Ik denk dat TS de termen eurofoob, eurofiel en eurosceptisch even moet gaan opzoeken

.
Ikzelf ben ook tegen de EU maar ik ben totaal geen eurofoob. Ik houd van Europa, maar niet van de EU en ben ook tegen supranationalisme. Waarom zou je als land ervoor kiezen om soevereiniteit en identiteit te ondermijnen? Ik zie mezelf meer als een democraat en ben dan ook zeker voor een referendum. Waarom denk je dat Zwitserland qua economie zo goed gaat? Je zou denken dat tijdens moeilijke financiėle tijden zeker een land met zo een belangrijke bankensector snel achteruit zou gaan, maar in tegenstelling:
klik. Een GDP van 214% t.o.v. de EU

.
Dit komt natuurlijk door de relatie tussen Zwitserland en de EU: in de vrije markt-zone, binnen de interne markt van de EU geen binnengrenzen, bilaterale handelscontracten met de EU (plus natuurlijk de mogelijkheid andere contracten te sluiten met handelslanden buiten de EU) maar buiten het gemeenschappelijk landbouwbeleid, buiten de CFP, bepalen en beheren zelf hun eigen grenzen, en betalen maar een klein gedeelte mee aan het EU-budget.
Hoe goed zou dit model werken voor een land zoals Nederland? Als 7 miljoen Zwitsers het zo goed doen op basis van bilaterale handelscontracten en het zo lokaal mogelijk houden van regeringen en andere bestuurselementen, kan een van oorsprong sterk handelsland wiens kolonies en handelsactiviteiten bijna elk continent hebben aangeraakt het nog veel beter doen

.
Daarom zeg ik: Nederland uit de EU, als we de macht terug hebben direct localisme en democratie toepassen en weg met een gecentraliseerde overheid/regering.