Verplichte euthanasie dan maar?quote:Japanse minister tegen burgers: “Ga eens dood!”
PEKING - De Japanse minister van Financiën Taro Aso heeft voor ophef gezorgd door de bevolking op te roepen sneller dood te gaan. ,,Haast jullie en sterf”, zo was zijn dringende advies aan de miljoenen Japanse ouderen.
Aso deed zijn uitspraken naar aanleiding van het nationale debat over de hoge kosten van de gezondheidszorg. Japan vergrijst in rap tempo. Een kwart van de 128 miljoen inwoners is op dit moment ouder dan 60 jaar, en de verwachting is dat dat percentage de komende decennia oploopt tot 40 procent.
Volgens Aso zou dat allemaal niet zo’n probleem zijn, als de Japanners maar niet zo lang in leven zouden blijven. ,,God verhoede dat je gedwongen wordt door te leven wanneer je eigenlijk liever dood wil”, zo zei hij maandag. ,,Ik zou me verschrikkelijk voelen als ik wist dat al mijn medische zorg wordt betaald door de overheid. We kunnen dit probleem niet oplossen als we mensen niet haast laten maken met doodgaan.”
Aso, zelf een respectabele 72 jaar, stoort zich aan terminale patiënten die sondevoeding krijgen. Dat kost de overheid voor elke patiënt tienduizenden euro’s per jaar, zo rekende hij voor. ,,Persoonlijk zit ik niet op zo’n behandeling te wachten.”
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:18 schreef datismijnmening het volgende:
Geen verplichte euthenasie maar een door de overheid betaalde pacemaker na je 70e slaat ook nergens op.
Dus als je na je 70e nog dat soort ingrepen wilt mag je dat zelf betalen
De emoticon zegt alles wat ik er van vind.quote:
Terwijl het toch een hele legitieme vraag is. Tenzij je die tonnen uit eigen middelen betaalt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:24 schreef mstx het volgende:
Helaas zit er nog steeds een taboe op de discussie hoeveel het verlengen van een leven waard is. Zolang dit niet doorbroken wordt blijft het normaal om tonnen uit te geven om iemand een paar dagen langer in leven te houden.
of Logan's run, iedereen dood op zn 25ste geloof ik.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:41 schreef robdriessen het volgende:
Doet me denken aan een oude Star Trek aflevering: perfecte planeet, iedereen happy, geen armoede, geen schulden, iedereen vroeg met pensioen, overheid zorgt overal voor.... Enige nadeel: je krijgt op je 65ste verjaardag een inslaap-spuitje. De samenleving is betaalbaar omdat er geen kosten zijn voor ouderenzorg, want er zijn geen ouderenMisschien heeft Aso ook die aflevering gezien?
Wat opzich natuurlijk op basis van het Star Trek universum totaal overbodig is, aangezien op de aarde zogenaamd ook geen armoede, etc, meer heerst en mensen daar niet op hun 65-ste zo'n spuitje krijgen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:41 schreef robdriessen het volgende:
Doet me denken aan een oude Star Trek aflevering: perfecte planeet, iedereen happy, geen armoede, geen schulden, iedereen vroeg met pensioen, overheid zorgt overal voor.... Enige nadeel: je krijgt op je 65ste verjaardag een inslaap-spuitje. De samenleving is betaalbaar omdat er geen kosten zijn voor ouderenzorg, want er zijn geen ouderenMisschien heeft Aso ook die aflevering gezien?
In In Time ook. Tenminste, daar hebben ze nog 1 jaar te leven na hun 25ste en daarna gaan ze dood, tenzij ze 'levensduur erbij kopen'. De rijken hebben in die film dus een soort van eeuwig leven en de armen gaan dood op hun 26ste...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:11 schreef okiokinl het volgende:
[..]
of Logan's run, iedereen dood op zn 25ste geloof ik.
of soylent green, gaan de bejaarden naar een euthenasie centrum en maken ze er voedsel van voor de bevolking.
Daar heeft de man wel gelijk in.quote:Aso, zelf een respectabele 72 jaar, stoort zich aan terminale patiënten die sondevoeding krijgen. Dat kost de overheid voor elke patiënt tienduizenden euro’s per jaar, zo rekende hij voor. ,,Persoonlijk zit ik niet op zo’n behandeling te wachten.”
oh ja, die was ik inderdaad al weer vergeten..quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:43 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In In Time ook. Tenminste, daar hebben ze nog 1 jaar te leven na hun 25ste en daarna gaan ze dood, tenzij ze 'levensduur erbij kopen'. De rijken hebben in die film dus een soort van eeuwig leven en de armen gaan dood op hun 26ste...
Matige film btw.
Laat dat bij hem nu net het punt zijn.quote:,,Ik zou me verschrikkelijk voelen als ik wist dat al mijn medische zorg wordt betaald door de overheid.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |