Ook wat huur betreft?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:17 schreef Minipizza het volgende:
Mondelinge aanvaardingen zijn evengoed rechtsgeldig.
Volgens mij wel, gezien de gelaagdheid van het burgerlijk wetboek is 3:37 (uit mn hoofd) ook van toepassing op bepalingen van huur, geregeld in bw 7. Hoewel het qua vormvereisten misschien anders ligt, is een aanvaarding tot het aangaan van een huurcontract wel een verbintenis. Ik weet alleen niet precies wat er is aangegaan, want voor hetzelfde geld is het slechts een vooronderhandeling, de zogenaamde pre-contractuele fase.quote:
Mijn ex heeft na de bezichtiging eerst mondeling gezegd dat ze er zonder twijfel per 1-2 in konden, vervolgens een mailtje gestuurd (dus schriftelijk bewijsquote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:17 schreef Minipizza het volgende:
Het lijkt erop dat je ex een verbintenis heeft gesloten met de huurder, dat dit nog niet schriftelijk is geschied doet daar in principe niet aan af. Mondelinge aanvaardingen zijn evengoed rechtsgeldig.
Het is zonneklaar dat, als er nog geen contract e.d getekend is de huurder inderdaad veel te snel zijn/haar huur opgezegd heeft.
Wat ik mij afvraag, wat heeft de potentiële huurder precies aangeboden en wat heeft je ex precies geaccepteerd?
Was ik ook zeker van plan, want mijn naam is voor een toezegging gebruikt waar ik helemaal niet mee akkoord gegaan ben. Mijn ex en ik kunnne nog prima door een deur gelukkig, maar dit soort stommiteiten herken ik helaas teveel van afgelopen jarenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:20 schreef Minipizza het volgende:
Edit: door de vele maars etc. is het sowieso handig om naar de rechtswinkel te gaan.
Is je ex mede-eigenaar? Want dat kan zij in principe gewoon huurovereenkomsten sluiten.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:25 schreef Blind_Guardian het volgende:
[..]
Was ik ook zeker van plan, want mijn naam is voor een toezegging gebruikt waar ik helemaal niet mee akkoord gegaan ben. Mijn ex en ik kunnne nog prima door een deur gelukkig, maar dit soort stommiteiten herken ik helaas teveel van afgelopen jaren
Moeten beiden daar geen toestemming voor geven?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:26 schreef Minipizza het volgende:
[..]
Is je ex mede-eigenaar? Want dat kan zij in principe gewoon huurovereenkomsten sluiten.
Zo makkelijk gaat dat niet als het een contract voor onbepaalde tijd is hoor, door de gigantisch strikte huurbescherming in Nederland.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef vosss het volgende:
Je hebt met die huurder toch niks te makken?
Je hebt je huis verkocht; pech voor de huurder.
En als je hem tegemoet wilt komen dan laat je hem er een maand in zitten en zeg je meteen de huur op.
En na die maand kan het naar de koper.
Dan moet in de koopovereenkomst staan dat er een huurder in zit. Ik denk niet dat de koop dan nog doorgaat.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef vosss het volgende:
En als je hem tegemoet wilt komen dan laat je hem er een maand in zitten en zeg je meteen de huur op.
Daar twijfel ik ook over, zal eens even wat jurisprudentie zoeken hehequote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Moeten beiden daar geen toestemming voor geven?
Een huis met een huurder erin is veel minder waard. Dit verzwijgen bij de verkoop kost je een vermogen zodra de koper er achter komt.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef vosss het volgende:
Uhuh, huis staat op ons beide naam. Maar zijn kan toch geen bindende overeenkomsten sluiten zonder mijn goedkeuringquote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:26 schreef Minipizza het volgende:
[..]
Is je ex mede-eigenaar? Want dat kan zij in principe gewoon huurovereenkomsten sluiten.
Huis is nog niet verkocht, er is een bod gedaan. Wat wel erg dichtbij werkelijke koop gaat komen trouwens. Na een maand de huur opzeggen kan niet, huurwet e.d. (minstens 3 maanden opzegtermijn, huurcontract moet minstens 6 maanden duren)quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef vosss het volgende:
Huurbescherming is niet aan de orde: bank heeft nooit toestemming voor verhuur gegeven. En huur voor "onbepaalde" tijd geldt niet in de leegstandswet. Minstens 6 maanden en vanuit de verhuurder 3 maanden opzegtermijn, dus die huurder is er prima uit te smijten. Maar ik wil helemaal niet meer verhurenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:28 schreef Minipizza het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat niet als het een contract voor onbepaalde tijd is hoor, door de gigantisch strikte huurbescherming in Nederland.
Is de verhuur onder de leegstandswet, dan?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:34 schreef Blind_Guardian het volgende:
[..]
Huurbescherming is niet aan de orde: bank heeft nooit toestemming voor verhuur gegeven. En huur voor "onbepaalde" tijd geldt niet in de leegstandswet. Minstens 6 maanden en vanuit de verhuurder 3 maanden opzegtermijn, dus die huurder is er prima uit te smijten. Maar ik wil helemaal niet meer verhuren
Jep, dat is volgens mij altijd zo als je huis te koop staat. En zo niet: in mijn geval wel. Heb netjes toestemming van de gemeente, maar de bank ligt zo vijfvoudig dwars dat toestemming aan ze vragen een vermogen aan geld en tijd kost en de kans op resultaat vrijwel nul is.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is de verhuur onder de leegstandswet, dan?
Ik volg het niet. Heb je niet ook toestemming van de bank nodig?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:38 schreef Blind_Guardian het volgende:
[..]
Jep, dat is volgens mij altijd zo als je huis te koop staat. En zo niet: in mijn geval wel. Heb netjes toestemming van de gemeente, maar de bank ligt zo vijfvoudig dwars dat toestemming aan ze vragen een vermogen aan geld en tijd kost en de kans op resultaat vrijwel nul is.
Probleem opgelost dan.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:34 schreef Blind_Guardian het volgende:
Huurbescherming is niet aan de orde: bank heeft nooit toestemming voor verhuur gegeven.
Officieel ja. Officieus verhuren ladingen huiseigenaren hun huis zonder toestemming omdat die vanwege de bijbehorende huurbescherming zelden wordt gegeven. Dus de huurder zou zonder huurbescherming sowieso erg kwetsbaar zijn (als de bank er lucht van krijgt is het toedeledokie huurder).quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik volg het niet. Heb je niet ook toestemming van de bank nodig?
Niet helemaal. Kan nog altijd als een partijtje niet nagekomen overeenkomst of oplichting worden gezien hoewel ik zeker dat laatste nooit heb overwogen. Volgens mij als ik en mijn ex een huurcontract afsluiten met een huurder is dat erg rechtsgeldig, met of zonder banktoestemming. Dat de bank de huurder eruit kan smijten is dan des te meer ons probleem omdat dat het contract niet ongeldig maakt. Of ik lul iets heel doms?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |