Dat dus. Het magische recept voor maximale overlast.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 19:45 schreef LasTeR het volgende:
Drummen op een studentenkamer.Ga lekker een oefenruimte in één of andere garage zoeken.
quote:Op vrijdag 11 januari 2013 19:45 schreef LasTeR het volgende:
Drummen op een studentenkamer.Ga lekker een oefenruimte in één of andere garage zoeken.
Gehad, en geloof me: het is als tennissen met een koekenpan, lijkt erop, maar is eigenlijk totaal anders. En maakt ook een teringherrie.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 19:54 schreef Limburg82 het volgende:
Koop zo'n electrisch ding met een koptelefoon.
Dit dusquote:Geluidsoverlast en de wet
We wonen in Nederland zo dicht op elkaar dat het vrijwel onmogelijk is de buren niet te horen, ook normale geluiden dringen regelmatig tot de woning door en uiteraard kunt u ook hier last van hebben. U kunt echter pas actie ondernemen tegen het geluid als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voorkomt uit “onrechtmatig handelen”. De wet bepaald over dit soort geluidsoverlast dat de aard, ernst, duur en de omvang van de geluidshinder en de daardoor veroorzaakte schade bepalen of de geluidsoverlast ook daadwerkelijk juridisch kan worden aangepakt.
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.
Een tweede regeling is te vinden het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is ¤ 90,00.
Maar vind jij dan niet dat het een kwestie van geven en nemen is? Kijk, als ik nou 7 dagen per week 5 uur per dag op dat ding zit te rammen, zou dat ronduit asociaal zijn. Maar nu is het drie uurtjes, máximaal, verspreid over de week, op fatsoenlijke tijdstippen - en dan zitten er voor hem ook nog eens een paar muren tussen. Laten we het zo zeggen, ik zou er andersom geen problemen mee hebben... En hij zal ook wel eens een keer een verbouwing gaan doen of harde muziek draaien of een feestje geven, daar hebben wij het dan ook gewoon maar even mee te doen.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 19:57 schreef Nemephis het volgende:
Er is maar één reden dat ik niet thuis een drumstel heb staan. Buren.
TS ik begrijp die Chinees volkomen. Als jij mijn buurman was zou ik naast 'm staan.
Je moet helemaal niets.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 19:58 schreef Gia het volgende:
Mensen die tuba spelen, moeten ook thuis oefenen.
Wij zaten vroeger met drie zussen bij de fanfare en moesten thuis oefenen.
Of wat denk je van mensen in ploegendienst (politie/brandweer/ambulance persoon of verplegend personeel in een ziekenhuis, etc etc etc), die 's nachts werken en overdag hun slaapje doen?quote:Op vrijdag 11 januari 2013 20:19 schreef Hicham. het volgende:
Ik denk dat TS zijn best gedaan heeft. Hij heeft medebewoners ingelicht en houdt zich aan een regeling.
Helaas zijn er nu eenmaal chagrijnige zeurmensen die waarschijnlijk de hele dag vervelend thuis hangen en dan bij elk geluidje bij de buren aan de deur staan om te dreigen met politie.
Dat zou uiteraard een geval zijn waarin je met zo iemand afspraken maakt om het drummen in te plannen op momenten waarop het zijn slaapritme niet verstoort. Deze buurman valt echter niet in zo'n categorie.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 20:38 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Of wat denk je van mensen in ploegendienst (politie/brandweer/ambulance persoon of verplegend personeel in een ziekenhuis, etc etc etc), die 's nachts werken en overdag hun slaapje doen?
Maar die 2-3 uurtjes per week (waarop je dikwijls misschien niet eens thuis zou zijn) eventjes de tv een tikje harder zetten en een ander ook zijn hobby gunnen is dan teveel gevraagd? Nogmaals, ik snap dondersgoed dat het voor een ander geen heel prettig gehoor zal zijn, maar ik vind ook dat (zeker als je in een achterstandsbuurt in een grote stad woont) het qua (geluids-)overlast een kwestie van geven en nemen is. Mits de geluidsoverlast binnen redelijke grenzen blijft natuurlijk, en dat is bij mij en mijn drumstel toch zeker wel het geval.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 20:54 schreef CafeRoker het volgende:
Stervensirritant. Zoek een oefenruimte.
Ik heb hier nog last van m'n overbuurman die ook nog eens drie huizen naar rechts woont. Mên wat draagt dat ver, en die chinees woont nog dichterbij. Ik heb met hem chinees te doen.
Dit dreunt overal doorheen.. al staat de muziek aan dan voel je het nog en het is heel indringend. Niet om zielig te doen verder, maar jij hoort het maar van 1 kant, namelijk van achter het drumstel. Voor hem hoort het waarschijnlijk heel anders aan.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:01 schreef Mr.Grant het volgende:
[..]
Maar die 2-3 uurtjes per week (waarop je dikwijls misschien niet eens thuis zou zijn) eventjes de tv een tikje harder zetten en een ander ook zijn hobby gunnen is dan teveel gevraagd? Nogmaals, ik snap dondersgoed dat het voor een ander geen heel prettig gehoor zal zijn, maar ik vind ook dat (zeker als je in een achterstandsbuurt in een grote stad woont) het qua (geluids-)overlast een kwestie van geven en nemen is. Mits de geluidsoverlast binnen redelijke grenzen blijft natuurlijk, en dat is bij mij en mijn drumstel toch zeker wel het geval.
Snap ik. Wat ik alleen niet snap is dat er bij veel mensen dus blijkbaar 0% bereidheid aanwezig is zichzelf er even overheen te zetten. We hebben allemaal wel eens ergens last van; de onderbuurman met het getokkel op z'n akoestische gitaar net als ik moet studeren, de buurman bij m'n ouders die om 7 uur smorgens steevast luid hoestend meerdere huizen wakker maakt, ruzieënde stelletjes, om wat voorbeelden uit mijn eigen dagelijks leven te noemen. Ik schud op zo'n moment even m'n hoofd, doe oordoppen in of ga naar een andere kamer, en dan is het na een half uurtje weer voorbij. Zo erg is dat toch niet?quote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dit dreunt overal doorheen.. al staat de muziek aan dan voel je het nog en het is heel indringend. Niet om zielig te doen verder, maar jij hoort het maar van 1 kant, namelijk van achter het drumstel. Voor hem hoort het waarschijnlijk heel anders aan.
Nee, eigenlijk was dit topic niet bedoeld als discussiepunt over de vraag of ik nu wel of niet thuis zou moeten drummen. Het gaat mij erom of die Chinees (wettelijk gezien) een punt heeft, als ik mij zoals gezegd aan fatsoenlijke tijden en speelduur houd.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:11 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Dat wij met z'n allen in koor roepen dat die chinees een zeikerd is en de TS gelijk heeft.
Ja, heeft hij, ophouden met janken en zoek een oefenruimtequote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:13 schreef Mr.Grant het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk was dit topic niet bedoeld als discussiepunt over de vraag of ik nu wel of niet thuis zou moeten drummen. Het gaat mij erom of die Chinees (wettelijk gezien) een punt heeft, als ik mij zoals gezegd aan fatsoenlijke tijden en speelduur houd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |