Gieliovd | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:14 |
Situatie: er ligt een houten vloer (22 mm) op houten balken (75 cm tussenliggend) met daarop 12 cm beton met vingerdikk betonstaal. Het totaal is op een stuk transparant plastic gestort op de houten vloer. Deze betonvloer is er nu voor 10 procent uit en de andere 90 volgt. Er moet een nieuwe betonvloer in van, wat ik plan, totaal 7 cm inclusief tegels. Wat is wijsheid: Lewis platen op de houten vloerplanken leggen en storten? Houten vloer eruit en Lewis platen op de balken en dan storten? Waarom dan? Plastic leggen en weer beton erover met een matje erin? Ik kan er geen koek meer mee bakken al die meningen. Dan begint men ook nog over Wedi platen. Ben benieuwd naar de redenen om iets wel of niet te doen. Ik heb zoiets van, als ik Lewis platen op mijn houten vloer nagel, aarde draadje eraan, 5 cm beton erover, beetje egaline, tegellijm en tegelen maar. | |
TR08 | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:26 |
Bij ons is de vloer van de badkamer direct met lewisplaten op de balken gelegd. Waarom: Omdat dat opbouw hoogte scheelt. Moet je dus doen als je de opbouw graag laag houdt. Verder geen bijzondere voordelen gehoord...maar ik ben dan ook geen expert in deze ![]() | |
Gieliovd | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:30 |
Vergeleken met die 12 cm beton die er nu in ligt is de gepland vloer al een verdieping lager ![]() Maar inderdaad, dit is een overweging. Ik heb wel eens gehoord over broeien enzo onder beton op het hout. | |
4wood | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:36 |
Ik heb gekozen voor een Lewisplaat vloertje op de draagbalken met lichtgewicht beton. Hier ook vloerplanken van 22mm met daarop een dikke lap gewapend beton. Er was niks eigenlijk niks mis met de vloer, het plafond was gewoon te laag. ![]() ![]() Als de hoogte van de vloer niet echt een rol speelt, kun je prima een nieuwe vloer storten op je vloerplanken. Netje erin, 5cm erover en je bent volgens mij al zo goed als klaar. Let wel even op de afwerking, anders kan er weer een dekvloer overeen van minimaal 3cm. | |
Snowballed | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:36 |
Planken ertussenuit.... Je betonvloer word dan iets dikker en de kans op scheuren neemt af.. (7cm incl tegels, is al niet vreselijk dik, als de plankdikte daar ook nog vanaf gaat blijft er niet heel veel over...) Planken willen ook nog wel eens wat veren, rotten etc... | |
Ixnay | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:51 |
Matje is niet slim. Dan buigen hout en beton afzonderlijk van elkaar en moet je de EI's bij elkaar optellen. Als ze als één geheel buigen zijn ze sterker en stijver. Planken er uit. Stalen verbindingsstrips bevestigen aan bovenkant houten balklaag. Zwaluwstaartvloeren over de balken leggen. sparingen in de zwaluwstaartplaten maken zodat strips erdoorheen kunnen. Dichtstorten. Oja, het natte beton werkt als een belasting op de balklaag als deze zichzelf nog niet kan dragen. 7 cm beton is hetzelfde als geen beton, één zware puntlast en je hebt al een scheur. Dun beton spreidt belastingen niet goed. Of je gooit er een dik net in het midden van de dikte van de vloer maar dan kun je ook weer krimp krijgen. Hout is niet fijn als dragend materiaal, gevoelig voor kruip, niet brandveilig, kraakt, beweegt, rot, zwak, duur, gehorig, onderhoudsgevoelig. Niet mijn ding. Duurzamer is stalen balkjes onder je vloer leggen, breedplaatjes ertussen, storten met een wapeningsnet boven en onder. Als je voor de lange duur gaat ben je hier het goedkoopste mee uit en hoef je er nooit meer iets aan te doen. | |
Snowballed | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:05 |
Vergeet niet dat er geen 7cm beton in gaat, als het totaal 7cm moet zijn... tegels en tegellijm is ook minimaal 1 a 1,5cm ![]() | |
usernaamvergeten | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:26 |
Vergeet dan niet de vloerplanken er netjes uit te halen en te verkopen of aan te bieden op marktplaats ofzo, want er zijn volgensmij wel liefhebbers voor die er mooie dingen van kunnen maken. | |
blomke | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:49 |
Ik begrijp dat het om een badkamervloer gaat? Ik heb 25 jaar geleden op de planken een folie gelegd, tegen de randen omhoog en 7 cm gewapend beton. Dan een zandcementafwerklaag en daarop getegeld. Met Lewisplaten zou je misschien 2 - 3 cm minder betonhoogte uitkomen; afhankelijk van je oppervlakte. Waarom die planken er eerst uit zouden moeten, is mij een raadsel. | |
Snowballed | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:53 |
Waar lees je badkamervloer..? 7cm totale dikte: - 2,2cm plankdikte= 4,8 -1,5 cm (minimaal) tegels+lijm = dikte betonvloer: 3,3 De minimale laag op lewis platen is 3,6cm dacht ik... en dat is alsnog veel te weinig om na 1 keer stampen niet direct scheuren te krijgen (zie gegevens fabrikant beton) Daarom moeten die planken er dus uit.. ![]() | |
Gieliovd | zaterdag 12 januari 2013 @ 08:20 |
Sorry mannen, het gaat inderdaad om een badkamer van 2x2 meter vloeroppervlakte. Ben daarom niet zo bang voor veren en buigen. | |
blomke | zaterdag 12 januari 2013 @ 09:06 |
Hier:
Ik schreef: 7 cm BETON-dikte. Maar ik snap nu dat je de 7 cm van de TS bedoelt. Dat snap ik nog steeds niet. Behalve hoogte winnen. [ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 12-01-2013 09:21:16 ] | |
blomke | zaterdag 12 januari 2013 @ 09:07 |
Lewisplaten leggen en 4 cm beton. Afdekken met plastic en na 24 uur besprenkelen met nevelwater. Weer 24 hr wachten en de vloer is beloopbaar, maar nog lang niet hard. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-01-2013 10:43:15 ] | |
Gieliovd | zaterdag 12 januari 2013 @ 09:36 |
Moet zeggen hier te weinig bij stil te hebben gestaan, dat het zo lang moet uitharden. Dat is qua planning wel ff anders dan haha, waar ga ik dan douchen... | |
blomke | zaterdag 12 januari 2013 @ 10:43 |
Eeeeeh....2 dagen wachten? Op de totale opbouwtijd? Douchetip: kjk op je werk of evt. bij de buren. | |
Ixnay | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:54 |
2 dagen is eerder te kort dan te lang voor beton. | |
JerryLee | zaterdag 12 januari 2013 @ 13:13 |
dag per cm,zekerheid voor alles | |
blomke | zaterdag 12 januari 2013 @ 15:29 |
Dus dikke lagen beton langer uitharden dan dunnere? Waarom dat? | |
Gieliovd | zondag 13 januari 2013 @ 09:51 |
Ja, hoe werkt dt? Het is toch een chemische verbinding? | |
_VoiD_ | zondag 13 januari 2013 @ 10:18 |
beton hardt uit doordat het water chemisch wordt verbonden aan het cement. Voorwaarde is dus dat er voldoende water aanwezig is. Als je in de volle zon een betonvloer stort dan zal veel van het aanwezige water verdampen, en kan het dus niet binden. Bij het bindingsproces komt ook warmte vrij. Bij hele dikke betonnen delen is het dus ook noodzakelijk om hier rekening mee te houden! (heb je het wel over > 1 m). In de prefab industrie ontkisten ze al na 12 uur. Dat komt mede door het mengsel wat ze toepassen (portlandcement bijvoorbeeld, wat sneller uithardt). De sterkteontwikkeling van beton gaat door totdat er geen cement of geen vrij water meer is dat kan binden. Dit verklaart ook waarom beton steeds sterker wordt in de tijd. De sterkteontwikkeling is geen lineair proces. Na circa 7 dagen is reeds 80% van de uiteindelijke sterkte bereikt. Na 1 dag over een betonvloer lopen is kort, ik zou zeker een paar dagen wachten (een weekend bijvoorbeeld). | |
Gieliovd | zondag 13 januari 2013 @ 10:40 |
Vandaar dat de betonvloer die er nu in ligt KEI en KEIhard is. Man, mijn boorhamer weet niet wat hij meemaakt. Het verhaal is duidelijk. Niet te snel laten drogen. Mijn plan is alleen nog niet gesmeed. Qua vloerdikte neig ik wel naar houten vloerzeilen eruit slopen. Maar goed als 5 cm beton op Lewis genoeg is dan hoeft het niet. Dan plof ik die platen op het hout. Hoe zit dan trouwens met isolatie rondom tegen de muur? | |
4wood | maandag 14 januari 2013 @ 19:15 |
Daar is randisolatie voor in de markt:![]() Kost een paar euro voor een rol van 25m. Je kunt ook zelf gaan lopen hannesen met plaatjes piepschuim die je op maat moet snijden. Bij mij werkte de boorhamer ook niet goed, beton was knetterhard en de trillingen werden door de vloerbalken keurig afgevoerd, had ik niks aan dus. Uiteindelijk ben ik de vloer te lijf gegaan met een grote voorhamer nadat ik eerst wat sleuven had gemaakt met de haakse slijper. Dat was zwaar werk, maar uiteindelijk heb ik wel gewonnen van de vloer. ![]() | |
Gieliovd | maandag 14 januari 2013 @ 20:34 |
Hehe, ook gij brutus. Yep, ik had dat ook in gedachten. Meteen en steen schijfjes liggen er al. Maar ik zie zo tegenop om het hele huis weer blauw van stof te zetten..... Heb al een flinke beitel en een zware moker liggen. Misschien proberen, zucht. Rolletje ziet er goed uit, ff kieken waar... | |
RJ3001 | dinsdag 15 januari 2013 @ 10:56 |
3 maanden geleden ook een vloer gestort met lewisplaten voor een badkamer De leverancier van de lewisplaten geeft aan om voldoende ventilatie gaten te boren als je de vloerdelen laat liggen. Ik heb ze er zelf wel afgehaald. Zelf heb ik veel gehad aan de montagehandleiding op www.reppel.nl/nl/downloads Bij mijn badkamer van ong. 250x250 heb ik 4 cm beton gebruikt. Pas na een week heb ik er op gelopen. En na 2 weken egalisatie Achteraf vond ik het een vrij makkelijke klus. | |
Gieliovd | dinsdag 15 januari 2013 @ 19:05 |
Ha, bedankt voor je reactie. Dat klinkt goed. Ga eens kijken op je link en dan straks maar eens ervoor gaan ![]() | |
Ixnay | dinsdag 15 januari 2013 @ 20:41 |
Heeft idd weinig met dikte te maken. Eindsterkte en benodigde sterkte op het moment van belasten. | |
Ixnay | dinsdag 15 januari 2013 @ 20:45 |
Meer water (in verhouding tot cement) zorgt voor een lagere eindsterkte en is ook nog eens minder duurzaam. | |
vigier | woensdag 16 januari 2013 @ 00:31 |
En waarom moet er per se beton gestort worden? Hier op de middenverdieping liggen er planken op de balken, vervolgens vloerverwarming in hout, 18 mm toplaag van hout en bovenop ligt een Ditra mat. Daar bovenop getegeld. Gaat ook om een badkamer. | |
Gieliovd | woensdag 16 januari 2013 @ 06:53 |
Waarom, ja klassieke benadering denk ik. Ik heb angst bij houten ondervroegen onder tegels. Is dat niet veel te zwak, verend, buigend, en dus tegel brekend? Verder een grappig systeem die mat. | |
_VoiD_ | woensdag 16 januari 2013 @ 07:17 |
Dat weet ik. Weet jij de achterliggende reden ook dan? | |
blomke | woensdag 16 januari 2013 @ 10:11 |
Recent heb ik geholpen bij de verbouw van een badkamer die ook zo werd opgebouwd (alleen geen vloerverwarming) o.a. 2 lagen watervastverlijmd multiplex kruiselings geplaatst. En veel schroeven. Is een beresterke en stabiele badkamervloer geworden. Betonstorten hoeft dus niet per sé. | |
blomke | woensdag 16 januari 2013 @ 10:15 |
Zal misschien te maken hebben dat er te veel holten in het beton komen door het (teveel aan) water? Waardoor de cementmoleculen te weinig onderlinge bindingen maken -> zwak beton? |