abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122720128
ik doe havo en moet profiel kiezen maar heb geen flauw idee welke kant ik op wil en me school doet er ook vrij weinig aan hoe kan ik het best een profiel kiezen ?
pi_122720153
Misschien zou je iets meer over jezelf vertellen.

In welke vakken ben je goed?
pi_122720347
EM omdat elite
Op donderdag 29 november 2012 20:25 schreef tong80 het volgende:
GeeftJeEnergie geeft je meer energie dan een onbeduidend genie.
:P
pi_122720742
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:43 schreef theunderdog het volgende:
Misschien zou je iets meer over jezelf vertellen.

In welke vakken ben je goed?
wiskunde en natuurkunde
maar heb nog geen economie en mno enz gehad
pi_122720745
Ik koos op het VWO profiel E&M. Bedacht me in het vierde jaar -had dus net profiel gekozen- dat ik tandarts wilde worden. Had dus een compleet verkeerd vakkenpakket. Na het behalen van mijn diploma heb ik in Utrecht alle N&G vakken gehaald. Dit kostte mij een jaar en mijn ouders een aantal duiten. Inmiddels zit ik in het tweede jaar van tandheelkunde.

Conclusie: een verkeerde profielkeuze is geen ramp. Met de juiste instelling kost het je hoogstens een jaar.
Edensnator over 'n out
pi_122720854
Het 'veiligste' (maar voor veel mensen ook het pittigste) profiel is dus NG, om dat je daarmee op vrijwel elke vervolgopleiding terecht kan.
pi_122721009
NG met wiskunde B. Neem je als extra keuzevak economie en je kan later bijna alle kanten op.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_122721053
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:06 schreef BeyondTheGreen het volgende:
NG met wiskunde B. Neem je als extra keuzevak economie en je kan later bijna alle kanten op.
Zeker als je na het behalen van je HAVO nog even het VWO haalt. :Y
Edensnator over 'n out
pi_122721169
maar een collega van me heeft ook ng gedaan met economie maar hij zegt dat hij nu van alles een beetje heeft gedaan en dus geen vervolgopleidingen kan kiezen
pi_122721229
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:00 schreef poilen het volgende:

[..]

wiskunde en natuurkunde
Als jij goed bent in wiskunde en natuurkunde, dan zou ik voor N&G of N&T gaan.

Dat zijn sowieso de beste profielen wanneer je nog niet goed weet, wat je nu later allemaal echt wilt.
pi_122721244
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:10 schreef poilen het volgende:
maar een collega van me heeft ook ng gedaan met economie maar hij zegt dat hij nu van alles een beetje heeft gedaan en dus geen vervolgopleidingen kan kiezen
Op de middelbare school doe je altijd van alles een beetje. Het echte werk begint daarna pas.
Edensnator over 'n out
pi_122725238
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:10 schreef poilen het volgende:
Beter dan dat je later een studie wilt kiezen waar je de basis voor mist :9
Kies in elk geval wiskunde B, dan kun je op bijna alle studies wel terecht.
pi_122737406
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:00 schreef poilen het volgende:

[..]

wiskunde en natuurkunde
Dan moet jij zeker voor het NT-profiel kiezen. Ook als jij economie zou willen gaan studeren dan ben jij met een NT-profiel hier beter op voorbereid dan met een EM-profiel. Studenten die vroeger een NT-profiel hadden blijken beter te presteren bij de opleidingen economie, idem maar in mindere mate voor studenten die vroeger het NG-profiel hadden.

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:57 schreef Rummikub het volgende:

[..]

Beter dan dat je later een studie wilt kiezen waar je de basis voor mist :9
Kies in elk geval wiskunde B, dan kun je op bijna alle studies wel terecht.
Voor natuurkunde wordt net zo vaak of bijna net zo vaak een certificaat geëist, meestal samen met wiskunde B.
Ook scheikunde is handig. Kies voor het NT-profiel of voor een NG-profiel met deze drie vakken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-02-2013 00:22:57 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122738709
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:00 schreef Edensnator het volgende:
Conclusie: een verkeerde profielkeuze is geen ramp. Met de juiste instelling kost het je hoogstens een jaar.
Je kan ook tijdens het laatste jaar of tijdens de laatste 2 jaar geheel zelfstandig de stof van wiskunde B, natuurkunde en scheikunde bestuderen en staatsexamen afleggen. Het kost nog steeds wat geld maar 'slechts' (belachelijke prijs voor wat het is) 300-450 Euro en het kost je geen extra jaar.
Niet dat een extra jaar zo erg is.
#NoDAPL
pi_122810353
Kies de vakken die je leuk vind en kijk welk profiel het meest met je overeen komt.
Als je al slecht in Biologie, Natuur en Scheikunde bent of niet leuk vind, is het denk ik al onlogisch om een technisch profiel te kiezen. Net zoals het niet logisch is om CM te kiezen als je slecht bent in talen of talen niet leuk vind.

Je kan wel vakken kiezen waar je veilig mee bent qua vervolg-opleiding-keuze, maar als je er niet goed in bent, of geen motivatie voor hebt eindig je misschien wel zonder diploma. Mocht je dan toch net de pech hebben dat je iets wil waar je een bepaald vak voor nodig hebt, kan je altijd nog op de VAVO de vakken volgen die je nodig hebt, en de rest van de tijd werken. Of je gaat in 1 jaar VWO doen als je het aankan, met het profiel wat je dan nodig zou hebben. Daar doen ze vaak niet moeilijk over vakken die je van te voren nooit gehad hebt.

Ik bedoel hiermee maar dat je profielkeuze geen doodlopende weg is.
pi_122815711
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 22:40 schreef Rotte-Aardappel het volgende:
Kies de vakken die je leuk vind en kijk welk profiel het meest met je overeen komt.
Als je al slecht in Biologie, Natuur en Scheikunde bent of niet leuk vind, is het denk ik al onlogisch om een technisch profiel te kiezen. Net zoals het niet logisch is om CM te kiezen als je slecht bent in talen of talen niet leuk vind.
Lees eventjes zijn tweede reactie. ;)

quote:
Ik bedoel hiermee maar dat je profielkeuze geen doodlopende weg is.
Dat is waar maar het kan je wel een jaar kosten. Ook is het jammer om op latere leeftijd pas wiskunde te leren maar beter laat dan nooit natuurlijk. Er zijn maar drie vakken die echt noodzakelijk kunnen zijn voor een tertiaire opleiding: Nederlands, Engels (de talen waarin je moet lezen) en wiskunde (die andere taal waarin je eventueel moet lezen).
#NoDAPL
pi_122816132
Ga iig voor een zo breed mogelijk profiel. Je bent nog jong en op deze leeftijd zul je waarschijnlijk niet weten wat je wilt studeren en als je het al weet is de kans zeer groot dat je erop terugkomt. Het zou zuur zijn als je een jaar moet verspillen om de opleiding te kunnen doen die je wil doen, omdat je niet over de juiste vakken beschikt en ze dus moet inhalen.
pi_122816316
Hij moet gewoon voor het NT-profiel of het NG-profiel met wiskunde B kiezen aangezien hij tot nu toe geen moeite heeft met de vakken wiskunde en natuurkunde. Hij weet dan zeker dat hij elke opleiding gaat kunnen volgen. Als het kan dan zou hij daarnaast ook nog twee extra vreemde talen (naast het Engels dus) moeten volgen maar dat is helaas op veel scholen roostertechnisch lastig.
Er zijn maar drie vakken die echt noodzakelijk kunnen zijn voor een tertiaire opleiding: Nederlands, Engels (de talen waarin je moet lezen) en wiskunde (die andere taal waarin je eventueel moet lezen). Dit zijn de vakken die je in staat stellen om überhaupt die opleiding te kunnen volgen en dit zijn de vakken die je, net als de overige vreemde talen, niet in 2 maandjes tijd leert, i.t.t. bijv. economie, biologie, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde, geschiedenis enz. op VWO-niveau. Het verschil zit hem in kennis vs. vaardigheden.
#NoDAPL
pi_122816446
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Lees eventjes zijn tweede reactie. ;)

[..]

