Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:47 schreef Tikbalang het volgende:
Ik snap je verwarring maar idd over bouwsparen heb ik het.
Dat is ook alleen maar omdat die wannabe figuren hier dan denken dat huizen alleen maar goedkoper worden zonder die fiscale stimulering. Dat netto hypotheken dan duurder worden ach wat maakt het uit. Want dan wordt bruto gewoon netto en oh ja de belastingdruk blijft hetzelfde dan wel omhoog. Ergo max hypotheek bedrag gaat 40% naar beneden en huizen dalen 7% op het moment. Dan nog even 6 jaar wachten minimaalquote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gelukkig maar.
Maar troost je, als ik iets geleerd heb van het huizenmarkttopic, is het wel dat juist de wannabe kopers geen enkele stimulering (in welke fiscale vorm dan ook) van eigenwoningbezit wensen.
De huurders zitten er ook niet om te springen lijkt me, en de huidige woningeigenaren ook niet, dus feitelijk is er niemand gelukkig mee.
De prijsdaling gaat gewoon accelereren, geen noodzaak om 6 jaar te wachtenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 01:15 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is ook alleen maar omdat die wannabe figuren hier dan denken dat huizen alleen maar goedkoper worden zonder die fiscale stimulering. Dat netto hypotheken dan duurder worden ach wat maakt het uit. Want dan wordt bruto gewoon netto en oh ja de belastingdruk blijft hetzelfde dan wel omhoog. Ergo max hypotheek bedrag gaat 40% naar beneden en huizen dalen 7% op het moment. Dan nog even 6 jaar wachten minimaal
Als je je vervolgens alsnog niets kan veroorloven heb je daar geen bal aan.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:43 schreef dramatiek het volgende:
[..]
De prijsdaling gaat gewoon accelereren, geen noodzaak om 6 jaar te wachten
e.e.a. komt wel bij een punt uit dat mensen zich dat wel weer kunnen veroorloven. Komt tijd komt huis. Zitten zat mensen nu rustig af te wachten. Nog een jaartje of 2-3 wachten. Kan nog wel 20-30% vanafquote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je je vervolgens alsnog niets kan veroorloven heb je daar geen bal aan.
De handel zal eerder volkomen stil komen te liggen op de gevallen die wel moeten verkopen na. Heb je dus niets aan.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:49 schreef dramatiek het volgende:
[..]
e.e.a. komt wel bij een punt uit dat mensen zich dat wel weer kunnen veroorloven. Komt tijd komt huis. Zitten zat mensen nu rustig af te wachten. Nog een jaartje of 2-3 wachten. Kan nog wel 20-30% vanaf
Dat is al zo, dus dan maar in een keer de hele pijn. Bovendien kunnen verkopers hun nieuwe woning ook weer goedkoop kopen, en dat vergeten ze.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De handel zal eerder volkomen stil komen te liggen op de gevallen die wel moeten verkopen na. Heb je dus niets aan.
Dat vergeten ze niet maar ze hebben dan bijvoorbeeld een restschuld. Maar goed, blijf hopen zou ik zeggenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:26 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dat is al zo, dus dan maar in een keer de hele pijn. Bovendien kunnen verkopers hun nieuwe woning ook weer goedkoop kopen, en dat vergeten ze.
Klopt, de Apocalyps is niet uitgekomen dus blijven de have-nots roeptoeteren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:37 schreef dramatiek het volgende:
De reacties zijn in dit topic niet veel anders dan 5 jaar geleden.
Ik had het toen over een prijsdaling van 15-20%. Weet niet precies hoeveel de huizenprijzen gedaald zijn, maar zal wel in de buurt van de 15-20% zijn. Als het niet meer is.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt, de Apocalyps is niet uitgekomen dus blijven de have-nots roeptoeteren.
Precies, daarom zal de prijsdaling accelereren tot een punt waar men wel in kan stappen. (in het algemeen, dus niet alleen de starter.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:40 schreef 99.999 het volgende:
Sindsdien is de betaalbaarheid voor een starter dan ook alleen maar beroerder geworden.
Je hebt dus niets gehad aan die prijsdalingen.
Dat ligt geheel aan de pricerange. Boven de 4 ton zal dat vast zo zijn. In mijn omgeving zijn de prijzen van eengezinswoningen de afgelopen jaren (vanaf 2008) met 3% gestegen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:40 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik had het toen over een prijsdaling van 15-20%. Weet niet precies hoeveel de huizenprijzen gedaald zijn, maar zal wel in de buurt van de 15-20% zijn. Als het niet meer is.
Of de markt zakt in en de handel komt bijna tot stilstand. Dat lijkt eerder het geval.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:41 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Precies, daarom zal de prijsdaling accelereren tot een punt waar men wel in kan stappen. (in het algemeen, dus niet alleen de starter.
Ach 12 jaar geleden zij men ook "dit is een slecht moment om te kopen" dat zal ook nooit veranderen. Er is maar 1 moment dat het geen slecht moment is. En dat is die ene dag tussen de daling en de daarna komende stijging inquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:37 schreef dramatiek het volgende:
De reacties zijn in dit topic niet veel anders dan 5 jaar geleden. Toen moest ik ook hopen op prijsdalingen
dat valt tegen. De mensen die willen zakken zijn niet met vlaggetjes gemarkeerd op funda, en als je je eigen huis al wel verkocht hebt heb je vaak te maken met tijdsdruk.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:26 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dat is al zo, dus dan maar in een keer de hele pijn. Bovendien kunnen verkopers hun nieuwe woning ook weer goedkoop kopen, en dat vergeten ze.
Het type wat ik een jaar of 5 geleden heb gekocht is ook redelijk stabiel in prijs gebleven.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat ligt geheel aan de pricerange. Boven de 4 ton zal dat vast zo zijn. In mijn omgeving zijn de prijzen van eengezinswoningen de afgelopen jaren (vanaf 2008) met 3% gestegen.
Businesscase?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:52 schreef Krisp het volgende:
Als starter hoop ik dat de prijzen gaan zakken omdat ik dat huis wil afschrijven (en moet aflossen) in de tijd dat ik er woon. Elke duizend euro minder is winst op mijn businesscase, die zich ook nog vertaalt in lagere rentekosten. Die subsidies zorgen ervoor dat dit niet werkt. Weg met die zooi dus.
En aangezien er niet zo veel kopers in de markt zijn, zullen ze de prijs wel moeten verlagen als ze willen verkopen. Ik heb geen medelijden.
Ah zie dat tot december 2012 de gemiddelde prijsdaling sinds 2008, 16% is. Je kan natuurlijk eindeloos gaan praten over individuele gevallen. Appartement vriend (en 16 andere appartementen in de straat) is met ruim 25% gedaald bv. Ik zal vast ergens een stulpje kunnen vinden dat 0.2% erop vooruit is gegaan of maar 7% achter is gegaanquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat ligt geheel aan de pricerange. Boven de 4 ton zal dat vast zo zijn. In mijn omgeving zijn de prijzen van eengezinswoningen de afgelopen jaren (vanaf 2008) met 3% gestegen.
En stellen de kopers zich nu wel op in rotten van 2 om maar daar heen te kunnen? of is wat de doelgroep kan betalen nog harder gezakt en ligt de handel zo goed als stil?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:56 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ah zie dat tot december 2012 de gemiddelde prijsdaling sinds 2008, 16% is. Je kan natuurlijk eindeloos gaan praten over individuele gevallen. Appartement vriend (en 16 andere appartementen in de straat) is met ruim 25% gedaald bv.
Nope, vrijwel niemand zal kopen omdat men weet dat de prijzen nog wel gaan dalen. Met betaalbaarheid zal dat ook wel wat te maken halen, maar zelfs mensen die nu kunnen betalen zullen dat gezien de onzekerheid van de toekomst niet snel doen. Of dat rationeel of niet is boeit er verder niet toe.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En stellen de kopers zich nu wel op in rotten van 2 om maar daar heen te kunnen? of is wat de doelgroep kan betalen nog harder gezakt en ligt de handel zo goed als stil?
De handel valt dus volledig stil en je hebt geen klap aan die lagere prijzen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:00 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Nope, vrijwel niemand zal kopen omdat men weet dat de prijzen nog wel gaan dalen. Met betaalbaarheid zal dat ook wel wat te maken halen, maar zelfs mensen die nu kunnen betalen zullen dat gezien de onzekerheid van de toekomst niet snel doen
Jawel hoor, er komt altijd een omslagpunt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De handel valt dus volledig stil en je hebt geen klap aan die lagere prijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |