kunnen natuurlijk er wel wat aan doen en een extra profiel te volgen. Het is nooit erg om een pretpakket te volgen. hoe dan ook, iemand niet een bepaalde vak volgt is niet per definitie lui. de mensen die dat menen, zijn wel lui om verder te denken. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:22 |
Het gaat hier niet om een serieuze WO-opleiding, het gaat hier om het VWO wat door een kwart van de jongeren wordt gevolgd. Op dat niveau moet je die vakken heel behoorlijk onder de knie kunnen krijgen. Het verstandigste is om die drie vakken in ieder geval te volgen en daarnaast een paar vakken extra te volgen, dus meer dan wat wettelijk verplicht is. Op die manier heb je een mooie combinatie van praktisch handelen en je goed voorbereiden op de toekomst. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:25 |
Er zijn aardig wat leerlingen die het best erg vinden op het moment dat ze als 6-VWO-leerling een lijst zien met de vereiste vakken om aan een opleiding te mogen starten. Ik benadruk nog maar even dat de beide N-profielen (NT meer dan NG) ook beter voorbereiden op een economische opleiding, inclusief economie zelf, dan het EM-profiel. Dus ook als je economie wil studeren kies je het beste voor het NT-profiel, je moet dan zelf maar zien of dat je economie als extra vak kiest of dat je een paar goede handboeken van economie (1 voor macro-economie, 1 voor micro-economie en misschien nog 1 voor bedrijfseconomie of zoiets) in je vrije tijd leest. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:26 |
Daarom heb je ouders en decanen die daarbij helpen. Het is verkeerd om mensen vakken of dingen op te dringen vanuit jouw gedachte. Nu maak je bijvoorbeeld geschiedenis een extra en scheikunde een basis. Dat is nergens voor nodig. De mensen die geen behoefte hebben aan geschiedenis kiezen het niet en bijv. wel scheikunde em vice versa. Dat is beter, dan kies je dus waar je hart ligt. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:27 |
Die stelling lijkt mij wat discutabel maar ik ben het zeker met je eens dat geschiedenis best een nuttige opleiding is. Alleen is de arbeidsmarkt voor historici niet zo goed als ze buiten het onderwijs willen werken. Vraag het aan Ryon die een alfa- en gammaman is. Kunst is zeer waardevol maar is dit de beste motivatie daarvoor? Noem mij maar gekke henkie maar ik vind juist de intrinsieke waarde van kunst belangrijk, niet zo zeer heel die financiële gekte daaromheen. Ja, ik hou van kunst. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:29 |
Nee nee nee. Dat is gewoon idioot. Je moet mensen niet dwingen om bèta vakken te volgen als zij dat niet willen. Dat gaat nergens over. Je dringt mensen dingen op en dat werkt altijd averechts. Waarom dring je dingen op? Omdat jij denkt dat het beter is? Voor hen? Voor de maatschappij? Het is naar mijn mening niet jouw plek om daarover te oordelen voor andere mensen. Laat dat aan hen over. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:30 |
Het huidige recht is een uitvloeisel van allerlei oude rechtsstelses en hybride vormen daarvan. Dat is niet echt discutabel. | |
GeneraalAdmiraal | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:32 |
De arbeidsmarkt voor historici is in het buitenland. Stel, ik volg C en M. Ik kan de volgende opleidingen volgen: http://www.studereninleid(...)uur-en-maatschappij/ Bacheloropleiding Academische Pabo Afrikaanse talen en culturen Archeologie Chinastudies Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie Duitse taal en cultuur Economie, Bestuur en Management Engelse taal en cultuur Film- en literatuurwetenschap Franse taal en cultuur Geschiedenis Godgeleerdheid Griekse en Latijnse taal en cultuur Grieks en/of Latijn Hebreeuwse en Joodse studies Informatica & Economie Wiskunde B International Business Law International Studies Internationale Betrekkingen en Organisaties Islamstudies Italiaanse taal en cultuur Japanstudies Koreastudies Kunstgeschiedenis Latijns-Amerikastudies Liberal Arts and Sciences: Global Challenges Midden-Oostenstudies Nederlandse taal en cultuur Notarieel recht Oude culturen van de mediterrane wereld Pedagogische wetenschappen Rechten Russische studies Taal en Cognitie Taal en Communicatie Taalbeschrijving Taalwetenschap Vergelijkende Indo-Europese taalwetenschap Wereldgodsdiensten Wijsbegeerte | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:34 |
Die kunnen niet iets uit jou halen wat simpelweg nog niet in je zit, een 13-jarig kind verandert nog enorm veel. Er zijn best veel kinderen die op 17-jarige leeftijd een talent voor wiskunde blijken te hebben terwijl het hen als 13-jarige niet interesseerde. Het is trouwens een van de mogelijke verklaringen waarom in Nederland zo weinig meisjes wiskunde studeren: door de te vroege keuze. Dat doe ik niet. Ik stel nadrukkelijk steeds dat je enkel die vakken moet volgen als je ze aankan, ik heb zelf gesteld dat het geen zin heeft om voor het NT-profiel te kiezen als je het niet aankan. Ik raad simpelweg aan om niet als 13-jarige de helft van de opleidingen te schrappen die je zou kunnen volgen en hiermee de helft van de toekomstige beroepen te schrappen die je kan uitvoeren. Tenzij je als 13-jarige al merkt dat je met alle ijver van de wereld die vakken niet kan volgen. Dat is echter duidelijk niet het geval voor TS, TS heeft nadrukkelijk aangegeven dat hij tot nu toe goede cijfers haalt voor wiskunde en natuurkunde. In dat geval is mijn advies om in ieder geval die drie vakken te volgen zodat hij zijn opties openhoudt zeer adequaat voor hem. Ik zie dat niet zo en het zal mij eerlijk gezegd worst wezen wat je als extra en wat als basis volgt zoals jij dat uitdrukt (andersom werkt ook prima). Het maakt voor iemand die op het WO thuishoort geen verschil of dat je lessen volgt of een vak zelfstandig leert. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:37 |
Ja maar hoe groot is het onderdeel recht van de geschiedenis? Ervan uitgaande dat het antwoord "klein" is vind ik het een matige legitimatie van een opleiding geschiedenis, ook zonder die opleiding had het recht het m.i. wel overleefd gezien de maatschappelijke behoefte aan rechte. We kunnen deze vraag doorspelen naar Frank_Debrin die historicus is. Ik leg me direct neer bij zijn visie. Nogmaals, aangezien mensen wel eens van alles willen lezen wat er niet staat, ik bestrijd geenszins het nut van een opleiding geschiedenis. Ik waarschuw wel voor slechte arbeidsperspectieven (weinig vacatures voor erg veel historici) tenzij je leraar geschiedenis wil worden. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:38 |
Jij begon zelf met de woorden 'aanvullend'. Hetgeen impliceert dat iets fungeert als 'extra'. Je bent 15 als je je profiel kiest. Geen 13. Je dringt mensen, zoals je altijd doet eigenlijk, in een bèta keurslijf die daar in dit geval wellicht vanuit emotioneel oogpunt niet op zitten te wachten. Ik denk dat het verkeerd is om dat te doen. Enfin. De standpunten zijn duidelijk denk ik. [ Bericht 0% gewijzigd door Actaeon op 16-02-2013 22:44:04 ] | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:41 |
Wil jij dat alsjeblieft onderbouwen? Niet voor mij, voor mensen die overwegen om geschiedenis te studeren. Leuk lijstje hoor maar kijk eens naar het lijstje van alles wat afvalt. In tegenstelling tot wat veel leken denken zitten daar niet alleen opleidingen en banen tussen waarvoor er veel gerekend moet worden. Er zitten ook enorm veel opleidingen tussen waarvoor creativiteit erg belangrijk is en banen waarvoor creativiteit een voorwaarde is. Wiskunde en natuurkunde zijn slechts middelen om iets voor elkaar te krijgen, uiteindelijk maakt een goede beheersing hiervan in combinatie met een grote dosis creativiteit en ondernemingszin het verschil tussen een goede en een matige bèta. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:43 |
