Oh daar ga ik dan eens naar kijken Spring. Hier neem ik wel eens halvajam, mits die dan niet gezoet is met zoetstoffen want dan heb ik nog niet het gevoel dat ik er echt iets mee opschiet...
We zitten hier met een probleem(pje). Onze peuter kan heel goed praten en uitleggen wat ze wil. Ze wil alleen te veel. Liefst alles wat grote zus ook kan en mag. Helaas zit dat er dankzij het leeftijdsverschil gewoon soms niet in. Dan leg ik uit dat ze ook echt heel mooi kan tekenen, maar ze vindt het niet zo mooi als dat van grote zus en dus wordt het alleen nog maar krassen
Zo is mijn vrije dag met haar ook erg leuk en heel gezellig. Totdat we zuslief uit school gaan halen. Ze slaat dan om als een blad aan een boom en vandaag resulteerde dat in een schreeuw/driftbui van zo'n 20 minuten... Gewoon omdat ze boos is dat ze niet meer alle aandacht krijgt. Zus nam een vriendinnetje mee naar huis en dan speelt ze liefst boven op haar kamer. Mooi leek me want dan had peuter mij nog even voor zichzelf. Maar nee die was boos dat ze niet met grote zus mee mocht doen.
En als ze dan boos wordt, berg je dan maar.

Hard bijten, krabben, knijpen, slaan, schoppen het is allemaal aan de orde. Helaas heb ik echt geen idee hoe ik het moet aanpakken. We hebben inmiddels alle methodes volgens mij al gehad de afgelopen 9 maanden. Negeren zorgde alleen maar voor een verergering en een bange kleuter die niet meer met peuterzus alleen wilde zijn, op de trap laten zitten interesseert haar helemaal niks (ze speelt desnoods met haar sok) en nu krijgt ze sinds een paar dagen na slaan etc geen verhaaltje meer voor het slapen gaan. Op het moment dat er geen verhaaltje is, vindt ze het jammer, maar evrder interesseert het haar geen drol.
Hoe pakken jullie dit aan? Bij oudste was het voldoende om uit te leggen dat slaan andere kindjes pijn deed en dat het dus niet aardig was om te doen, maar dat maakt nu dus totaal geen indruk