abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122011433
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 16:46 schreef Fratz het volgende:

[..]

Echt een goede tip, trek lekkere kleding aan zonder metaal. Dan hoef je je niet helemaal uit te kleden en met alleen een badjas van het ziekenhuis de MRI in. Je kan ook altijd om een dekentje vragen.
Mocht je niet zeker weten of je ook een scan krijgt met contrastvloeistof, bel dan even met het ziekenhuis. Mochten de dames van de administratie het niet weten, laat je dan doorverbinden met een verpleegkundige (heb vorige week nog een MRI gehad en er stond dus niks bij, de verpleegkundige drukte me op het hart om de volgende keer, bij twijfel, naar hun te bellen).
Mocht je claustrofobisch zijn dan kun je om een roesje vragen.
ik lag de eerste keer dood te gaan van de pijn én te blauwbekken, zonder bh en zonder broek, wist ik veel ;(
latere mri's altijd lekkere truien en broeken zonder knopen, en goedkope ahh-bra's zodat ik niks uit hoefde te trekken O+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  † In Memoriam † donderdag 24 januari 2013 @ 23:25:04 #52
34726 Fratz
Max
pi_122011793
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:18 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ik lag de eerste keer dood te gaan van de pijn én te blauwbekken, zonder bh en zonder broek, wist ik veel ;(
latere mri's altijd lekkere truien en broeken zonder knopen, en goedkope ahh-bra's zodat ik niks uit hoefde te trekken O+
Haha ik doe nu ook altijd van die ahh-bra's aan naar het ziekenhuis, hartstikke handig! :D
Als ik het kan vermijd ik die mri's waar je helemaal in moet, vroeger was ik nooit claustrofobisch maar nu ik er zo vaak al in heb gelegen wordt het steeds erger..
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_122011855
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:25 schreef Fratz het volgende:

[..]

Haha ik doe nu ook altijd van die ahh-bra's aan naar het ziekenhuis, hartstikke handig! :D
Als ik het kan vermijd ik die mri's waar je helemaal in moet, vroeger was ik nooit claustrofobisch maar nu ik er zo vaak al in heb gelegen wordt het steeds erger..
drie keer geleden raakte ik totaal van de kaart en moest ik er a la minute uit, sindsdien durf ik er NIET meer in. Dat is wel echt kut. Gelukkig ziekenhuis gevonden in leidschendam waar je er andersom in mag. Ook erg stressvol, maar te doen.
pi_122012015
En hoelang moest jij erin met je rug Miriam?
pi_122012042
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:29 schreef kevindonzel het volgende:
En hoelang moest jij erin met je rug Miriam?
wisselend, vaak 20-30 minuten, met contrast langer
pi_122012070
Oke das te doen

Maar waarom die contrast soms wel en soms niet?
pi_122012104
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:30 schreef kevindonzel het volgende:
Oke das te doen

Maar waarom die contrast soms wel en soms niet?
als ze het niet goed kunnen zien moet er contrast bij
pi_122012164
Bij mij zeiden ze zeer waarschijnlijk geen contract nodig. Dus dan ga ik uit van een half uurtje in dat ding.

Wordt lastig. Want lang op mijn rug liggen gaat lastig, moet dan ook altijd heel erg plassen.
Of dat gevoel. Je kent het wel Miriam denk ik
pi_122012208
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:32 schreef kevindonzel het volgende:
Bij mij zeiden ze zeer waarschijnlijk geen contract nodig. Dus dan ga ik uit van een half uurtje in dat ding.

Wordt lastig. Want lang op mijn rug liggen gaat lastig, moet dan ook altijd heel erg plassen.
Of dat gevoel. Je kent het wel Miriam denk ik
ja is een drama.
kiezen op elkaar, kussentje onder je knieën laten leggen en letterlijk en figuurlijk doorbijten.
pi_122012397
De ene keer heb ik er meer last van dan de andere keer. Dus hopelijk morgen een goeie dag.
En ik ben eens heel benieuwd wat er uit komt. Is het een hernia? Is het wat anders?
Dus daarom wil ik wel graag die MRI laten doen.

Als ik maar niet in de broek plas daaro ;)
  † In Memoriam † donderdag 24 januari 2013 @ 23:39:58 #61
34726 Fratz
Max
pi_122012581
Oh plassen! En als je daar aan denkt moet je nog sneller plassen!
Ik vraag nu altijd of ze willen vertellen hoe lang de foto duurt. Ik tel dan ik mijn hoofd mee en ik tel altijd langzamer dan de werkelijkheid en dan is het sneller voorbij (ja ik trick mezelf gewoon..).
Tweede keer dan ik met contrast moest voor mijn rug was ik verkouden. Enorm veel slijm en ik werd helemaal benauwd in die buis. En ze konden natuurlijk geen infuus prikken. Ik werd helemaal gek. Toen zei de verpleegkundige dat ik het zelf mocht weten of ik door wilde gaan. Nou die keus was snel gemaakt. :P
pi_122012661
Klopt Fratz, nou ja ik hb dan dat gevoel zeg maar door iets in die zenuwen in die onderrug.
Gewoon niet teveel drinken morgenvroeg dus :)
  vrijdag 25 januari 2013 @ 07:35:34 #63
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_122018456
Oh ik heb gelukkig geen last van 'de buis'.
Vorige week mri van mn hoofd gehad. Dan lig je ook helemaal in de tunnel met je hoofd in een harnas.
En binnenkort (volgens mij dinsdag al). Mri van mijn hand. Ben benieuwd of ik er dan helemaal in moet.
pi_122036017
MRI is prima verlopen.
Inderdaad wel krapjes en benauwd, en soms leek het of er op me geschoten werd :)
Maar ik heb het overleefd. En ik hoop dat ik volgende week te horen krijg dat ze het probleem van mijn klachten hebben gevonden. Als het probleem daadwerkelijk in de onderrug zit dan kunnen ze het vast en zeker vinden, want op een MRI zien ze heeeeeeel veel.
En als ze het niet kunnen vinden dan wachten we dan maar af wat er gaat gebeuren.
pi_122066240
Even 'my 2 cents' in dit topic:

de reden om contrast te geven tijdens een mri kan varieren. Bij een mri van de onderrug kan het oa. ( maar is niet de enige reden ) zijn omdat iemand in het verleden aan zijn/haar rug is geopereerd. Het contrast wordt dan gegeven om het littekenweefsel te kunnen onderscheiden van andere zaken. Het verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis ( of radioloog ) binnen welke termijn die operatie geweest moet zijn om contrast te geven. Er zijn ook talloze andere redenen om contrast te geven maar dit is de meest gebruikelijke. Een mri is een geweldige manier om zaken af te beelden het heeft alleen een neiging tot over diagnostiek. Niet alles wat er afwijkend uitziet is iets waar een patient last van heeft.

Verder is het eigenlijk altijd wel mogelijk voor een mri van de onderrug om een patient met de voeten eerst in de tunnel te leggen. Let wel: het af te beelden onderdeel dient altijd in het midden van de tunnel te liggen maar daar de onderrug wel een beetje het 'midden' is van een patient lukt dit dus wel. Het enige is dat de patient dan niet eerst met het hoofd door de tunnel wordt geschoven om zo met de rug in het midden van de tunnel uit te komen. Dit wordt nogal eens als eng ervaren nl. Het betekent wel dat er meestal iets aan de opbouw van de tafel veranderd moet worden waardoor de hele procedure langer duurt...