Het recht is een groot en wezenlijk onderdeel van onze samenleving zoals je zelf ook zegt. Geschiedenis is het collectieve geheugen van de mensheid. Het is meer dan een opleiding denk ik. Het is belangrijk voor de samenleving als geheeld. Het recht en de geschiedenis zijn nauw met elkaar vervlochten en beïnvloeden elkaar uitvoerig op allerlei, soms subtiele en soms hele duidelijke, manieren. Maar dit is veel te offtopic eigenlijk, laten we ons verder maar met TS bezig houden. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:47 |
Laten we sowieso maar verder gaan met TS adviseren en deze dicussie verder laten voor wat hij is? Aan oneindig gekibbel (want jij Bram weet net zo goed als ik dat wij het nooit eens worden) heeft TS ook niets. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:49 |
Ja, ik had echter sterk de indruk dat jouw interpretatie van extra was dat het een sidedish zou zijn. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Of dat je nu in de klas zit of zelfstandig een boek leest, dat mag echt geen verschil maken. Zo wel, dan raad ik een HBO-opleiding aan. ![]() Het hangt van de persoon af (jaar overslaan), 14 of 15 jaar, afhankelijk van wanneer je jarig bent is inderdaad couranter. Laten we dan maar even 14 jaar ervan maken, dat geldt in de praktijk voor kinderen die t/m november zijn geboren (mag officiëel niet, gebeurt wel vaak in de praktijk). Heb jij mijn laatste reacties wel gelezen? Ik verwees naar een opmerking die TS had gemaakt, die jij ook zou moeten hebben gelezen aangezien het zijn eerste reactie was. Hij geeft zelf aan dat deze vakken hem goed afgaan. Ik geef hier geen advies aan iemand die met enorm veel worstelingen een 5 haalt voor deze vakken, die persoon zou ik niet aanraden om voor een N-profiel te kiezen. Ik wijs nuchter op de consequenties van de keuzes, ik begrijp niet wat jij daar opdringerig aan is. Mijn advies is dat absoluut niet: - NT of NG met wiskunde B als je het aankan omdat je dan je opties openhoudt, eventueel extra vakken die je leuk vindt - dus anders CM of EM Iedereen doet maar met dat advies wat hij wil. Het gaat mij er om dat die kinderen de juiste informatie hebben om hun keuze op te baseren, wat ze vervolgens met die informatie kiezen interesseert me niet. Sterker nog, ik heb liever dat mensen die onvoldoende gemotiveerd zijn niet voor een N-profiel kiezen, daar hebben de leerlingen die wel voldoende gemotiveerd zijn alleen maar baat bij. Zelf kreeg ik onvoldoende informatie (het werd te politiek correct verpakt) dus ik geef graag de kinderen wel de feiten. Inderdaad, we moeten niet teveel in herhaling vallen. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:49 |
Zoals je ziet ben ik het daarmee eens. Hier haak ik nog even op in. Juist daarom vind ik dat je beter op deze intrinsieke waarde van geschiedenis wijst dan op een tak van de geschiedenis, ook al is het een belangrijke tak. | |
Actaeon | zaterdag 16 februari 2013 @ 22:51 |
| |
Grutsk | zaterdag 16 februari 2013 @ 23:47 |
Dikke onzin dit. Ik weet genoeg mensen die C&M hebben gedaan en nu rijk en succesvol zijn. En dit hadden ze misschien niet aan C&M te danken (zoals jij of iemand anders in dit topic zei) maar hebben ze zonder N&G of N&T bereikt. Zelf heb ik ook C&M en E&M gedaan en doe nu een studie waarbij E&M niet nodig was geweest. Ik geniet van mijn studie en heb goeie vooruitzichten. Misschien word ik niet stinkend rijk, maar wel gelukkig. En dat moet niet onderschat worden. TS, hierbij wil ik niet zeggen dat je met N&G of N&T niet gelukkig bent. Ik wil je alleen meegeven dat je lekker je hart moet volgen (met daarbij de toekomst in gedachten). | |
Bram_van_Loon | zondag 17 februari 2013 @ 01:31 |
Twee probleempjes. 1. De uitzonderingen zeggen niets over de doorsneepersoon die voor deze gemakkelijkere route kiest. Kijk, als je echt heel erg goed bent in kunstgeschiedenis of zoiets en je volgt eventueel nog een tweede opleiding dan kan je best met zon achtergrond directeur van het Rijksmuseum worden, een uitstekende baan bij een van de meeste gerespecteerde schilderkunstmusea in de wereld. Als je niet uitblinkt dan is het waarschijnlijker dat je een redelijk saaie baan krijgt waarvoor ze iedereen (met een HBO/WO-diploma) aannemen. 2. Het is niet omdat je voor het NT-profiel kiest (of NG met wiB) dat je daarom ook een WO-opleiding volgt waarvoor wiB/na/sk wordt geëist. Je kan ook prima kunstgeschiedenis, geschiedenis, rechten of economie gaan studeren en je zal het niet slechter doen dan de mensen die wel voor het CM/EM-profiel kozen. Sterker nog, bij economische opleidingen is gebleken dat studenten die een N-profiel hadden gevolgd het beter deden dan de studenten die een EM-profiel hadden gevolgd. Ook daarom raad ik het NT-profiel aan voor mensen die het aankunnen, ze kunnen altijd nog hun hart volgen bij een WO-opleiding en daar begint het studeren pas echt, wat je in 6 jaar tijd op het VWO doet rond je daar in 1 semester af. | |
#ANONIEM | zondag 17 februari 2013 @ 11:05 |
Snap je nou echt niet dat er mensen zijn die misschien die vakken wel aankunnen, maar het gewoon niks aan vinden? En waarom zou je in godsnaam zes jaar die vakken gaan volgen als je daarna zoals jij zegt 'alsnog je hart kan volgen'? Ik ben blij met wat ik in die zes jaar bij bijvoorbeeld geschiedenis en economie heb geleerd. Dingen die ik niet zou weten als ik N&T zou hebben gedaan. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2013 11:06:02 ] | |
Bram_van_Loon | zondag 17 februari 2013 @ 18:08 |
"het gewoon niks aan vinden"? Is dat dialect? Ik denk dat de meeste mensen die er goed in zijn het ook wel leuk vinden maar laten we daar niet over speculeren. Het is een feit dat enorm veel opleidingen voor je afvallen als je een deficiëntie hebt voor 2 van de bekende 3 vakken. Als je geen moeite hebt met die vakken dan is het verstandig om die vakken te volgen. Waarom? Omdat een 14-jarig kind niet weet wat hij als 17- of 18-jarige gaat willen doen. Omdat een 14-jarig kind vaak nog niet weet of dat hij bètatalent, dit is bij meisjes vaker het geval dan bij jongens (biologisch feit). Omdat we spreken over supergemakkelijk VWO-onderwijs (ongeveer een kwart van de jongeren) en drie vakjes, doe nu niet net alsof het een hel is om een paar jaar lang die vakjes te volgen. Dat heb ik hier al uitgelegd en ik heb het in deze reactie nog eens herhaald. Die kennis kan je ook gemakkelijk in je vrije tijd opdoen. Bovendien doe je die kennis toch automatisch op met het ouder worden als je een beetje nieuwsgierig bent. Iedereen moet het zelf weten, ik geef hier slechts eerlijk advies. Mensen doen er maar mee wat mensen ermee willen doen. PS Is dat Leonard Cohen in jou UI? | |
#ANONIEM | zondag 17 februari 2013 @ 19:02 |
Iets niks aan vinden lijkt me een hele normale uitspraak? En ja ![]() | |
GeneraalAdmiraal | zondag 17 februari 2013 @ 19:12 |
De ontdekking van Arabische, Oosterse en de Zuid Amerikaanse landen:) . Op zoek naar de Imka's is een goed voorbeeld. Ik snap niet jouw haat en wat weet jij nu wat er in de beroepsgroep aanwezig is? je houdt dat blijkbaar bij? De geschiedenis herhaalt zich:) Het is net mode. | |
Bram_van_Loon | zondag 17 februari 2013 @ 20:04 |
LOL Ik heb juist expliciet het tegengestelde aangegeven. Ik heb juist aangegeven dat ik geschiedenis een nuttige en interessante opleiding vind maar dat ik afraad om geschiedenis te studeren aangezien het aantal banen beperkt is. Beperkt, Ryon weet het echter wel en ik heb van hem deze kennis. ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-02-2013 20:52:07 ] |