Het voorbeeldje is mijns inziens nogal uit de lucht gegrepen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat hangt ervanaf wanneer je had willen kopen. Als dat 10 jaar geleden is geweest was dat kostentechnisch zo dom nog niet. Nu daarentegen, voorbeeldje:
Als ik een vergelijkbare woning zou kopen dan zou me dat per saldo per jaar +/-3000 schelen als ik die helemaal financier met een annuiteit of spaar-hypotheek (ik kan anders maar dat zijn dan weer (toekomstige) gemiste opbrengsten elders). Daar moet je de onderhoudskosten nog van in mindering brengen en moet de wetgeving hetzelfde blijven.
Zolang de huizenprijzen met grofweg 0-2% (afhankelijk van onderhoudskosten de permanence) of meer dalen per jaar loont het per saldo om te wachten en dat gaat nog wel even door. Financieel is de tijdgeest in je voordeel om te wachten tot de bubble is leeggelopen op het moment.
De bouw is de basisindustrie van Nederland en sleept de rest van de economie mee de put in, de Duitsers hebben het tenminste door.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Eelco zegt eens iets zinnigs, was al even geleden!
We zien dat hier door alle generaties heen. Meer een bepaald slag volk denk ik danquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ja, da's een ander generatieding geloof ik, zien overal een bubble in: gebrek aan relativeringsvermogen. Zeg maar door de bubbels het bos niet meer zien.
Totdat er een keer hyperinflatie volgt en het spaargeld ook niks meer waard is. En dat is nog niet eens zo vergezocht.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hulde aan de spaarzin overigens piepeloi55, want het geeft je de vrijheid die de hardste schreeuwers niet hebben - bubble of geen bubble, en in tijden van goede en slechte timing. Nou is de kunst allen nog maar om van je vrijheid gebruik te maken, prudent weliswaar.
?!?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:13 schreef piepeloi55 het volgende:
Die goedkope toko ligt rond de gemiddelde huizenprijs dus is wel vergelijkbaar. Als morgen blijkt dat de bubble langzaam is leeggelopen dan zou ik misschien anders overwegen, maar daar wijst niets op.
Ik heb trouwens de afgelopen jaren bewust een financieel gedegen beleid (veel gespaard, geen (studie)schulden) gevoerd om gebruik te kunnen maken van koopmomenten als diverse bubbles zijn leeggelopen. Tot nog toe werpt dat zijn vruchten af gezien de prijsdalingen in de woningmarkt. Nu nog wachten op de aandelenbubble die barst en dan is het feest compleet. En mocht dat nooit gebeuren, dan is er ook niks verloren.
Dat bedoel ik nou: het is nooit niks meer waard.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:49 schreef falling_away het volgende:
[..]
Totdat er een keer hyperinflatie volgt en het spaargeld ook niks meer waard is. En dat is nog niet eens zo vergezocht.
sorry.. bijna niks danquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nou: het is nooit niks meer waard.
Je zou het ook anders kunnen zien, dat men tegenwoordig gewent is aan hoge waarderingen en prijzen aangezien die al meer dan 1-2 decennia zo zijn. Ik geloof niet dat die houdbaar zijn en die ''new normal'' de komende jaren doorbroken zal worden, dat heeft overigens niets met leeftijd te maken. Het is eigenlijk al knap dat men dit decennia volhoud met allerlei ingrepen, dat is ook een soort black swan. Mij maakt het overigens niets uit, ben er niet van afhankelijk en is meer een realistische constatering. Wie gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen zeg ik maar, de verschillen in perceptie liggen daar eigenlijk te ver uiteen om een zinnige discussie over te voeren.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ja, da's een ander generatieding geloof ik, zien overal een bubble in: gebrek aan relativeringsvermogen. Zeg maar door de bubbels het bos niet meer zien.
Moet je voor de grap eens met wat bedrijven in de bouw (of makelaars, of wat dan ook gerelateerd aan huizen) spreken die al wat langer rondlopen en eind jaren '70/begin jaren '80 hebben meegemaakt, toen we op zeker tenonder zouden gaan. Ik ben jonger dan piepeloi denkt, maar veel mensen zijn inmiddels wel oversensitief en elk dipje wordt direct tot crash verheven. Imho zonde energie. Trekt vanzelf weer recht, en ik kan nog steeds geen bouwvakkers a la minute hier krijgen (niet als ze wat kunnen althans, prutsers wel).
Mwah ben ik niet zo bang voor en de rente compenseerd ongeveer de inflatie, historisch altijd zo geweest ook toen de inflatie 10% was. Jammer dat je dat deels weer inleverd met de VRH, dat zijn de Opportunity cost. Maar nu instappen in diverse assets is absoluut geen optie gezien de huidige waarderingen en de reele kans op een fors lager instappunt mislopen ergens in de komende jaren.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:49 schreef falling_away het volgende:
Totdat er een keer hyperinflatie volgt en het spaargeld ook niks meer waard is. En dat is nog niet eens zo vergezocht.
Ik weet het, we hebben daar een andere zienswijze over. Ik geloof wel dat de perceptie in zijn algemeenheid meer aan hypes onderhevig is, in alle richtingen overigens. Mij maakt het overigens ook niet uit, want ik heb vanalles wat. Mis ik bij de ene assetclass de trein, komt ie op een ander station wel weer aan. En verder heb ik ook nog gewoon twee handen en een hoofd, en wie een vak verstaat heeft altijd eten en drinken.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:13 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Je zou het ook anders kunnen zien, dat men tegenwoordig gewent is aan hoge waarderingen en prijzen aangezien die al meer dan 1-2 decennia zo zijn. Ik geloof niet dat die houdbaar zijn en die ''new normal'' de komende jaren doorbroken zal worden, dat heeft overigens niets met leeftijd te maken. Het is eigenlijk al knap dat men dit decennia volhoud met allerlei ingrepen, dat is ook een soort black swan. Mij maakt het overigens niets uit, ben er niet van afhankelijk en is meer een realistische constatering. Wie gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen zeg ik maar, de verschillen in perceptie liggen daar eigenlijk te ver uiteen om een zinnige discussie over te voeren.
Wat betreft eind jaren '70, begin jaren '80, daar lagen een aantal fundamentele verschillen aan ten grondslag waardoor de aankomende crisis wel eens veel erger kan zijn. Maar ook als we een erger scenario doorgaan blijft de wereld gewoon doordraaien en er zullen altijd bedrijven/mensen zijn die goed boeren en minder goed boeren. Per saldo gaat het echter wat minder en dat weerspiegelt zich in prijzen en waarderingen. De risicoperceptie en aan de hand van historische voorbeelden slaat die dan weer door naar de andere kant. Als het niet zover komt is dat jammer maar veranderd niets voor mij, als het wel gebeurd dan moet je daar gebruik van kunnen maken en aangezien ik hier zelfs rekening mee houd leg ik alvast mijn oorlogkas aan.
Tot voor kort een 4-jarige relatie, maar een gezin nee. Als je verantwoordelijk bent voor het wel en wee van je gezin ga je wel anders om met perceptie. Dan spelen natuurlijk zaken die veel verder gaan dan het financiele en speel je op zeker. Voor mij speelt dat inderdaad allemaal niet.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Heb je een gezin, en zo nee, denk je dat als je een gezin zou hebben dat je perceptie (of althans de gevolgen van die perceptie) anders zou zien? In de zin dat je meer als een hedge zou gaan denken ipv handen-vrij-voor-opportunities?
Ik mag aannemen dat het leeuwendeel van de personen die een huis willen kopen, wel een gezin hebben (of willen stichten). Waarom zou je immers een huis willen kopen als je geen flauw idee hebt wat de toekomst gaat brengen? Zou onzin zijn om je voor jaren vast te leggen op een plek, als je niet eens weet waar je over 12 maanden zou willen wonen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 17:01 schreef piepeloi55 het volgende:
Tot voor kort een 4-jarige relatie, maar een gezin nee. Als je verantwoordelijk bent voor het wel en wee van je gezin ga je wel anders om met perceptie. Dan spelen natuurlijk zaken die veel verder gaan dan het financiele en speel je op zeker. Voor mij speelt dat inderdaad allemaal niet.
Voor het gemiddelde "inflatie-mandje" klopt dat inderdaad. Voor aanschaf van producten die goedkoper worden (zoals huizen) niet.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:50 schreef Sjabba het volgende:
Tot nu toe wordt je spaargeld snel minder waard door de inflatie. Of heb je het stiekem toch ergens belegd?
Als je nu al weet dat dat geld voor een huis is bestemd dan geld dat niet inderdaad. Maar dan is dat geld alleen voor een huis bestemd. Krijg je nog steeds weinig rente en moet je VRH betalen. Kan je beter daadwerkelijk kopen en banksparen... Alhoewel die vlieger nu niet meer op gaat. Te laat..quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voor het gemiddelde "inflatie-mandje" klopt dat inderdaad. Voor aanschaf van producten die goedkoper worden (zoals huizen) niet.
Aan de aanbod kant gebeurd er in ieder geval zo goed als niets meer in deze crisis, een overschot aan woningen zal echt niet gaan ontstaan, dus de lagere prijs door een ruimer aanbod kunnen de wachtenden voorlopig nog wel vergeten.quote:Nieuw dieptepunt voor bouw koopwoningen
AMSTERDAM - Het aantal vergunningen dat is verleend om nieuwe koopwoningen te bouwen, is in de twaalf maanden tot en met november gedaald tot 23.000.
Dat is het laagste niveau sinds het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de gegevens in 1995 bijhoudt.
Het aantal vergunningen voor huurwoningen daalde naar het laagste niveau sinds oktober 2004. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
In de vergelijkbare periode een jaar eerder werden nog ruim 40.000 vergunningen verleend voor de bouw van nieuwe koopwoningen. In de maanden voor de kredietcrisis in 2008, werden jaarlijks nog ongeveer 63.000 vergunningen verleend.
Bouwkosten
De gemiddelde bouwkosten voor een nieuwe koopwoning waren in de laatste twaalf maanden 145.000 euro. Dat is ongeveer net zo veel als in de maanden voor de kredietcrisis.
Het aantal vergunningen voor de bouw van huurwoningen is sinds de crisis minder hard gedaald. In de twaalf maanden tot en met november werden 15.944 vergunningen verleend, ongeveer dertig procent minder dan bij de start van de kredietcrisis.
Aan de kopers kant zal er toch ook niet veel meer veranderen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aan de aanbod kant gebeurd er in ieder geval zo goed als niets meer in deze crisis, een overschot aan woningen zal echt niet gaan ontstaan, dus de lagere prijs door een ruimer aanbod kunnen de wachtenden voorlopig nog wel vergeten.
Dat is dan wel puur toeval, dat het zinnig is, hij zecht het omdat het in zijn bouwlobby straatje past.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Eelco zegt eens iets zinnigs, was al even geleden!
De boel komt gewoonweg tot stilstand inderdaad.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aan de aanbod kant gebeurd er in ieder geval zo goed als niets meer in deze crisis, een overschot aan woningen zal echt niet gaan ontstaan, dus de lagere prijs door een ruimer aanbod kunnen de wachtenden voorlopig nog wel vergeten.
Je hebt het over ik, dan neem ik aan dat je een hypotheek op alleen jou salaris hebt genomen, maar je hebt het wel over een eensgezinswoning welke tegenwoordig vaak alleen nog maar door 2 verdieners gekocht (kunnen) worden.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:11 schreef Bierie het volgende:
[..]
Aan de kopers kant zal er toch ook niet veel meer veranderen.
Vandaag toevallig eens gekeken wat ik onder de nieuwe regels voor hypotheek kan krijgen tov de oude situatie.
Nou dat is toch wel een dermate groot verschil dat de komende jaren een gezin echt niet meer dan 170.000 neer kan leggen voor een eengezinswoning (gelukkig niet zo dramatisch gesteld met mijn inkomen).
De verkopers kunnen veelal ook amper nog wat doen. Alleen als je echt niet anders kan ga je nu nog verkopen (dus een scheiding, sterfte, verplicht verhuizen voor werk, etc). Als je nog een beetje goed zit en het eventueel met een verbouwing af kan blijf je ook lekker zitten waar je zit.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:11 schreef Bierie het volgende:
Maar wat ik er mee wil zeggen. Ik denk dat verkopers nog veel verder moeten zullen gaan zakken want anders gaat er niks meer gebeuren op de woningmarkt de komende tijd (lees jaren).
In mijn geval kan ik tot 212000 gaan zonder partner / extra geld.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hebt het over ik, dan neem ik aan dat je een hypotheek op alleen jou salaris hebt genomen, maar je hebt het wel over een eensgezinswoning welke tegenwoordig vaak alleen nog maar door 2 verdieners gekocht (kunnen) worden.
Maar wat moet je zonder partner met een eensgezinswoning, als je naar appartementen gaat kijken zul je tot de conclusie komen dat er genoeg betaalbaars is wat jij met je salaris met 2 vingers in de neus kan financieren en als je een beetje zuinig leeft het ook nog eens in 15 jaar afbetaald hebt.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:19 schreef Bierie het volgende:
[..]
In mijn geval kan ik tot 212000 gaan zonder partner / extra geld.Maar volgens mij is het voor 2 verdieners ook maar heel beperkt meer, is wat ik bedoelde te zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |