abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121713012
De allegorie van de grot is één van de beroemdste passages uit Plato’s werken. Men dient zich een grot voor te stellen, die met de buitenwereld is verbonden door een gang met een dusdanige lengte dat er geen daglicht in valt.
Er zit een rij gevangenen met de rug naar de ingang en ze kijken naar de achterwand van de grot. Ze kunnen alleen de wand voor zich waarnemen.
Ze hebben hun hele leven vastgeketend gezeten en kennen niets anders. Achter hen bevindt zich een vuur. Tussen hen en dat vuur staat een blokkade in de vorm van een muur, die zo hoog is als een mens. Aan de andere kant van die muur lopen mensen met allerlei zaken op hun hoofd, waaronder stenen en houten figuren van mensen en dieren.
De schaduwen vallen door het vuur op de wand waar de gevangenen tegenaan kijken. De muur weerkaatst ook de stemmen van de mensen. Het enige dat de gevangenen in hun leven waarnemen zijn schaduwen en echo’s. Ze zullen denken dat deze de realiteit vormen en hun gesprekken zouden over de waarneming van deze realiteit gaan.
Als een gevangene zijn ketenen zou afschudden, zou hij door de levenslange ketening in het halfduister zo verkrampt zijn, dat het alleen al pijnlijk voor hem zou zijn om zich om te draaien en bovendien zou het vuur hem verblinden. Hij zou volkomen in de war raken en zich weer willen omkeren naar de wand met schaduwen, de realiteit die hij begrijpt.
Als hij uit de grot naar het felle zonlicht zou worden geleid, zou hij pas na lange tijd iets kunnen zien en dat begrijpen. Als hij eenmaal gewend zou zijn aan de bovenwereld en daarna terugkeerde in de grot, zou de duisternis hem weer tijdelijk verblinden. Zijn ervaringen zouden onbegrijpelijk zijn voor de andere gevangenen, omdat hun taal alleen naar schaduwen en echo’s verwijst.
Zijn behendigheid om de weerkaatste schaduwen te zien en te omschrijven zal geleden hebben onder zijn ervaringen, en op de andere gevangenen zou hij minder slim overkomen. Ze zullen hem zelfs als een gevaar zien.
Wat als de mensheid daadwerkelijk in zo’n realiteit leeft? Wat als het establishment religie en politieke dogma’s opdringt aan de mensen om te voorkomen dat het collectieve bewustzijn groeit? RT-presentatrice Abby Martin maakt in onderstaande video een treffende vergelijking. Wil jij de waarheid weten?

http://m.youtube.com/#/wa(...)%3DPLCwOeBQvK4&gl=NL
pi_121713851
het filmpje zal ik later bekijken.
Ik weet niet of ik die vergelijking moet relateren aan de politiek, maar interessant is ie zeker!
pi_121755389
Ik weet weinig over plato, maar ik zie wel wat plato enigzins bedoelde.
De link naar politiek en/of religie is dan een onderdeel van een werkelijkheid.
Wanneer je dit zou plaatsen in menselijke gedragingen dan zou je zien dat plato ergens gelijk heeft.
Ik stel mij de grot en de schaduwen als duister(nis) voor, wanneer je daar in zit is dat je werkelijkheid en reageer je op die werkelijkheid, wanneer je naar die andere werkelijkheid gebracht zou worden die bovenwereld (licht) zou dat een conflict geven met de werkelijkheid die je zo gewoon is en vannuitwaar je automatisch handelt. Dat conflict zou je terug kunnen drijven naar die duisternis-werkelijkheid.

Ook stelde ik mij voor hoe je dat simplistische beeld dat plato hier neerzet in de tegenwoordige tijd geplaatst kan worden.

De grot van plato schets bijna hetzelfde beeld als het scherm waar je nu naar zit te kijken.
De werkelijkheid is een virtuele geworden,overal kun je op reageren, je boos maken of van genieten.

Wanneer we buiten de grot(huis) komen , daar is de boze buitenwereld, voelen we ons niet veilig.
hebben we moeite met elkaar.(waar dus politiek en religie deel van die werkelijkheid uitmaken)

Dus snel terug naar die werkelijkheid van het beeldscherm, het internet , die virtuele wereld, want dat heeft een zekere mate van welbehagen.

Dit is maar een oppervlakkige schets op mijn idee van wat plato hier eigenlijk zegt/stelt.
There is only one religion
pi_121767208
Op wiki vond ik iets over de interpretatie van het verhaal, niet geheel onbelangrijk.

De tocht uit de grot (de waarneembare werkelijkheid) naar buiten (de werkelijkheid van de Ideeën), symboliseert het opvoedings- en onderwijsproces dat de filosoof-regeerder moet volgen, wil hij aan het hoofd kunnen staan van Plato's ideale staat. Plato is vrij elitair en heeft met deze opvoeding dus alleen filosofen voor ogen, die pas na jaren intellectuele en morele opvoeding de leiding van de staat op zich kunnen nemen.

Het geschetste beeld van de allegorie kan worden toegepast op Plato’s kennisleer. De wereld der mensen binnen ruimte en tijd dient te worden gelijkgesteld aan het leven in de grot. Het licht van het vuur dat de schaduwen veroorzaakt en de echo’s van de stemmen van de mensen aan de andere kant van de muur kunnen worden gezien als de tijdelijke varianten van de entiteiten, de blauwdrukken. De pijn en moeite die de gevangene moet doen om zich te bevrijden van zijn ketenen staat voor het langdurig nadenken over het Goede, waarbij veel discipline komt kijken aangezien de verleiding moet worden weerstaan zich over te geven aan de aardse lusten. Het uit de grot ontsnappen en in het felle zonlicht terechtkomen staan dan gelijk aan de opstijging van de ziel naar de wereld der abstracties, de echt kenbare wereld die we aanschouwen met onze geest. De zon die de aarde helder verlicht komt overeen met onze geest waarmee we de ware inzichten kunnen ‘aanschouwen’. Het weer teruggaan in de grot leidt ertoe dat die 'verlichte' weer moet wennen aan het halfduister. Het communiceren met de medegevangenen is nu in feite niet meer hetzelfde aangezien hun kennis over de werkelijkheid nu verschillend is.

Hiermee wilde Plato laten zien dat een mens die in de hogere regionen is gekomen, moeite heeft of zelfs weigert zich in te laten met ‘menselijke’ aangelegenheden. Hun ziel snakt ernaar steeds daarboven te vertoeven.
O-)
There is only one religion
pi_121839158
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:05 schreef Dance99Vv het volgende:
Op wiki vond ik iets over de interpretatie van het verhaal, niet geheel onbelangrijk.

De tocht uit de grot (de waarneembare werkelijkheid) naar buiten (de werkelijkheid van de Ideeën), symboliseert het opvoedings- en onderwijsproces dat de filosoof-regeerder moet volgen, wil hij aan het hoofd kunnen staan van Plato's ideale staat. Plato is vrij elitair en heeft met deze opvoeding dus alleen filosofen voor ogen, die pas na jaren intellectuele en morele opvoeding de leiding van de staat op zich kunnen nemen.

Het geschetste beeld van de allegorie kan worden toegepast op Plato’s kennisleer. De wereld der mensen binnen ruimte en tijd dient te worden gelijkgesteld aan het leven in de grot. Het licht van het vuur dat de schaduwen veroorzaakt en de echo’s van de stemmen van de mensen aan de andere kant van de muur kunnen worden gezien als de tijdelijke varianten van de entiteiten, de blauwdrukken. De pijn en moeite die de gevangene moet doen om zich te bevrijden van zijn ketenen staat voor het langdurig nadenken over het Goede, waarbij veel discipline komt kijken aangezien de verleiding moet worden weerstaan zich over te geven aan de aardse lusten. Het uit de grot ontsnappen en in het felle zonlicht terechtkomen staan dan gelijk aan de opstijging van de ziel naar de wereld der abstracties, de echt kenbare wereld die we aanschouwen met onze geest. De zon die de aarde helder verlicht komt overeen met onze geest waarmee we de ware inzichten kunnen ‘aanschouwen’. Het weer teruggaan in de grot leidt ertoe dat die 'verlichte' weer moet wennen aan het halfduister. Het communiceren met de medegevangenen is nu in feite niet meer hetzelfde aangezien hun kennis over de werkelijkheid nu verschillend is.

Hiermee wilde Plato laten zien dat een mens die in de hogere regionen is gekomen, moeite heeft of zelfs weigert zich in te laten met ‘menselijke’ aangelegenheden. Hun ziel snakt ernaar steeds daarboven te vertoeven.
O-)
Het was idd. een elitair mannetje. Dat houdt ook een gevaar in. Je zou een groep mensen aan de macht kunnen krijgen die zich wel beter voelen dan de rest, maar het absoluut niet zijn. Daar is dan geen democratisch controle op.
pi_121840100
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het was idd. een elitair mannetje. Dat houdt ook een gevaar in. Je zou een groep mensen aan de macht kunnen krijgen die zich wel beter voelen dan de rest, maar het absoluut niet zijn. Daar is dan geen democratisch controle op.
Hij had nog een quote daarover.
One of the penalties for refusing to participate in politics is that you end up being governed by your inferiors.
Plato

http://www.brainyquote.com/quotes/authors/p/plato.html
pi_121841778
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:48 schreef chauncy84 het volgende:

[..]

Hij had nog een quote daarover.
One of the penalties for refusing to participate in politics is that you end up being governed by your inferiors.
Plato

http://www.brainyquote.com/quotes/authors/p/plato.html
Dan was ie idd. geen democraat. :D
  maandag 21 januari 2013 @ 14:12:56 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121843429
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 13:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dan was ie idd. geen democraat. :D
Nope, met zekerheid niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')