quote:Op zaterdag 9 februari 2013 18:52 schreef Uitstekelbaars het volgende:
EDIT: SORRY VOOR DE LANGE POST!
[..]
“beat” (Fakhry); “scourge” (Pickthall); “beat” (Dawood); “beat (lightly)” (Hilali and Khan); “chastise” (Maulana); “chastise” (Khan); “beat” (Maududi); “beat” (Salahi and Shamis, Muslim translators of Sayyid Qutb); “beat” (Committee of Muslim translators of Ibn Kathir); “beat” (Shakir); “chastise” (Khalifa); “beat” (Sher Ali)
Leemhuis: ' slaan'. Prof. Dr. Leemhuis is trouwens hoofddocent islamtische talen en Islam. ''Fred Leemhuis is emeritus bijzonder hoogleraar aan de RUG vanwege de Stichting Groninger Universiteitsfonds in de islam met speciale aandacht voor de koranwetenschappen.'' Dus die doet ook gewoon maar wat voor de hobby, zegmaar...Hij heeft geen idee waar hij het over heeftJa en nu moet je mij vertellen wat ze bedoelen met slaan...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://en.wikipedia.org/wiki/Marmaduke_Pickthall
http://en.wikipedia.org/wiki/Wahiduddin_Khan
Die mensen rommelen gewoon een beetje in de marge..Ik denk overigens dat ik wat vaag ben met de woorden. Ik bedoel hier met niet slaan hetzelfde wat er met slaan wordt bedoeld. Maar in het alledaagse Nederlands noem je dit gewoon geen slaan, want met slaan bedoel in het alledaagse Nederlands meestal een mishandeling. Zo ver gaat die vers niet.quote:[..]
Het is niet ' mijn ' interpretatie ofzo. Ik interpreteer niks. Ik lees 'slaan' en dat moet volgens somige moslims ( waaronder jij? ) zo geïnterpreteerd gaan worden dat het ' niet slaan' betekent.quote:[..]
De hyperbool is inderdaad haast mijn favoriete stijlfiguur!Na sarcasme een goede tweede. Het volgende stukje is trouwens niet sarcastisch.
Natuurlijk is het allemaal bullshit. Dat is juist mijn punt. Vrouwen slaan is sowieso bullshit. Als Allah ook maar een beetje in de toekomst had gekeken, had hij geweten dat er gigantisch veel moslims juist dit soort bullshit zouden gaan aanzien voor de ware Koran op dat punt. Die mensen denken nu dat ze in de positie zijn om anderen te overuigen en onderwijzen van hun bullshit, zo serieus en oprecht zijn ze!We proberen met z'n alle aan je uit te leggen, dat het **** duidelijk is dat met slaan iets anders wordt bedoeld.quote:Als Allah dit juist NIET gewild had met de Koran, dan zit hij nu met de handen in het haar. Als Allah dit wel gewild had dan is het logisch dat hij het woord 'slaan' kiest en de uitkomst zoals die nu is, toen al accepteerde. Hij kon toen toch zien dat Ali in alle oprechtheid in Saudi-Arabie zijn vrouw zou gaan slaan? En als hij NIET SLAAN zou kiezen, net als Juf Anneke, dat Ali misschien zijn vrouw niet mishandelde?
Of denk je dat Allah niet in staat is om een wereld zonder vrouwenmishandeling uit naam van zijn wet te maken? Grappig trouwens dat in Nederland niemand denkt dat hij in lijn handelt met de wet bij vrouwenmishandeling en in de landen onder een wet, opgesteld door een alwetende god (Allah), dat wel gebeurt.
En ja, God heeft ook wetten geopenbaard om te kijken of je oprecht bent. Ja, God heeft het moeilijk gemaakt voor mensen die graag op zijn vrouw los wil meppen. Ja, dat heeft Hij opzettelijk gedaan.
Ja, dat heeft Hij gedaan, zodat hij ze in de hiernamaals kan berechten en straffen op basis van hun oprechtheid.
Waarom doet God dit? Er valt anders niets te berechten op oprechtheid en er moet een volgens Hem scheiding komen tussen de mensen op hun oprechtheid.
Waarom is dit leuk voor ons? Het recht overwint van het onrecht op het einde van de dag.Stalin kon voor zich nadenken of niet? Nergens in de Koran wordt opgeroepen om blind te geloven in een idee waar de tekst overgaat.quote:[..]
Ik snap je punt, maar het gaat juist niet om de mensen. Tenzij Stalin zich bij zijn handelen beriep op een, in zijn ogen, juiste interpretatie van een heilig boek geschreven door een alwetende god ( een gewone schrijver kan immers nauwelijks wat aan een foute interpretatie doen, minder makkelijk dan een almachtig wezen in ieder geval ). Stel dan dat daarin stond: ' en maak alle gelovigen af'. In de visie van de god had dit eigenlijk symbolisch bedoeld moeten zijn, maar Stalin denkt gewoon zijn geloof te volgen. En Stalin maakt die mensen af. Een alwetend wezen zal waarschijnlijk altijd ALLES al geweten hebben. Dus vanaf de oerknal wist hij al dat als hij deze tekst zou maken, dat het helemaal fout zou lopen. En dan zit je weer op dezelfde situatie als hierboven: of hij wilde dat ( anders had hij de zin toch weg kunnen laten? ) of hij kon niet anders dan deze uitkomst uit laten komen ( een in zijn mogelijkheden beperkte god, dus ).Nee, je leert er wat een bewijs vormt.quote:[..]
Ik neem nu aan dat jij die wel gevolgd hebt ( heel inhoudelijke opmerking, trouwens )? Leer ik daar dan hoe je van de zin: ' en sla haar' de zin ' en sla haar NIET' moet maken? Handig...Mijn toekomstige vrouw zal de 'symbolische' tandenborstel gelukkig niet bespaard blijven! Dat zal ze fijn vinden...Als je wat scherper was, had je eigenlijk moeten opmerken dat het dus niet mijn interpretatie is. Ik verwoord het alleen anders.quote:Trouwens, was jij niet degene die opmerkte dat :
[..]
?
En jij bent dus een.....? Nee, geen schriftgeleerde? Prof. Dr. Leemhuis is dat wel.''laat haar alleen in de rustplaatsen en slaat haar''. Misschien was het diskwalificeren van jezelf op basis van je eigen criteria inderdaad nog niet zo onverstandig...Vervolgens legt hij uit wat ermee bedoel wordt en dat slaan niet meer is dan een tik.quote:[..]
Mijn punt kon gemaakt worden door elk persoon die met de hand op de Koran beweert dat je vrouwen mag slaan. Dat WAS mijn punt namelijk ook. Die ene man sprak gewoon Engels, en ik kon hem duidelijk horen zeggen vanaf 5:40 ' the man is allowed to apply some physical force' en 'dat sommige schriftgeleerden zeggen dat het met de miswak slaan is.'Ik had er eigenlijk over dat jij willekeurige mensen aanhaalde.quote:Het gaat hierbij vast niet om academische grondwaarden. Maar wat hebben die ( al eeuwenlang ) mishandelde vrouwen eraan dat er onzin verkondigd wordt door oprechte betweters die volgens de maatstaven van Mathemaat niet de toets der academische grondwaarden volstaan? Het gaat erom dat Allah dat al aan kon zien komen. En dat hij blijkbaar vrede had of niet anders kon dan zijn boek laten misbruiken.Ja, dat je boos bent op God.quote:Dat is trouwens niet hetzelfde als vrouwenmishandeling in het algemeen. Het gaat er hier in dit geval om dat mensen, waaronder ik, menen dat de Koran het slaan van vrouwen toestaat. Maar over de Nederlandse wet wordt niet gezegd dat het mannen uitdrukkelijk toestaat om vrouwen te mogen slaan. En ook niet over de regels van Juf Anneke van groep 3. Zelfs als een kleuter een andere daar toch slaat, zal die nooit beweren, ' ja, maar het mocht van de regels!' En dat is het punt. Juf Anneke kan die situatie voor elkaar boksen, de Nederlandse staat kan dat, maar een almachtig, alwetend wezen faalt. Snap je mijn punt nu?quote:Willekeurige dingen op internet?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mathemaat op 09-02-2013 22:27:19 ]Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
Dat d.rb hier "slaan" betekent is natuurlijk niet iets wat door amateurs is bedacht. In een artikel van Manuela Marín, "Disciplining Wives: A Historical Reading of Qur'ân 4:34" (Studia Islamica 97 (2003), p. 5-40), worden de visies van een aantal middeleeuwse exegeten besproken. Ze zijn het er bijna allemaal over eens dat dit vers de man toestemming geeft zijn echtgenote te slaan. Maar dat slaan is wel aan regels gebonden: het moet “niet heftig” (of “niet gewelddadig”) zijn; het zou bij voorkeur moeten gebeuren "met de siwak of iets vergelijkbaars", "met een sandaalriem", of "met de hand", "niet in het gezicht", "niet zo dat er beenderen worden gebroken", met "niet meer dan 20 slagen", "zonder dat het zichtbare sporen nalaat".quote:Op vrijdag 8 februari 2013 21:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Welke geleerden? Niet iedereen die iets te zeggen heeft of een boek open heeft geslagen is een geleerde? Niet elke islamitische schriftgeleerde is gekwalificeerd in islamitische rechten.
[..]
Ja, dit klopt. Weet jij trouwens hoe ze aan het getal 20 komen?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat d.rb hier "slaan" betekent is natuurlijk niet iets wat door amateurs is bedacht. In een artikel van Manuela Marín, "Disciplining Wives: A Historical Reading of Qur'ân 4:34" (Studia Islamica 97 (2003), p. 5-40), worden de visies van een aantal middeleeuwse exegeten besproken. Ze zijn het er bijna allemaal over eens dat dit vers de man toestemming geeft zijn echtgenote te slaan. Maar dat slaan is wel aan regels gebonden: het moet “niet heftig” (of “niet gewelddadig”) zijn; het zou bij voorkeur moeten gebeuren "met de siwak of iets vergelijkbaars", "met een sandaalriem", of "met de hand", "niet in het gezicht", "niet zo dat er beenderen worden gebroken", met "niet meer dan 20 slagen", "zonder dat het zichtbare sporen nalaat".
Ook als het haar schaadt?quote:, wat zeker inhoudt: het weigeren van seks met de echtgenoot, om welke reden dan ook
Ik zal Marín maar even rechtstreeks quoten:quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:25 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, dit klopt. Weet jij trouwens hoe ze aan het getal 20 komen?
[..]
Ook als het haar schaadt?
Vreemd. Je mag niet slaan met pijn als gevolg en dit zou dan een algemene regel moeten zijn (dat je haar geen pijn doet). Maar bij seks wel...quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik zal Marín maar even rechtstreeks quoten:
"It is however preferable not to reach 20, because this is the number reserved in the canonical punishments (hudad) for the slave" (p. 23, bij de bespreking van al-Razi).
"By common agreement among [Qur'an interpreters], women should be obedient to their husbands and keep their bodies ready for sexual contact whenever husbands required it. Women are also expected to restrict their movements in the public space and never allow any "foreign" man to contact them. Breaking these rules means that women need to be "corrected" (p. 21-22).
"The accepted view among scholars was that the sexual requirements of the husband should be accepted by the wife in all circumstances, and that her refusal to have intercourse was considered a clear case of rebellion" (p. 26). Verder o.m. onder Abu Hayyan (p. 27).
Dankje voor je antwoord.quote:De "gasten" zijn te vinden op p. 25, bij al-Qurtubi.
Volgens mij klopt dit gevolg niet helemaal. Worden er ondersteunende teksten gegeven in dat boek dat je je vrouw mag slaan in alle vormen van rebellie? Zo ver ik weet, is het slaan van je vrouw een uitzondering op wat verboden is. Dus moet je ondersteunende teksten geven voor de gevallen waarin je haar wel mag slaan.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dus: terwijl enerzijds de man in de meeste gevallen uitdrukkelijk geen toestemming wordt gegeven om zijn vrouw tot bloedens toe te slaan, is het aan de andere kant weer niet zo dat het slaan louter symbolisch wordt opgevat. Het heeft ook duidelijk tot doel de autoriteit van de man over zijn vrouw te bevestigen en haar gehoorzaamheid af te dwingen.
Bijna al deze autoriteiten proberen er op de een of andere manier om heen te draaien als je leest wat ze zeggen, dwz, figuurlijk lezing, vage notities er bij zetten als, slaan 'zonder pijn', zonder 'mishandeling', vermeldingen erbij als het absoluut voorkomen dat je hier en daar slaat, dat je beter iets kunt begrijpen om ze te raken wat hen niet zal deren, etc. Zowel Imam Shafi, Qurtubi als Ibn Kathir geven dan aan dat het beter is om het niet te doen en dat de mannen die niet slaan de betere mannen zijn. Opzich jammer dat het er niet nadrukkelijk bij wordt vermeld, in de commentaren zie je dat ze niet zo goed om kunnen gaan met het verzoenen van de verzen en de Hadiths waar er een verbod is om vrouwen te slaan en dan maar eindigen met, 'toch is het beter als je het vermijd'.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:12 schreef Iblardi het volgende:
De genoemde autoriteiten zijn: Sufyan b. Uyayna (gest. 811), al-Shafi’i (gest. 820), Abd al-Razzaq (gest. 826/7), al-Suyuti (gest. 911), al-Tabari (gest. 923), al-Zamakhshari (gest. 1143/4), Abu Bakr Ibn al-Arabi (gest. 1148/9), Ibn Atiya (gest. 1151/2), Ibn al-Jawzi (gest. 1200), al-Razi (gest. 1209), al-Qurtubi (gest. 1273), al-Baydawi (gest. 1286), Abu Hayyan al-Gharnati (+1344), Ibn Kathir (gest. 1372).
Dat wordt er ook zeker bij vermeld. Shafi'i wordt bijvoorbeeld gepresenteerd als iemand die de aan Mohammed toegeschreven uitspraak "De besten onder u slaan niet" (die ik hierboven trouwens ook aanhaalde) centraal stelt en het slaan sterk afraadt: het is niet wenselijk, en een religieuze plicht is het al zeker niet. Marín maakt duidelijk dat Shafi'i's voorkeur bij een geweldloze benadering ligt, dat hij moeite heeft de tegenstrijdige tradities op dat punt te verzoenen, maar dat hij nu eenmaal niet om de Korantekst heen kan. Ik vind het in dat kader wel opmerkelijk dat de vroegste geciteerde autoriteit, Ata b. Abi Rabah, het slaan kennelijk in geen enkele omstandigheid acceptabel vindt.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zowel Imam Shafi, Qurtubi als Ibn Kathir geven dan aan dat het beter is om het niet te doen en dat de mannen die niet slaan de betere mannen zijn. Opzich jammer dat het er niet nadrukkelijk bij wordt vermeld, in de commentaren zie je dat ze niet zo goed om kunnen gaan met het verzoenen van de verzen en de Hadiths waar er een verbod is om vrouwen te slaan en dan maar eindigen met, 'toch is het beter als je het vermijd'.
Ik heb al eerder in dit topic een voorbeeld over God / Allah gegeven. Prima vertaling, geen probleem mee, het probleem ontstaat wel als onder 'God' men in het westen een bebaarde man op een wolk zou verstaan, dan zou een vertaling als 'god' de lading niet dekken. Bij een strikte vertaling, sure, ja, prima vertaald. Maar als het gaat om het begrijpen van de Koran, hebben we het dan in dit geval over iets heel anders.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat wordt er ook zeker bij vermeld. Shafi'i wordt bijvoorbeeld gepresenteerd als iemand die de aan Mohammed toegeschreven uitspraak "De besten onder u slaan niet" (die ik hierboven trouwens ook aanhaalde) centraal stelt en het slaan sterk afraadt: het is niet wenselijk, en een religieuze plicht is het al zeker niet. Marín maakt duidelijk dat Shafi'i's voorkeur bij een geweldloze benadering ligt, dat hij moeite heeft de tegenstrijdige tradities op dat punt te verzoenen, maar dat hij nu eenmaal niet om de Korantekst heen kan. Ik vind het in dat kader wel opmerkelijk dat de vroegste geciteerde autoriteit, Ata b. Abi Rabah, het slaan kennelijk in geen enkele omstandigheid acceptabel vindt.
quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mijn punt kon gemaakt worden door elk persoon die met de hand op de Koran beweert dat je vrouwen mag slaan. Dat WAS mijn punt namelijk ook. Die ene man sprak gewoon Engels, en ik kon hem duidelijk horen zeggen vanaf 5:40 ' the man is allowed to apply some physical force' en 'dat sommige schriftgeleerden zeggen dat het met de miswak slaan is.'
