abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121756319
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:01 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Jawel hoor, er komt altijd een omslagpunt.
Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.
pi_121756342
En ook na dat omslagpunt kan je voor je geld/lasten/salaris niet meer kopen dan voor de crisis. Het lijkt er eerder op dat dit structureel minder gaat worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2013 11:04:48 ]
pi_121756345
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.
Ik verwacht inderdaad ook wel een enorme schaarste de aankomende jaren. Afgelopen jaar is er amper wat bij gebouwd en ook dit jaar zal dat het geval zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_121756392
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Maar hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.

Maar goed, dat zal imho ipv 2-3 jaar nog wel 5-10 jaar duren. Maar over 2-3 jaar maar eens kijken of we dan nog in een recessie zitten. Vooralsnog geen reden om te denken dat het over 2-3 jaar beter is dan nu.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_121756413
In dat geval kan je maar beter altijd blijven wachten. Je weet maar nooit.

Koop je een huis om in te wonen of ermee te speculeren?
Allah Al Watan Al Malik
pi_121756442
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:06 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Mara hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.

Maar goed, dat zal imho ipv 2-3 jaar nog wel 5-10 jaar duren. Maar over 2-3 jaar maar eens kijken of we dan nog in een recessie zitten. Vooralsnog geen reden om te denken dat het over 2-3 jaar beter is dan nu.
Dus ga gewoon een huis kopen nu. Tegen de tijd dat we dan weer 10 jaar verder zijn kijk je heel anders tegen het hele gebeuren aan. Omdat je een vracht hebt afgelost, gespaard whatever. De meeste mensen komen er echt niet slechter uit daling of geen daling.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_121756446
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:06 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Maar hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.

En je kan elk jaar blijven hopen dat je meer huis gaat krijgen voor het geld wat je te besteden hebt en het blijft vermoedelijk tegenvallen. Dat was de trend van de afgelopen 5 jaar en dat zet nog wel even door :).
pi_121756463
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:

Geduldig wachten in een tijdelijk huurhuis van 700 Euro en ondertussen flink sparen is ook nog een optie.
pi_121756499
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:10 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Geduldig wachten in een tijdelijk huurhuis van 700 Euro en ondertussen flink sparen is ook nog een optie.
Uiteraard, als je een flink deel van de koopsom nu zo op kan hoesten is dat prima. Voor de meeste mensen gaat dat echter niet op.
pi_121756517
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:

Ik wil een huis vooral kopen op een moment dat ik enige zekerheid heb dat het geen blok aan mijn been wordt zodat ik kan verhuizen indien het werk dat vereist of wanneer ik "andere plannen" krijg in mijn leven. Een huis heeft wel een bepaalde basiswaarde. De lucht die er nu in zit vertegenwoordigd niets. Vandaar dat ik simpelweg wacht dat de daling enigszins uitgevlakt is zodat ik voorkom dat ik na een jaar of 2-4 eigenlijk geen kant meer op kan omdat ik dan met een restschuld opgescheept zit.

Dat altijd wachten is dus een beetje onzin. Kwestie van de variabelen (schuldencrisis, meer flexibele contracten, strakkere hypotheekregels, minder kredietverlening, austeriteit, prijsontwikkelingen huizen pre-crisis jaren etc etc) die er zijn tegen elkaar afwegen. De onzekerheid is nu een zekerheid en de grafiekjes spreken voor zich. Vraag me sowieso af hoe dat hele huizenbezit samen moet gaat met een flexibele arbeidsmarkt met zzp'ers en flex contractjes en een ww duur van 1 jaar. (waarna bijstand volgt). Moderne arbeidsmarkt is per definitie flexibel, "" dynamisch"" en onzeker. Vraag me af hoe banken daarbij moeten aansluiten.

Voor mensen die van plan zijn 15-30 jaar in een huis te gaan zitten boeit het vrij weinig wanneer ze een huis kopen. Dus die zullen wel een ander verhaal hebben. Maar zelfs dan zal het gedrag van mensen zo zijn dat ze de koop uitstellen wanneer de verwachting is dat de prijs gaat dalen.

[ Bericht 5% gewijzigd door dramatiek op 19-01-2013 11:21:43 ]
pi_121756566
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteraard, als je een flink deel van de koopsom nu zo op kan hoesten is dat prima. Voor de meeste mensen gaat dat echter niet op.
Ik denk dat je het aantal starters die het op dit moment zo doen, onderschat.
Daarnaast is er een flinke groep die nu nog een tijdelijk contract hebben en daarom wel moeten wachten omdat ze geen of lastig een hypotheek krijgen.
pi_121756670
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:14 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik denk dat je het aantal starters die het op dit moment zo doen, onderschat.
Duizenden, misschien wel enkele tienduizenden. Daarmee kom je niet zo ver.
quote:
Daarnaast is er een flinke groep die nu nog een tijdelijk contract hebben en daarom wel moeten wachten omdat ze geen of lastig een hypotheek krijgen.
Denk eerlijk gezegd dat die groep kleiner is dan de eerste groep die je omschrijft.
pi_121756715
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:12 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Ik wil een huis vooral kopen op een moment dat ik enige zekerheid heb dat het geen blok aan mijn been wordt zodat ik kan verhuizen indien het werk dat vereist of wanneer ik "andere plannen" krijg in mijn leven. Een huis heeft wel een bepaalde basiswaarde. De lucht die er nu in zit vertegenwoordigd niets. Vandaar dat ik simpelweg wacht dat de daling enigszins uitgevlakt is zodat ik voorkom dat ik na een jaar of 2-4 eigenlijk geen kant meer op kan omdat ik dan met een restschuld opgescheept zit.

Dat altijd wachten is dus een beetje onzin. Kwestie van de variabelen (schuldencrisis, meer flexibele contracten, strakkere hypotheekregels, minder kredietverlening, austeriteit, prijsontwikkelingen huizen pre-crisis jaren etc etc) die er zijn tegen elkaar afwegen. De onzekerheid is nu een zekerheid en de grafiekjes spreken voor zich.

Voor mensen die van plan zijn 15-30 jaar in een huis te gaan zitten boeit het vrij weinig wanneer ze een huis kopen. Dus die zullen wel een ander verhaal hebben. Maar zelfs dan zal het gedrag van mensen zo zijn dat ze de koop uitstellen wanneer de verwachting is dat de prijs gaat dalen
Als je elk moment wilt kunnen verhuizen is kopen niet bepaald een briljant idee.
Maar met jou eisen huur je over 40 jaar nog :P
pi_121756747
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je elk moment wilt kunnen verhuizen is kopen niet bepaald een briljant idee.
Maar met jou eisen huur je over 40 jaar nog :P
Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachten :)
pi_121756772
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:22 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachten :)
Is de keuze ook nog wat groter geworden.
pi_121756783
Wat vinden jullie families eigenlijk van dat gespeculeer?
pi_121756820
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 10:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De handel zal eerder volkomen stil komen te liggen op de gevallen die wel moeten verkopen na. Heb je dus niets aan.
Als er niks verkocht wordt neemt de hoeveelheid te koop staande woningen alleen maar toe dus dan moet de prijs toch gewoon dalen, of ben ik nou gek?
pi_121756828
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mijn familie, uitgezonderd mijn ouders ooms/tantes en andere "ouderen", zuchten onder hun hypotheek. Omdat ze gebroed hebben en een flinke hyptoheek hebben afgesloten. Nu moeten ze voor de kindjes betalen en wordt het problematisch. Maar goed, ik was natuurlijk de party pooper jaartje of 5 geleden toen ik zei dat het niet zo slim was wat ze deden. Toen gunde ik hun geluk niet. Geloof dat ze geluk en illusie verward hebben

Voor fam vriendin is dat niet veel anders. Nog ff 20.000 erbij voor die keuken. En dan vooral scheef aangekeken worden als je daar kritische vragen bij stelt.

Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.
pi_121756844
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Welk gespeculeer?
Wat is verschil tussen gehuurde stenen en gefinancierde stenen?

Op dit moment zijn de gehuurde goedkoper.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2013 11:30:33 ]
pi_121756910
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:22 schreef dramatiek het volgende:

[..]

En dan nog een paar en straks heb je 15 jaar gewacht...
pi_121756975
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:26 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Als er niks verkocht wordt neemt de hoeveelheid te koop staande woningen alleen maar toe dus dan moet de prijs toch gewoon dalen, of ben ik nou gek?
Uiteindelijk daalt het aanbod weer omdat mensen die niet gedwongen zijn te verkopen (door een scheiding, verloren baan oid) niet meer gaan verkopen. Die blijven lekker waar ze zitten en doen een mooie uitbouw erbij oid. Er blijft wel aanbod en van dat aanbod zal de prijs best iets dalen maar als er nog maar weinig gekocht en verkocht wordt schiet het allemaal niet op.
pi_121757040
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En dan nog een paar en straks heb je 15 jaar gewacht...
Vast niet. Ik heb de tijd en denk dat een relatief geschikt instapmoment wel tot op zekere hoogte, redelijk in te schatten valt. Dat is nu in ieder geval zeker niet. Alle signalen staan op rood.

Je gaat nu bv ook geen goud meer kopen. Dan ben je de laatste greater fool
pi_121757050
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:27 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Welk gespeculeer?
Wat is verschil tussen gehuurde stenen en gefinancierde stenen?

Op dit moment zijn de gehuurde goedkoper.
Het verschil is dat gefinancieerde stenen een vastgeprikte prijs hebben.

Als dat geneuzel over betaalbaarheid, rechtvaardigheid, business cases etc. etc. gaat natuurlijk nergens over. Er is een groep mensen die tracht het dal te timen (en dat is speculatie), er is een groep mensen die hun woonlasten liever vastprikt en vervolgens hun energie in andere zaken stoppen (dat is hedging).

Let wel, allebei kan en mag. Maar vergeet niet te leven tussen al het cententellen door :)
Daarom had ik mijn vraag misschien anders moeten stellen: wat vindt jullie naaste familie daarvan?
pi_121757064
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:34 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Vast niet. Ik heb de tijd en denk dat een relatief geschikt instapmoment wel tot op zekere hoogte, redelijk in te schatten valt. Dat is nu in ieder geval zeker niet. Alle signalen staan op rood.
Hoe schat je dat dan in? Want dat is info waar dit topic wat aan heeft, imho. Hoe bepaal je het optimale instap moment?
pi_121757091
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteindelijk daalt het aanbod weer omdat mensen die niet gedwongen zijn te verkopen (door een scheiding, verloren baan oid) niet meer gaan verkopen. Die blijven lekker waar ze zitten en doen een mooie uitbouw erbij oid. Er blijft wel aanbod en van dat aanbod zal de prijs best iets dalen maar als er nog maar weinig gekocht en verkocht wordt schiet het allemaal niet op.
Zolang de werkloosheid toeneemt en de regels voor een hypotheek zijn aangescherpt (vanaf jan 2013) zal de hoeveelheid woningen alleen maar toenemen op de markt. En net wat dramatiek zegt dan zullen de woningen weer betaalbaar moeten worden wil er weer gekocht gaan worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')