Boeddhismequote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:55 schreef Viking84 het volgende:
Hoi.
Ik voel de behoefte me niet langer te laten leiden door grillen van andere mensen en ik wil graag oprecht gelukkig zijn met wat ik heb, zonder steeds bezig te zijn met wat ik niet heb, want dat heeft mijn leven de laatste jaren aardig verziekt.
Waarom was jij 2 seconden sneller?quote:
quote:
Boeddhisme is niet zo zeer een religie, maar een filosofie.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:07 schreef John5 het volgende:
[..]Ja, lekker van de ene religie naar de andere sukkelen..
Dat ben ik met je eens, maar dat is gewoon te moeilijk voor de meeste mensen.quote:Ik zeg, psychedelica. Je kun alleen zelf jezelf vinden, al het andere is een aangeleerd trucje van iemand overnemen.
Boeddhisme is geen religie in de zin dat het geen god kent. Het is een praktijk/denkwijze, met eenvoudige mediatie-oefeningen (die toch knap lastig zijn) ipv. dogma's.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:07 schreef John5 het volgende:
Ja, lekker van de ene religie naar de andere sukkelen..
Kan. Maar dat advies doet me denken aan die persoon in Timothy Leary's autobiografie die boos wordt en zegt dat de trip hem met een helikopter op de berg heeft gezet terwijl hij hem zelf had moeten beklimmen.quote:Ik zeg, psychedelica. Je kun alleen zelf jezelf vinden, al het andere is een aangeleerd trucje van iemand overnemen.
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het Boeddhisme kent wat leuke truukjes.
Het bekendste voorbeeld is dat het geluk zou brengen als je een Boeddha-beeldje van iemand krijgt.
Als je gaat googelen krijg je hele diepzinnige filosofieën over de werking of betekenis hiervan, maar in weze is het heel simpel.
Het beeldje zelf brengt natuurlijk geen geluk, maar als je een beeldje krijgt betekend dat dat er iemand is in deze wereld die van je houdt en je geluk toe wenst. En als je dat hebt, heb je geluk.
Dus het geven/krijgen van het beeldje is slechts een truukje om duidelijk te maken dat iemand je geluk toewenst, of dat jij iemand anders geluk wenst.
Maar de wereld/het leven is ook heel eng en gevaarlijk. De vraag is of je het leven zelf wilt leren kennen of dat je liever in een droomwereld blijft leven en welke droomwereld dat dan moet zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]Dat zag ik laatst idd langskomen in Joris' Showroom, mooi toch!
.
Het boeddhisme lijkt idd het meest op waar ik naar op zoek ben, maar het wijkt ook zo af van waar ik mee opgevoed ben dat ik het ook een beetje eng vind...
Poeh, daar weet ik het antwoord eigenlijk niet op, aangezien ik wel de neiging heb mezelf in een droomwereld terug te trekkenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar de wereld/het leven is ook heel eng en gevaarlijk. De vraag is of je het leven zelf wilt leren kennen of dat je liever in een droomwereld blijft leven en welke droomwereld dat dan moet zijn.
Er zijn verschillende stromingen, van de varianten met zweverige types die alleen maar chanten tot hele praktische, op Zen gestoelde richtingen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:16 schreef Viking84 het volgende:
Het boeddhisme lijkt idd het meest op waar ik naar op zoek ben, maar het wijkt ook zo af van waar ik mee opgevoed ben dat ik het ook een beetje eng vind...
Ik ken die uitspraak niet, maar hij klinkt nogal krom. Sowieso, er is geen top. Tenzij je dat jezelf wijsmaakt, maar dan mis je het hele punt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:12 schreef Philosocles het volgende:
Kan. Maar dat advies doet me denken aan die persoon in Timothy Leary's autobiografie die boos wordt en zegt dat de trip hem met een helikopter op de berg heeft gezet terwijl hij hem zelf had moeten beklimmen.
Het is een van de betere autobiografieën: Flashbacks. Lezen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:24 schreef John5 het volgende:
Ik ken die uitspraak niet, maar hij klinkt nogal krom. Sowieso, er is geen top. Tenzij je dat jezelf wijsmaakt, maar dan mis je het hele punt.
quote:Blijft voor een mens dan niets te wensen overl
Als je mijn raad wilt, laat de hemel dan
zelf maar beslissen wat voor mensen goed is
en wat ons toekomt.Want wat goden schenken
is niet voor ons plezier, maar voor ons welzijn,
omdat de mens hun meer nog dan zichzelf
ter harte gaat.Wij trouwen, krijgen kinderen
uit blinde hartstocht, levend op impulsen,
maar slechts de goden weten w6t voor vrouw
en wlt voor kinderen dat zullen zijn.
Toch, om nog ergens voor te kunnen bidden
en op altaren ingewanden met
hemelse varkensworst te offeren:
bid dat je geest gezond is in een lichaam
dat ook gezond is; bid om levenskracht
die niet voor sterven vreest; die een lang leven
waardeert als laatste gift van de natuur;
die alle zorgen aankan, niets begeert,
van woedevlagen niet wil weten, en
de zware werken van een Hercules
verkiest boven vrijages, lekker eten
en eiderdons van Assurbanipal.
Ik noem hier zaken die een mens zichzelf
kan geven. Geestkracht is in elk geval
de enige weg naar een tevreden leven,
en als wij blijven waken, heeft Fortuna
geen vat op ons.Wij, mensen, zijn het die
van haar een godheid in de hemel maken!
Dat en wellicht niet zoveel verwachtingen hebben...dat schijnt toch altijd wel te helpen tegen teleurstellingen en je altijd maar druk maken om van alles en nog wat is ook niet zo handig heb ik altijd het idee.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Erken dat je de meeste dingen niet weet, en accepteer dat.
Waarom wordt dat steeds gezegd, dat boeddhisme geen religie is? Het kent vele wezens tussen hemel en aarde, kent een hiernamaals, kent een ideologie gestoelt op geloof, kortom, het voldoet aan alles van een religie, het is zelfs georganiseerd.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Boeddhisme is niet zo zeer een religie, maar een filosofie.
[..]
Dat ben ik met je eens, maar dat is gewoon te moeilijk voor de meeste mensen.
Waarschijnlijk bedoelen ze dat het geen theïstische religie is. Ik weet niet of iets alleen een religie kan worden genoemd als er een god bij betrokken is?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom wordt dat steeds gezegd, dat boeddhisme geen religie is? Het kent vele wezens tussen hemel en aarde, kent een hiernamaals, kent een ideologie gestoelt op geloof, kortom, het voldoet aan alles van een religie, het is zelfs georganiseerd.
Wat boeddhisme fundamenteel anders maakt is de erkenning dat lijden wordt veroorzaakt door de wens vast te houden aan het materiële, het aardse, het ik. Vandaar ook dat verlossing neerkomt op het loslaten daarvan, aanvaarding van het niets (nirvana), eigenlijk dus het sterven (oplossing van het ik, wat tijdens de meditatie feitelijk wordt nagestreefd). Pas van daaruit kun je tot werkelijke ontplooiing komen.quote:
In zen is een gezegde dat gaat als volgt:quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:55 schreef Viking84 het volgende:
"God, grant me the serenity to accept the things I cannot change; the courage to change the things I can; and wisdom to know the difference." Dat idee.
Dit alles echter zonder dat ik een of andere god moet gaan aanhangen, want daar geloof ik dus niet in. Maar die verhalen over mensen die verlichting hebben bereikt, daar ben ik jaloers op, dat wil ik ook. Niet meer zo snel boos en teleurgesteld zijn, maar gewoon zelf gelukkig zijn, ook zonder anderen.
Uitleg:quote:Mountains are Mountains
The famous saying of Ch'ing-yüan Wei-hsin (Seigen Ishin):
老僧三十年前未參禪時、見山是山、見水是水、及至後夾親見知識、有箇入處、見山不是山、見水不是水、而今得箇體歇處、依然見山秪是山、見水秪是水 (The Way of Zen 220 k)
Before I had studied Zen for thirty years, I saw mountains as mountains, and waters as waters. When I arrived at a more intimate knowledge, I came to the point where I saw that mountains are not mountains, and waters are not waters. But now that I have got its very substance I am at rest. For it's just that I see mountains once again as mountains, and waters once again as waters. 13
13 Ch'uan Teng Lu, 22. (The Way of Zen 126)
Kortom, verwacht niet dat alles anders is na verlichting. Sterker nog, verwacht helemaal niets van verlichting! Als je verlichting kan verpakken in verwachtingen, dan is het geen verlichting. Verlichting is geen geluk, geen trance, geen orgastische bevrediging, etc., al ontbreken deze daaraan niet per sé. Zie het meer als sereniteit, zoals je zelf ook aanhaalt in je quote. Sereniteit ten alle tijden; in tijd van geluk, of ongeluk. Je kan als verlicht mens dus ook verdrietig raken, of boos. Verschil is misschien, dat het meer puur is. De golven in de vijver van de geest wellen op tot gelijke hoogte, al is het water in een pure geest kristalhelder.quote:"Before a man studies Zen, to him mountains are mountains and waters are waters; after he gets an insight into the truth of Zen through the instruction of a good master, mountains to him are not mountains and waters are not waters; but after this when he really attains to the abode of rest, mountains are once more mountains and waters are waters." (Essays in Zen Buddhism – First Series 24)
http://www.sacred-texts.com/bud/zen/sayings.htm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |