abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122427510
Hoi allemaal,

ik heb een vraag waar ik via Google niet op een eenduidig antwoord uitkom: mijn schoonmoeder heeft een brief gekregen van een incassobureau (brief overigens zonder logo of iets dergelijks ...van Flanderijn) voor de OZB belasting uit 2007. Nu is zij in dat jaar verhuisd, maar aangezien haar adres meteen veranderd is in het GBA, vinden we het nogal vreemd dat er nu een incasso komt terwijl ze nooit een brief van de gemeente gehad heeft om alsnog te betalen en ook nog een ruim 6 jaar later ...

Mijn vraag is dus: wat is de verjaringstermijn van deze belasting als zij er nooit aan is herrinerd om te betalen? (We willen niet met een of louche bureau opgescheept zitten dat maar probeert te incasseren terwijl er misschien geen recht meer op is). Als het neit betaald is willen we zonder problemen aan de gemeente betalen, maar om nu direct aan een incassobureau te gaan betalen is ook een beetje vreemd ...

Alvast bedankt!
  zondag 3 februari 2013 @ 18:27:45 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_122427793
Ik zou ze eens bellen en vragen waar de herinneringen heen zijn gegaan. En dan eens goed nakijken of de adreswijziging door jullie juist is doorgegeven. Als dat in orde is, kun je daarna volgens mij een eind komen met een briefje waarin je aangeeft dat je de hoofdsom graag betaalt, maar dat de gemeente zelf voor de rest mag opdraaien.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_122427939
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:27 schreef ElisaB het volgende:
Ik zou ze eens bellen en vragen waar de herinneringen heen zijn gegaan. En dan eens goed nakijken of de adreswijziging door jullie juist is doorgegeven. Als dat in orde is, kun je daarna volgens mij een eind komen met een briefje waarin je aangeeft dat je de hoofdsom graag betaalt, maar dat de gemeente zelf voor de rest mag opdraaien.
Het is zelfs zo dat de brieven origineel van de gemeente afkomen (OZB belasting). Er is bij de gemeente doorgegeven dat er verhuisd is per juni (zij zijn naar een andere plaats verhuisd), dus de gemeente heeft dan toch automatisch het nieuwe adres? Want de verhuizing is door de gemeente waar de aanslag vandaan kwam zelf doorgevoerd in het GBA volgens mij ...
  zondag 3 februari 2013 @ 18:31:27 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_122427982
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:27 schreef ElisaB het volgende:
Maar Elisa, je kunt toch niet na zes jaar aan komen zetten met een OZB-nota als schoonma verder nooit iets ontvangen heeft? (althans, daar ga ik dan van uit). Ze kunnen wel een nieuwe buro-stoel voor de burgemeester willen bekostigen. Dan ga ik morgen ook spooknota's versturen.
  zondag 3 februari 2013 @ 18:33:41 #5
33954 ElisaB
pi_122428106
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:30 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Het is zelfs zo dat de brieven origineel van de gemeente afkomen (OZB belasting). Er is bij de gemeente doorgegeven dat er verhuisd is per juni (zij zijn naar een andere plaats verhuisd), dus de gemeente heeft dan toch automatisch het nieuwe adres? Want de verhuizing is door de gemeente waar de aanslag vandaan kwam zelf doorgevoerd in het GBA volgens mij ...
Dáárom. Als jullie het goed hebben doorgegeven, dan hebben ze het zelf daarna verkeerd gedaan.
pi_122428111
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar Elisa, je kunt toch niet na zes jaar aan komen zetten met een OZB-nota als schoonma verder nooit iets ontvangen heeft? (althans, daar ga ik dan van uit). Ze kunnen wel een nieuwe buro-stoel voor de burgemeester willen bekostigen. Dan ga ik morgen ook spooknota's versturen.
Dat is idd ook de vraag ... Want ze wil best betalen als het terecht is, maar als het verjaard is en een of ander cowboy-bureau heeft die vorderingen over gekocht en gaat ze nu proberen te incasseren, dan gaan we niet betalen :D
  zondag 3 februari 2013 @ 18:34:33 #7
33954 ElisaB
pi_122428145
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

Ik lees alleen in de OP dat schoonmoeder geen herinneringen heeft ontvangen. Niet dat ze de originele aanslag nooit heeft gekregen.
pi_122428150
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:33 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dáárom. Als jullie het goed hebben doorgegeven, dan hebben ze het zelf daarna verkeerd gedaan.
Alle post van de overheid komt als sinds het begin goed aan, dus dan moet het goed gegaan zijn :D

Zal ze morgen eens even bellen.
pi_122428202
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:34 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik lees alleen in de OP dat schoonmoeder geen herinneringen heeft ontvangen. Niet dat ze de originele aanslag nooit heeft gekregen.
Ik ga er idd vanuit dat ze de orignele nota wel ooit ontvangen heeft (lijkt me meer dan logisch), zit er dan geen verjaringstermijn op?
pi_122432288
Of de vordering terecht is of niet en in hoeverre je onder de vordering uit kunt komen, daar kunnen anderen beter iets over zeggen.
Flanderijn is geen locher incassobureau, maar een normaal incasso- en deurwaarderskantoor.
  zondag 3 februari 2013 @ 20:28:29 #11
33954 ElisaB
pi_122433939
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:35 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Ik ga er idd vanuit dat ze de orignele nota wel ooit ontvangen heeft (lijkt me meer dan logisch), zit er dan geen verjaringstermijn op?
Normaalgesproken binnen 5 jaar. Maar het gaat volgens mij steeds tellen vanaf het moment dat ze je (opnieuw) verzoeken te betalen.
pi_122434757
Volgens mij was ook het verjaard na 5 jaar behalve als de gemeente kan aantonen dat ze aanmaningen hebben verstuurd (naar het juiste adres neem ik aan). Of als het inmiddels voor de rechter is geweest en er een vonnis is, meestal laten gemeentes het niet zo lang op z'n beloop. Zoals snabbi al opmerkte, Flanderijn is niet een of ander louche incassobureau en het is ook een gerechtsdeurwaarderskantoor dus ze 'mogen' meer.
pi_122436352
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:38 schreef Miffy1 het volgende:
Volgens mij was ook het verjaard na 5 jaar behalve als de gemeente kan aantonen dat ze aanmaningen hebben verstuurd (naar het juiste adres neem ik aan). Of als het inmiddels voor de rechter is geweest en er een vonnis is, meestal laten gemeentes het niet zo lang op z'n beloop. Zoals snabbi al opmerkte, Flanderijn is niet een of ander louche incassobureau en het is ook een gerechtsdeurwaarderskantoor dus ze 'mogen' meer.
Je bedoelt " stuiten van een vordering". Wie eist, bewijst. De incasso's moeten wel de feiten overleggen.
Generaal?? Pardon??
pi_122438720
OZB is volgens mij gewoon een Belasting die door de belastingdienst geint word. Vraag de oorspronkelijke factuur eens op bij het incassobureau...
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
  zondag 3 februari 2013 @ 21:41:32 #15
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_122439566
OZB is een gemeentelijke belasting die gebaseerd wordt op de WOZ.
De WOZ wordt vastgesteld op het adres waar de belastingplichtige op 01-01 van het betreffende jaar woonde.

In de GBA is te zien per wanneer je schoonmoeder op het nieuwe adres ingeschreven stond.
Vanaf die datum moet alle overheidspost ook naar dat adres verzonden zijn.

Gemeentelijke belastingen worden volgens mij soms geïnd door belastingkantoren, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 4 februari 2013 @ 12:45:51 #16
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_122460336
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:30 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Aangezien de peildatum voor OZB 1 januari is, is de aanslag op zich wel terecht voor je schoonmoeder. De vraag is of ze het nu nog mogen innen. Je moet dus proberen te achterhalen waar de post in de tussentijd naartoe is gestuurd. Dat moet de gemeente je kunnen vertellen (en aantonen).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_122486503
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:45 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Aangezien de peildatum voor OZB 1 januari is, is de aanslag op zich wel terecht voor je schoonmoeder. De vraag is of ze het nu nog mogen innen. Je moet dus proberen te achterhalen waar de post in de tussentijd naartoe is gestuurd. Dat moet de gemeente je kunnen vertellen (en aantonen).
Daar had ik idd ook over nagedacht, de verrekening is logischerwijs bij de notaris geweest met de nieuwe kopers. Dus dat is dan idd bevestigd nu :)

Als de rekening terecht is en nog niet verjaard, dan wordt ie uiteraard gewoon betaald. Maar we gaan niet aan een incassobureau betalen als we niet eens wisten dat hij nog betaald moest worden.
pi_122487244
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:30 schreef ikbenschipper het volgende:
OZB is volgens mij gewoon een Belasting die door de belastingdienst geint word. Vraag de oorspronkelijke factuur eens op bij het incassobureau...
nee hoor. de ontvanger kan gewoon de vorderingen aan een incassobureau overdragen.

Het kan zijn dat ze het aan een incassobureau hebben gegeven
http://www.spitsnieuws.nl(...)ee-met-incassobureau
Generaal?? Pardon??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')