Dat is waar maar het kan je wel een jaar kosten. Ook is het jammer om op latere leeftijd pas wiskunde te leren maar beter laat dan nooit natuurlijk. Er zijn maar drie vakken die echt noodzakelijk kunnen zijn voor een tertiaire opleiding: Nederlands, Engels (de talen waarin je moet lezen) en wiskunde (die andere taal waarin je eventueel moet lezen).
Oh, die had ik niet gezien :$ Wist trouwens niet eens dat je pas vanaf de 4de economie kreeg.

Dat van dat "kan je een jaar kosten" hoor ik inderdaad best vaak, maar ik zie niet in wat het probleem is. Het klinkt een beetje alsof een leven alleen uit zo snel mogelijk aan de arbeid zou moeten bestaan. Zelf heb ik 3 jaren "weggegooid" door een verkeerde vervolgopleiding. Ik zie deze echter niet als verspild of weggegooid. Het zijn drie jaren waarin ik enorm veel ervaring (zowel werk, als stage als vervolg-onderwijs) heb opgedaan, die ik anders niet had gekregen. En wat zijn 8 maanden op de ongeveer 1200 die je leeft. :P

Stel dat je straks toch dat ene vak moet volgen en je dan een jaar 4 uurtjes naar school zou moeten, dan is dat niet verspillen, want je leert iets. En als je een vak hebt gehad waar je niks aan hebt, is dat ook niet verspild. Je hebt geleerd en kennis is een van de kostbaarste dingen die een mens kan bezitten. [Nu begint het een beetje op een of andere Roman te lijken :')] En als je naast die 4 uur school gaat werken, full time als het je lukt, dan ga je school pas echt waarderen. :P (Ik heb zelfs de dagen afgeteld toen ik na 1 jaar werken weer naar school kon gaan!)
pi_122816472
Ik vind het ook niet erg als je hierdoor een jaar later gaat werken maar het is toch wel raadzaam om voor het juiste profiel te kiezen. Veel mensen slagen er niet in om op latere leeftijd zelfstandig wiskunde B of een equivalent hiervan onder de knie te krijgen. Toch jammer als je net iets wil gaan doen waarvoor dat wel nodig is. De vraag is wel of dat dat aan hun gebrekkige talent of aan de te hoge leeftijd en het zelfstandig moeten leren ligt.
#NoDAPL
pi_122865877
NT + bio/eco en wiskunde B voor echte bazen :7
pi_122869126
Wiskunde B is een onderdeel van het NT-profiel dus die zin klopt niet helemaal. ;)
#NoDAPL
  vrijdag 15 februari 2013 @ 20:47:40 #23
273120 -0mega-
Amateur Programmeur
pi_122929133
Ik deed zelf vwo n&t + bio 1,2 (Bio 2 telde in dat geval blijkbaar als keuzevak, dus alleen bio 1 of een ander vak had ook gekund)
We hadden toen ook een boekje gekregen met alle opleidingen en de verplichte vooropleidingen. Met die combinatie kon je vrijwel elke studie doen.

Sluit ook nog redelijk aan met je Wiskunde/Natuurkunde.

Weet alleen niet wat de huidige vakkenkeuze is , aangezien je nu ook Wiskunde A B C en D hebt :')
  zaterdag 16 februari 2013 @ 11:47:02 #24
380096 Aladeen
Supreme leader of Wadiya
pi_122945022
als je iets in de gezondheid of techniek wilt doen: NT met biologie en economie
als je iets in de economische richting wilt doen: EM (duits en wiskunde A) met m&o en wiskunde B
pi_122945392
Kijk gewoon wat je leuk vindt, waar je goed in bent en welke kant je later op wilt.
Je kunt wel een profiel kiezen omdat anderen zeggen dat dat 'het beste profiel' is (wat sowieso onzin is), maar uiteindelijk moet je het wel aankunnen.
Zelf heb ik C&M en E&M gedaan. Met N&G of N&T was ik hard op mijn bek gegaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')