abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121452121
Situatie: er ligt een houten vloer (22 mm) op houten balken (75 cm tussenliggend) met daarop 12 cm beton met vingerdikk betonstaal. Het totaal is op een stuk transparant plastic gestort op de houten vloer.

Deze betonvloer is er nu voor 10 procent uit en de andere 90 volgt.

Er moet een nieuwe betonvloer in van, wat ik plan, totaal 7 cm inclusief tegels.

Wat is wijsheid: Lewis platen op de houten vloerplanken leggen en storten?

Houten vloer eruit en Lewis platen op de balken en dan storten? Waarom dan?

Plastic leggen en weer beton erover met een matje erin?

Ik kan er geen koek meer mee bakken al die meningen. Dan begint men ook nog over Wedi platen.

Ben benieuwd naar de redenen om iets wel of niet te doen. Ik heb zoiets van, als ik Lewis platen op mijn houten vloer nagel, aarde draadje eraan, 5 cm beton erover, beetje egaline, tegellijm en tegelen maar.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:26:41 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_121452808
Bij ons is de vloer van de badkamer direct met lewisplaten op de balken gelegd. Waarom: Omdat dat opbouw hoogte scheelt.

Moet je dus doen als je de opbouw graag laag houdt. Verder geen bijzondere voordelen gehoord...maar ik ben dan ook geen expert in deze :)
pi_121453008
Vergeleken met die 12 cm beton die er nu in ligt is de gepland vloer al een verdieping lager ;)

Maar inderdaad, dit is een overweging.

Ik heb wel eens gehoord over broeien enzo onder beton op het hout.
pi_121453336
Ik heb gekozen voor een Lewisplaat vloertje op de draagbalken met lichtgewicht beton.

Hier ook vloerplanken van 22mm met daarop een dikke lap gewapend beton. Er was niks eigenlijk niks mis met de vloer, het plafond was gewoon te laag. :') Daarom dus gekozen voor bovenstaand, hiermee bereik je minst dikke vloer. Lichtgewicht beton is eigenlijk een beetje bullshit voor een badhok van 3m2, maar het bestaat uit fijner grind en schijnt daardoor beter te verwerken als toplaag. (o.a. afschot aanbrengen) Of dat echt zo is, hoop ik je binnenkort te kunnen vertellen. :P

Als de hoogte van de vloer niet echt een rol speelt, kun je prima een nieuwe vloer storten op je vloerplanken. Netje erin, 5cm erover en je bent volgens mij al zo goed als klaar. Let wel even op de afwerking, anders kan er weer een dekvloer overeen van minimaal 3cm.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:36:52 #5
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_121453378
Planken ertussenuit....
Je betonvloer word dan iets dikker en de kans op scheuren neemt af.. (7cm incl tegels, is al niet vreselijk dik, als de plankdikte daar ook nog vanaf gaat blijft er niet heel veel over...)
Planken willen ook nog wel eens wat veren, rotten etc...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:51:45 #6
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_121454143
Matje is niet slim. Dan buigen hout en beton afzonderlijk van elkaar en moet je de EI's bij elkaar optellen. Als ze als één geheel buigen zijn ze sterker en stijver.

Planken er uit. Stalen verbindingsstrips bevestigen aan bovenkant houten balklaag. Zwaluwstaartvloeren over de balken leggen. sparingen in de zwaluwstaartplaten maken zodat strips erdoorheen kunnen. Dichtstorten.

Oja, het natte beton werkt als een belasting op de balklaag als deze zichzelf nog niet kan dragen. 7 cm beton is hetzelfde als geen beton, één zware puntlast en je hebt al een scheur. Dun beton spreidt belastingen niet goed. Of je gooit er een dik net in het midden van de dikte van de vloer maar dan kun je ook weer krimp krijgen.

Hout is niet fijn als dragend materiaal, gevoelig voor kruip, niet brandveilig, kraakt, beweegt, rot, zwak, duur, gehorig, onderhoudsgevoelig. Niet mijn ding.

Duurzamer is stalen balkjes onder je vloer leggen, breedplaatjes ertussen, storten met een wapeningsnet boven en onder. Als je voor de lange duur gaat ben je hier het goedkoopste mee uit en hoef je er nooit meer iets aan te doen.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 23:05:19 #7
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_121454801
Vergeet niet dat er geen 7cm beton in gaat, als het totaal 7cm moet zijn... tegels en tegellijm is ook minimaal 1 a 1,5cm ;)
pi_121455818
Vergeet dan niet de vloerplanken er netjes uit te halen en te verkopen of aan te bieden op marktplaats ofzo, want er zijn volgensmij wel liefhebbers voor die er mooie dingen van kunnen maken.
pi_121456820
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:14 schreef Gieliovd het volgende:

Ben benieuwd naar de redenen om iets wel of niet te doen. Ik heb zoiets van, als ik Lewis platen op mijn houten vloer nagel, aarde draadje eraan, 5 cm beton erover, beetje egaline, tegellijm en tegelen maar.
Ik begrijp dat het om een badkamervloer gaat? Ik heb 25 jaar geleden op de planken een folie gelegd, tegen de randen omhoog en 7 cm gewapend beton. Dan een zandcementafwerklaag en daarop getegeld.

Met Lewisplaten zou je misschien 2 - 3 cm minder betonhoogte uitkomen; afhankelijk van je oppervlakte.

Waarom die planken er eerst uit zouden moeten, is mij een raadsel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:53:14 #10
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_121460605
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 23:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het om een badkamervloer gaat? Ik heb 25 jaar geleden op de planken een folie gelegd, tegen de randen omhoog en 7 cm gewapend beton. Dan een zandcementafwerklaag en daarop getegeld.

Met Lewisplaten zou je misschien 2 - 3 cm minder betonhoogte uitkomen; afhankelijk van je oppervlakte.

Waarom die planken er eerst uit zouden moeten, is mij een raadsel.
Waar lees je badkamervloer..?

7cm totale dikte:
- 2,2cm plankdikte= 4,8
-1,5 cm (minimaal) tegels+lijm
= dikte betonvloer: 3,3

De minimale laag op lewis platen is 3,6cm dacht ik... en dat is alsnog veel te weinig om na 1 keer stampen niet direct scheuren te krijgen (zie gegevens fabrikant beton)

Daarom moeten die planken er dus uit.. ;)
pi_121463179
Sorry mannen, het gaat inderdaad om een badkamer van 2x2 meter vloeroppervlakte.

Ben daarom niet zo bang voor veren en buigen.
pi_121463438
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:53 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Waar lees je badkamervloer..?
Hier:
quote:
aarde draadje eraan
quote:

7cm totale dikte:
- 2,2cm plankdikte= 4,8
-1,5 cm (minimaal) tegels+lijm
= dikte betonvloer: 3,3
Ik schreef: 7 cm BETON-dikte. Maar ik snap nu dat je de 7 cm van de TS bedoelt.

quote:

Daarom moeten die planken er dus uit.. ;)
Dat snap ik nog steeds niet. Behalve hoogte winnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 12-01-2013 09:21:16 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121463453
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 08:20 schreef Gieliovd het volgende:
Sorry mannen, het gaat inderdaad om een badkamer van 2x2 meter vloeroppervlakte.
Lewisplaten leggen en 4 cm beton. Afdekken met plastic en na 24 uur besprenkelen met nevelwater. Weer 24 hr wachten en de vloer is beloopbaar, maar nog lang niet hard.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-01-2013 10:43:15 ]
pi_121463690
Moet zeggen hier te weinig bij stil te hebben gestaan, dat het zo lang moet uitharden.

Dat is qua planning wel ff anders dan haha, waar ga ik dan douchen...
pi_121464466
Eeeeeh....2 dagen wachten? Op de totale opbouwtijd?

Douchetip: kjk op je werk of evt. bij de buren.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 11:54:59 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_121465680
2 dagen is eerder te kort dan te lang voor beton.
pi_121467568
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 11:54 schreef Ixnay het volgende:
2 dagen is eerder te kort dan te lang voor beton.
dag per cm,zekerheid voor alles
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_121471807
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:13 schreef JerryLee het volgende:
dag per cm,zekerheid voor alles
Dus dikke lagen beton langer uitharden dan dunnere? Waarom dat?
pi_121495502
Ja, hoe werkt dt? Het is toch een chemische verbinding?
pi_121495777
beton hardt uit doordat het water chemisch wordt verbonden aan het cement. Voorwaarde is dus dat er voldoende water aanwezig is. Als je in de volle zon een betonvloer stort dan zal veel van het aanwezige water verdampen, en kan het dus niet binden. Bij het bindingsproces komt ook warmte vrij. Bij hele dikke betonnen delen is het dus ook noodzakelijk om hier rekening mee te houden! (heb je het wel over > 1 m).

In de prefab industrie ontkisten ze al na 12 uur. Dat komt mede door het mengsel wat ze toepassen (portlandcement bijvoorbeeld, wat sneller uithardt).

De sterkteontwikkeling van beton gaat door totdat er geen cement of geen vrij water meer is dat kan binden. Dit verklaart ook waarom beton steeds sterker wordt in de tijd. De sterkteontwikkeling is geen lineair proces. Na circa 7 dagen is reeds 80% van de uiteindelijke sterkte bereikt.

Na 1 dag over een betonvloer lopen is kort, ik zou zeker een paar dagen wachten (een weekend bijvoorbeeld).
pi_121496081
Vandaar dat de betonvloer die er nu in ligt KEI en KEIhard is. Man, mijn boorhamer weet niet wat hij meemaakt.

Het verhaal is duidelijk. Niet te snel laten drogen.

Mijn plan is alleen nog niet gesmeed. Qua vloerdikte neig ik wel naar houten vloerzeilen eruit slopen. Maar goed als 5 cm beton op Lewis genoeg is dan hoeft het niet. Dan plof ik die platen op het hout.

Hoe zit dan trouwens met isolatie rondom tegen de muur?
pi_121558689
Daar is randisolatie voor in de markt:

Kost een paar euro voor een rol van 25m. Je kunt ook zelf gaan lopen hannesen met plaatjes piepschuim die je op maat moet snijden.

Bij mij werkte de boorhamer ook niet goed, beton was knetterhard en de trillingen werden door de vloerbalken keurig afgevoerd, had ik niks aan dus. Uiteindelijk ben ik de vloer te lijf gegaan met een grote voorhamer nadat ik eerst wat sleuven had gemaakt met de haakse slijper. Dat was zwaar werk, maar uiteindelijk heb ik wel gewonnen van de vloer. 8-)
pi_121563404
Hehe, ook gij brutus. Yep, ik had dat ook in gedachten. Meteen en steen schijfjes liggen er al.

Maar ik zie zo tegenop om het hele huis weer blauw van stof te zetten.....

Heb al een flinke beitel en een zware moker liggen. Misschien proberen, zucht.

Rolletje ziet er goed uit, ff kieken waar...
pi_121584470
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 10:40 schreef Gieliovd het volgende:
Vandaar dat de betonvloer die er nu in ligt KEI en KEIhard is. Man, mijn boorhamer weet niet wat hij meemaakt.

Het verhaal is duidelijk. Niet te snel laten drogen.

Mijn plan is alleen nog niet gesmeed. Qua vloerdikte neig ik wel naar houten vloerzeilen eruit slopen. Maar goed als 5 cm beton op Lewis genoeg is dan hoeft het niet. Dan plof ik die platen op het hout.

Hoe zit dan trouwens met isolatie rondom tegen de muur?
3 maanden geleden ook een vloer gestort met lewisplaten voor een badkamer

De leverancier van de lewisplaten geeft aan om voldoende ventilatie gaten te boren als je de vloerdelen laat liggen. Ik heb ze er zelf wel afgehaald.

Zelf heb ik veel gehad aan de montagehandleiding op www.reppel.nl/nl/downloads

Bij mijn badkamer van ong. 250x250 heb ik 4 cm beton gebruikt. Pas na een week heb ik er op gelopen. En na 2 weken egalisatie

Achteraf vond ik het een vrij makkelijke klus.
pi_121604566
Ha, bedankt voor je reactie. Dat klinkt goed.

Ga eens kijken op je link en dan straks maar eens ervoor gaan :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')