Anna Karenina (2012) - IMDbWright heeft heel goed begrepen dat je voor een boekverfilming moet nagaan wat de krachten en zwaktes van de twee media zijn, wat wel en niet werkt in het boek en de film. Bij zijn verfilming van Tolstojs klassieker heeft hij goed beseft dat het onmogelijk is om compleet recht te doen aan de inhoud van het vuistdikke boek, maar hij er met een film wel een visueel spektakel van kan maken. En dat is het geworden.Soms lijkt het wel alsof Wright er zo vanuit gaat dat elke kijker bekend is met het bronmateriaal dat hij maar heel geen aandacht hoeft te geven aan het uitleggen van karakters en onderlinge verhoudingen.
De film heeft heel weg van een balletvoorstellingen. De karakters en camera bewegen zwierig en zwevend over het scherm. Dat zie je niet alleen terug in de schitterende grote ballroomscène, maar ook bijvoorbeeld op het kantoor waar kantoorklerken fuivend typen, papieren doorgeven, opstaan en zitten. Zelfs kleine handelingen als bij de scène waarin Levin en Kitty met letterblokken elkaar de liefde verklaren is prachtig gechoreografeerd. Het is de Vlaams-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui die een grote bijdrage aan al dit pracht heeft gehad.
De film begint als een soort theatervoorstelling. Heel de film komt dit theater terug, alsof heel de film zich eigenlijk in dit theater afspeelt. Dit benadrukt het feit dat we naar een spektakel kijken. Het vervreemd ons als 21e eeuwse (Westerse) kijker nog meer 19e eeuws Russisch adellijke milieu waar we naar kijken. Een milieu waarin alles om reputatie en vertoon ging, waardoor een theater de ideale plek is om het verhaal zich te laten afspelen.
Dit theater gegeven levert de film ook zijn aparte inventieve stijl op. Om te beginnen met de ingenieuze overgangen, waarin decors in elkaar overgaan. Wat ook weer op een manier gebeurt alsof het modern ballet is. Deze overgangen blijven gelukkig beperkt tot het begin zodat het nooit een gimmick wordt.
Maar ook is er bijvoorbeeld in een paardenrace scène waarin deel van de baan in het publiek bevindt. Dat zelfde stuk levert ook een pracht moment op waarin Anna's gespannen gewapper met haar waaier overgaat op het gegaloppeerd van de paarden.
Het acteerwerk is in het algemeen prima in orde. Jude Law weet in de weinige screentime die hij krijgt een overtuigende Alexei neer. Aaron Taylor-Johnson is zoals je een Russisch adellijke hartendief zou verwachten. Een goede Matthew Macfadyen zorgt af en toe voor een komische noot als Stiva. Domhnall Gleeson en Alicia Vikander zijn erg aandoenlijk en vormen het eigenlijke hart van de film. Alleen Keira Knightley valt weer door de mand. Met haar sierlijke uiterlijk doet ze recht aan de beschrijving van mooiste vrouw in Sint Petersburg. Je begrijpt meteen waarom een Vronski voor hij valt. Verliefdheid spelen en flirten kan Knightley heel goed. Maar op de serieuze momenten, zoals in de gesprekken met haar echtgenoot of als ze depressief begint te twijfelen aan haar grote liefde, weet ze niet te overtuigen.
De film is dus vooral stijl over inhoud. Daardoor is het te weinig een film voor het hart. Als de emotionele impact van de inhoud hoger was geweest was dit echt één van de absolute toppers van 2012 geweest, nu blijft het een subtopper.
cijfer: 8.2
Bir zamanlar Anadolu'da (2011) - IMDb (Once Upon a Time in Anatolia))De van moord verdachte Kennan leidt een politiechef, een openbare aanklager, een dokter en een stel andere politiemannen en hulpjes naar de plek waar hij zijn slachtoffer heeft begraven. Maar door overmatig alochol consumptie kan Kennan zich de juiste plaats niet meer goed herinneren. In het afgelegen landschap van Anatolië lijkt alles ook wel heel op elkaar, helemaal in het donker. Hierdoor duurt de zoektocht de hele nacht lang (en bijna heel de film.) Voor de andere karakter zit er niet veel meer op dan veel wachten, wat leidt tot nadenken en praten over hun eigen levens en problemen. En tot het uiteindelijke inzicht komen dat sommige waarheden beter verborgen kunnen blijven. De film is dan ook geen moordmysterie, maar en karakterstudie in de menselijke natuur. Dit alles in prachtige shots.
cijfer: 8