Deze persoon helpt zichzelf waarschijnlijk naar de verdoemenis door vast te houden, stellig zijn lage driften volgend,quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:44 schreef Iblardi het volgende:
"The accepted view among scholars was that the sexual requirements of the husband should be accepted by the wife in all circumstances, and that her refusal to have intercourse was considered a clear case of rebellion"
Uitstekelbaars,quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Als Allah dit juist NIET gewild had met de Koran, dan zit hij nu met de handen in het haar. Als Allah dit wel gewild had dan is het logisch dat hij het woord 'slaan' kiest en de uitkomst zoals die nu is, toen al accepteerde.
Nee, dat klopt. Maar je argument was?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 20:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, want onder seculier Frankrijk, Communistisch Rusland gebeurde dit alles niet.
Dat je punt verkracht is en dat er na het weghalen van religie genoeg verschillen zijn om conflicten te veroorzaken, als dit nog nader uitleg vereist, lees dan mijn berichten nog een keer en nog een keer en het liefst nog een keer daarna. .quote:Op zondag 10 februari 2013 11:31 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar je argument was?
Ik snap dat je je geloof probeert te verdedigen, maar het lijkt me toch wel moeilijk voor je om dan zo te draaien en spelletjes te spelen, het spijt me dat ik je in die situatie zet.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat je punt verkracht is en dat er na het weghalen van religie genoeg verschillen zijn om conflicten te veroorzaken, als dit nog nader uitleg vereist, lees dan mijn berichten nog een keer en nog een keer en het liefst nog een keer daarna. .
Mijn geloof nog wel, ik heb het niet over mijn geloof, ik heb het over geloof die je in alle landen weet te vinden, lang niet alleen Egypte of Islamitische landen dus.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik snap dat je je geloof probeert te verdedigen, maar het lijkt me toch wel moeilijk voor je om dan zo te draaien en spelletjes te spelen, het spijt me dat ik je in die situatie zet.
Er zijn uiteraard nog zat conflicten om over te ruziën, maar we hadden het over Egypte (En naast Egypte zijn er nog een hele hele heleboel conflicten waar de islam daadwerkelijk wel de katalysator is).
Ik vraag me echt af of je deze enorme drogredenatie ook echt zelf geloofd.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nogmaals, als iets zoals 'de' Islam niet bestaat in Egypte, kan het ook niet het probleem zijn,
Je bent weer gereduceerd tot de oneliners na het knippen van mijn reacties zie ik, je bent het weer niet aan het begrijpen zie ik, je bent dit, je bent dat, je doet zus, je doet zo. En nog steeds niet op de kern inhoudelijk kunnen reageren, derhalve ga ik maar concluderen en afsluiten dat je het niet begrijpt en het hier maar bij laten.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:59 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af of je deze enorme drogredenatie ook echt zelf geloofd.
Als jij gaat beweren dat de huidige conflictsituatie in Egypte niet gedreven wordt door onder andere de conflicten binnen de islam dan ben je gewoon doelbewust aan het liegen, dan kan je niet eens meer spreken over naiviteit.quote:Op zondag 10 februari 2013 12:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je bent weer gereduceerd tot de oneliners na het knippen van mijn reacties zie ik, je bent het weer niet aan het begrijpen zie ik, je bent dit, je bent dat, je doet zus, je doet zo. En nog steeds niet op de kern inhoudelijk kunnen reageren, derhalve ga ik maar concluderen en afsluiten dat je het niet begrijpt en het hier maar bij laten.
Hiermee heb je echt met een stempel er op benadrukt dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Of in ieder geval niet begrijpend leest wat ik zeg, niet erg, maar ik ga het je niet 3x uitleggen om vervolgens een oneliner te krijgen.quote:Op zondag 10 februari 2013 12:03 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Als jij gaat beweren dat de huidige conflictsituatie in Egypte niet gedreven wordt door onder andere de conflicten binnen de islam dan ben je gewoon doelbewust aan het liegen, dan kan je niet eens meer spreken over naiviteit.
Je statement is behoorlijk ondubbelzinnig, het is geen hadith or koran die je moet ontcijferen. Ik begrijp precies je doel, je geloof vrijpleiten.quote:Op zondag 10 februari 2013 12:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hiermee heb je echt met een stempel er op benadrukt dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Of in ieder geval niet begrijpend leest wat ik zeg, niet erg, maar ik ga het je niet 3x uitleggen om vervolgens een oneliner te krijgen.
Hm, ja, ik zou zeggen dat juist het feit dat deze passage blijkbaar generatie na generatie van Korangeleerden in verlegenheid heeft gebracht een rechtvaardiging vormt om ook in het Nederlands de vertaling “slaan” te handhaven. Wat de uitleg betreft, daarover verschillen de meningen enigszins. Volgens Mohamed Mahmoud (“To Beat or Not to Beat: On the Exegetical Dilemmas over Qur'ān, 4:34”, Journal of the American Oriental Society 126-4 (2006), p. 537-550) zijn er twee richtingen te onderscheiden: één van “beperkt straffen” en één van “virtual abrogation” van dit vers, zoals hij dat noemt. De eerste visie wordt aangehangen door de overweldigende meerderheid van de autoriteiten (exegeten, juristen), zowel toen als nu. Het probleem daarmee is natuurlijk dat ze de man in een duidelijke gezagspositie t.o.v. de vrouw stelt en een zekere mate van huiselijk geweld toestaat. De tweede is een moderne interpretatie die veel minder aanhang heeft (maar misschien relevanter is voor westerse moslims - Mahmoud noemt hier specifiek een aantal vertegenwoordigsters van een feministische richting: Riffat Hassan, Amina Wadud en Fatima Mernissi) en er kort gezegd op neerkomt dat de hele passage in een historische en sociale context moet worden geplaatst die nu niet (meer) aan de orde is, waarbij inderdaad ook wel gebruik wordt gemaakt van alternatieve vertalingen/interpretaties van de gebruikte termen (nushuz ["rebellie"] zou in 4:34 niet exclusief op het gedrag van vrouwen betrekking hebben, d.rb zou hier niet "slaan" maar bijv. "in een isolement plaatsen" betekenen, ongeveer op die manier). Of de ene interpretatie "juist" is en de andere niet, tja, dat weet ik dus niet. De moderne interpretatie lijkt me vanuit maatschappelijk oogpunt wel te verkiezen boven de traditionele.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb al eerder in dit topic een voorbeeld over God / Allah gegeven. Prima vertaling, geen probleem mee, het probleem ontstaat wel als onder 'God' men in het westen een bebaarde man op een wolk zou verstaan, dan zou een vertaling als 'god' de lading niet dekken. Bij een strikte vertaling, sure, ja, prima vertaald. Maar als het gaat om het begrijpen van de Koran, hebben we het dan in dit geval over iets heel anders.
Maar als je het hebt over dat slag en stoot onwenselijk is, dat er dubieuze vertalingen / uitleg aan het woord is gegeven, dat het geen pijn mag doen en de profeet her en der heeft gezegd geen geweld toe te passen op de vrouw, ga je je af vragen in hoeverre het slaan is als hoe we in het Nederlands - gewelddadig - verstaan en begrijpen.
Wat denk jij? Alles meegenomen, waaronder de door jou genoemde commentaren en alle andere zaken meegenomen, denkt het de lading van gewelddadig slaan in het Nederlands?
Uitstekelbaars, je kritische benadering en vraagstelling waardeer en stel ik zeer op prijs.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 23:40 schreef Natural-Cool het volgende:
Op vrijdag 8 februari 2013 19:33 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Haha, ja ik volg het uitstekend. Maar ik heb uit deze post nog niet de bevestiging gekregen dat jij mij ook volledig snapt. Dus ik herhaal het gewoon nog even. Allah kiest ervoor om deze tekst te kiezen voor zijn heilige boek. Correct? Hij weet op dat moment al dat het voor moeilijkheden gaat zorgen. Juist niet omdat mensen zullen weten dat ze het verkeerd interpreteren.
quote:Op vrijdag 8 februari 2013 23:43 schreef Natural-Cool het volgende:
@ Triggershot, jij noemde een vers in Koran, waar betwijfelde ärabische woord "Darb" ook in voorkwam, welke was dat ?
De meeste van die geleerden zullen de Koran uit het hoofd hebben gekend. Van al-Tabari wordt bijvoorbeeld gezegd dat hij de hele tekst al op zevenjarige leeftijd had gememoriseerd, en anderen leerden complete Hadith-verzamelingen uit het hoofd. Dat er geen internet beschikbaar was zal dus niet het probleem zijn geweest.quote:Op zondag 10 februari 2013 14:05 schreef Natural-Cool het volgende:
@Iblardi
Met respect voor de "oude" moslimgeleerden, zij hadden de middelen ( Internet en Google ) niet.
De betekenis van Darb achterhalen, is verwerkt in de opbouw van de Koran. waarin de ene vers, met zorgvuldig gekozen woorden, de samenhangende vers toelicht. Elk onderwerp, vers komt minstens 2x voor in de Koran. En darb, komt 4x voor. Waardoor de betekenis "simpel" achterhaald kan worden.
Het omgekeerde is waar, wat jij doet is het geloof proberen schuldig te verklaren daar waar de werkelijke schuldigen mensen zijn.quote:Op zondag 10 februari 2013 12:57 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je statement is behoorlijk ondubbelzinnig, het is geen hadith or koran die je moet ontcijferen. Ik begrijp precies je doel, je geloof vrijpleiten.
Hahaha, staat genoteerd.quote:Op zondag 10 februari 2013 14:37 schreef Iblardi het volgende:
De meeste van die geleerden zullen de Koran uit het hoofd hebben gekend. Van al-Tabari wordt bijvoorbeeld gezegd dat hij de hele tekst al op zevenjarige leeftijd had gememoriseerd, en anderen leerden complete Hadith-verzamelingen uit het hoofd. Dat er geen internet beschikbaar was zal dus niet het probleem zijn geweest.
Dat doet er niet toe, wat mijn mening is. Deze discussie heb ik al met Triggershot gevoerd en we kwamen er niet uit. Waarom ik deze vertalingen toch nog plaats is niet om de 'juiste' inhoud ervan vast te stellen. Ik deed dat om gewoon te tonen wat sommige moslims als basis hebben voor hun handelen.quote:Ja en nu moet je mij vertellen wat ze bedoelen met slaan...
Ik snap je visie. Maar het probleem ligt nu even niet bij de kern, maar bij het gevolg. Er ZIJN nou eenmaal ( in jouw ogen onterechte en daar valt vast wat voor te zeggen ) gewelddadige interpretaties ontstaan. En die zijn eeuwenlang al in gebruik. Had dat niet beter gekund? Was dit het hoogst haalbare voor Allah? De vrouwen mishandeld en de mannen in de hel? Mission accomplished? Hij wist het al van tevoren. Kon hij geen optie kiezen dat de vrouw niet mishandeld zou worden en de man niet in de hel terecht kwam?quote:Ik denk overigens dat ik wat vaag ben met de woorden. Ik bedoel hier met niet slaan hetzelfde wat er met slaan wordt bedoeld. Maar in het alledaagse Nederlands noem je dit gewoon geen slaan, want met slaan bedoel in het alledaagse Nederlands meestal een mishandeling. Zo ver gaat die vers niet.
Ja, ik snap je visie wel. Maar het gaat nu niet om mijn visie ( hoewel die dus toevallig hetzelfde is als de mensen waar het wel over gaat ) maar over de mensen die hun vrouw slaan op grond van de Islam. Daar hoor ik dan weer niet bij. En om die groep gaat het. Zij denken dat Allah hen de mogelijkheid gegeven heeft om te mogen slaan, onterecht of niet. En ik vraag me dan af: vond Allah dat dan een goede uitkomst?quote:We proberen met z'n alle aan je uit te leggen, dat het **** duidelijk is dat met slaan iets anders wordt bedoeld.
De lol ontgaat me van vrouwen die mishandeld worden en mannen die in de hel branden ( steeds je huid verbrand en dan weer nieuwe huid was het toch? ).quote:Waarom is dit leuk voor ons? Het recht overwint van het onrecht op het einde van de dag.
Het is toch onderwerping? Dat is toch om te beginnen al een keuze? Je kiest om DIE regels te gaan gehoorzamen. Daarbinnen worden de vrouwen geacht om onderdanig te zijn. Etc etc. Regels zijn toch om opgevolgd te worden? Dat is wat beide moslims doen; zowel de groep die slaat als de groep die niet slaat ( of een symbolische tik geeft wat ook zeer vernederend is btw )quote:Stalin kon voor zich nadenken of niet? Nergens in de Koran wordt opgeroepen om blind te geloven in een idee waar de tekst overgaat.
En je hoort elkaar als volwassen mensen geen 'tikken' te geven met een stokje totdat de ander weer onderdanig aan je is. Dat is ziek. Hoe veel je het ook probeert te symboliseren en te romantiseren.quote:Vervolgens legt hij uit wat ermee bedoel wordt en dat slaan niet meer is dan een tik.
Precies, allerlei willekeurige mensen slaan hun vrouw en Allah had dat kunnen voorkomen.quote:Ik had er eigenlijk over dat jij willekeurige mensen aanhaalde.
Haha, je snapt er helemaal niks van he? Ik ga er vanuit dat god niet bestaat. Maar in het belang van de discussie ga ik even mee in de gedachte dat een AAA-wezen inderdaad de Koran opgesteld heeft. vanuit die, bij jou blijkbaar ontbrekende en eerder al genoemde, lenigheid van geest besef ik dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat een god de huidige situatie voor ogen had. Aangezien je mij per sé telkens wil wijzen op de juiste uitleg, omdat Allah blijkbaar verkeerd begrepen wordt. En dat is nogal vreemd voor een almachtig wezen. Tenzij hij dit beoogde.quote:Ja, dat je boos bent op God.
Los van dat dit weer geen inhoudelijke reactie is probeer ik daarmee ook iets aan te geven. Ja, het is heel knap van je dat je ziet wat het is. Het zijn reacties op internet. En bij het onderwerp ( jezus, ik ga het nog uitleggen ook ) 'vrouwen slaan' komt de interne verwarring die enkel aan de Islam toevertrouwd lijkt, overduidelijk naar boven.quote:Willekeurige dingen op internet?
Mee eens! Maar nu verder redeneren ( of terug eigenlijk, haha ). Vraagje aan jou, dus:quote:Tegenwoordig denken enkelen daar, dat ze volwassen vrouwen, als minderwaardig mogen behandelen, Big mistake, van deze ongelovigen om dat met de Koran in de hand te roepen, mee eens.
Uitstekelbaars raadpleeg uw verstand svp:quote:Op zondag 10 februari 2013 15:27 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Mee eens! Maar nu verder redeneren ( of terug eigenlijk, haha ). Vraagje aan jou, dus:
Stel je bent Allah ( probeer het in ieder geval ). En je wil de Koran gaan schrijven en je ziet in je alwetendheid wat voor pokkezooi het zou gaan worden ( 11 eeuwen mishandeling ) als je de Koran neer doet dalen zoals hij nu is. En je ziet een andere mogelijkheid ( Juf Anke's regels gebruiken ofzo, je kan vast wel wat verzinnen, ook als mens ) die minder lijden zal veroorzaken. Geen mishandelde vrouwen door mannen die menen dat ze helemaal niet aan het zondigen zijn. En geen hel voor die mannen. Maar een duidelijke regel waardoor de Koran aangehaald wordt als een overduidelijk bewijs dat je vrouwen NOOIT mag slaan. Dat was beter geweest, toch?
Ook jij maakt die denkfout, m.i. Jappiequote:Die mensen die vrede en geluk willen halen er vrede uit en die mensen die oorlog en geweld willen die halen dat er uit.
