Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:01 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Jawel hoor, er komt altijd een omslagpunt.
Ik verwacht inderdaad ook wel een enorme schaarste de aankomende jaren. Afgelopen jaar is er amper wat bij gebouwd en ook dit jaar zal dat het geval zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.
Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Maar hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.
Dus ga gewoon een huis kopen nu. Tegen de tijd dat we dan weer 10 jaar verder zijn kijk je heel anders tegen het hele gebeuren aan. Omdat je een vracht hebt afgelost, gespaard whatever. De meeste mensen komen er echt niet slechter uit daling of geen daling.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:06 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Mara hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.
Maar goed, dat zal imho ipv 2-3 jaar nog wel 5-10 jaar duren. Maar over 2-3 jaar maar eens kijken of we dan nog in een recessie zitten. Vooralsnog geen reden om te denken dat het over 2-3 jaar beter is dan nu.
En je kan elk jaar blijven hopen dat je meer huis gaat krijgen voor het geld wat je te besteden hebt en het blijft vermoedelijk tegenvallen. Dat was de trend van de afgelopen 5 jaar en dat zet nog wel even doorquote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:06 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Maar hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.
Maar goed, dat zal imho ipv 2-3 jaar nog wel 5-10 jaar duren. Maar over 2-3 jaar maar eens kijken of we dan nog in een recessie zitten. Vooralsnog geen reden om te denken dat het over 2-3 jaar beter is dan nu.
Geduldig wachten in een tijdelijk huurhuis van 700 Euro en ondertussen flink sparen is ook nog een optie.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:
In dat geval kan je maar beter altijd blijven wachten. Je weet maar nooit.
Koop je een huis om in te wonen of ermee te speculeren?
Uiteraard, als je een flink deel van de koopsom nu zo op kan hoesten is dat prima. Voor de meeste mensen gaat dat echter niet op.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Geduldig wachten in een tijdelijk huurhuis van 700 Euro en ondertussen flink sparen is ook nog een optie.
Ik wil een huis vooral kopen op een moment dat ik enige zekerheid heb dat het geen blok aan mijn been wordt zodat ik kan verhuizen indien het werk dat vereist of wanneer ik "andere plannen" krijg in mijn leven. Een huis heeft wel een bepaalde basiswaarde. De lucht die er nu in zit vertegenwoordigd niets. Vandaar dat ik simpelweg wacht dat de daling enigszins uitgevlakt is zodat ik voorkom dat ik na een jaar of 2-4 eigenlijk geen kant meer op kan omdat ik dan met een restschuld opgescheept zit.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:
In dat geval kan je maar beter altijd blijven wachten. Je weet maar nooit.
Koop je een huis om in te wonen of ermee te speculeren?
Ik denk dat je het aantal starters die het op dit moment zo doen, onderschat.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteraard, als je een flink deel van de koopsom nu zo op kan hoesten is dat prima. Voor de meeste mensen gaat dat echter niet op.
Duizenden, misschien wel enkele tienduizenden. Daarmee kom je niet zo ver.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik denk dat je het aantal starters die het op dit moment zo doen, onderschat.
Denk eerlijk gezegd dat die groep kleiner is dan de eerste groep die je omschrijft.quote:Daarnaast is er een flinke groep die nu nog een tijdelijk contract hebben en daarom wel moeten wachten omdat ze geen of lastig een hypotheek krijgen.
Als je elk moment wilt kunnen verhuizen is kopen niet bepaald een briljant idee.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:12 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik wil een huis vooral kopen op een moment dat ik enige zekerheid heb dat het geen blok aan mijn been wordt zodat ik kan verhuizen indien het werk dat vereist of wanneer ik "andere plannen" krijg in mijn leven. Een huis heeft wel een bepaalde basiswaarde. De lucht die er nu in zit vertegenwoordigd niets. Vandaar dat ik simpelweg wacht dat de daling enigszins uitgevlakt is zodat ik voorkom dat ik na een jaar of 2-4 eigenlijk geen kant meer op kan omdat ik dan met een restschuld opgescheept zit.
Dat altijd wachten is dus een beetje onzin. Kwestie van de variabelen (schuldencrisis, meer flexibele contracten, strakkere hypotheekregels, minder kredietverlening, austeriteit, prijsontwikkelingen huizen pre-crisis jaren etc etc) die er zijn tegen elkaar afwegen. De onzekerheid is nu een zekerheid en de grafiekjes spreken voor zich.
Voor mensen die van plan zijn 15-30 jaar in een huis te gaan zitten boeit het vrij weinig wanneer ze een huis kopen. Dus die zullen wel een ander verhaal hebben. Maar zelfs dan zal het gedrag van mensen zo zijn dat ze de koop uitstellen wanneer de verwachting is dat de prijs gaat dalen
Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachtenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je elk moment wilt kunnen verhuizen is kopen niet bepaald een briljant idee.
Maar met jou eisen huur je over 40 jaar nog
Is de keuze ook nog wat groter geworden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:22 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachten
Als er niks verkocht wordt neemt de hoeveelheid te koop staande woningen alleen maar toe dus dan moet de prijs toch gewoon dalen, of ben ik nou gek?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De handel zal eerder volkomen stil komen te liggen op de gevallen die wel moeten verkopen na. Heb je dus niets aan.
Mijn familie, uitgezonderd mijn ouders ooms/tantes en andere "ouderen", zuchten onder hun hypotheek. Omdat ze gebroed hebben en een flinke hyptoheek hebben afgesloten. Nu moeten ze voor de kindjes betalen en wordt het problematisch. Maar goed, ik was natuurlijk de party pooper jaartje of 5 geleden toen ik zei dat het niet zo slim was wat ze deden. Toen gunde ik hun geluk niet. Geloof dat ze geluk en illusie verward hebbenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat vinden jullie families eigenlijk van dat gespeculeer?
Welk gespeculeer?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat vinden jullie families eigenlijk van dat gespeculeer?
En dan nog een paar en straks heb je 15 jaar gewacht...quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:22 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachten
Uiteindelijk daalt het aanbod weer omdat mensen die niet gedwongen zijn te verkopen (door een scheiding, verloren baan oid) niet meer gaan verkopen. Die blijven lekker waar ze zitten en doen een mooie uitbouw erbij oid. Er blijft wel aanbod en van dat aanbod zal de prijs best iets dalen maar als er nog maar weinig gekocht en verkocht wordt schiet het allemaal niet op.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:26 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Als er niks verkocht wordt neemt de hoeveelheid te koop staande woningen alleen maar toe dus dan moet de prijs toch gewoon dalen, of ben ik nou gek?
Vast niet. Ik heb de tijd en denk dat een relatief geschikt instapmoment wel tot op zekere hoogte, redelijk in te schatten valt. Dat is nu in ieder geval zeker niet. Alle signalen staan op rood.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan nog een paar en straks heb je 15 jaar gewacht...
Het verschil is dat gefinancieerde stenen een vastgeprikte prijs hebben.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Welk gespeculeer?
Wat is verschil tussen gehuurde stenen en gefinancierde stenen?
Op dit moment zijn de gehuurde goedkoper.
Hoe schat je dat dan in? Want dat is info waar dit topic wat aan heeft, imho. Hoe bepaal je het optimale instap moment?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:34 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Vast niet. Ik heb de tijd en denk dat een relatief geschikt instapmoment wel tot op zekere hoogte, redelijk in te schatten valt. Dat is nu in ieder geval zeker niet. Alle signalen staan op rood.
Zolang de werkloosheid toeneemt en de regels voor een hypotheek zijn aangescherpt (vanaf jan 2013) zal de hoeveelheid woningen alleen maar toenemen op de markt. En net wat dramatiek zegt dan zullen de woningen weer betaalbaar moeten worden wil er weer gekocht gaan worden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteindelijk daalt het aanbod weer omdat mensen die niet gedwongen zijn te verkopen (door een scheiding, verloren baan oid) niet meer gaan verkopen. Die blijven lekker waar ze zitten en doen een mooie uitbouw erbij oid. Er blijft wel aanbod en van dat aanbod zal de prijs best iets dalen maar als er nog maar weinig gekocht en verkocht wordt schiet het allemaal niet op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |