abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122338904
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:16 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je een stukje aflossingsvrij hebt gewoon laten staan. Bestaande gevallen blijven hra houden en erop aflossen kan altijd. Tenzij je nog banksparen kan openen, maar ik weet niet of dat nog mogelijk is. Als dat kan gelijk doen.
Dat is de insteek inderdaad. Kijken of ik er nog een spaarvariant aan kan hangen. Anders aflossingsvrij houden en gewoon aflossen inderdaad :P
pi_122341548
Ik ga ook gewoon voor aflossingvrij houden. Zo nodig kan ik altijd nog aflossen gewoon omdat daar al voor gespaard is. Aflossingvrij houden en daar niks tegenover hebben staan is niet bepaald slim imo.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 16:32:20 #128
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_122346799
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:33 schreef Tikbalang het volgende:
Aflossingvrij houden en daar niks tegenover hebben staan is niet bepaald slim imo.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je de maandlasten van het deel dat er uiteindelijk overblijft prima kan betalen is dat geen enkel probleem. Ja, je betaalt voor jan lul rente aan de bank en nee, het huis wordt dan nooit helemaal 100% van jou. Maar om nou te beweren dat het een enorm probleem is..

De paar jaar dat men 100% afslossingsvrij 6x - 7x het jaarsalaris kon lenen was bizar en absurd. Dat is ook de tijd geweest dat het echt fout zat, maar in een stabiele huizenmarkt 100% van de EW lenen waarvan de helft aflossingsvrij is echt geen drama.

Ik vind het dan ook van weinig inzicht getuigen dat minister Blok zo vasthoudt aan de ingezette koers. Het zou op termijn best stapsgewijs teruggebracht kunnen worden naar 0%, maar dit is in een toch al moeilijke periode weer een ongelofelijke klap voor de bouwsector.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_122347017
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 16:32 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

De paar jaar dat men 100% afslossingsvrij 6x - 7x het jaarsalaris kon lenen was bizar en absurd. Dat is ook de tijd geweest dat het echt fout zat, maar in een stabiele huizenmarkt 100% van de EW lenen waarvan de helft aflossingsvrij is echt geen drama.

Ik vind het dan ook van weinig inzicht getuigen dat minister Blok zo vasthoudt aan de ingezette koers.
Voor zover ik het begrepen had mag jij best een aflossingsvrije component afspreken met een bank alleen krijg je voor die component geen HRA. Dan is dat volgens jou logica toch ook niet zo'n drama, aangezien dat het op het einde van de looptijd ook niet zou zijn.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 16:47:11 #130
367642 Jackie-Treehorn
pi_122347432
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 16:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voor zover ik het begrepen had mag jij best een aflossingsvrije component afspreken met een bank alleen krijg je voor die component geen HRA. Dan is dat volgens jou logica toch ook niet zo'n drama, aangezien dat het op het einde van de looptijd ook niet zou zijn.
Dat klopt. Maar dan is het kostentechnisch over een 30-40 jaar uitgesmeerd weer niet zo handig. ;)
Ik vind het nog steeds een goed plan om eigen woningbezit te stimuleren d.m.v. de hypotheekrenteaftrek en je kunt mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze profiteerden van fiscale regelgeving. Als je op den duur de aftrek over een aflossingsvrij gedeelte zou willen afschaffen begin dan met bijv. 5% per jaar. Dan ben je er in 10 jaar ook en dat levert een stuk minder grote klap op voor de bouwsector.

Ik vind de plannen van het kabinet op lange termijn ook zeker verstandig en zelfs nodig. Ik ben alleen van mening dat de 180-graden draai qua regelgeving omtrent hypotheeverstrekking en de cold-turkey methode, gezien de economische situatie, niet handig gekozen is.
Refill?
pi_122347610
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 16:47 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar dan is het kostentechnisch over een 30-40 jaar uitgesmeerd weer niet zo handig. ;)
Ik vind het nog steeds een goed plan om eigen woningbezit te stimuleren d.m.v. de hypotheekrenteaftrek en je kunt mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze profiteerden van fiscale regelgeving. Als je op den duur de aftrek over een aflossingsvrij gedeelte zou willen afschaffen begin dan met bijv. 5% per jaar. Dan ben je er in 10 jaar ook en dat levert een stuk minder grote klap op voor de bouwsector.