Als je zulke teksten aanhangt ( weet niet of jij dat doet hoor, wordt me zo niet echt duidelijk ) dan ga je natuurlijk geen helder denkproces in. Het is alsof de tweede kamer zegt: de Nederlandse wet is perfect en boven kritiek verheven, dus aanpassen en dingen toevoegen gaat niet gebeuren! En vervolgens gaan ze niet nadenken over hoe de wetten beter ( herschreven? uitgebreid? geschrapt? vervangen? ) kunnen worden, maar ze gaan de oorspronkelijke wetten zo ombuigen dat een ongewenste uitleg minder aannemelijk wordt... Dat is toch vreselijk krom? En dat gebeurt dus ook niet...quote:De meest verhevene, genadevolle, barmhartige, staat boven alle kritiek, alle lof waardig, alle lof komt Hem toe.
Je mag jij zeggen hoor ( alleen jij mag datquote:Waarom zou dat zo moeten zijn, vraagt u dat ?
Insgelijksquote:Uitstekelbaars, je kritische benadering en vraagstelling waardeer en stel ik zeer op prijs.
Ehm, ja van mij mag je het proberen. Maar ik probeer je niet MET de Koran te laten nadenken, maar OVER de Koran. Jij vindt het niet terecht dat vrouwen geslagen worden, toch? Waarom zou je daarna dan nog proberen om die visie te gaan rechtvaardigen. Het is toch een prima mening?quote:Met deze wetenschap in je achterhoofd heeft iedere Hadith die de Koran tegenspreekt een mindere betekenis. Een nieuwe licht op de zaak waard ?
Ik ga een poging wagen, als jij en ik geslaagd zijn in onze test op aarde, schenkt Hij ons het meest waardevolle gift.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:38 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Je mag jij zeggen hoor ( alleen jij mag dat ) Dat is ook mijn vraag. En mijn vraag is: op basis waarvan is Allah de meest perfecte? Een aanname vooraf, of een conclusie naar resultaat. Want tot nu toe brengt zijn wet niet echt heel veel duidelijkheid, hoe je het ook wendt of keert. En los van welke uitleg jij ook aannemelijk vindt. Dat ben je met me eens toch?
Nee, je snapt het niet. Als Allah al weet dat wij allebei niet gaan slagen, al voordat we geboren zijn, doordat we onze vrouwen gaan slaan omdat we denken dat het mag, waarom laat Allah ons dan niet allebei slagen? Op dit punt dan, he. Het gaat, nogmaals, alleen over: kan god niet zorgen dat er alleen maar geslaagden zijn op het gebied van vrouwen niet slaan?quote:Op zondag 10 februari 2013 15:46 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Ik ga een poging wagen, als jij en ik geslaagd zijn in onze test op aarde, schenkt Hij ons het meest waardevolle gift.
Na de verwerking, acceptatie en besef komt hopelijk ook de liefde naar Hem in je op.
Op zijn minst Zijn behagen zoekend om Zijn tevredenheid en toestemming te krijgen wellicht.
Want zijn dwingende eigenschap verwerken duurt wel een poos. :-)
Aha, nou de meningen hieromtrent is dat Hij het al weet.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Nee, je snapt het niet. Als Allah al weet dat wij allebei niet gaan slagen, al voordat we geboren zijn, doordat we onze vrouwen gaan slaan omdat we denken dat het mag, waarom laat Allah ons niet allebei slagen? Op dit punt dan, he. Het gaat, nogmaals, alleen over: kan god niet zorgen dat er alleen maar geslaagden zijn op het gebied van vrouwen niet slaan?
Precies!!quote:Op zondag 10 februari 2013 15:52 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Aha, nou de meningen hieromtrent is dat Hij het al weet.
Volgens mij is dat stukje discutabel, want dan zou de test onzinnig zijn.
Insgelijks :-)quote:Op zondag 10 februari 2013 15:38 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Insgelijks Je open houding is zeer prettig!
Dan valt er niets te praten.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:23 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe, wat mijn mening is. Deze discussie heb ik al met Triggershot gevoerd en we kwamen er niet uit.
O ja, veel moslims of niet-atheïsten vragen ze zich dat dagelijks af...quote:Waarom vragen veel Atheïsten zich nou niet in verwarring af: mag ik mijn vrouw nou wel of niet slaan?
Dat was omdat ik het grappig vond, omdat het klopte.quote:Probeer dat nou eens te bedenken. Breek eens uit die vastgelegde kaders. En probeer ook eens inhoudelijk te reageren. Als ik mezelf in de positie zou stellen dat ik anderen een opleiding aan moet raden omdat die posts blijkbaar inhoudelijk iets missen, zou ik me kapot schamen dat ik daarna op een inhoudelijke reactie zelf niet verder kom dan een smiley te posten.
Jawel, want dit gaat alweer over iets anders. Ik wil het er best weer over hebben, hoor. Daar niet van. Maar Triggershot probeerde mij te overtuigen van zijn visie op 4:34 en ik hem van de mijne. En daar kwamen we niet uit. Dat was discussie 1.quote:Dan valt er niets te praten.
Ik proef sarcasme ( heerlijk, dat licht pittige! ). Maar het feit dat er twijfel bestaat binnen de moslim-gemeenschap zul je niet ontkennen, toch? Daarom probeer ik je aan te zetten tot na te denken over de vraag: hoe had die twijfel ( en de kwalijke gevolgen vooral ) dan voorkomen kunnen worden?quote:[quote]O ja, veel moslims of niet-atheïsten vragen ze zich dat dagelijks af...
Oh, ok! Dat is het kloterige van smiley's dan denk ik. Ik dacht dat je mijn post inhoudelijk lachwekkend vond. Maar dan zitten we wat dat betreft op 1 lijn. Maar kun je daar iets mee, met wat ik toen zei?quote:Dat was omdat ik het grappig vond, omdat het klopte.
Lijkt me stug. Hij wist al bij de oerknal wie de goede en de kwaden zullen worden. Het is alsof je het script voor 'Batman' geschreven hebt ( of in ieder geval weet ), en dan tijdens de première van de film je laat verrassen door wie de goeie en wie de slechte zal zijn. En dan laat je mensen lijden om die reeds bekende conclusie in het echt uit te laten komen en vervolgens zeg je: 'ok, jij bent fout geweest. Jij gaat naar de hel.' Wat is het nut? En wat heeft een onschuldige vrouw eraan als ze voor het waarmaken van die uitkomst mishandeld is? Dat wist Allah toch al?quote:Op zondag 10 februari 2013 15:54 schreef Natural-Cool het volgende:
Om de goeden van de kwaden te scheiden
Verdraagzaam van elkaars opvattingen over het geloof. Wie reikt wie de hand toe ?quote:Op zondag 10 februari 2013 16:22 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik proef sarcasme ( heerlijk, dat licht pittige! ). Maar het feit dat er twijfel bestaat binnen de moslim-gemeenschap zul je niet ontkennen, toch? Daarom probeer ik je aan te zetten tot na te denken over de vraag: hoe had die twijfel ( en de kwalijke gevolgen vooral ) dan voorkomen kunnen worden?
Alles wat God doet is perfect maar maakt verder geen filkker uit (excuse my french)quote:Op zondag 10 februari 2013 15:33 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ook jij maakt die denkfout, m.i. Jappie
Je redeneert vanuit de aanname dat alles wat een god zou doen sowieso perfect is. Laat dat eens varen en probeer dan te bedenken of, en zo ja, hoe het beter kon. Als je gelijk al gaat zeggen: 'nee, dit boek is het ultieme hoor, kan niet beter! Het is de schuld van de mensen!' Dan beperk je de mogelijkheden. Misschien kon er wel een boek geschreven worden dat alleen maar aangehaald wordt om liefde te prediken.
Let wel, dit geldt nog steeds alleen op dit gebied he? Ik heb het niet over narigheid in het algemeen voorkomen door een God, dat is een andere discussie. Het gaat er nu ( wat mij betreft en wat ik, met bitter weinig succes tot nu toe haha ) aan probeer te geven is: kon Allah, in dit geval, de Koran niet zo schrijven dat het door niemand ( of praktisch niemand, laat ik soepel zijn voor Allah ) uitgelegd wordt als een oproep tot geweld. Neem een boek als Nijntje gaat naar de speeltuin. Waarom zijn er geen mannen die hun vrouw menen te corrigeren op basis van dat boek? Een bewuste keuze? Deels zeker. Maar ook omdat daar blijkbaar vanuit het boek in het algemeen geen aanleiding of reden toe gegeven wordt. Is Dick Bruna dan een betere schrijver dan Allah? Zeg het maar...
Je hoort mij nergens zeggen dat mensen verkeerd handelen..wat ik zeg is dat mensen beslissingen nemen die leiden tot oorlog haat en geweld. Als dat hun keuze is dan is dat zo en is dat net zo goed perfect als dat het perfect zou zijn als ze alleen datgene zouden doen wat tot vrede en geluk zou leiden. De reden waarom ik denk dat mensen verkeerd handelen is omdat ik er vanuit ga dat hun streven geen oorlog haat en geweld is en in dat opzicht is elke handeling die leidt tot oorlog geweld en haat een verkeerde.quote:De mensen handelen in jouw ogen verkeerd, in de mijne uiteindelijk ook. Maar de vraag is: kon dat niet voorkomen worden?
Ok top! Wat betreft je vraag: omdat hij het wil, lijkt mij? De mensen vroegen niet om regels, die maakten ze in de eerste sociale structuren tienduizenden jaren geleden al. Die redden zich wel. Nee, Allah vond ( aangenomen dat..., je snapt me wel ) dat er regels moesten komen. Hij had daarbij een bepaald doel voor ogen. Anders kon hij ook gewoon lekker rustig rondhangen en niks doen.quote:Als God een niet te missen handleiding had willenschrijven dan had ie dat wel gedaan wat dat betreft geef ik je volkomen gelijk.
De vraag is echter waarom zou God dat doen ?
Dit is een vreemde redenatie. Begrijpelijk, maar vreemd. Dus als we slechte dingen doen ( wat god al wist en op aangestuurd had ) dan is het onze eigen keus. En als we goede dingen doen ( wat god ook al aan zag komen ) dan zijn we zombies? Bij een god zijn we altijd zombies. Als god besloten had om de Aarde niet te maken, waren we er niet eens geweest. Zoveel vrije wil hebben we. Aangenomen dat het een AAA-god is, is elke gebeurtenis een gevolg van ZIJN handelen en ZIJN wil die daar aan ten grondslag lag.quote:Maar wat zou het voor jou en mij betekenen als we alleen maar goede keuzes zouden maken op basis van het woord van een almachtige God ? Zou dat niet gewoon betekenen dat we compleet als zombies domweg doen wat er geschreven staat zonder ZELF beslissingen te nemen en ZELF invulling te geven aan ons bestaan ?
Ik snap niet wat je me probeert te vertellen in verhouding tot het door jou gequote stuk. Sorry!quote:De Koran moet je het mee doen, maar doordat moslims zich zo anders dan de eerdere godsdienst opstellen, zijn zei het kwaad.
Wat klopt er volgens jou niet ?
Excuses, teveel informatie in een keer schept verwarring.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:15 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik snap niet wat je me probeert te vertellen in verhouding tot het door jou gequote stuk. Sorry!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |