7 WERKdagen..Dat is nogal een verschil. Daar kan een weekend tussen zitten, maar ook feestdagen als kerst, of 2de pinksterdag en paasdag. of een hemelsvaartdag.. Dat zijn immers geen werkdagen, maar nationale feestdagen.quote:Op maandag 14 januari 2013 13:05 schreef TNA het volgende:
[..]
Thanks voor de informatie, dat wist ik nog niet.
Ah well, 7 dagen is ook prima.
Ja. Uiteraard niet alles (condooms, brood) en als er schade is (in de letterlijke zin en in de zin van gebruikssporen) kan dat leiden tot vergoeding.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:26 schreef DroogDok het volgende:
Ik weet niet hoe het precies zit, maar is het echt zo dat je ook producten kan retourneren als je die gebruikt hebt?
Overigens is de "smart tv" functie op de huidige tv's naar mijn mening redelijk overschat.
168 'branduren' is ook schade.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja. Uiteraard niet alles (condooms, brood) en als er schade is (in de letterlijke zin en in de zin van gebruikssporen) kan dat leiden tot vergoeding.
Goed punt.quote:
Ik kan me zo voorstellen dat een Smart TV een bedrijfsurenteller ingebouwd heeft.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat moet de verkoper dan aan kunnen tonen.
Eerder zei je ook dit:quote:Plus, dat is toch wat ik zeg, of niet?
quote:Op maandag 14 januari 2013 12:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ze mogen in het geval van een tv de wettelijke termijn niet beperken. Ook niet als jij de tv een week aanzet.
Lees anders mijn posts gewoon. Ik zei dat de termijn niet beperkt mocht worden, niet dat branduren er niet toe doen wat betreft vergoeding voor schade.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat een Smart TV een bedrijfsurenteller ingebouwd heeft.
[..]
Eerder zei je ook dit:
[..]
V.w.b. de verlenging van 7 werkdagen.quote:Ik heb een product via internet of postorder gekocht. Mag ik het uitproberen en terugsturen?
Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.
Mag u het product in gebruik nemen?
Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.
Wat mag u wel doen?
U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.
Consuwijzer is niet heilig. Het advies is ook raar, aangezien a) aanzetten uiteraard ook gebruik is en b) de wet gebruik helemaal niet verbiedt. Wat betreft dat eerste: bij een tv is het simpel, maar mag je een blender gebruiken? Of 'aanzetten' om te kijken of kokosnoten gemalen kunnen worden? Testen is een vorm van gebruik, en de grens is vaag. Dus zul je in de wet (BW boek 7, in dit geval) de term niet tegenkomen.quote:Op maandag 14 januari 2013 15:09 schreef FF het volgende:
Van Consuwijzer.
[..]
V.w.b. de verlenging van 7 werkdagen.
Deze wet gaat pas in als de Nederlandse overheid deze bekend heeft gemaakt.
Tot die tijd kan Europa roepen wat ze wil, maar geldt de huidige Nederlandse regelgeving.
Dat maak ik wel uitquote:Op maandag 14 januari 2013 14:26 schreef DroogDok het volgende:
Overigens is de "smart tv" functie op de huidige tv's naar mijn mening redelijk overschat.
Het is vooral de bedoeling om de tuners te testen. Of ik makkelijk kan switchen tussen kabel en sat. Verder zou ik graag de Nederlandse 'apps' voor deze tv hebben. (rtlgemist ed). Dus maximaal 2-3 uur testen. En dat alleen omdat het zoeken naar satellietzender doorgaans behoorlijk lang duurt.quote:
Ik lees je post ook gewoon. Als jij van mening bent dat ik verkeerde conclusies trek, licht dan even toe hoe ik je toevoeging "Ook niet als jij de tv een week aanzet" wel moet duiden. Volgens mij staat een week aanzetten namelijk gelijk aan 168 branduren.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Lees anders mijn posts gewoon. Ik zei dat de termijn niet beperkt mocht worden, niet dat branduren er niet toe doen wat betreft vergoeding voor schade.
Slimme apparaten houden dat vaak wel bij.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat moet de verkoper dan aan kunnen tonen. Plus, dat is toch wat ik zeg, of niet?
Een week een tv gebruiken ≠ bekijken/uitproberen.quote:Op maandag 14 januari 2013 12:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
Daarom staat er in de wet ook "zonder opgaaf van reden" en niet "als na testen het product niet bevalt"
Nee. Als je gebruik maakt van je herroepingsrecht, komen alleen de kosten van retour zenden voor jouw rekening. De kosten van heenzenden moet de verkoper je restitueren.quote:Op maandag 14 januari 2013 12:25 schreef gohan16 het volgende:
Mijn vraag is of ik in mijn recht sta om de TV te bestellen en het niet zo werkt als ik zou willen, hem zonder problemen mag terugzenden? Redenen kunnen dus zijn: smart-TV en de sattelietinstalatie. Hierbij zijn de verzendkosten (heen en retour) voor mijn rekening toch?
Wellicht in een fysieke winkel niet. Maar als je bestelt in de online webshop van MM mag je de TV wel uitproberen.quote:Ik ben dus niet van plan de TV volluit te gebruiken, maar vooral om uit te proberen. Ik heb bij de MM gekeken, maar daar hebben ze geen kabel, noch satellietaansluiting. Daar vertelde ze mij dat het niet mogelijk is om het model uit te proberen.
Daar was ook al eens een topic over ...quote:Op maandag 14 januari 2013 20:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je kunt ook niet 7 dagen elke dag een was draaien in de wasmachine en hem dan doodleuk terug sturen.
Johquote:Op maandag 14 januari 2013 20:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Daar was ook al eens een topic over ...
Waarom zou dat niet kunnen? De wet zegt expliciet ''zonder opgaaf van reden''. Er zitten geen voorwaarden aan de bedenktijd o.g.v. de wet Koop op afstand.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Een week een tv gebruiken ≠ bekijken/uitproberen.
Je kunt ook niet 7 dagen elke dag een was draaien in de wasmachine en hem dan doodleuk terug sturen.
'Zonder opgaaf van reden' is dat je niet hoeft te melden waarom.quote:Op maandag 14 januari 2013 23:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? De wet zegt expliciet ''zonder opgaaf van reden''. Er zitten geen voorwaarden aan de bedenktijd o.g.v. de wet Koop op afstand.
Natuurlijk moet je de waardevermindering vergoeden, dat staat buiten kijf - maar dat is een andere kwestie dan de vraag of je je ontbindingsrecht verliest.
Kun je daar even een artikel bij geven?quote:Op maandag 14 januari 2013 23:57 schreef FF het volgende:
Er staat dat je mag doen wat je moet doen om te testen, NIET om in gebruik te nemen.
Kun je daar ook even een artikel bij geven?quote:Op maandag 14 januari 2013 23:36 schreef Tchock het volgende:
Natuurlijk moet je de waardevermindering vergoeden, dat staat buiten kijf
1 2 3 4 5 6 7 8 | Ik heb een product via internet of postorder gekocht. Mag ik het uitproberen en terugsturen? Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken. Mag u het product in gebruik nemen? Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt. Wat mag u wel doen? U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet. |
"Hetzelfde doen als in een winkel"quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:59 schreef FF het volgende:
Uitgelegd in Jip&Janneke-taal:
[ code verwijderd ]
http://www.consuwijzer.nl(...)beren-en-terugsturen
Het ministerie verwijst zelf ook naar deze website.
Tevens zijn er hier geloof ik ook uitspraken van de rechtbank over terug te vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |