FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Uitlaat spruitstuk gescheurd: lassen of 2ehands?
boegschroefmaandag 28 januari 2013 @ 16:54
Een half jaar geleden heb ik nog de kop van de seat arosa volledig gereviseerd vanwege een verbrande uitlaatklep.

Nu begint de arosa een raar geluit te maken bij het starten en blijkbaar is het uitlaatspruitsuk gescheurd. (Ik heb het zelf nog niet gezien maar mijn vriendin is met de arosa naar de garage gereden en die wisten het te melden.) Het geluid gaat vrij snel weg naar het starten als de auto warm wordt.

Kan dit nog gebeurd zijn door de verbrande klep? Kan verkeerde montage dit veroorzaken na meer dan een half jaar? of is het stom toeval?

Ik ga dit weekend het spuitstuk eraf halen om het even goed te bekijken, maar wat zijn de opties?

Als de scheur klein is lassen? 2e hands gaan zoeken? Het is een vrij duur spruitstuk omdat er een demper/kat in zit. Dit bestaat uit 1 stuk en een immitatie kost al snel 500 euro.

Misschien is het zelfs alleen de pakking en ben ik vrij snel klaar, maar dat weet ik pas na het weekend.
powerfluxmaandag 28 januari 2013 @ 17:18
als het weg gaat, is het geen scheur. dat kan wel je pakking zijn, of effe aantrekken die bouten.
Sounddragonmaandag 28 januari 2013 @ 17:31
Ik zou effe goed kijken wat er aan de hand is; kijk eerst even of je het euvel kunt lokaliseren met het spruitstuk (?) erop, want zulke scheurtjes zijn meestal minimaal, het kan zomaar zijn dat je het niet kunt vinden als hij eraf is.

Haal je 'spruitstuk' en 'voorpijp' niet door elkaar trouwens? het spruitstuk zit tegen de kop gebout, dat is het verloop van 4 cilinders naar een flens van één of 2 pijpen, dat is vaak van gietijzer, en dus heel slecht (zeg maar: niet) te lassen. Daar tegenaan zit meestal de voorpijp met de kat en evt de eerste demper.

Duur grappie zo te zien, zou fijn zijn als het dicht te bakken is.
sijsmaandag 28 januari 2013 @ 17:44
zou idd eerst het proberen te lokaliseren, en mocht het het geval zijn is een spruitstuk van de sloop de beste optie, gietijzer laat zich heel slechtlassen
densmeemaandag 28 januari 2013 @ 17:52
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2013 17:31 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zou effe goed kijken wat er aan de hand is; kijk eerst even of je het euvel kunt lokaliseren met het spruitstuk (?) erop, want zulke scheurtjes zijn meestal minimaal, het kan zomaar zijn dat je het niet kunt vinden als hij eraf is.

Haal je 'spruitstuk' en 'voorpijp' niet door elkaar trouwens? het spruitstuk zit tegen de kop gebout, dat is het verloop van 4 cilinders naar een flens van één of 2 pijpen, dat is vaak van gietijzer, en dus heel slecht (zeg maar: niet) te lassen. Daar tegenaan zit meestal de voorpijp met de kat en evt de eerste demper.

Duur grappie zo te zien, zou fijn zijn als het dicht te bakken is.
gietijzer is wel te lassen, en het spruitstuk van een arosa zal misschien nog wel in een keukenoven op te warmen zijn tot 150 graden.
je moet dit lassen met een nikkelelektrode, zorg dat alles goed zuiver en vetvrij is en dan heb je goede kans dat het lukt.
Barcaconiamaandag 28 januari 2013 @ 18:30
Heel klein scheurtje gaat opzich wel volgens densmee zijn methode. Maar je hebt alsnog een grote kans dat er veel spanning in het materiaal komt waardoor het binnen korte tijd naast de las weer verder scheurt.
Chuck-N0rr1smaandag 28 januari 2013 @ 18:45
je moet je eerst eens afvragen waarom het spruitstuk gescheurd is. Toevallig de motor afgespoten toen hij warm was?

een foutieve montage kan wel degelijk leiden tot het scheuren cq afbreken van tap eind bouten. Dat laatste wil je echt niet, want dan kan meestal de kop er weer af....
densmeemaandag 28 januari 2013 @ 19:12
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 18:30 schreef Barcaconia het volgende:
Heel klein scheurtje gaat opzich wel volgens densmee zijn methode. Maar je hebt alsnog een grote kans dat er veel spanning in het materiaal komt waardoor het binnen korte tijd naast de las weer verder scheurt.
je moet de spanning er ook nog uit kloppen voordat de las is afgekoeld, dit kan bijvoorbeeld met een luchthamer. wel opletten dat de koude perslucht niet richting werkstuk waait
boegschroefdinsdag 29 januari 2013 @ 10:44
Mogelijk is het ook nog de pakking die stuk is. Ik heb gisteren nog even snel zelf gekeken, ik zag niet zo snel iets en het probleem is dat het heel snel weg trekt als de auto warm wordt.

Ik zag niet zoveel, wel kon ik alle bouten nog een halve slag vastdraaien. Maar daar leek het juist erger van te worden... Dit weekend zal ik hem er helemaal vanaf halen.

Zo ziet een arosa spruitstuk er trouwens uit:
000000078794.jpg
Sounddragondinsdag 29 januari 2013 @ 11:14
Lief dingegie; hoop plekken waar hij zou kunnen lekken. sterkte ermee :+
jitzzzzedinsdag 29 januari 2013 @ 18:33
Ik zou eerst maar eens uitzoeken wat er mis is met de huidige. Dan kan je veel beter beslissen wat je moet doen.
boegschroefdonderdag 31 januari 2013 @ 09:12
Wat is trouwens de juiste manier van het monteren van een uitlaatspruitstuk?

Kruislinks van binnen naar buiten werken net als de cilinderkop? En dan in 2 of 3 stappen of maakt dit niet zoveel uit?
DonJamesdonderdag 31 januari 2013 @ 10:53
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 09:12 schreef boegschroef het volgende:
Wat is trouwens de juiste manier van het monteren van een uitlaatspruitstuk?

Kruislinks van binnen naar buiten werken net als de cilinderkop? En dan in 2 of 3 stappen of maakt dit niet zoveel uit?
Volgorde komt niet zo nauw, gewoon beetje gelijkmatig vastdraaien.
Barcaconiadonderdag 31 januari 2013 @ 10:56
Van binnen naar buiten is altijd beter, als je toch een volgorde moet kiezen. 2 of 3 stappen is een beetje overdreven. Dan gewoon een beetje gelijkmatig aandraaien en de binnenste als eerste vastzetten.
boegschroefdinsdag 5 februari 2013 @ 09:26
Ik heb hem er gisteren avond vanaf gehaald. Het is duidelijk waar de scheur zit.

De lasnaad is gescheurd. En precies bij de cilinder waar ik een half jaar geleden een verbrande uitlaatklep had. Ik vermoed dat dit er wel iets mee te maken heeft.

