Even een foto-howto van mijn draaitechniek

Eerst de benodigdheden verzamelen: mijn uiterst handige groentenblik en shag (uiteraard uit België).
![Lgm9j.jpg]()
Vervolgens een beetje wiet (Brabantse Witte dit maal) in de crusher doen. Zoals je wellicht al opvalt doe ik doorgaans niet erg veel wiet in een jointje. Gewoon relaxed

![9gu3J.jpg]()
Even draaien en tadaa:
![d9Z4O.jpg]()
Even een paar tikjes met de zijkant van de crusher op tafel om de gemalen wiet aan één kant van de crusher te krijgen. Dit zorgt er voor dat de wiet daadwerkelijk in de lange vloei valt in plaats van er naast:
![HUMgi.jpg]()
Vervolgens een tipje van het tipboekje scheuren:
![Mowxw.jpg]()
Eerst een 'M'-vormpje vouwen een één kant van het tipje:
![dEWI2.jpg]()
Daarna de andere kant voorrollen. Let wel op dat je de juiste kant op rolt!
![bkMLs.jpg]()
Hier het voltooide tipje:
![CUlyX.jpg]()
Nu pak je een lange vloei en legt aan één kant de tip. Pro-tip: laat de tip een stukje uitsteken. Na het draaien duw je hem het laatste stukje naar binnen voor een stevige transitie van joint naar tip. Hier kom ik nog kort op terug.
![leORM.jpg]()
Overigens ben in rechtsdraaiend; dit is een persoonlijke keuze. Ook kan je kiezen voor de 'binnenste-buiten'-methode. Daar ga ik verder niet op in in deze how-to.
Doe de gewenste hoeveelheid wiet in de vloei en verdeel deze mooi egaal. Het laatste stukje vind ik nooit zo lekker, dus doe ik daar ook geen wiet.
![H8twg.jpg]()
Shag er bij, ook hier even goed verdelen. Let wel op dat je niet te veel gaat schuiven met te tabak. Dat kan er voor zorgen dat je onbewust de wiet verschuift. Merk op dat ik de tabak al enigszins in de vorm heb liggen die de joint dadelijk gaat krijgen. Door de manier van draaien krijg je de bekende 'toeter'-vorm. Als je dit niet meeneemt in het verdelen van de tabak krijg je een losse bende aan het uiteinde van de joint.
![yKhYP.jpg]()
Draai de joint dicht, beginnend bij de tip. Belangrijk is dat de vloei daar strak omheen zit. Niets is zo vervelend als een tip die halverwege het roken de joint verlaat.
![osX57.jpg]()
Druk het uitstekende stukje van de tip voorzichtig naar binnen. Ga niet forceren als je weerstand voelt. Dit kan een stukje vloei zijn wat dubbel zit en als je dit wel door duwt zal de joint niet optimaal hijsen.
![XASqw.jpg]()
Neem een voorwerp met een vlakke kant die mooi in de vloei past om de tabak lichtelijk aan te drukken. Ook hier geldt: niet forceren! Het idee is dat de kop mooi vlak is zodat deze egaal gaat branden.
![8LetA.jpg]()
Steek de joint aan en laat het overtollige vloeipapier affakkelen. Nu is de joint klaar om genuttigd te worden!
![G4GG7.jpg]()