abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5605622
Bij voorbaat excuses aan mensen in de Rendo-hel voor de grote plaatjes. Hoi Isabeau!

Zwartgallige humor, door de een aanbeden, door de ander verguisd. Ik vind het heerlijk; Wentelend in cynisme lachen om leed dat al dan niet verzonnen is. Het is een van de vormen van de 'zwarte humor'.
Franquin zette met zijn 'zwartkijken' strips op schitterende wijze de toon:

* Waarschuwing tussendoor: Is dit je al te veel, dan is op-tie-fen het devies. *

Maar niet alleen in de strip/comic wereld wordt zwartgalligheid gebruikt. Ook de reclamewereld maakt er gretig gebruik van. Regelmatig tot een niveau dat stormachtig protest uitlokt. Maar goed, zeker in de reclamewereld geldt: Aandacht is waar het om gaat. En een paar moraalridders die verontwaardigd gaan lopen gillen leveren minstens het 100-voudige aan extra kijkers/lezers op.

1 van de laatste 'relletjes' op reclamegebied die ik meegekregen heb kwam van het biermerk 'Spitfire af':

Wat betreft reclames, de leukste die ik tot nu toe ooit ben tegengekomen is een "postbus 51" (maar dan de Brits/Australische equivalent) spotje om roken te ontmoedigen, met medewerking van John Cleese.

Cleese zit keurig in pak, recht in de camera kijkend, en vertelt: "This is the average amount of ash a smoker produces." Vervolgens trekt hij een op een kelk lijkend iets binnen het zicht van de camera, wat keurig vol zit met as. Vervolgens zegt hij: "But of course they don't all get cremated.", en zet het deksel op de kelk, wat dus een urn blijkt te zijn.

Absoluut briljant in z'n cynisme, deze reclame. Helaas, ik weet dat ik hem ergens online heb gezien, maar ik kan hem niet meer terugvinden. Ik vermoed bij adcritic.com, maar die site is tegenwoordig een betaalsite, en toch net even iets te prijzig om ff lid van te worden om die reclame weer op te zoeken. Maar als iemand me deze spot kan bezorgen zou ik hem/haar zeer erkentelijk zijn.

'The Dark side of life' online levert vaak extreme vormen van verontwaardiging op. Waarschijnlijk omdat iedere EO georienteerde goedzak net zo makkelijk op een wat 'gewaagdere' site kan komen als een liefhebber van de wat meer controversiele 'zwarte' humor. Herinnert iemand zich de ophef over de Bonsai-kittens nog?

Helaas gestopt met nieuwe maandelijkse publicaties, maar absoluut de moeite waard is de site The American Jerk Goh, herkent iemand dit idee ?

Maar het absolute summum is toch wel de site van de Darwin Awards. Waarom? Simpel... Het is eigenlijk niet eens humoristisch. Het is een tentoonstelling van de ultieme stupiditeit van mensen. En toch... Ik moet er om lachen, en hard ook. Ik vind het grappig om te zien op wat voor creatieve manieren sommige mensen zich (onbedoeld) van kant maken. Betere 'zwarte humor' is er feitelijk niet.

Als laatste voorbeeld van de cynische kant van humor, wil ik "The Devil's Dictionary" van Ambrose Bierce aandragen. Als een soort van 'column' in een krant begonnen in 1881, en later uitgegeven in de vorm van een woordenboek. Het bevat heerlijk cynische beschrijvingen van woorden.
Zoals:

quote:
BACCHUS, n.
A convenient deity invented by the ancients as an excuse for getting drunk.

BATTLE, n.
A method of untying with the teeth of a political knot that would not yield to the tongue.

KILL, v.t.
To create a vacancy without nominating a successor.

LAWYER, n.
One skilled in circumvention of the law.

De Devil's Dictionary is ook online te vinden, het copyright is al lang verlopen. Ik heb de papieren versie ooit eens voor ongeveer 2 dollar opgepikt bij 1 van de American Bookstores. Er is dus prima erg goedkoop aan te komen, en zeer de moeite waard.

Goed... Wie houdt er nog meer van dit soort humor? En wie heeft er tips om weer wat nieuws op te doen? Boeken, films, websites? Cabaretiers misschien? Wat mij betreft zijn alle suggesties welkom.

Tot slot een toegift, met dank aan Franquin:

[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 01-09-2002 03:37]

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_5605664
hulde.

Ik heb trouwens onlangs een comic site aangeraden gekregen van een vriend, www.redmeat.com. Heb nog niet de kans gekregen er al te lang te vertoeven, maar wat ik zag was vrij zwartgallig en bovenal komisch. Probeer het eens, I'd suggest.

Wat is de toekomst anders dan het verleden dat zich omdraait in zijn slaap?
pi_5605676
quote:
Op zondag 01 september 2002 03:46 schreef Wwolfje het volgende:
hulde.

Ik heb trouwens onlangs een comic site aangeraden gekregen van een vriend, www.redmeat.com.

Redmeat roeleert .
pi_5605687

pi_5605704

Mooi voorbeeld daarvan, wat vandaag toevallig als link op de frontpage daar verscheen:

pi_5605709
quote:
Op zondag 01 september 2002 04:12 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

Mooi voorbeeld daarvan, wat vandaag toevallig als link op de frontpage daar verscheen:
[afbeelding]

pi_5605774
Leuke stukjes, behalve de eerste strip (warning, optiefen), want die is te langdradig en te weinig climax. Van mij persoonlijk mag je de meest taboe'e onderwerpen belachelijk maken! (maakt ze ook meer bespreekbaar en zo)
pi_5607252
“Everybody's got plans...until they get hit.” - Mike Tyson
pi_5617787
quote:
Op zondag 01 september 2002 13:07 schreef Mugger het volgende:
[afbeelding]
tja... ik weet het niet....

nee, sorry, ik vind deze té...

De eerste stripjes van Franquin vond ik dus echt niet grappig, niet spits, of wat dan ook, niets dus..

Die van Redmeat lijken er meer op

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_5618017

Moest ik even met de gegadigde delen

maandag 2 september 2002 @ 15:56:11 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_5623683
Migraineboy.
Was ooit 'n comic op MTV.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 2 september 2002 @ 16:12:54 #12
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_5623978
Ik vind Gummbah, en vond Kamagurka echt altijd de koningen van de zwarte humor.

Die stripjes van Gurgeh hebben het niet echt vind ik. Franquin is zoiezo een beetje flauw, hoewel Guust af en toe wel grappig is.

maandag 2 september 2002 @ 16:16:21 #13
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_5624044
Kamagurka is meer van 't absurdisme. Gummbah is idd geniaal...

Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_5624107

Voor de Franstaligen dus. Thuis heb ik 't album in 't Nederlands. 't Gaat er (dacht ik) om dat de stoelenfabriek-directeur bewonderend om 't nieuwe stoelontwerp heenloopt, en de ontwerper prijst voor 't feit dat het ding zo goedkoop mogelijk geproduceerd kan worden, goedkoop plastic (meer winst maken!). Dat wordt uiteraard afgestraft doordat ie meteen door z'n eigen stoel gespiest wordt.

pi_5624137
quote:
[afbeelding]
http://forum.fok.nl/i/c/14.gif

Whitnessing is not a thought.

pi_5624212
quote:
Op maandag 02 september 2002 16:16 schreef SEMTEX het volgende:
Kamagurka is meer van 't absurdisme. Gummbah is idd geniaal...

[afbeelding]

Die ken ik nog niet, maar ik vind ze beide geweldig.
Leuk topic trouwens, weer een hoop nieuwe sites
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_5624266
quote:
Op maandag 02 september 2002 16:16 schreef SEMTEX het volgende:
Kamagurka is meer van 't absurdisme.
pi_5624279

Na het plegen van harakiri...
"Jaa!! Een kankergezwel!"

maandag 2 september 2002 @ 16:28:20 #19
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_5624306
quote:
Op maandag 02 september 2002 16:26 schreef bixister het volgende:

[..]

[afbeelding]

Inderdaad, dat is toch zwart?

Maar Kamagurka is wel wat uit vorm de laatste tijd.

pi_5624378

"This is all over, now I know."
"I'm gonna freeze to death right here ... and yet maybe ..."

"... So close to civilization ... I have to get to the top of this hill ... But?!"
"... but yes! I see lights! The lights of a village!"
"No, buddy, you won't die from the cold..."

pi_5624392
quote:
Op maandag 02 september 2002 16:28 schreef MeneerTim het volgende:

[..]
Inderdaad, dat is toch zwart?

roetmoppen die zijn pas zwart. [huhhuh]
pi_5624492
quote:
Op maandag 02 september 2002 16:26 schreef bixister het volgende:

[..]

[afbeelding]

LOL!
Voor de wat oudere Fokkers onder ons!
pi_5624886
quote:
Op maandag 02 september 2002 02:27 schreef milagro het volgende:

[..]

De eerste stripjes van Franquin vond ik dus echt niet grappig, niet spits, of wat dan ook, niets dus..

Die van Redmeat lijken er meer op

Vreemd, dat heb ik precies andersom. Redmeat, mjoch, tsja - maar Franquin is voor mij wel de koning, keizer en admiraal van de zwarte humor. Zwartkijken is briljant!
  maandag 2 september 2002 @ 17:01:54 #24
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_5624977
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  maandag 2 september 2002 @ 17:07:39 #25
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_5625084

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_5625092
Ik doe zelf ook aan zwarte humor.

Jullie kunnen allemaal de grafkanker krijgen.

Wittgenstein
pi_5625110
quote:
Op maandag 02 september 2002 17:08 schreef Koekepan het volgende:
Ik doe zelf ook aan zwarte humor.

Jullie kunnen allemaal de grafkanker krijgen.

jammer dat de moderatoren daar hier niet de lol van in zien.
pi_5625357
quote:
Op maandag 02 september 2002 17:09 schreef bixister het volgende:

[..]

jammer dat de moderatoren daar hier niet de lol van in zien.

't zijn toch van die vreemde mensen he
pi_5631616
quote:
Op maandag 02 september 2002 17:01 schreef HAL9000S het volgende:
[afbeelding]
prachtig
pi_5634161
quote:
Op maandag 02 september 2002 17:24 schreef inquestos het volgende:

't zijn toch van die vreemde mensen he

Waren de meesten maar een beetje vreemd

Maar goed, zwarte humor dus. Eindelijk die strips kunnen bekijken hier in het AZG en ik moest er wel bij glimlachen. Doe eens meer plaatsen, Gurgeh.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 3 september 2002 @ 10:37:21 #31
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_5635005
quote:
Op maandag 02 september 2002 17:07 schreef HAL9000S het volgende:

pi_5652479

Die Gummbah toch...

pi_5700918
MEER! MEER!
  zondag 8 september 2002 @ 04:43:30 #34
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_5704431
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 8 september 2002 @ 04:55:27 #35
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_5704459

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_5721861
quote:
Op zondag 08 september 2002 04:43 schreef HAL9000S het volgende:
[afbeelding]
MEESTERLIJK!

Geweldig topic

"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_5730611
Geweldig topic!

Ik ben zelf vooral groot fan van zwartkijker, geniaal vind ik die.

pi_5749487
Whaha dit is echt geweldig Ik snap niet dat mensen dit niet leuk vinden
pi_5749650
quote:

Ik moet zeggen dat ik dit echt één van de geniaalste cynische grappen vind die ik in tijden gezien heb. Wat gewèldig verzonnen.
pi_5749674
quote:
Op woensdag 11 september 2002 02:38 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik dit echt één van de geniaalste cynische grappen vind die ik in tijden gezien heb. Wat gewèldig verzonnen.

Ja, dat dacht ik ook toen ik hem zag... Dat afschuwelijke filmpje van die meid onder het napalm van de VS(buitenlandse politiek) en dan die bekrompenheid van de VS (de kuisheidspolitiek) tegenover elkaar gezet... echt geniaal gevonden. Goed hard...
Ik kan het uitleggen...
pi_5749750

ook van kamagurka,deze vond ik ook wel aardig

A good Excuse for a crappy life is a crappy life
pi_5749814
ik lig helemaal dubbel hier
[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
  woensdag 11 september 2002 @ 14:27:19 #43
17519 Parel
van de funky narcoticabrigade
pi_5754043
Goed topic is dit!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
  woensdag 11 september 2002 @ 14:37:30 #44
22614 kikkerlikker
aloha welcome to don ho
pi_5754206
ik ken ook een zwarte mop komt een neger bij het arbeidsburo zegt ie ik wil werke zegt die vent achter de bali ik heb nog wel wat je verdient 10 miljoen euro per jaar en je krijgd een porshce van de zaak zegt die nege je maakt een geintje zeker zegt die vent ja maar jij begon he he
L00k 4d m3, dr1n1dy, A'm in 31337 hix0r. a 0wn j00! A g0d r3wd on ill j00r box0rs
  donderdag 12 september 2002 @ 14:42:42 #45
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_5769452
quote:
Op woensdag 11 september 2002 14:37 schreef kikkerlikker het volgende:
ik ken ook een zwarte mop komt een neger bij het arbeidsburo zegt ie ik wil werke zegt die vent achter de bali ik heb nog wel wat je verdient 10 miljoen euro per jaar en je krijgd een porshce van de zaak zegt die nege je maakt een geintje zeker zegt die vent ja maar jij begon he he
Hehe, die is goed. Maar ik ken een zwartere.

Er zitten 3 Surinaamse jongetjes op te scheppen over hun vaders. Zegt die eerste: "Mijn vader is zo zwart, hij had laatst een keer een snee in zijn vinger en toen kwam er zwart bloed uit." Zegt de tweede: "Dat is nog niets, mijn vader is zo zwart! Hij had laatst een keer een gebroken been en toen stak er een zwart bot uit." Zegt die derde: "Dat is helemaal niets, mijn vader is zoooo zwart, hij liet laatst een keer een scheet en toen zaten wij drie dagen in het donker."

pi_5819369
quote:
Op donderdag 12 september 2002 14:42 schreef MeneerTim het volgende:

[..]

Hehe, die is goed. Maar ik ken een zwartere.

Er zitten 3 Surinaamse jongetjes op te scheppen over hun vaders. Zegt die eerste: "Mijn vader is zo zwart, hij had laatst een keer een snee in zijn vinger en toen kwam er zwart bloed uit." Zegt de tweede: "Dat is nog niets, mijn vader is zo zwart! Hij had laatst een keer een gebroken been en toen stak er een zwart bot uit." Zegt die derde: "Dat is helemaal niets, mijn vader is zoooo zwart, hij liet laatst een keer een scheet en toen zaten wij drie dagen in het donker."

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')