8447399794_119b4dceeb_b.jpg
Straatcommando.dinsdag 5 februari 2013 @ 19:01
Tja, dat kan je misschien dichtlassen maar ik kan je op een papiertje meegeven dat het binnen de kortste keren verder uitscheurt.
jitzzzzedinsdag 5 februari 2013 @ 19:36
Wat straatcommando zegt: een nieuwe/goede tweedehands is verstandiger dan dit proberen te lassen.
boegschroefwoensdag 6 februari 2013 @ 07:45
Ik vraag me af waarom dan? Daar hoort een las te zitten. Waarom kon dat vroeger wel gelast worden (in de fabriek) maar als je dat nu zou lassen zou dat niet meer kunnen?
jitzzzzewoensdag 6 februari 2013 @ 07:48
Waarschijnlijk is het metaal te dun geworden, waardoor het maken van een goede las moeilijk is. Daarbij is het mega vet en smerig, wat lassen er ook niet makkelijker op maakt.
boegschroefwoensdag 6 februari 2013 @ 09:31
Ik heb hem in ieder geval gister meegegeven aan een bevriende metaal bewerker/lasser. Hij zou hem vanmiddag klaar hebben dus ik ben benieuwd. Het is iemand met 20 jaar ervaring in lassen van veel verschillende soorten metalen. Dus het zal wel goed komen. Het kost me in ieder geval niks. Dus in het slechtste geval moet ik alsnog een 2e handsje zoeken en kost het me een uurtje sleutelen ;)
jitzzzzewoensdag 6 februari 2013 @ 09:34
die zal wel weten wat hij moet doen, komt wel goed dus :)
DonJameswoensdag 6 februari 2013 @ 10:44
Anders een tubetje GunGum halen bij de Halfords! :')
Sounddragonwoensdag 6 februari 2013 @ 10:47
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:44 schreef DonJames het volgende:
Anders een tubetje GunGum halen bij de Halfords! :')
Op een spruitstuk? Dream on :+
DonJameswoensdag 6 februari 2013 @ 10:52
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Op een spruitstuk? Dream on :+
Nee man, spruitstuk weggooien en gewoon een nieuwe boetseren! ;)
Sounddragonwoensdag 6 februari 2013 @ 10:54
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee man, spruitstuk weggooien en gewoon een nieuwe boetseren! ;)
Da's veel makkelijker te doen met een zwikkie PVC bochies en een pot lijm van de Gamma 3.gif
Barcaconiawoensdag 6 februari 2013 @ 10:59
Spaghettispruitstuk maken natuurlijk :9~

P0016496.sized.jpg
26042008114.jpg
rivalwoensdag 6 februari 2013 @ 12:41
ik zou vervangen :)
vossswoensdag 6 februari 2013 @ 12:43
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 17:44 schreef sijs het volgende:
en mocht het het geval zijn is een spruitstuk van de sloop de beste optie, gietijzer laat zich heel slechtlassen
Dat lijkt me ook de betere optie.

Dat kost een heel pak minder en gaat waarschijnlijk gewoon nog jaren mee :)
boegschroefwoensdag 6 februari 2013 @ 13:25
Ik ben net even gaan kijken (In de hoop dat ie al klaar zou zijn). Maar hij lag nog voor te verwarmen in de oven :(

In mijn geval is lassen dus wel goedkoper want het kost me niets ;)

Waarom ik niet zo graag een spruitstuk van de sloop wil is omdat er de Lambdasonde in zit. En ik heb slechte ervaring met deze over te zetten naar een ander. Deze willen er vaak niet zo makkelijk uit.

Einde van de dag weet ik meer...
bluemoon23woensdag 6 februari 2013 @ 17:30
Zo te zien is dit niet gegoten, maar plaatstaal.
Lassen moet dus wel te doen zijn.
Ingmar6vrijdag 7 november 2014 @ 14:52
- adverteren op FOK! kost gewoon geld, net als tenten huren -

[ Bericht 42% gewijzigd door Sounddragon op 07-11-2014 15:17:44 ]
Jiang153zaterdag 8 november 2014 @ 01:18
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2013 17:31 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zou effe goed kijken wat er aan de hand is; kijk eerst even of je het euvel kunt lokaliseren met het spruitstuk (?) erop, want zulke scheurtjes zijn meestal minimaal, het kan zomaar zijn dat je het niet kunt vinden als hij eraf is.

Haal je 'spruitstuk' en 'voorpijp' niet door elkaar trouwens? het spruitstuk zit tegen de kop gebout, dat is het verloop van 4 cilinders naar een flens van één of 2 pijpen, dat is vaak van gietijzer, en dus heel slecht (zeg maar: niet) te lassen. Daar tegenaan zit meestal de voorpijp met de kat en evt de eerste demper.

Duur grappie zo te zien, zou fijn zijn als het dicht te bakken is.
Ik had een klein scheurtje en die man had spul erop gesmeerd om het te fixen volgens mij :9

Doet het nu nog steeds na 3 1/2 maand
densmeezaterdag 8 november 2014 @ 02:29
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 november 2014 01:18 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Ik had een klein scheurtje en die man had spul erop gesmeerd om het te fixen volgens mij :9

Doet het nu nog steeds na 3 1/2 maand
op de uitlaat zelf kun je gerust gomgom ofzo iets smeren maar op het spruitstuk heeft dat geen enkele zin
Jiang153zaterdag 8 november 2014 @ 03:56
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2014 02:29 schreef densmee het volgende:

[..]

op de uitlaat zelf kun je gerust gomgom ofzo iets smeren maar op het spruitstuk heeft dat geen enkele zin
Uitlaatspruitstuk pakking was lek dus die werd vervangen en toen zei die dat
Ridocarzaterdag 8 november 2014 @ 07:12
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:54 schreef boegschroef het volgende:
geluit
Wat?
boegschroefzaterdag 8 november 2014 @ 07:35
Dat is een typo van bijna 2 jaar oud...


Verder, de nieuwe las is nu na bijna 2 jaar en 40k verder nog steeds goed.
bluemoon23zaterdag 8 november 2014 @ 13:33
Heel topic weer omhoog gekickt omdat een Spammer reclame maakt voor lastenten... :O
boegschroefdonderdag 23 april 2015 @ 08:45
Helaas, ruim 2 jaar later gescheurd op de las.

17241364451_0d6b62be46_z.jpg

Dit weekend nog maar eens demonteren en laten lassen, dan kunnen we er hopelijk weer 2 jaar tegenaan. Ondertussen maar eens op zoek naar een gebruikte...
Sounddragondonderdag 23 april 2015 @ 10:21
Whehe, we wachten op de 'zie je nou wel' posts :+
TheFreshPrincedonderdag 23 april 2015 @ 10:39
Zie je nou wel.
fathankdonderdag 23 april 2015 @ 10:44
Mof in 2en snijden, eromheen vastlassen. Afkitten en gaan met die banaan.
Barcaconiadonderdag 23 april 2015 @ 11:48
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 18:30 schreef Barcaconia het volgende:
Heel klein scheurtje gaat opzich wel volgens densmee zijn methode. Maar je hebt alsnog een grote kans dat er veel spanning in het materiaal komt waardoor het binnen korte tijd naast de las weer verder scheurt.
boegschroefdonderdag 23 april 2015 @ 12:21
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2015 10:21 schreef Sounddragon het volgende:
Whehe, we wachten op de 'zie je nou wel' posts :+
Ik schaam me er ook niet voor ;)

Hadden de 'zie je nou wel' posters verwacht dat het ruim 2 jaar zou meegaan?
Sounddragondonderdag 23 april 2015 @ 12:25
Kwestie van mazzel hebben ;)
fathankdonderdag 23 april 2015 @ 12:46
quote:
14s.gif Op donderdag 23 april 2015 11:48 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Ach, 2 jaar en 40k km verder. Goeie deal als 't laswerk toch gratisz was.
densmeedonderdag 23 april 2015 @ 13:07
Nou de scheur netjes uitslijpen en dan weer dichtlassen
Sounddragondonderdag 23 april 2015 @ 21:23
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 13:07 schreef densmee het volgende:
Nou de scheur netjes uitslijpen en dan weer dichtlassen
Liefst al hechten gemonteerd op de auto, want nu is de spanning een beetje 'opgelost' ;)
Ferdonderdag 23 april 2015 @ 21:55
Nieuwe spruit laten maken, 4 -> 2 pijpen, cil 1&2 in 1 pijp, 3&4 in een andere. Dan krijg je als ik het goed heb een soort V-twin of boxer geluid. bom bom bom bom bom..
-niemand-donderdag 23 april 2015 @ 22:00
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 21:55 schreef Fer het volgende:
Nieuwe spruit laten maken, 4 -> 2 pijpen, cil 1&2 in 1 pijp, 3&4 in een andere. Dan krijg je als ik het goed heb een soort V-twin of boxer geluid. bom bom bom bom bom..
In een arosa :')

Dat is echt faal:')
Ferdonderdag 23 april 2015 @ 22:06
Ik bedacht het vanmiddag, maar het levert geen moer op aan meer vermogen, eerder minder. Dus het zal wel nooit gemaakt worden ben ik bang.