abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121328976
wij hebben de wasmachine in de schuur. vanuit het huis loopt op plm 20cm hoogte uit de buitenmuur een waterleiding de grond in die naar de schuur gaat. in de schuur komt de waterleiding weer de grond uit. elke winter als het vriest, bevriest de leiding en kan ik de wasmachine niet gebruiken. erg onhandig, wassen bij de buren enz. nu gaan we de wasmachine naar binnen (zolder) laten verhuizen als het niet anders kan. Maar dan is ook nog wel een gedoe en dan staat ie midden in een kamer. Als het dus wel anders zou kunnen, graag! warmtelinten moeten aangesloten worden op electriciteit, en we hebben buiten geen electriciteit. weet iemand hier een andere manier om te voorkomen dat de leiding bevriest?
pi_121329159
Dieper in de grond graven (minimaal halve meter) of opgraven er een een flink pak isolatie omheen mantelen. Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan (of een combi van beiden ^O^), dan ben je er voor altijd vanaf, tenzij er een ijstijd aankomt.

EDIT; crap, te snel gelezen. Las dat de leiding op 20cm in de grond lag. :')

Kan de leiding niet volledig door de kruipruimte, zodat je geen leiding buiten, bovengronds hebt?
pi_121330033
waar de leiding het huis uit komt, komt ie er 20 cm boven de grond uit. onder de keuken hebben we een massieve vloer. daar kan niet in gebroken worden, dus sowieso wordt het ontzettend hakken en breken om het punt waar de leiding het huis verlaat te verplaatsen. dan loopt ie de grond in, waar het bestraat is.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:49:14 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_121330605
Dit spul om de leiding wikkelen:
http://www.warmteservice.(...)ctielint-230v-20w.do
pi_121330783
dankje bleiblei, maar we hebben geen stopcontact buiten
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:52:43 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121330824
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:49 schreef bleiblei het volgende:
Dit spul om de leiding wikkelen:
http://www.warmteservice.(...)ctielint-230v-20w.do
hij zegt net dat ie geen stroom heeft buiten?

evt van de andere kant? in de schuur wel ruimte om te hakken? dan vanaf daar dat lint eromheen? en daaromheen weer isolatie?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:54:53 #7
36431 bleiblei
pi_121330963
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:52 schreef toop het volgende:
dankje bleiblei, maar we hebben geen stopcontact buiten
Dan moet je die maken. Je krijgt een leiding niet vorstvrij op de punten dat ie niet onder de vorstgrens zit zonder em te verwarmen. En verwarmen met zo een lint is het meest doable.

En om nu bij vorst elke keer voor je wasmachine aan wil zetten, eerst met een gasbrander de boel ontdooien is ook niet echt realistisch ;) .

Ik had trouwens gemist dat je het fenomeen vorstprotectielinten al kende :@ .
pi_121331074
we hadden dit beter kunnen doen VOORDAT de tuin bestraat werd........
misschien maar proberen met bubbelplastic en isolerend tape. ??
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:59:15 #9
36431 bleiblei
pi_121331219
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:56 schreef toop het volgende:
Dat gaat niet helpen. Misschien bij lichte nachtvorst, maar zodra het ff wat heftiger vriest ben je al de pineut. Wat je evt. ook zou kunnen doen is iets verzinnen waardoor het water constant in beweging is. Al is dat ook weer niet echt doable :') .
pi_121331225
op zich sowieso misschien wel handig een stopcontact buiten. we hebben een lamp buiten dus moet misschien wel te doen zijn. om voor die paar weken per jaar de hele wasmachine te verplaatsen naar een plek die niet handig is, is ook niet zo'n goed idee.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:59:37 #11
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121331240
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:56 schreef toop het volgende:
kan je proberen..... verwarmingslint met een verlengsnoer aansluiten een optie?
pi_121332630
Hoe veel moeite het ook is, ik zou toch voor ingraven gaan. Wij hebben warmtelinten (woonboot) in riool en waterleiding en dat kost een behoorlijke hoeveelheid energie (800 W per uur). Als je bij de keuken zo snel mogelijk (recht langs de muur) dieper de grond in gaat, dan heb je in ieder geval niet veel lint nodig.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_121333265
hij loopt ook recht de grond in hoor. ik hoef echt alleen met dat eerste stuk wat te doen. kortste sruk wat je kan kopen is volgens mij een meter, en dat is lang genoeg.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:55:02 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_121334129
Je wil geen wasmachine in de schuur, want de waterleiding bevriest.
Je wil geen warmteleidingen, want je hebt geen stopcontact.
Je wil geen stopcontact maken buiten.
Je wil geen leiding uitbreken.
Je wil geen wasmachine op zolder.
Je wil geen wasbeurten bij de buren.
Is er iets wat je wil wel?

Ik zou het als volgt doen: leiding vlak voor dat hij de woning in gaat afzagen. Recht door je kruipruipte in en dan recht omhoog en in je keuken weer aansluiten op de waterleiding.
So we just called him Fred
pi_121334582
Klopt niet hoor wat je schrijft, ik wil m WEL in de schuur, maar wil NIET dat de leiding bevriest.
Ik schreef dat ik WEL warmteleidingen wil, maar heb geen stopcontact en daarom wil ik WEL een stopcontact laten maken buiten en moet dat volgens mij ook redelijk eenvoudig kunnen omdat we daar ook een lamp hebben. Heel oplossingsgericht dus.
Een aantal ander opties vallen af omdat het niet mogelijk is. Er is geen kruipruimte onder de keuken. Vloer is helemaal massief.
pi_121334638
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:55 schreef FredvZ het volgende:

Verwarmingslint via wifi :)

Ik zou proberen of er naast de muurdoorvoer van de waterleiding een gat gemaakt kan worden waar een snoer doorheen kan en die in huis ergens in een wcd drukken. Stukje lint er aan, leidingkoker er omheen fabrieken en klaar.
-
pi_121335712
@ Quo: als dat zou kunnen! weg met alle snoeren lijkt me geweldig
pi_121340182
Als je hem in een buis, pvc, legt die leiding heb je waarschijnlijk een een lichtslang al genoeg ?
Wel geen led lichtslang gebruiken ervoor dan, ik heb het in de foliere voor de vogels, kunne ze toch nog een beetje warm krijgen dan.
  woensdag 9 januari 2013 @ 02:51:33 #19
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_121340243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:24 schreef 4wood het volgende:
Dieper in de grond graven (minimaal halve meter) of opgraven er een een flink pak isolatie omheen mantelen. Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan (of een combi van beiden ^O^), dan ben je er voor altijd vanaf, tenzij er een ijstijd aankomt.

EDIT; crap, te snel gelezen. Las dat de leiding op 20cm in de grond lag. :')

Kan de leiding niet volledig door de kruipruimte, zodat je geen leiding buiten, bovengronds hebt?
Waterleidingen, vooral de leidingen die geregeld ongebruikt worden zoals die van een wasmachine, moeten op 80cm diep. 50 cm is veel te weinig (spreek uit ervaring, vaak zat de vorst op 60cm dek weggehaald). Gewoon de leiding dieper leggen, dan ben je van het probleem af.
pi_121341223
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:55 schreef FredvZ het volgende:

Ik zou het als volgt doen: leiding vlak voor dat hij de woning in gaat afzagen. Recht door je kruipruipte in en dan recht omhoog en in je keuken weer aansluiten op de waterleiding.
Kraan in de schuur iets open zetten zodat er altijd stroming is in de leiding. Wel zorgen dat de slang van de wasmachine er af is.
Jeroentje.
pi_121341800
Kan je niet op een ander punt onder het huis in de kruipruimte -> door de fundering heen en ondergronds weer aansluiten? Diepte minimaal 60 cm en als je toch aan het graven bent: 1 mete.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121363875
@John2406, wat een goed idee! hoeveel warmte geeft zo'n slang af?
en de waterleiding is van rubber. komt de muur uit en loopt dan de grond in. moet dus wel een flexibele buis omheen omdat het stukje waar het altijd bevriest in een bocht loopt. als ik er zo'n buisisolatie slang omheen doe, kan daar dan zo'n lichtslang onder doen (dan zit het tegen elkaar aan). is het dan brandgevaarlijk?
pi_121363960
@thetrirdmark: daar waar de waterleiding onder de vloer loopt is er geen probleem. het probleem is het stukje waar de slang het huis uit komt (op 20 cm hoogte) tot het punt waar de leiding diep genoeg is.
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:12:03 #24
36431 bleiblei
pi_121369903
Waarom zou je lichtslang om een waterleiding draaien als verwarming?
Van die vorstprotectielint is efficienter dan lichtslang omdat alle energie in warmte omgezet moet worden en niet een deel in licht. Daarnaast denk ik dat het dunner spul is en sowieso makkelijker om rond een 15mm waterleiding te wikkelen.
pi_121379619
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 19:20 schreef toop het volgende:
@John2406, wat een goed idee! hoeveel warmte geeft zo'n slang af?
en de waterleiding is van rubber. komt de muur uit en loopt dan de grond in. moet dus wel een flexibele buis omheen omdat het stukje waar het altijd bevriest in een bocht loopt. als ik er zo'n buisisolatie slang omheen doe, kan daar dan zo'n lichtslang onder doen (dan zit het tegen elkaar aan). is het dan brandgevaarlijk?
Ik zou het niet weten maar als ik de slang vastpak in de volieere, parkiet en papagaaien , is hij lou warm.
En dan hangt die open en de vogels beklaagen zich niet zitten er dus warmpjes bij.
In een buis zou het wel een warmer kunnen worden, ik heb het nog nooit uitgeprobeert, met een kunstof slag zou ik het ook niet proberen, ik kan me niet voorstellen hoe ik die zou kunnen aarden !
Ik zou dus sowieso eerst die slang vervangen door koperbuis, en waarom geen lint die vraag kwam ook voorbij zag ik.
Volgens mij gebruikt zo een lint een berg meer stroom als een lichtslang, of zit er op die linten een thermostaat dan zou ik voor zo een lint gaan.

De beste optie heeft Blomke je al gegeven maar dan zal je waarschijnlijk komen aan het kappen in de vloer van de keuken of waar het vandaan komt, neem aan dat je geen kruipruimte hebt, probeer hem anders een gewoon uit de tocht te maken.
Bak eromheen zilverpapier in die kap blinkede kant richting huis of woonruimte.

Die verwarmings linten hebben dus een thermostaat dan ging ik natuurlijk voor zo een optie.
http://www.electroshop.nl(...)_V3bQCFSbMtAoddAwAoA

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2013 12:22:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')