abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 januari 2013 @ 19:59:27 #1
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122043176
Sorry voor de vage TT (en OP), maar aangezien ik geen idee heb wie er allemaal op Fok! meelezen kan ik niet teveel in details gaan. De situatie:

Mijn ex en ik hebben een koophuis waar we vanaf willen, staat dus al een tijdje te koop. Omdat kopers in deze tijd lastig te vinden zijn hebben we het huis daarnaast geprobeerd te verhuren. Anderhalve week geleden kwam er een huurder kijken, sprak z'n interesse uit en mijn ex (die de bezichtiging deed) gaf d'r onvoorwaardelijke akkoord :|W

Die huurder heeft dus meteen zijn oude huur opgezegd en verwacht nu volgende week in dat huis te kunnen terwijl ik nooit mijn akkoord heb gegeven, eerst wou ik de voorwaarden voldaan zien. Ondertussen is er een potentiele koper die inmiddels een bod heeft uitgebracht, wat de noodzaak voor een huurder meteen wegneemt.

Huurder staat dus volgende week op straat want die heeft zijn huur opgezegd maar geen huurcontract bij mij/ons. Heeft hij enige rechten op basis van die domme toezegging van mijn ex, of is dit een gevalletje eigen schuld?

Subvraagje: is er iets waarmee ik die huurder nog tegemoet zou kunnen komen of kan ik niets doen dan 'm laten zwemmen :{?
Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:05:01 #2
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_122043425
Tja, ik zou denken dat de potentiële huurder de huid van de beer verkocht heeft voordat deze daadwerkelijk geschoten was (aka nog geen huurcontract getekend). Ik weet niet of het wettelijk toegestaan is dat je ex alleen de toezegging had kunnen doen. Gevalletje http://www.rechtswinkelutrecht.nl/ oid?
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_122044033
Het lijkt erop dat je ex een verbintenis heeft gesloten met de huurder, dat dit nog niet schriftelijk is geschied doet daar in principe niet aan af. Mondelinge aanvaardingen zijn evengoed rechtsgeldig.

Het is zonneklaar dat, als er nog geen contract e.d getekend is de huurder inderdaad veel te snel zijn/haar huur opgezegd heeft.

Wat ik mij afvraag, wat heeft de potentiële huurder precies aangeboden en wat heeft je ex precies geaccepteerd?
pi_122044111
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:17 schreef Minipizza het volgende:
Mondelinge aanvaardingen zijn evengoed rechtsgeldig.

Ook wat huur betreft?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_122044246
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ook wat huur betreft?
Volgens mij wel, gezien de gelaagdheid van het burgerlijk wetboek is 3:37 (uit mn hoofd) ook van toepassing op bepalingen van huur, geregeld in bw 7. Hoewel het qua vormvereisten misschien anders ligt, is een aanvaarding tot het aangaan van een huurcontract wel een verbintenis. Ik weet alleen niet precies wat er is aangegaan, want voor hetzelfde geld is het slechts een vooronderhandeling, de zogenaamde pre-contractuele fase.

Edit: door de vele maars etc. is het sowieso handig om naar de rechtswinkel te gaan.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:23:37 #6
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122044394
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:17 schreef Minipizza het volgende:
Het lijkt erop dat je ex een verbintenis heeft gesloten met de huurder, dat dit nog niet schriftelijk is geschied doet daar in principe niet aan af. Mondelinge aanvaardingen zijn evengoed rechtsgeldig.

Het is zonneklaar dat, als er nog geen contract e.d getekend is de huurder inderdaad veel te snel zijn/haar huur opgezegd heeft.

Wat ik mij afvraag, wat heeft de potentiële huurder precies aangeboden en wat heeft je ex precies geaccepteerd?
Mijn ex heeft na de bezichtiging eerst mondeling gezegd dat ze er zonder twijfel per 1-2 in konden, vervolgens een mailtje gestuurd (dus schriftelijk bewijs |:() dat ze met mij heeft "overlegd" en akkoord blabla sleuteloverdracht en tekenafspraak blabla gestuurd. Ik heb vervolgens gebeld en gezegd dat ik onder voorwaarden van o.a. geen biedende koper akoord ging en een huurcontract zou gaan opstellen.

Feiten: mijn ex heeft schriftelijk haar akkoord gegeven en mijn "goedkeuring" daarvoor "misbruikt". Ik heb nooit een mondeling of schriftelijk definitief akkoord gegeven. Ik hoop dus van harte dat zonder mijn toestemming de hele boel niet rechtsgeldig is maar dat mijn ex gewoon een domme muts is :@
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:25:15 #7
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122044484
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:20 schreef Minipizza het volgende:

Edit: door de vele maars etc. is het sowieso handig om naar de rechtswinkel te gaan.
Was ik ook zeker van plan, want mijn naam is voor een toezegging gebruikt waar ik helemaal niet mee akkoord gegaan ben. Mijn ex en ik kunnne nog prima door een deur gelukkig, maar dit soort stommiteiten herken ik helaas teveel van afgelopen jaren :{
pi_122044538
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:25 schreef Blind_Guardian het volgende:

[..]

Was ik ook zeker van plan, want mijn naam is voor een toezegging gebruikt waar ik helemaal niet mee akkoord gegaan ben. Mijn ex en ik kunnne nog prima door een deur gelukkig, maar dit soort stommiteiten herken ik helaas teveel van afgelopen jaren :{
Is je ex mede-eigenaar? Want dat kan zij in principe gewoon huurovereenkomsten sluiten.
pi_122044565
Je hebt met die huurder toch niks te makken?

Je hebt je huis verkocht; pech voor de huurder.

En als je hem tegemoet wilt komen dan laat je hem er een maand in zitten en zeg je meteen de huur op.

En na die maand kan het naar de koper.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_122044587
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:26 schreef Minipizza het volgende:

[..]

Is je ex mede-eigenaar? Want dat kan zij in principe gewoon huurovereenkomsten sluiten.
Moeten beiden daar geen toestemming voor geven? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_122044650
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef vosss het volgende:

En als je hem tegemoet wilt komen dan laat je hem er een maand in zitten en zeg je meteen de huur op.

Zo makkelijk gaat dat niet als het een contract voor onbepaalde tijd is hoor, door de gigantisch strikte huurbescherming in Nederland.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:29:18 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122044681
quote:

Dan moet in de koopovereenkomst staan dat er een huurder in zit. Ik denk niet dat de koop dan nog doorgaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_122044694
quote:

[..]

Moeten beiden daar geen toestemming voor geven? :@
Daar twijfel ik ook over, zal eens even wat jurisprudentie zoeken hehe
pi_122044817
quote:

Een huis met een huurder erin is veel minder waard. Dit verzwijgen bij de verkoop kost je een vermogen zodra de koper er achter komt.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:33:03 #15
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122044848
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:26 schreef Minipizza het volgende:

[..]

Uhuh, huis staat op ons beide naam. Maar zijn kan toch geen bindende overeenkomsten sluiten zonder mijn goedkeuring :? Als dat wel zo is, is dat verschrikkelijk krom en fucked-up, want dan zou die huurder dus extreem sterk staan.
quote:

Huis is nog niet verkocht, er is een bod gedaan. Wat wel erg dichtbij werkelijke koop gaat komen trouwens. Na een maand de huur opzeggen kan niet, huurwet e.d. (minstens 3 maanden opzegtermijn, huurcontract moet minstens 6 maanden duren)
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:34:57 #16
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122044939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:28 schreef Minipizza het volgende:

[..]

Zo makkelijk gaat dat niet als het een contract voor onbepaalde tijd is hoor, door de gigantisch strikte huurbescherming in Nederland.
Huurbescherming is niet aan de orde: bank heeft nooit toestemming voor verhuur gegeven. En huur voor "onbepaalde" tijd geldt niet in de leegstandswet. Minstens 6 maanden en vanuit de verhuurder 3 maanden opzegtermijn, dus die huurder is er prima uit te smijten. Maar ik wil helemaal niet meer verhuren :'(
pi_122044946
edit
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:36:35 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122045020
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:34 schreef Blind_Guardian het volgende:

[..]

Huurbescherming is niet aan de orde: bank heeft nooit toestemming voor verhuur gegeven. En huur voor "onbepaalde" tijd geldt niet in de leegstandswet. Minstens 6 maanden en vanuit de verhuurder 3 maanden opzegtermijn, dus die huurder is er prima uit te smijten. Maar ik wil helemaal niet meer verhuren :'(
Is de verhuur onder de leegstandswet, dan?
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:38:41 #19
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122045112
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is de verhuur onder de leegstandswet, dan?
Jep, dat is volgens mij altijd zo als je huis te koop staat. En zo niet: in mijn geval wel. Heb netjes toestemming van de gemeente, maar de bank ligt zo vijfvoudig dwars dat toestemming aan ze vragen een vermogen aan geld en tijd kost en de kans op resultaat vrijwel nul is.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:41:20 #20
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122045245
Huurder was ook duidelijk gemaakt dat het tijdelijke verhuur onder de leegstandswet betrof en dat kopers voorrang hadden. Ben alleen zo stom geweest om niet maandag al door te geven dat er een 2e bezichtiging kwam en dat ik nog steeds op een voorwaarde voor verhuur zat te wachten (een referentie van zijn oude verhuurder). Daarnaast afgelopen dagen platgelegen door griep dus mijn hoofd ook niet goed op een rijtje gehad met belangrijke zaken.

En mijn ex had me dus niet duidelijk gemaakt dat die huurder er zeker van was dat het rond was. Heeft 'ie ook nooit aan mij gezegd trouwens :{
pi_122045267
Een jaar huur vooruitbetaling vragen. :P
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:43:18 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122045337
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:38 schreef Blind_Guardian het volgende:

[..]

Jep, dat is volgens mij altijd zo als je huis te koop staat. En zo niet: in mijn geval wel. Heb netjes toestemming van de gemeente, maar de bank ligt zo vijfvoudig dwars dat toestemming aan ze vragen een vermogen aan geld en tijd kost en de kans op resultaat vrijwel nul is.
Ik volg het niet. Heb je niet ook toestemming van de bank nodig?
pi_122045702
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:34 schreef Blind_Guardian het volgende:

Huurbescherming is niet aan de orde: bank heeft nooit toestemming voor verhuur gegeven.
Probleem opgelost dan.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:50:41 #24
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122045719
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik volg het niet. Heb je niet ook toestemming van de bank nodig?
Officieel ja. Officieus verhuren ladingen huiseigenaren hun huis zonder toestemming omdat die vanwege de bijbehorende huurbescherming zelden wordt gegeven. Dus de huurder zou zonder huurbescherming sowieso erg kwetsbaar zijn (als de bank er lucht van krijgt is het toedeledokie huurder).
  vrijdag 25 januari 2013 @ 20:52:54 #25
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_122045834
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 20:50 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Probleem opgelost dan.
Niet helemaal. Kan nog altijd als een partijtje niet nagekomen overeenkomst of oplichting worden gezien hoewel ik zeker dat laatste nooit heb overwogen. Volgens mij als ik en mijn ex een huurcontract afsluiten met een huurder is dat erg rechtsgeldig, met of zonder banktoestemming. Dat de bank de huurder eruit kan smijten is dan des te meer ons probleem omdat dat het contract niet ongeldig maakt. Of ik lul iets heel doms?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')