Welkom in het grote ‘Fok! als speler’ topic. Dit idee heb ik opgedaan op het Managers United forum. Toen vroeg ik me af hoe Fok! users het zouden doen als speler door middel van de FM Editor?!
Word jij de wereldvoetballer van de komende jaren? Of zal je roemloos ten onder gaan in de Jupiler League?
OpzetIn Football Manager maak ik een aparte database aan met de aangemelde users als speler. Zodra jullie ingeladen zijn, ga ik als werkloze manager op vakantie. Elk half jaar geef ik een update van ‘ons’ als spelers. Hoe doe je het qua prestaties, je waarde en je carrière?
In de FM Editor word je aangemaakt als speler met een aantal vooraf bepaalde eigenschappen. Denk aan de club die je zelf kan kiezen, een aantal eigenschappen (attributes) en andere details. Zie ‘Regels’ verderop in deze OP.
De database zal de grootste voetballanden bevatten en starten in Nederland in juli 2012. Het kan dus zijn dat je in Zuid Amerika belandt na een aantal seizoenen, of dat je onderin de Italiaanse serie ‘B’ bengelt. Dit is afhankelijk van je keuzes aan het begin.
InschrijvingSchrijf je in door de lijst onder 'Regels' in te vullen als reply, inclusief de puntenverdeling uit 'Attributes'. De deadline is
20.00 woensdag 23 januari 2013. Een week de tijd dus. Hierna ga ik jullie aanmaken als spelers in de FM Editor met de eerste update een aantal dagen later.
RegelsJe mag tussentijdse updates aanvragen; niet elke ingame week natuurlijk.
De volgende eigenschappen mag je zelf invullen:
- Voornaam
- Achternaam
- Nationaliteit
- Geboortedatum, –plaats en –land (max. 21 jaar oud, dus uiterlijk 2 juli 1990)
- Max. 2 gesproken talen (één moedertaal, één competent)
- Lengte
- Gewicht
- Links- of rechtsvoetig
- Max. 2 posities (één natuurlijke positie, één secundaire positie)
- 2 Preferred moves (
bekijk de volledige lijst)
- Verdeel je punten, zie attributes verderop
- Club
De club staat volledig vrij qua keuze. Wat mij betreft start je bij Manchester United, of bij Volendam. Jij kiest waar je begint!
Jullie zullen allemaal een contract hebben tot 1 juli 2015. (3 jarig)
Hoe zit het met onze abilities dan? PA staat voor Potential Ability (wat je kan halen) en CA staat voor Current Ability. (wat je nu bent)
Ben je 17 jaar, dan is je CA 90 en je PA -8.
Ben je 18 jaar, dan is je CA 100 en je PA -8.
Ben je 19 jaar, dan is je CA 110 en je PA -8.
Ben je 20 jaar, dan is je CA 120 en je PA -8.
Ben je 21 jaar, dan is je CA 130 en je PA -8.
Dit is vergelijkbaar met talenten als BMI en Clasie bij Feyenoord en Lucas Andersen en Boilesen bij Ajax. Hoe je je als talent ontwikkelt, is volledig afhankelijk van je keuze aan het begin. Waar kom je aan spelen toe en ontwikkel je je het beste?
Attributes (eigenschappen)
Hiernaast mag je een aantal punten verdelen over de 3 verschillende categoriën, Fysiek, Techniek en Mentaal. Verdeel zoals je wilt. Je mag alle punten in 1 attribute stoppen, maar ook verdelen over meerdere. Opengelaten attributes bepaalt FM zelf volgens je CA en PA.
Elke eigenschap kan tussen de 1 en 20 punten bevatten.
Klik op de categoriën voor een totaal overzicht.
Fysiek: 30 punten te verdelen
Techniek: 40 punten te verdelen
Mentaal: 40 punten te verdelen
Voor keepers...
Goalkeeping: 40 punten te verdelen
Uiteindelijk genereert FM je speler.
Zie hier een speler als voorbeeld voor dit project.
DoelAan het einde van het seizoen 2019/2020 som ik alle carrieres op en gaan we kijken naar de uitslagen van jullie keuzes. Wie heeft de hoogste waarde? Wie speelt bij een wereldclub en wie heeft er een hoofdprijs gewonnen? Wie van ons is een wereldster geworden?
Q & A1. Ik speel nooit FM. Mag ik meedoen?
Jazeker. Iedereen is welkom. Vul de gegevens in met een reply en vraag eventueel als iets niet duidelijk is.
2. Ik heb de deadline gemist! Kan ik nog meedoen?
Helaas, de database wordt aangemaakt aan het begin van het spel. Je zult moeten wachten op de volgende keer dat iemand een game aanmaakt.
3. Moet ik mijn eigen naam invullen?
Nee. Voor mijn part speel je als Kees Koekenbakker. Als je jezelf maar kunt herkennen!
4. Hoe werkt de PA (Potential Ability) in FM?
Dit was mij ook lang niet duidelijk. Maar deze site (
http://games-footballmana(...)tential-ability.html) geeft een goede uitleg.
5. Waarom mag mijn speler niet ouder zijn dan 21?
Onder de 21 is het makkelijker spelen door het verdelen van de PA. Ook zou de speler wat oud worden als we tot 2020 spelen. Dus praktisch leek mij dit het beste.
6. Waar meten we mee aan het einde?
Een voetballer kan niet op 1 eigenschap of resultaat beoordeelt worden, dus zullen we naar het totaalplaatje moeten kijken.
7. Deze OP is saai!
Als je een expert bent in Paint / Photoshop zie ik graag wat illustraties tegemoet! Daarnaast is alle feedback welkom.
8. Iedereen kiest dezelfde club! Wat nu?
Dit is tricky. Het wordt één database, waar men dus samen kan komen te spelen. Tot de deadline mag je wel je speler aanpassen en dus ook de club. Als je aanpast, gaarne de hele inschrijving opnieuw plaatsen voor overzicht.
Ingeschreven spelersado98: Fab de Koning - ST - Almere City
Afhaalchinees: Ultra Ulfie - DM - Almere City
Aguero: Óscar Da Costa Bernardi - AMR - Swindon Town
aleco99: Alex Woerden - DC - FC Eindhoven (fav. PSV)
BlaBla87: Bla Blaat - AMC - Heracles
CarlosJacques: Carlos Jacques - ST - NEC Nijmegen
DeHovenier: Fokke Fokkema - AMR - SC Heerenveen
Dieter_Dengler: Dieter Dengler - GK - Leeds United
dion_v_k: Dion van Heeswijk - AMC - Willem II
Djurres: Djurres van de Fietstas - GK - Newcastle United
Doublepain: Kyle Machientje - ST - PEC Zwolle
Drizzt: Garrus Vakarian - MR - Go Ahead Eagles
Dudeweiser: Petr Prevc - ST - West Bromwich Albon
Fargo: Danny Fargo - DM - Sparta
icebliss: François-Michel Massacreur - DC - FC Emmen
Irritatie100: Rico van Fok - MC - Sparta (fav. Feyenoord)
Jirdo: Jordi Kartoredjo - DR - FC Den Bosch
kvbeurden: Kevin van Beurden - ST - NAC Breda
Lindgren: Jeboi Lindgren - AML - Ajax
Pbateman: Patrick Bateman - AML - Cardiff City
Sejt: Bogdan Drazic - DL - Sparta (fav. Arsenal)
SiebeJ: Kees Beton - DC - Telstar
Silv: Jasper van Dijk - AMC - FC Twente
Spoortie: Spoortie van de Fok - ST - VVV Venlo
Thas: Daehyun Park - DM - Nantes
The_Groove: Maxwell Grigg - ST - Brighton Hove & Albion
Typisch: Bikkel Boss - LB - Southampton
[ Bericht 1% gewijzigd door Sejt op 23-01-2013 17:15:24 ]