Eigenbouw | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:15 |
Mijn verwarming klinkt sinds kort als een klopboormachine (keihard gebonk, je voelt in het hele huis de leidingen trillen. Wanneer het optreedt kan ik het alleen maar stil krijgen door een thermostatische kraan bij een willekeurige radiator open te zetten. Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken? Het geluid komt niet uit de CV ketel zelf maar is in het hele huis te horen en je weet niet hoe snel je naar de dichtsbijzijnde radiator moet lopen om de radiator open te zetten. Overigens staat de centrale thermostaat in de woonkamer en daarom staan de radiatoren in de woonkamer altijd open (er is dus nooit sprake van dat de CV het water niet rond kan pompen. De installatie draait al drie jaar. De eerste twee jaar naar volledig genoegen; het laatste jaar hoor je zachtjes de continue stroom van het water als de ketel draait maar het keiharde klopboor-geluid treedt nu zo'n twee weken op. Zijn er forumleden die hier wat zinnigs over kunnen zeggen? Alvast dank! | |
TheFreshPrince | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:16 |
Wat is de druk? Al eens ontlucht? | |
mvdejong | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:20 |
Het lijkt inderdaad zoals MaGNeT suggereert dat er lucht in je leidingen is gekomen, dus een rondje langs alle radiatoren om deze te ontluchten lijkt een eerste stap. | |
Tuinman | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:27 |
alles open zetten en verwarming laten draaien. de automatsche ontluchter doet zijn werk. wel druk in de gaten blijven houden en bijvullen als nodig is. | |
cvboer | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:37 |
Is je systeem samengesteld uit allemaal thermostaatkranen? Zo ja, heb je er ook een bypass ventiel in zitten? Zoals jij het omschrijft lijkt het alsof het systeem te weinig flow heeft omdat de thermostaatkranen dichtlopen. | |
Vonkenboer | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:41 |
Ik heb even een spatie in de topic titel toegevoegd ![]() | |
cvboer | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:49 |
Goed bezig jij ![]() | |
Eigenbouw | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:02 |
Inderdaad allemaal thermostaatkranen en geen by-pass. In de woonkamer staan drie radiatoren die altijd op standje 5 staan (dus permanent open). Dan heb je toch geen by-pass nodig? | |
cvboer | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:05 |
Ook dan heb je een bypass nodig. Die kranen kunnen immers dermate dichtlopen dat je stromingsgeluiden krijgt. Wellicht lopen ze niet helemaal dicht, maar wel dicht genoeg om stromingsgeluiden te veroorzaken. | |
blomke | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:06 |
Lijkt op een klep van een thermostaatkraan die ratelt. By-pass is noodzakelijk | |
Eigenbouw | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:07 |
Dank cvboer! Oké, by-pass maken dus. Hoe doe ik dat? Een thermostaatknop van een heel kleine verwarming weghalen en er een permanente doorstroming van maken (of een van de radiatoren in de woonkamer permanent laten verwarmen zonder thermostaatbegrenzing) of zijn daar slimmere methoden voor te bedenken? [ Bericht 0% gewijzigd door Eigenbouw op 02-02-2013 00:22:39 ] | |
klipper | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:39 |
Laat je installatie afkoelen, hoeft niet geheel koud maar wel voldoende koud. Zet alle thermostaatknoppen dicht. Zet de verwarming vragend. Ga nu naar de eerste radiator en zet daar de thermostaatknop op maximaal, voel vervolgens welke leiding het eerst warm wordt de aanvoer of de retour. Aanvoer is de leiding naar de knop in het algemeen. Doe dit bij iedere radiator met een thermostaatknop. Als er een radiator bij zit waar eerst de retour warm wordt, dan is deze radiator verkeerd aangesloten, retour en aanvoer zijn dan omgewisseld. Doordat het water van de verkeerde kant komt drukt deze iedere keer de knop open waarna deze weer dichtslaat, dit geeft een ratelend geluid. Dit kan je verhelpen door de radiator goed aan te sluiten, of door de thermostaatkraan te vervangen door een tegenstroom model. Hebben alle radiatoren thermostaatknoppen, dan moet er altijd een bypass geplaats zijn. Indien niet alle radiatoren een thermostaatknop heeft maar bijvoorbeeld 1 een open dicht kraan dan moet deze kraan altijd open staan, ook in dit geval s het dus beter om een bypass te hebben. | |
klipper | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:41 |
Met een speciaal bypassventiel, deze opent pas wanneer de druk hoger wordt dan de ingestelde druk. Nooit gewoon een doorverbinding maken, hiermee kun je comfortklachten krijgen. Google op bypass cv. | |
blomke | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:58 |
Zo'n ding:![]() Vaak wordt gemeld dat ie aan het eind van het CV-leidingen systeem moet zitte, i.e. zo ver mogelijk van de ketel. Ik heb dat nooit begrepen; bij een bepaalde drukverschil tussen aanvoer en retour (als alel radiatoren dichtlopen) gaat ie open, onafhankelijk van de afstand tot de ketel. | |
helldeskr | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:10 |
Kan ook een klep in de ketel zijn. Ik heb zelf stadsverwarming..had problemen met een klep die niet helemaal goed sluit. Die gaat staan trillen en dat resoneert door het hele systeem. Net of er een dieselgenerator naast je bed staat midden in de nacht..niet tof ![]() | |
blomke | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:36 |
| |
klipper | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:11 |
De afstand wordt bepaald door de installatie, voor woonhuizen is dit inderdaad vaak op het verst gelegen punt. De reden hiervoor is dat de moderne cv-ketel in verhouding met de waterinhoud een groot vermogen heeft. Wanneer de bypass direct na of vlak bij de ketel geplaatst word dan heeft het water amper tijd om te circuleren en warmte op te nemen waardoor het toestel ernstig zal gaan pendelen met mogelijk oververhitting waardoor de maximaal aangesproken wordt. Door de bypass verder weg te plaatsen creeer je een voldoende grote buffer zodat het toestel rustiger zal werken met als bijkomend voordeel dat wanneer er warmte benodigd is dit vrijwel gelijk aan de radiator geleverd wordt. Dus de plaats van een bypass is wel degelijk van belang. Overigens moet deze ook goed ingesteld zijn, een te lage instelling zorgt voor omfortklachten doordat deze te vroeg opent en water de makkelijkste weg zoekt en zodoende niet in de radiator terecht komt maar gewoon retour ketel gaat, een te late opening zorgt voor geluidsklachten en een snellere slijtage van de pomp. De benodigde weerstandsoverwinning staat overigens in de installatiehandleiding. | |
blomke | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:16 |
Zolang de radiatorkr(a)n(en) open staat, kan het water toch over die radiator(en) circuleren? Dat heeft niet met de afstand van de bypass tot de ketel of zijn vermogen te maken? Die bypass staat normaliter dicht. | |
klipper | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:30 |
Dan heb je ook geen bypass nodig....... Oh nee, de bypass is bedoeld voor het feit dat de alle kranen dichtlopen of dichtstaan en er nog steeds warmtevraag is. Het is nog vroeg he blomke ![]() | |
blomke | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:28 |
Ook dat snap ik, stel de thermostaatkranen lopen dicht; dan gaat door de hogere druk over de bypass, die laatste open. Dan maakt het toch niet uit of het CV-water over 2 of over 20 meter circuleert? [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-02-2013 14:44:09 ] | |
klipper | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:48 |
Juist wel. De moderne ketels hebben amper waterinhoud. Een meter 22 heeft een inhoud van ongeveer 0,34 liter, voor 2 meter is dit dus 0,68 liter, in berhouding met een lengte van 20 meter is dit 6,8 liter. Om 6,8 liter te verwarmen is meer energie nodig dan voor 0,68 liter. Stel je ketel heeft een inhoud van 1,4 liter, dan ku je dus beter de inhoud vergroten naar 8,2 liter dan naar 2,08 liter. Bij problematische installaties wordt zelfs een buffervat opgenomen om te voorkomen dat het toestel sterk pendelt. Pendelen is het vaak in en uit schakelen van het toestel. Het is te begrijpen dat het toestel langer moet branden om 8 liter te verwarmen dan om 2 liter te verwarmen. Dus ja het maakt wel degelijk uit over welke lengte het warme water gaat. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 16:29 |
Vroeger gaf het zich ook thermostaat kranen die zo een bypas ingebouwd hadden, ik weet niet of het ze nog geeft. | |
Lodemaatje | zondag 3 februari 2013 @ 19:50 |
Het eerste waar ik aan dacht toen ik de topic titel las: kogellager kapot? |