abonnement Unibet Coolblue
pi_122231328
Hey allen,

Ik ben verhuisd naar een nieuwe kamer en nu ben ik aan het kijken of ik recht heb op huurtoeslag.
De kamer zelf voldoet aan de eisen om in aanmerking te komen, maar het zou kunnen zijn dat ik te veel vermogen heb. Ik ben al een tijdje aan het googlen, maar ik kom er niet uit... Hopelijk kunnen jullie me helpen. De belastingdienst wellicht ook, maar daar ben ik dan weer te paranoïde voor :P

Op de site van de belastingdienst staat:

"Hebt u of heeft uw partner of medebewoner vermogen, zoals spaargeld of beleggingen? Als dat bedrag te hoog is, kunt u geen huurtoeslag krijgen. " (...)
"Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, aandelen en een vakantiehuis. Ook vermogen dat u hebt in het buitenland telt mee. Het gaat om uw vermogen op 1 januari 2013. " (...)

Het maximale vermogen is, gezien mijn leeftijd, 21.139 euro.

Nu gaat het mij om het woordje 'spaargeld'. Wat is spaargeld? Enkel het geld wat ik op de spaarrekening heb (waarover ik dus 'hogere' rente ontvang), of ook het geld wat ik op de lopende rekening heb? Dat maakt namelijk voor mij al het verschil. Wordt de lopende rekening niet meegeteld dan zit ik keurig onder het maximale bedrag, maar anders zit ik er juist boven..
  dinsdag 29 januari 2013 @ 21:18:16 #2
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_122231545
Al het geld op je al bankrekeningen (en nog wel meer) telt mee.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Dum de dum
pi_122231576
al je vermogen telt, maar als je op kamers woont heb je geen eigen voordeur dus geen recht op huurtoeslag.. Tevens is die 21K norm niet gekoppeld aan je leeftijd maar aan de vermogensrendementsheffing
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_122231702
Al het vermogen telt, dus van je bankrekeningen bij elkaar opgeteld.
En op kamers krijg je alleen huurtoeslag als het volledig zelfstandig is (eigen voordeur, in de volksmond).

Bovendien: wat wil je met huurtoeslag als je 20k eigen vermogen hebt? Dop lekker je eigen boontjes dan :{w.
Schip ahoy!
pi_122232503
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:20 schreef Piet__Piraat het volgende:
Al het vermogen telt, dus van je bankrekeningen bij elkaar opgeteld.
En op kamers krijg je alleen huurtoeslag als het volledig zelfstandig is (eigen voordeur, in de volksmond).

Bovendien: wat wil je met huurtoeslag als je 20k eigen vermogen hebt? Dop lekker je eigen boontjes dan :{w.
20k is niets man :')
pi_122232511
Bedankt voor de reacties. Duidelijk! :)

Dan rest er nog één ding wat ik moet weten. Als ik het goed heb begrepen kijkt de belastingdienst naar het vermogen van een persoon op 1 januari 2013.

Stel nu dat een persoon op 1 januari onder het maximum bedrag zit, en hij dus in aanmerking komt voor huurtoeslag (en dit ook krijgt). De rest van de vijf maanden zit hij ook onder het maximum, maar de laatste 6 maanden van het jaar daarboven. Moet diegene dan de huurtoeslag van de laatste 6 maanden terugbetalen, of wordt er echt alleen gekeken naar het bedrag op 1 januari en telt de rest van het jaar dan niet meer?


quote:
Bovendien: wat wil je met huurtoeslag als je 20k eigen vermogen hebt? Dop lekker je eigen boontjes dan :{w.
Hoop dat dit bericht je vraag beantwoordt. Ik probeer uit te vogelen of ik er echt recht op heb. Als ik er recht op heb, ga ik het natuurlijk ook aanvragen. En anders niet, nee. Voor de duidelijkheid: ik heb een heel laag inkomen, als ik geen huurtoeslag krijg kom ik twee maanden later wél in aanmerking... Het is geen kamer in Schubbekutterveen, laten we het daar op houden.

[ Bericht 3% gewijzigd door random12345 op 29-01-2013 21:47:37 ]
pi_122232983
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:30 schreef Devvie het volgende:

[..]

20k is niets man :')
Het gaat er niet om of het veel is of niet. Het gaat erom dat er grenzen zijn gesteld. Als je 20k vermogen op de bank hebt staan, heb je voldoende knaken om zelf je huur te betalen en hoef je dus niet je handje op te houden bij de overheid. Die toeslag is er voor mensen die het amper kunnen betalen. Niet voor mensen die jarenlang alles oppotten maar ondertussen wel steun willen trekken.
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:30 schreef random12345 het volgende:
Bedankt voor de reacties. Duidelijk! :)

Dan rest er nog één ding wat ik moet weten. Als ik het goed heb begrepen kijkt de belastingdienst naar het vermogen van een persoon op 1 januari 2013.

Stel nu dat een persoon op 1 januari onder het maximum bedrag zit, en hij dus in aanmerking komt voor huurtoeslag (en dit ook krijgt). De rest van de vijf maanden zit hij ook onder het maximum, maar de laatste 6 maanden van het jaar daarboven. Moet diegene dan de huurtoeslag van de laatste 6 maanden terugbetalen, of wordt er echt alleen gekeken naar het bedrag op 1 januari en telt de rest van het jaar dan niet meer?

[..]

Hoop dat dit bericht je vraag beantwoord. Ik probeer uit te vogelen of ik er echt recht op heb. Als ik er recht op heb, ga ik het natuurlijk ook aanvragen. En anders niet, nee. Voor de duidelijkheid: ik heb een heel laag inkomen, als ik geen recht op op huurtoeslag kom ik in principe twee maanden later wél in aanmerking... Het is geen kamer in Schubbekutterveen, laten we het daar op houden.
Het vermogen op 1 januari is leidend. Je kunt de rest van het jaar drie ton op je rekening hebben staan; als je op 1 januari in totaal onder 21k zit, is het voor de Belastingdienst akkoord.

En waar de kamer zit boeit me niet, evenmin als je inkomen. Wat ik vooral probeer te zeggen is dat als je 20k spaargeld hebt, het niet zo vreemd is dat de overheid zegt: 'je hebt de steun helemaal niet nodig'. Je hebt immers zelf voldoende achter de hand. Dat principe vind ik niet vreemd.
Schip ahoy!
pi_122233710
Bedankt voor je reactie, mijn vragen zijn beantwoord. :) Zo gesteld heb ik recht op huurtoeslag, op 1 januari zat ik namelijk onder het maximum bedrag.

In principe heb je, met betrekking tot dat laatste, gewoon gelijk. Boven de grens = geen recht, klaar. Hier probeerde ik dus ook achter te komen.

Maar Devvie heeft ook gelijk, 20k is niks. Een paar wijzigen in je persoonlijke situatie en je bent het zo kwijt, de rekeningen blijven immers komen. Overigens bezit ik eigenlijk maar de helft van dat bedrag, maar dat is nogal een lang verhaal en verder irrelevant voor dit topic.

Maar goed: zoals ik al heb aangegeven speel ik gewoon volgens de regels. Ik zit (zat) onder de grens, dus ik kan het aanvragen. Bedankt voor de hulp!

[ Bericht 7% gewijzigd door random12345 op 29-01-2013 21:56:14 ]
pi_122254098
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:36 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het veel is of niet. Het gaat erom dat er grenzen zijn gesteld. Als je 20k vermogen op de bank hebt staan, heb je voldoende knaken om zelf je huur te betalen en hoef je dus niet je handje op te houden bij de overheid. Die toeslag is er voor mensen die het amper kunnen betalen. Niet voor mensen die jarenlang alles oppotten maar ondertussen wel steun willen trekken.

[..]

Het vermogen op 1 januari is leidend. Je kunt de rest van het jaar drie ton op je rekening hebben staan; als je op 1 januari in totaal onder 21k zit, is het voor de Belastingdienst akkoord.

En waar de kamer zit boeit me niet, evenmin als je inkomen. Wat ik vooral probeer te zeggen is dat als je 20k spaargeld hebt, het niet zo vreemd is dat de overheid zegt: 'je hebt de steun helemaal niet nodig'. Je hebt immers zelf voldoende achter de hand. Dat principe vind ik niet vreemd.
Ja want het volk wat jarenlang het geld gewoon lekker over de balk smijt heeft wel recht op huurtoeslag, degene die netjes sparen en wat minder uitbundig leven die mogen het lekker zelf oplossen. Zit nog wel een behoorlijke nuancering in dit verhaal, je kan ook zeggen dat de goede straf krijgen omdat ze het wel netjes doen. Maar goed dat is weer een andere discussie ;)

En inderdaad die 21 duizend zoveel is leidend qua eigen vermogen.
pi_122265931
Die discussie kun je inderdaad ver doorvoeren, namelijk over de gezondheid van de economie in termen van spaargeld vs. consumptie.
Het is een kwestie van maat houden in beide gevallen, maar 21k als grens vind ik zo gek nog niet.
Schip ahoy!
pi_122267364
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:46 schreef random12345 het volgende:
Maar Devvie heeft ook gelijk, 20k is niks. Een paar wijzigen in je persoonlijke situatie en je bent het zo kwijt, de rekeningen blijven immers komen. Overigens bezit ik eigenlijk maar de helft van dat bedrag, maar dat is nogal een lang verhaal en verder irrelevant voor dit topic.
Doe toch maar vertellen, ik hou wel van lange verhalen.
pindazakje
pi_122267453
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:36 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het veel is of niet. Het gaat erom dat er grenzen zijn gesteld. Als je 20k vermogen op de bank hebt staan, heb je voldoende knaken om zelf je huur te betalen en hoef je dus niet je handje op te houden bij de overheid.
Alsof huur betalen de enige kosten zijn :')
Voor 20k haal je niet eens een nieuwe auto.
pindazakje
pi_122267751
Als je een nieuwe auto in de categorie >20k kan kopen heb je die huurtoeslag sowieso niet nodig.
Nog even los van dat je erg kortzichtig bent. Het gaat er niet om wáár het geld aan besteed wordt.
Schip ahoy!
pi_122268180
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
Als je een nieuwe auto in de categorie >20k kan kopen heb je die huurtoeslag sowieso niet nodig.
Nog even los van dat je erg kortzichtig bent. Het gaat er niet om wáár het geld aan besteed wordt.
Waarom niet? Je hoeft echt geen flink salaris te hebben om voor zo'n auto te sparen, het is maar net waar je prioriteiten liggen. Een ander verbrast het geld misschien jaarlijks aan vakanties, waarom zou dan degene die het trouw opspaart voor bv de aanschaf van een mooie auto genoegen moeten nemen met minder huurtoeslag?
Even los van het feit dat je een kortzichtig sekreet bent! :(
pindazakje
pi_122268297
Omdat wanneer jij een luxegoed kan aanschaffen van 20k nieuwwaarde, je geen ondersteuning van de overheid nodig hebt om je vaste lasten te betalen. Kwestie van prioriteiten.
Schip ahoy!
pi_122268378
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:52 schreef Piet__Piraat het volgende:
Omdat wanneer jij een luxegoed kan aanschaffen van 20k nieuwwaarde, je geen ondersteuning van de overheid nodig hebt om je vaste lasten te betalen. Kwestie van prioriteiten.
En als je met hetzelfde salaris maandelijks alles opmaakt aan uit eten en vakanties dan heb je wel recht op ondersteuning van de overheid? :')
pindazakje
pi_122268570
Nee, want als je jaarinkomen boven de 21k ligt krijg je sowieso geen huurtoeslag. Als je zo veel kan stuk slaan op uit eten en vakanties verdien je vast wel meer dan 21k. Bruto.

Misschien moet je je eens verdiepen in de materie in plaats van dom te blaten :').
Schip ahoy!
pi_122269162
Precies wat ik dacht, kortzichtigheid!
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')