Ik vind de plannen van het kabinet op lange termijn ook zeker verstandig en zelfs nodig. Ik ben alleen van mening dat de 180-graden draai qua regelgeving omtrent hypotheeverstrekking en de cold-turkey methode, gezien de economische situatie, niet handig gekozen is.
jij noemt minimaal ingrijpen, 4 jaar later een cold-turkey?

ik vind dat ze zo lang mogelijk dralen om de prijzen zo hoog mogelijk te houden (voor zover toegelaten wordt internationaal en door de financiele markten, ze zijn als de dood ons lage rente % te verliezen)

edit:
hier bedoel ik natuurlijk niet de hypotheek rente, deze is relatief hoog
pi_122347696
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 16:47 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Ik vind het nog steeds een goed plan om eigen woningbezit te stimuleren. Je kunt mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze profiteerden van fiscale regelgeving. Als je op den duur de aftrek over een aflossingsvrij gedeelte zou willen afschaffen begin dan met bijv. 5% per jaar. Dan ben je er in 10 jaar ook en dat levert een stuk minder grote klap op voor de bouwsector.
Dus alleen door de fiscale factor was het dus interresant om een aflossing vrije component te laten bestaan. Goed dat we het daar over eens zijn. ^O^

De overheid gaat toch ook vanaf heden het rentepercentages waar over iedereen mag aftrekken jaarlijks wat verminderen dus ook hiermee verminderen ze ook voor de bestaande bezitters van huizen de mogelijkheden tot de renteaftrek.

Overheden hadden alleen bij de opkomst van alle financiele innovatie in hypotheken meteen moeten ingrijpen maar helaas waren ze daar in den haag ook wat te dom/beinvloed door lobbyisten/ geindoctrineerd door de neoliberale wind/ om te doorzien wat er aan het gebeuren was met de losgeslagen hypotheken markt en wat voor invloed dat op de samenleving/ belasting inkomsten/ huizenprijzen zou hebben.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:05:44 #133
367642 Jackie-Treehorn
pi_122348121
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 16:51 schreef Artimunor het volgende:

[..]

jij noemt minimaal ingrijpen, 4 jaar later een cold-turkey?

ik vind dat ze zo lang mogelijk dralen om de prijzen zo hoog mogelijk te houden (voor zover toegelaten wordt internationaal en door de financiele markten, ze zijn als de dood ons lage rente % te verliezen)

edit:
hier bedoel ik natuurlijk niet de hypotheek rente, deze is relatief hoog
Ik vind dat de snelheid waarmee bepaalde regelgeving veranderd en ingevoerd wordt aardig "cold turkey" ja. Ik weet dat het sentiment onder bepaalde mensen in de samenleving (en in dit topic, for that matter) is dat de huizen-zeepbel moet knappen en dat het ieders eigen schuld is, enz enz.
Zelfs als dat waar zou zijn, kun je toch niet anders dan concluderen dat een redelijk snel dalende markt (gemiddeld een procent of 4 per jaar?) die nu al een jaar of 4 aanhoudt zéér schadelijk is voor de economie?

Natuurlijk moeten er dingen veranderen. Natuurlijk kon de opbouw en de staatsfinanciering van schuld niet zo doorgaan, maar ik denk dat als men op het gebied van de afslossingsvrije hypotheken wat meer geduld had betracht de huizenprijzen dit jaar al waren gestabiliseerd. Dit had honderdduizenden banen in de bouw en aanverwante sectoren gescheeld. Die mensen in de W.W. of de bijstand moeten ook ergens van betaald worden.
Refill?
pi_122349568
quote:
Dankzij politiek is onze huizenmarkt nu vergelijkbaar met die van Spanje

Het gaat bergafwaarts met de bouwsector en de huizenmarkt. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn de huizenprijzen in Nederland sinds het begin van de crisis vier jaar geleden sterker gedaald dan het gemiddelde in de Europese Unie (EU). Een dramatische toestand voor miljoenen burgers.

Elke dag zien we in onze omgeving hoe families economische schade lijden als gevolg van de dalende huizenprijzen. De prijzen daalden gemiddeld 4 procent per jaar, terwijl het gemiddelde in de EU al drie jaar stabiel is, aldus het CBS.

Nederland behoort nu tot topdrie van Europese landen waar het slecht gaat met de huizenmarkt: 'In Nederland en Spanje zijn de huizenprijzen sinds de financiële crisis blijven dalen. In het Verenigd Koninkrijk hebben de prijzen zich inmiddels hersteld. In Duitsland lijkt de crisis weinig effect te hebben gehad op de huizenprijzen.'
http://www.elsevier.nl/Ec(...)van-Spanje-1163140W/
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:49:40 #135
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_122349660
De overheid is de bouw en de woningmarkt tegelijk om zeep aan het helpen , de afgeleidde handel zal ook failliet gaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_122349746
quote:
Waarbij ze natuurlijk lekker kortzichtig naar alleen de cijfers t/m drie jaar terug kijken. Duitsland heeft nooit zo'n enorme boom gehad en de UK (ex- London) heeft al een fikse daling achter de kiezen. Hier in NL was het de eerste twee jaar van de crisis ook nauwelijks te merken in transactieprijzen.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 18:20:50 #137
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122350583
Even een gedachtenkronkel: nu de helft van de banken in Staatshanden is, zou het niet mooi zjin om cold-turkey de HRA af te schaffen, en tegelijkertijd de rentes 2 % omlaag te gooien? Dat is zo'n beetje het verschil met de omringende landen, met de NHG maakt het qua risico voor de banken nauwelijks uit, dus het zou een hele mooie oplossing zijn.
Netto lasten blijven vrijwel gelijk, de Staat kan stoppen met geld rondpompen, en banken moeten het met wat minder doen.
Natuurlijk gaat dit niet zomaar, maar stel even dat het lukt :) Dat zou toch win-win zijn voor iedereen (behalve banken)?
censuur :O
pi_122351277
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 18:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat zou toch win-win zijn voor iedereen (behalve banken)?
Van mij mag het, maar dan moeten die andere banken straks weer gered worden :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122351694
Het verlagen van de grondprijs op zich lijkt mij wel een goed idee. Laat ons zeggen 20% er af. Dat zal er voor zorgen, dat er grond zal worden gekocht, en tegen een degelijke prijs zal kunnen worden gebouwd. Dat zorgt op zijn beurt weer voor het behoud (of aangroei) van banen binnen de bouwsector, wat nog altijd een kernsector is binnen de economie. Hierdoor kan de economie en 2de hands huizenmarkt rustig normalizeren.
pi_122354272
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 18:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Even een gedachtenkronkel: nu de helft van de banken in Staatshanden is, zou het niet mooi zjin om cold-turkey de HRA af te schaffen, en tegelijkertijd de rentes 2 % omlaag te gooien? Dat is zo'n beetje het verschil met de omringende landen, met de NHG maakt het qua risico voor de banken nauwelijks uit, dus het zou een hele mooie oplossing zijn.
Netto lasten blijven vrijwel gelijk, de Staat kan stoppen met geld rondpompen, en banken moeten het met wat minder doen.
Natuurlijk gaat dit niet zomaar, maar stel even dat het lukt :) Dat zou toch win-win zijn voor iedereen (behalve banken)?
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, als dat ook voor bestaande contracten geldt. Alleen een beetje jammer dat we geen rente onder die 2% hebben ;)
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:37:08 #141
323876 michaelmoore
pi_122355898
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 18:55 schreef Emu het volgende:
Het verlagen van de grondprijs op zich lijkt mij wel een goed idee. Laat ons zeggen 20% er af. Dat zal er voor zorgen, dat er grond zal worden gekocht, en tegen een degelijke prijs zal kunnen worden gebouwd. Dat zorgt op zijn beurt weer voor het behoud (of aangroei) van banen binnen de bouwsector, wat nog altijd een kernsector is binnen de economie. Hierdoor kan de economie en 2de hands huizenmarkt rustig normalizeren.
verstandig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_122356033
Dus de oplossing is dat iemand met verlies grond ter beschikking moet stellen, iemand moet het huis met verlies voor ons bouwen, en dat moet gefinancieerd worden met een lening waarop de verstrekker een verlies lijdt. :D

