abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121633400
Daar heffen ze dus assurantiebelasting over :') Maar het is toch geen verzekering? In opperste verbazing ging ik dus kijken op de site van de ANWB. Wat tref ik daar aan:

Waarom worden de prijzen verhoogd?
Dit is het gevolg van een verhoging van de assurantiebelasting die de ANWB moet afdragen aan de overheid. De assurantiebelasting maakt deel uit van de prijs van de Wegenwacht Service.

Aha, een service. Geen verzekering dus. Waarom moet ik dan assurantiebelasting betalen? We lezen nog even verder.

Hoe zit het nou met het opzeggen van het ANWB-lidmaatschap, er is toch een wet voor het maandelijks kunnen opzeggen?
Dit is de Wet van Dam, eigenlijk gaat de Wet van Dam over het maandelijks kunnen opzeggen van contracten. De ANWB is een vereniging met een lidmaatschap en valt daarom niet onder deze wet.

Ah, een vereniging met een lidmaatschap. Weer geen verzekering dus. Waarom moet ik dan assurantiebelasting betalen?

Waarom moet er dan toch assurantiebelasting worden betaald?
De belastingwet gaat weer over assurantiebelasting. En assurantiebelasting wordt geheven ongeacht wat voor rechtspersoon de ANWB is. De ANWB is door de belastingdienst aangewezen om assurantiebelasting te betalen. Die belasting moeten we dan ook begin 2013 afdragen aan de belastingdienst.

Okee, toch aangewezen als verzekering dus. Maar, een verzekering kan ik per maand opzeggen. Waarom kan dat met de ANWB dan niet?

Hoe zit het nou met het opzeggen van het ANWB-lidmaatschap, er is toch een wet voor het maandelijks kunnen opzeggen?
Dit is de Wet van Dam, eigenlijk gaat de Wet van Dam over het maandelijks kunnen opzeggen van contracten. De ANWB is een vereniging met een lidmaatschap en valt daarom niet onder deze wet.

Nu is het weer een lidmaatschap? Ik snap er niets meer van en ik heb de indruk dat de ANWB, ook al zijn ze kennelijk door de overheid aangewezen als een soort verzekering (want assurantiebelasting), ze toch de voor hen gunstigere regels voor verenigingen hanteren.

Wat is het nou?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 16 januari 2013 @ 13:38:53 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_121633505
Graaiers, dat zijn het!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 16 januari 2013 @ 13:44:11 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_121633726
De ANWB is een vereniging, met de Wegenwacht Service als een van de vormen van optionele dienstverlening voor leden van die vereniging.

Echter, omdat de WW een dienst is waarvoor iedereen (die daarvan lid is) betaalt maar alleen mensen met een probleem gebruik hoeven te maken, hebben de graaiers, en dat is dus de Rijksoverheid in de vorm van de Belastingdienst, besloten dit te interpreteren als een vorm van verzekering.

Het is dus niet de ANWB die de zaak scheeftrekt, maar de Belastingdienst die de zaakjes in een daglicht stelt waardoor zij weer kunnen graaien.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_121633805
Interessant topic. Ik lees even mee.
  woensdag 16 januari 2013 @ 13:47:50 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_121633879
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:44 schreef mvdejong het volgende:
De ANWB is een vereniging, met de Wegenwacht Service als een van de vormen van optionele dienstverlening voor leden van die vereniging.

Echter, omdat de WW een dienst is waarvoor iedereen (die daarvan lid is) betaalt maar alleen mensen met een probleem gebruik hoeven te maken, hebben de graaiers, en dat is dus de Rijksoverheid in de vorm van de Belastingdienst, besloten dit te interpreteren als een vorm van verzekering.

Het is dus niet de ANWB die de zaak scheeftrekt, maar de Belastingdienst die de zaakjes in een daglicht stelt waardoor zij weer kunnen graaien.
Dit.

Gij zult niet stelen van den overheid.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_121633892
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:36 schreef vogeltjesdans het volgende:

Maar, een verzekering kan ik per maand opzeggen.

Ow? Niet in je eerste jaar, hoor :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_121633925
quote:
14s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik ben al wat langer lid ;)
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_121633938
Wat heb je liever, assurantiebelasting of btw? :P
pi_121633949
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:44 schreef mvdejong het volgende:

Maar, dan zou je dus (na het eerste jaar) het deel van de WW per maand moeten kunnen opzeggen. Want verzekering.
  woensdag 16 januari 2013 @ 13:50:08 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_121633961
quote:
14s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wel toch? Zolang je een kortere contractsduur hebt iig.
Als je een autoverzekering hebt en je verkoopt die auto ga je toch niet nog een X aantal maanden verzekering voor dat ding betalen?
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 16 januari 2013 @ 13:51:50 #11
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_121634033
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:49 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Maar, dan zou je dus (na het eerste jaar) het deel van de WW per maand moeten kunnen opzeggen. Want verzekering.
De overheid ziet het als een vorm van verzekering, de ANWB als een dienstverlening. Ga maar lekker procederen als je het er niet meer eens bent.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_121634077
Beetje rare vergelijking van de ANWB zelf.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_121634078
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:50 schreef daNpy het volgende:

[..]

Wel toch? Zolang je een kortere contractsduur hebt iig.
Als je een autoverzekering hebt en je verkoopt die auto ga je toch niet nog een X aantal maanden verzekering voor dat ding betalen?
Dat is iets anders, aangezien het er dan om gaat dat er geen verzekerbaar belang is.
  woensdag 16 januari 2013 @ 13:55:21 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_121634165
quote:
14s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is iets anders, aangezien het er dan om gaat dat er geen verzekerbaar belang is.
Ah zo :)
pi_121634226
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:51 schreef mvdejong het volgende:

[..]

De overheid ziet het als een vorm van verzekering, de ANWB als een dienstverlening. Ga maar lekker procederen als je het er niet meer eens bent.
Okee maar ergens moet toch vastgelegd zijn hoe en wat het allemaal wel is. Het is niet het een EN het ander, ook al wordt het van verschillende kanten bekeken. Er kan maar een rechtsvorm zijn.

De rechten van de een (assurantiebelasting voor de overheid) brengen ook verplichtingen voor de ander (opzeggen per maand) met zich mee. Het is niet zo dat dezelfde medaille per belang wordt opgedraaid.
  woensdag 16 januari 2013 @ 13:57:41 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_121634257
Imho is het contract wat je bij de ANWB afsluit domweg een mobiliteits-verzekering. De ANWB noemt het een 'service' maar service is imo iets wat een bedrijf levert als zijnde een 'extraatje' waarvoor je niet betaalt; je brengt je auto naar de garage voor een beurt+APK, daar betaal je voor, en als service, doen ze hem dan wassen en schoonmaken voor je hem ophaalt.

Maargoed, dat het een krom verhaal is, dat is wel zeker.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_121635612
Ik begrijp het vanuit het oogpunt van de regering wel. Naast het feit dat ze 'graaien waar je graaien kan' principe hanteren, zorgt de ANWB er toch voor dat bij pech, je gratis en snel weer op weg kan. Een soort verzekering zoals de overheid het dus ziet. Immers verzekert de ANWB je, dat bij pech, je snel geholpen wordt en eventueel gerepareerd (service voor anwb) ( verzekering voor overheid).
pi_121635665
Zeg, misschien mis ik iets hoor. Maar als het geen verzekering zou zijn moet er btw over betaald worden ipv assurantiebelasting en zou je dus duurder uit zijn.
pi_121635722
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 14:37 schreef Piles het volgende:
Zeg, misschien mis ik iets hoor. Maar als het geen verzekering zou zijn moet er btw over betaald worden ipv assurantiebelasting en zou je dus duurder uit zijn.
Vertel. Waarschijnlijk heb ik iets gemist. Maar ik dacht dat assurantiebelasting 21% is. BTW is ook 21%.
pi_121635737
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

De rechten van de een (assurantiebelasting voor de overheid) brengen ook verplichtingen voor de ander (opzeggen per maand) met zich mee.
Dat zijn echt twee zaken die echt niets met elkaar te maken hebben. :)
pi_121635927
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 14:39 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Vertel. Waarschijnlijk heb ik iets gemist. Maar ik dacht dat assurantiebelasting 21% is. BTW is ook 21%.
oh, verdomd :@ wist niet dat de verhoging zoveel was :P
Maar het maakt niks uit dus. Voor de graaier-roepers...
  woensdag 16 januari 2013 @ 15:08:22 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_121636910
Volgens mij kun je de WW service wel degelijk onder de wet Van Dam maandelijks opzeggen, maar het ANWB lidmaatschap zelf niet :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_121637251
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 14:36 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik begrijp het vanuit het oogpunt van de regering wel. Naast het feit dat ze 'graaien waar je graaien kan' principe hanteren, zorgt de ANWB er toch voor dat bij pech, je gratis en snel weer op weg kan. Een soort verzekering zoals de overheid het dus ziet. Immers verzekert de ANWB je, dat bij pech, je snel geholpen wordt en eventueel gerepareerd (service voor anwb) ( verzekering voor overheid).
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Als je auto niet meteen gerepareerd kan worden ben je alsnog de sjaak. Zelfs de vervangende auto service krijg je pas na 4 dagen, waardoor je niet verzekerd bent van vervoer.
pi_121637356
quote:
14s.gif Op woensdag 16 januari 2013 14:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat zijn echt twee zaken die echt niets met elkaar te maken hebben. :)
Maar het gaat wel om hetzelfde product. Nu betrekt de ANWB de voordelen van beide punten naar zichzelf (de opzegtermijn van het lidmaatschap en de assurantiebelasting voor de verzekering) terwijl het product maar een status kan hebben.
  woensdag 16 januari 2013 @ 15:34:23 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_121637973
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 15:16 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Als je auto niet meteen gerepareerd kan worden ben je alsnog de sjaak. Zelfs de vervangende auto service krijg je pas na 4 dagen, waardoor je niet verzekerd bent van vervoer.
Maar je bent wel verzekerd van de hulp (de WW komt naar je toe en sleept je in ieder geval af). De verzekering is niet voor de reparatie, maar voor het weg krijgen van het punt waar je ongetwijfeld ongelukkig staat.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')