abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121545500
quote:
14s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:05 schreef TNA het volgende:

[..]

Thanks voor de informatie, dat wist ik nog niet.

Ah well, 7 dagen is ook prima.
7 WERKdagen..Dat is nogal een verschil. Daar kan een weekend tussen zitten, maar ook feestdagen als kerst, of 2de pinksterdag en paasdag. of een hemelsvaartdag.. Dat zijn immers geen werkdagen, maar nationale feestdagen.

Groot verschil.

De nieuwe richtlijn is wel gewoon 14 dagen, vanwege dat niet iedereen die WERKdagen snapt. Gewoon 2 weken dus. Het is wachten tot DenHaag het opneemt in de wet..
pi_121546186
Ik weet niet hoe het precies zit, maar is het echt zo dat je ook producten kan retourneren als je die gebruikt hebt?

Overigens is de "smart tv" functie op de huidige tv's naar mijn mening redelijk overschat.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_121546293
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:26 schreef DroogDok het volgende:
Ik weet niet hoe het precies zit, maar is het echt zo dat je ook producten kan retourneren als je die gebruikt hebt?

Overigens is de "smart tv" functie op de huidige tv's naar mijn mening redelijk overschat.
Ja. Uiteraard niet alles (condooms, brood) en als er schade is (in de letterlijke zin en in de zin van gebruikssporen) kan dat leiden tot vergoeding.
pi_121546475
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja. Uiteraard niet alles (condooms, brood) en als er schade is (in de letterlijke zin en in de zin van gebruikssporen) kan dat leiden tot vergoeding.
168 'branduren' is ook schade.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_121546794
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:33 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat moet de verkoper dan aan kunnen tonen. Plus, dat is toch wat ik zeg, of niet? :{
pi_121546897
quote:

[..]

Goed punt.

Alleen zijn webshops goedkoper uit door niet de overhead kosten te hebben die winkels wel hebben. Een webshop kan je runnen van uit huis. Een winkel moet je duur huren/kopen binnen de daartoe aangewezen detailhandel bestemmingsplan.

Eignelijk is het concurentievervalsing wat die "dozenschuivers" doen. Ze drukken de winkels het straatbeeld uit. Die schade moeten ze dus gewoon incalculeren als normale kosten, net als een gewone winkel normale kosten heeft.

Maar niemand verplicht een ondernemer om ook als webshop z'n spullen te slijten. Doet ie dat wel, dan is die "schade" gewoon part of the deal. Kiest ie zelf voor.
pi_121547035
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat moet de verkoper dan aan kunnen tonen.
Ik kan me zo voorstellen dat een Smart TV een bedrijfsurenteller ingebouwd heeft.
quote:
Plus, dat is toch wat ik zeg, of niet? :{
Eerder zei je ook dit:
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ze mogen in het geval van een tv de wettelijke termijn niet beperken. Ook niet als jij de tv een week aanzet.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_121547257
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:46 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat een Smart TV een bedrijfsurenteller ingebouwd heeft.

[..]

Eerder zei je ook dit:

[..]

Lees anders mijn posts gewoon. Ik zei dat de termijn niet beperkt mocht worden, niet dat branduren er niet toe doen wat betreft vergoeding voor schade.
  maandag 14 januari 2013 @ 15:09:06 #34
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_121548141
Van Consuwijzer.
quote:
Ik heb een product via internet of postorder gekocht. Mag ik het uitproberen en terugsturen?

Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.

Mag u het product in gebruik nemen?
Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.

Wat mag u wel doen?
U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.
V.w.b. de verlenging van 7 werkdagen.
Deze wet gaat pas in als de Nederlandse overheid deze bekend heeft gemaakt.
Tot die tijd kan Europa roepen wat ze wil, maar geldt de huidige Nederlandse regelgeving.
pi_121549520
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:09 schreef FF het volgende:
Van Consuwijzer.

[..]

V.w.b. de verlenging van 7 werkdagen.
Deze wet gaat pas in als de Nederlandse overheid deze bekend heeft gemaakt.
Tot die tijd kan Europa roepen wat ze wil, maar geldt de huidige Nederlandse regelgeving.
Consuwijzer is niet heilig. Het advies is ook raar, aangezien a) aanzetten uiteraard ook gebruik is en b) de wet gebruik helemaal niet verbiedt. Wat betreft dat eerste: bij een tv is het simpel, maar mag je een blender gebruiken? Of 'aanzetten' om te kijken of kokosnoten gemalen kunnen worden? Testen is een vorm van gebruik, en de grens is vaag. Dus zul je in de wet (BW boek 7, in dit geval) de term niet tegenkomen.
  maandag 14 januari 2013 @ 15:57:04 #36
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_121550094
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:26 schreef DroogDok het volgende:
Dat maak ik wel uit :D

quote:

[..]

Het is vooral de bedoeling om de tuners te testen. Of ik makkelijk kan switchen tussen kabel en sat. Verder zou ik graag de Nederlandse 'apps' voor deze tv hebben. (rtlgemist ed). Dus maximaal 2-3 uur testen. En dat alleen omdat het zoeken naar satellietzender doorgaans behoorlijk lang duurt.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_121550326
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:50 schreef Tchock het volgende:

[..]

Lees anders mijn posts gewoon. Ik zei dat de termijn niet beperkt mocht worden, niet dat branduren er niet toe doen wat betreft vergoeding voor schade.
Ik lees je post ook gewoon. Als jij van mening bent dat ik verkeerde conclusies trek, licht dan even toe hoe ik je toevoeging "Ook niet als jij de tv een week aanzet" wel moet duiden. Volgens mij staat een week aanzetten namelijk gelijk aan 168 branduren.
.
  maandag 14 januari 2013 @ 16:55:04 #38
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_121552734
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat moet de verkoper dan aan kunnen tonen. Plus, dat is toch wat ik zeg, of niet? :{
Slimme apparaten houden dat vaak wel bij.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 14 januari 2013 @ 18:30:16 #39
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_121556583
Thanks for alle antwoorden. Mocht het niet naar wens zijn en er problemen ontstaan met de retournering, zal ik weer van me laten horen.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_121563454
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Daarom staat er in de wet ook "zonder opgaaf van reden" en niet "als na testen het product niet bevalt"
Een week een tv gebruiken ≠ bekijken/uitproberen.

Je kunt ook niet 7 dagen elke dag een was draaien in de wasmachine en hem dan doodleuk terug sturen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_121563568
Om nog even terug te komen op je OP:
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:25 schreef gohan16 het volgende:
Mijn vraag is of ik in mijn recht sta om de TV te bestellen en het niet zo werkt als ik zou willen, hem zonder problemen mag terugzenden? Redenen kunnen dus zijn: smart-TV en de sattelietinstalatie. Hierbij zijn de verzendkosten (heen en retour) voor mijn rekening toch?
Nee. Als je gebruik maakt van je herroepingsrecht, komen alleen de kosten van retour zenden voor jouw rekening. De kosten van heenzenden moet de verkoper je restitueren.
quote:
Ik ben dus niet van plan de TV volluit te gebruiken, maar vooral om uit te proberen. Ik heb bij de MM gekeken, maar daar hebben ze geen kabel, noch satellietaansluiting. Daar vertelde ze mij dat het niet mogelijk is om het model uit te proberen.
Wellicht in een fysieke winkel niet. Maar als je bestelt in de online webshop van MM mag je de TV wel uitproberen.
.
pi_121563628
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je kunt ook niet 7 dagen elke dag een was draaien in de wasmachine en hem dan doodleuk terug sturen.
Daar was ook al eens een topic over ... :')
.
pi_121564580
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Daar was ook al eens een topic over ... :')
Joh :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_121574245
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Een week een tv gebruiken ≠ bekijken/uitproberen.

Waarom zou dat niet kunnen? De wet zegt expliciet ''zonder opgaaf van reden''. Er zitten geen voorwaarden aan de bedenktijd o.g.v. de wet Koop op afstand.

Natuurlijk moet je de waardevermindering vergoeden, dat staat buiten kijf - maar dat is een andere kwestie dan de vraag of je je ontbindingsrecht verliest.
pi_121575315
Wel lekker goedkoop, elke week een andere tv. Alleen wel beetje gedoe :P
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 14 januari 2013 @ 23:57:51 #46
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_121575373
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 23:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet kunnen? De wet zegt expliciet ''zonder opgaaf van reden''. Er zitten geen voorwaarden aan de bedenktijd o.g.v. de wet Koop op afstand.

Natuurlijk moet je de waardevermindering vergoeden, dat staat buiten kijf - maar dat is een andere kwestie dan de vraag of je je ontbindingsrecht verliest.
'Zonder opgaaf van reden' is dat je niet hoeft te melden waarom.
Er staat dat je mag doen wat je moet doen om te testen, NIET om in gebruik te nemen.
Zo is het niet toegestaan een was te doen in de wasmachine. Je mag hem echter wel uitpakken en geheel bekijken.
Als het wassen niet goed gaat moet je vervolgens garantie gaan gebruiken en niet je herroepingsrecht.
pi_121575790
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 23:57 schreef FF het volgende:

Er staat dat je mag doen wat je moet doen om te testen, NIET om in gebruik te nemen.
Kun je daar even een artikel bij geven?
pi_121576280
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 23:36 schreef Tchock het volgende:
Natuurlijk moet je de waardevermindering vergoeden, dat staat buiten kijf
Kun je daar ook even een artikel bij geven?
.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 08:59:33 #49
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_121580939
Uitgelegd in Jip&Janneke-taal:
1
2
3
4
5
6
7
8
Ik heb een product via internet of postorder gekocht. Mag ik het uitproberen en terugsturen?
Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.

Mag u het product in gebruik nemen?
Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.

Wat mag u wel doen?
U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.
http://www.consuwijzer.nl(...)beren-en-terugsturen

Het ministerie verwijst zelf ook naar deze website.
Tevens zijn er hier geloof ik ook uitspraken van de rechtbank over terug te vinden.
pi_121581053
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 08:59 schreef FF het volgende:
Uitgelegd in Jip&Janneke-taal:
[ code verwijderd ]

http://www.consuwijzer.nl(...)beren-en-terugsturen

Het ministerie verwijst zelf ook naar deze website.
Tevens zijn er hier geloof ik ook uitspraken van de rechtbank over terug te vinden.
"Hetzelfde doen als in een winkel"
Dus TS zou niet de compatibiliteit van de TV met zijn satelietontvanger mogen testen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')