Slotje dan maar, dat we daar niet aan gedacht hebben :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 01-02-2013 20:42:00 (typo from hell) ]
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:08:36 #143
323876 michaelmoore
pi_122357484
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dus de oplossing is dat iemand met verlies grond ter beschikking moet stellen, iemand moet het huis met verlies voor ons bouwen, en dat moet gefinancieerd worden met een lening waarop de verstrekker een verlies lijdt. :D

Slotje dan maar, dat we daar niet aan gedacht hebben :)
we zullen weer aan het werk moeten , het is afgelopen met het verkopen van landbouwgrond voor 400 euro per m2, anders zit straks heel Nederland in een uitkering
pi_122358227
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

we zullen weer aan het werk moeten , het is afgelopen met het verkopen van landbouwgrond voor 400 euro per m2, anders zit straks heel Nederland in een uitkering
The usual suspects eerst graag :O
pi_122368522
[Keaton's turn in interrogation chair for the hijacking]
Keaton: I'm a businessman now.
Interrogation Cop: Yeah? What's that, the restaurant business? No. From now on, you're in the gettin'-fucked-by-us business.

[to Kujan]
Verbal: What the cops never figured out, and what I know now, was that these men would never break, never lie down, never bend over for anybody...anybody.

Zoveel verhalen, zoveel excuses, ik ga het weer proberen... Stop er maar eens mee, tis geen film met een mooi einde, band is op en er is geen take two.
pi_122370300
quote:
Het aantal hypotheekaanvragen is in januari met maarliefst 47 procent gedaald ten opzichte van december.

De huizenmarkt lijkt in januari fors in te zakken. In de eerste maand van 2013 is het aantal hypotheekaanvragen met 47 procent gedaald, zo valt op te maken uit data van het Hypotheken Data Netwerk dat naar eigen zeggen circa de helft van de hypotheekofferte-aanvragen registreert.

Hoewel januari altijd zwak is in vergelijking met december, is deze dip is veel dieper dan gebruikelijk. Jaar op jaar, dus in vergelijking met januari 2012, daalde het aantal aanvragen namelijk ook met 33 procent.
http://www.z24.nl/z24geld(...)_stort_weer_in_.html

Het is wachten op fors lagere prijzen, ik denk een versnelling van prijsdalingen tov afgelopen jaren.
pi_122370409
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

http://www.z24.nl/z24geld(...)_stort_weer_in_.html

Het is wachten op fors lagere prijzen, ik denk een versnelling van prijsdalingen tov afgelopen jaren.
Iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit. Er gebeurt gewoon niets de komende tijd.
pi_122370445
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:27 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit. Er gebeurt gewoon niets de komende tijd.
Nee, de prijzen zullen als een gek gaan dalen zodat je straks met een modaal salaris een dikke villa kan kopne, volstrekt logisch toch :)?
pi_122370519
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:27 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Aanbod stijgt, mensen die hun huis willen verkopen zullen de prijzen moeten verlagen.
pi_122370539
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, de prijzen zullen als een gek gaan dalen zodat je straks met een modaal salaris een dikke villa kan kopne, volstrekt logisch toch :)?
Villa met modaal salaris is overdreven, dat weet je zelf ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')