Waarom is de tunnel niet groter? Een mri maakt oa. gebruik van een heel sterk magnetisch veld. Dit veld moet heel sterk homogeen zijn. Dit wordt technisch moeilijker als de 'bore' van de tunnel een grotere diameter heeft. Nu is het zo dat door de verbeterde techniek dat nieuwere mri's een wat grotere diameter ( een paar cm groter ) kunnen hebben maar aangezien een mri pas na vele jaren is afgeschreven duurt dat dus even tot meer ziekenhuizen die hebben staan. Zgn 'open mri ' systemen bestaan wel maar zijn over het algemeen duurder in de exploitatie en hebben vaak een minder sterk magneet veld waardoor de onderzoeken technisch beperkt kunnen zijn. Dit is een reden dat veel ziekenhuizen de 'gewone ' mri hebben staan. De kleinere diameter wordt dus niet gemaakt om sommige 'grotere' patienten te discrimineren ( wat nogal eens gehoord wordt :N )!

Verder is er een verschil in de mri's voor wat betreft de sterkte van het magneetveld. De meeste mri's in NL zullen een sterkte hebben van 1.5 Tesla ( eenheid om een magneetveld aan te geven). Dit komt overeen met ong. 25 tot 30.000x het aardmagneetveld! En nog iets : het mri magneetveld staat ALTIJD aan! ( het kan uitgezet worden maar opstarten kost heel veel geld en tijd en uitzetten wordt alleen gedaan als een patient of iemand anders in direkt levensgevaar is ) Google maar eens op 'mri fails '. Hoe vaak men niet hoort : het magneetveld staat toch niet aan want je maakt toch geen foto's nu? :') Ieder jaar komen er in de wereld wel een paar mensen om omdat iemand bv een zuurstoftank mee de mri inneemt. Het magneetveld is dus ook de reden dat een patient kleding aan moet zonder al te veel ijzerwerk en bij voorkeur helemaal zonder. Verder kan een tatoeage die bv precies valt in het af te beelden gedeelte opgewarmd worden ( vanwege oa. de zwarte kleurstof waar ijzeroxide inzit ). Theoretisch zou de tatoeage ook een beetje 'uitgesmeerd' kunnen worden...Zal wel niet gemeld worden in de Tattooshop als er 1 gezet wordt :') |:( Het magneetveld is echter wel een fantastische manier om de harde schijf van de computer te wissen! Even mee naar binnen nemen ( goed vasthouden! ) en een keer rond draaien vlak bij de tunnel en je kunt m veilig buiten bij het vuil zetten! *O*

En nog iets:
in Nederland zijn het geen verpleegkundigen die de foto's maken op een afdeling radiologie maar laboranten...Is ook een aparte opleiding.
pi_122067843
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:39 schreef Fratz het volgende:
Oh plassen! En als je daar aan denkt moet je nog sneller plassen!
Ik vraag nu altijd of ze willen vertellen hoe lang de foto duurt. Ik tel dan ik mijn hoofd mee en ik tel altijd langzamer dan de werkelijkheid en dan is het sneller voorbij (ja ik trick mezelf gewoon..).
Tweede keer dan ik met contrast moest voor mijn rug was ik verkouden. Enorm veel slijm en ik werd helemaal benauwd in die buis. En ze konden natuurlijk geen infuus prikken. Ik werd helemaal gek. Toen zei de verpleegkundige dat ik het zelf mocht weten of ik door wilde gaan. Nou die keus was snel gemaakt. :P
Natuurlijk mag een patient altijd zelf bepalen of een behandeling/onderzoek gedaan wordt tenzij iemand wils onbekwaam is. Gaan we even niet van uit ;) . Resultaat is wel dat er mogelijk geen diagnose te stellen is....het onderzoek wordt niet gedaan om de laborant of de dokter een plezier te doen. :N Zelf meld ik altijd dat het onderzoek belangrijk is maar als de patient niet wil is het klaar.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 07:35 schreef amaranta het volgende:
Oh ik heb gelukkig geen last van 'de buis'.
Vorige week mri van mn hoofd gehad. Dan lig je ook helemaal in de tunnel met je hoofd in een harnas.
En binnenkort (volgens mij dinsdag al). Mri van mijn hand. Ben benieuwd of ik er dan helemaal in moet.
Voor een mri van de hand is het meestal mogelijk om op 2 manieren te gaan liggen:

1. als superman. Meestal op de buik, betreffende arm naar boven, spoel er op en scannen.
2. bewuste arm strak langs het lichaam naar beneden en een patient die een beetje uit het midden gaat liggen met het lichaam waardoor de bewuste hand meer in het midden van de tunnel komt te liggen.

Deze 2 verschillende posities hebben uiteraard invloed op hoever je in de tunnel ligt.

Mijn ervaring heeft geleerd dat lang niet iedereen het kan vol houden met de hand boven het hoofd( stijve schouder enz. ) Dit onderzoek is al snel 30 a 40 min. en ikzelf kan het ook niet meer om zo stil te blijven liggen in deze positie.
pi_122068605
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 16:56 schreef kevindonzel het volgende:
MRI is prima verlopen.
Inderdaad wel krapjes en benauwd, en soms leek het of er op me geschoten werd :)
Maar ik heb het overleefd. En ik hoop dat ik volgende week te horen krijg dat ze het probleem van mijn klachten hebben gevonden. Als het probleem daadwerkelijk in de onderrug zit dan kunnen ze het vast en zeker vinden, want op een MRI zien ze heeeeeeel veel.
En als ze het niet kunnen vinden dan wachten we dan maar af wat er gaat gebeuren.
En hoe lang duurde het nou?
pi_122068672
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 13:40 schreef Liesje68 het volgende:

[..]

Natuurlijk mag een patient altijd zelf bepalen of een behandeling/onderzoek gedaan wordt tenzij iemand wils onbekwaam is. Gaan we even niet van uit ;) . Resultaat is wel dat er mogelijk geen diagnose te stellen is....het onderzoek wordt niet gedaan om de laborant of de dokter een plezier te doen. :N Zelf meld ik altijd dat het onderzoek belangrijk is maar als de patient niet wil is het klaar.

[..]

Voor een mri van de hand is het meestal mogelijk om op 2 manieren te gaan liggen:

1. als superman. Meestal op de buik, betreffende arm naar boven, spoel er op en scannen.
2. bewuste arm strak langs het lichaam naar beneden en een patient die een beetje uit het midden gaat liggen met het lichaam waardoor de bewuste hand meer in het midden van de tunnel komt te liggen.

Deze 2 verschillende posities hebben uiteraard invloed op hoever je in de tunnel ligt.

Mijn ervaring heeft geleerd dat lang niet iedereen het kan vol houden met de hand boven het hoofd( stijve schouder enz. ) Dit onderzoek is al snel 30 a 40 min. en ikzelf kan het ook niet meer om zo stil te blijven liggen in deze positie.
Ik laat het je dinsdag weten ;)
Het gaat om de zijkant van de handpalm, dus ik ben benieuwd.
  † In Memoriam † zaterdag 26 januari 2013 @ 16:08:41 #69
34726 Fratz
Max
pi_122073801
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 13:40 schreef Liesje68 het volgende:
De foto van mijn rug was al gemaakt hoor, alleen die met contrastvloeistof niet. Maar aangezien er weer eens niets in de brief stond over een infuus en ik zeer moeilijk te prikken ben (tja wat wil je na zo'n 15 chemo's) en ik beslist moest blijven liggen en jan en alleman maar probeerde om me te prikken, tja dan ben ik er wel klaar mee ja. Te meer omdat ik ook nog vreselijk moest hoesten. Dat je ook andersom die vreselijke buis in mag is voor mij ook nieuw, er is niemand die je dat verteld, goed dat ik het weet voor een volgende keer. Dat een persoon een laborant, een verpleegkundige of een dokter heet, het is mij om het even, als ze maar vriendelijk zijn en alles goed uitleggen :) Mijn oncoloog heeft ook helemaal niet geklaagd dat er geen contrastfoto's waren, het belangrijkste (verzakte wervel) wist ze eigenlijk ook al.
Ik vond de info over de buis trouwens heel interessant, wel leuk om wat achtergrondinformatie te hebben!
pi_122106268
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:08 schreef Fratz het volgende:

[..]

De foto van mijn rug was al gemaakt hoor, alleen die met contrastvloeistof niet. Maar aangezien er weer eens niets in de brief stond over een infuus en ik zeer moeilijk te prikken ben (tja wat wil je na zo'n 15 chemo's) en ik beslist moest blijven liggen en jan en alleman maar probeerde om me te prikken, tja dan ben ik er wel klaar mee ja.
Ah...had ik niet gelezen in je post... ;) Niet te prikken komt helaas voor...

quote:
Te meer omdat ik ook nog vreselijk moest hoesten. Dat je ook andersom die vreselijke buis in mag is voor mij ook nieuw, er is niemand die je dat verteld, goed dat ik het weet voor een volgende keer.
Let wel, ben niet bekend met alle merken en het zou mogelijk niet kunnen. Het is ook handig om de mri afdeling op voorhand in te lichten dat je er een probleem mee hebt...dus dag er voor even bellen.

quote:
Dat een persoon een laborant, een verpleegkundige of een dokter heet, het is mij om het even, als ze maar vriendelijk zijn en alles goed uitleggen :)
Ik begrijp dat het een leek worst zal wezen maar 'it gets up my nose' ;) Jij weet nu beter :D

quote:
Mijn oncoloog heeft ook helemaal niet geklaagd dat er geen contrastfoto's waren, het belangrijkste (verzakte wervel) wist ze eigenlijk ook al.
Een radioloog zal aan de hand van de vraagstelling van de aanvragend arts bepalen wat voor series er gemaakt worden en of er contrast gegeven moet worden. Daarom is het ook zo belangrijk dat er relevante info op de aanvraag staat. Iets als ' afwijkingen ' kan een radioloog voor een mri helemaal niets mee. Als je bij een patient alle beschikbare series op een mri wil maken dan ligt iemand 2 dagen op tafel...Geen optie dus. Maar goed, ik weidt wat uit...

quote:
Ik vond de info over de buis trouwens heel interessant, wel leuk om wat achtergrondinformatie te hebben!
Graag gedaan! ^O^
pi_122119292
@Amanaranta: 30 minuutjes ongeveer
pi_122183183
Tering zeg, gisteren en vandaag kan ik bijna niet meer langer lopen dan 15 minuten.
Het is dat ik een kruk bij me heb en daarop kan steunen.
Veeeeeel stijfheid, pijn in de onderrug en een doof tintelend been met af en toe een goeie pijnscheut in het bovenbeen achterkant

Dit zijn toch niet echt de verschijnselen van een hernia he?
pi_122184971
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 20:17 schreef kevindonzel het volgende:
Tering zeg, gisteren en vandaag kan ik bijna niet meer langer lopen dan 15 minuten.
Het is dat ik een kruk bij me heb en daarop kan steunen.
Veeeeeel stijfheid, pijn in de onderrug en een doof tintelend been met af en toe een goeie pijnscheut in het bovenbeen achterkant

Dit zijn toch niet echt de verschijnselen van een hernia he?
ja, natuurlijk wel :o
pi_122236888
Ohhh ik dacht dat lopen goed was en je dan minder merkte. En met zitten meer. Naja uitslag mri maar ff afwachten
  † In Memoriam † dinsdag 29 januari 2013 @ 23:55:44 #75
34726 Fratz
Max
pi_122241396
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:31 schreef kevindonzel het volgende:
Ohhh ik dacht dat lopen goed was en je dan minder merkte. En met zitten meer. Naja uitslag mri maar ff afwachten
Wanneer krijg je de uitslag?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')