Ik ben al een tijd van plan om, na 2,5 jaar acoustisch gespeeld te hebben, een electrische gitaar te gaan kopen
Ik heb echter totaal geen verstand van electrische gitaren, dus ik heb wat advies nodig. Ik ben dus een beginner, en ik vraag me af wat nou een goede gitaar is. Ik zie bijvoorbeeld op marktplaats.nl talloze "Strat-imitaties" maar zijn die het geld uberhaupt wel waard? (Ik vind het "Strat-model" namelijk echt mooi )
Ik ben ook benieuwd voor hoeveel geld je nou al een acceptabele gitaar hebt.
Er zijn een aantal grote merken, zoals Fender en Gibson, die vrij dure gitaren maken. En er zijn een hoop imitaties die bv in lage loonlanden (zoals Korea) worden gefabriceerd en daardoor een stuk goedkoper zijn. Het lijkt me verstandig om als beginner een gitaar uit de 2e klasse te nemen. Een aantal aardige merken zijn dan o.a. Epiphone, Ibanez en Squier.
De strat die je noemt (vooral Squier maakt veel imitatie-strats) is afkomstig van de stal van Fender en is een vrij all-round rockgitaar met als kenmerk dat 'ie single coil elementen heeft, waardoor 'ie vrij licht en schel klinkt. Doordat er 3 elementen op zitten, heb je een behoorlijke diversiteit in geluid waardoor je bijna alles kan spelen met een Strat. Ook zijn er imitatie-strats met single- en dubbele elementen (hummbuckers) waardoor je diversiteit in geluid nog groter is.
Een andere groot model is de Les Paul, die veel door Epiphone wordt gemaakt, als imitatie van Gibson. Deze gitaren hebben juist 2 hummbuckers waardoor ze zwaar, dik en warm klinken. Een hele andere sound dan die van een Strat. Bovendien hebben Les Pauls over het algemeen geen tremolo, waardoor je makkelijker kunt stemmen en minder snel ontstemt. Nadeel is natuurlijk dat je mogelijkheden minder zijn, maar ik denk niet dat je als beginnen speler veel gebruik zal maken van een tremolo.
Dan heb je nog Ibanez, die voornamelijk bekend is geworden om z'n 7-snarige gitaren (ideaal voor hele dikke nu-metal en andere zware shit). Maar ze hebben ook veel andere modellen, vaak leuk geprijst. Hun basismodel lijkt wat op een strat, maar is toch een eigen design. Ze hebben vanalles (single coil, hummbucker). Het zijn voornamelijk heftige rockgitaren, gericht op het zwaardere werk, maar uiteraard kun je er alles op spelen. Groot nadeel van Ibanze vind ik zelf, is dat bijna al hun gitaren een Floyd Rose-tremolo hebben, wat het stemmen erg lastig maakt. Maar ze hebben ook een paar gitaren die dit niet hebben. Bovendien is het voornamelijk persoonlijke voorkeur of je dit wel of niet prettig vind.
Uiteraard zijn dit slechts 3 voorbeelden, er zijn zoveel gitaarmodellen als er sterren zijn. Maar dit zijn wel 3 grote. Er zullen vast anderen genoeg zijn in dit topic die je meer kunnen vertellen over andere modellen waarin je misschien geïnteresseerd bent
Gitaren kiezen is eigenlijk vooral een kwestie van proberen, proberen en nog 'es proberen. Iedere gitaar klinkt en speelt anders, dus het komt voornamelijk op persoonlijke voorkeur aan. Maar als je zorgt dat je een gitaar koopt van een goed merk en niet te zuinig wilt zijn, moet het lukken om iets te vinden wat bij je past.
Succes!
Maaruh... aangezien stemmen wel belangrijk is, vind ik wel belangrijk dat je er ff over nadenkt. Nadeel van een tremolo is gewoon dat het stemmen lastiger gaat en als er een snaar knapt, begint het hele circus weer van vooraf aan. Met een simpele brug zoals op een Les Paul schuif je gewoon je snaar erin, aandraaien en klaar.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 29-08-2002 22:11]
(Sla me niet dood als dat niet zo is, ik ben geen gitarist)
quote:Ik ben niet van plan om in een band te gaan spelen ofzo, dus echt snel snaren verwisselen is geen vereiste
Op donderdag 29 augustus 2002 22:10 schreef Zander het volgende:
Op een Strat met een normale tremolo is snaren wisselen en stemmen ook heel simpel (ik heb er zelf een), het gaat om gitaren met een Floyd Rose locking-tremolo zoals de meeste Ibanez-modellen, daar is snel snaren verwisselen een drama, omdat je ze los moet draaien met een sleuteltje.
quote:Dan maakt het niet zoveel uit, als je die tremolo veel wil gebruiken zou ik dan zelfs eerder voor een Floyd Rose gaan, standaard Strat-tremolo is best wel een onding eigenlijk omdat bij intensief gebruik je gitaar enorm ontstemt.
Op donderdag 29 augustus 2002 22:12 schreef da_rippah het volgende:
Ik ben niet van plan om in een band te gaan spelen ofzo, dus echt snel snaren verwisselen is geen vereiste![]()
quote:Wel sneller, denk ik. Ik doe ongeveer een maand met een setje snaren.
"Slijten" snaren van een electrische gitaar btw sneller dan een acoustische of niet?
'k Heb zelf een Squier (toentertijd net geen 400 pieken een goede kwalteit) en natuurlijk een Fender (re-issue uit 72 van de custom series). 9~9~9~9~9~9~9~9~
Stratje is ook wel ok...
quote:NEE! NIKS ZEGGEN
... 9~9~9~9~9~9~9~9~
(i suck)
Maar het beste advies wat je kunt krijgen blijft toch gewoon: ga naar veel gitarenzaken en speel op alles wat los en vast zit Zo krijg je de beste indruk van wat je nou echt graag wilt. Zeker omdat je al akoustisch gitaar kunt spelen, moet dat geen probleem zijn.
Dit overigens puur omdat de naam zo geweldig bruut klinkt.
'k zit nog een beetje te dubben of ik een Electrische gitaar koop. Maar als ik er een koop, wordt 't zeker weten een Les Paul (ephiphone, denk ik...)
quote:Ja, maar die zijn vanwege de upgrades van vannacht helaas verloren gegaan
Op zaterdag 31 augustus 2002 14:23 schreef Pietjuh het volgende:
hmm er waren eerst hier toch een stuk meer replys bij?
@ Feedback voor 399 eurootjes
feedback:
Errrrg mooie kopie van de Gibson SG uit 1962. Deze Epiphone biedt dezelfde “bite”, toon en speelcomfort voor een fractie van de prijs. De pickups zijn made by Gibson. Top!
quote:Ja gvd! Ik had hier >6 posts inzitten!!!
Op zaterdag 31 augustus 2002 15:07 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, maar die zijn vanwege de upgrades van vannacht helaas verloren gegaan
ontopic: die g-400 is de duurste SG van epiphone volgens mij kan dat wel een goede koop zijn.
Maar ik ben vanmiddag ff met me pa op stap geweest, heb oa een Squier Strat, een Yamaha Pacifica en nog een andere Yamaha bespeeld. Vooral de Squier vond ik fijn en mooi spelen. Ik vind het geluid van alleen single coil elementen kennelijk dus iets mooier dan Hummbuckers.
Maar ik heb net een kennis van me opgebeld, en die zei dat je toch wel moest oppassen met die Squiers en Yamaha's omdat ze zo laag geprijsd zijn. Je zou er later spijt van kunnen krijgen. Daarom gaat hij bij zijn woonplaats in de buurt ff kijken bij de plaatselijke guitar shops of er nog wat redelijk (2e handse) gitaren te koop zijn.
Weet iemand misschien of deze gitaar (Ibanez GSA 60) ook een Floyd Rose tremolo heeft? Ik krijg nl. een elektrisch gitaar maar ik wil liever niet zo'n tremolo-systeem hebben ivm met het stemmen. Het is verder wel een mooi gitaar imo
[Dit bericht is gewijzigd door WaterBlade7 op 01-09-2002 12:48]
quote:als je dat plaatje nou meteen goed had neergezet, en zoals je kutn zien heeft dat ding wel een floyd rose.
Op zondag 01 september 2002 12:43 schreef WaterBlade7 het volgende:
[afbeelding][/url]Weet iemand misschien of deze gitaar (Ibanez GSA 60) ook een Floyd Rose tremolo heeft? Ik krijg nl. een elektrisch gitaar
maar ik wil liever niet zo'n tremolo-systeem hebben ivm met het stemmen. Het is verder wel een mooi gitaar imo
quote:Ja en ja, en er is niks mis met squiers, je moet alleen zorgen dat je de goede eruit pikt.
Op zondag 01 september 2002 12:49 schreef da_rippah het volgende:
Ik heb me gisteren dus een beetje laten informeren, en die kerel zei, dat vooral als je begint met spelen, een floyd rose tremolo idd geen goede keuze isMaar volgens mij hebben bijna alle Ibanez gitaren toch een floyd rose tremolo systeem?
-edit- ik zag nu ook wat ik eerst niet geloofde: de les pauls zijn echt een stuk kleiner dan de strats!
[Dit bericht is gewijzigd door da_rippah op 01-09-2002 17:42]
quote:Dat is wel vaker zo
Op zondag 01 september 2002 15:09 schreef da_rippah het volgende:
Die Squier die ik in mijn handen had zag er qua uiterlijk precies hetzelfde uit als de echt Fender
quote:Valt wel mee, je hebt 342342 verschillende "perfecte"strat imitaties die je kwa uiterlijk echt niet uit elkaar kutn halen.
Op zondag 01 september 2002 19:45 schreef da_rippah het volgende:
Ja, dat snap ik ook welMaar ik verwonderde er me er gewoon over dat die zo goed zijn nagemaakt
quote:Meestal zijn dat toch de Licenced Floyd Rose tremolo's. Dus een ander merk dat een licensie heeft om een 'echte' floyd rose na te maken.
Op zondag 01 september 2002 12:49 schreef da_rippah het volgende:
Maar volgens mij hebben bijna alle Ibanez gitaren toch een floyd rose tremolo systeem?
quote:Een echte floyd rose is toch vet duur ofzo of niet? Dan ben je met dat ding alleen al de prijs van de meeste gitaren overstegen
Op maandag 02 september 2002 01:21 schreef Dave_Mustaine het volgende:[..]
Meestal zijn dat toch de Licenced Floyd Rose tremolo's. Dus een ander merk dat een licensie heeft om een 'echte' floyd rose na te maken.
- Fretboard/nek : deze dienen in ieder geval recht te zijn, zowel als je er van de zijkant opkijkt als vanaf de gitaar naar beneden. Bij een nieuwe gitaar zal dit nooit een probleem zijn denk ik.
- Frets : Niet afgesleten en gelijkmatig. Controleer altijd even op dooie tonen door elke fret op elke snaar effe te proberen, vooral wat hogere tonen op de lage E hebben hier soms last van bij sommige wat oudere gitaren. Zou bij een nieuwe gitaar ook geen probleem moeten zijn.
- Elektronica : Schakelt pickup selector soepel? Geen speling maar een gelijkmatig verloop op de volume/tone knoppen.
- Stemknoppen : Wederom geen speling, gelijkmatig verloop. Vooral de G-snaar stemmer wil om voor mij onduidelijke redenen nogal eens wat moeilijk doen na verloop van tijd.
- Butsen, krassen etc : Van mensen die gitaren komen uitproberen met jassen met ritssluitingen of andere ijzerwaar nog aan
Suc6
<edit: las je vraag verkeerd>
Of dat het geluid ineens veel harder wordt
quote:Ja heel vreemd is dat, op bijna alle gitaren waarop ik heb gespeeld is de G stemknop anders dan de rest, zal vast wel een verklaring voor zijn.
Op maandag 02 september 2002 14:45 schreef Frenkyboy het volgende:
- Stemknoppen : Wederom geen speling, gelijkmatig verloop. Vooral de G-snaar stemmer wil om voor mij onduidelijke redenen nogal eens wat moeilijk doen na verloop van tijd.
quote:Uiterlijke beschadigingen zijn juist goet!
- Butsen, krassen etc : Van mensen die gitaren komen uitproberen met jassen met ritssluitingen of andere ijzerwaar nog aan
quote:Nee, ik heb als ik een nieuwe koop toch liever eentje die nog gaaf is
Op maandag 02 september 2002 17:52 schreef LenL het volgende:Uiterlijke beschadigingen zijn juist goet!
quote:Hmmm als ik een zou kizen tussen een afgeragde strat of 2 goede strats zou ik het wel weten
Op maandag 02 september 2002 18:06 schreef da_rippah het volgende:[..]
Nee, ik heb als ik een nieuwe koop toch liever eentje die nog gaaf is
Mijn Strat heeft inmiddels ook al wat 'plekjes', ik vind dat zelf toch niet zo tof eigenlijk. Van die vieze stickers op je gitaar plakken, dat is trouwens pas le-lijk.
deze dus:
Maar, heeft iemand deze gitaar en wat zijn de ervaringen?
quote:tja, egt mooi vind ik het ook niet, maar verveleing doet groffe dingen. En een goedkope gitaar mag best worden beplajkt met stickers, mijn volgende gitaar ga ik mooi met rust laten, maar natuurlijk wel slijtplekken, die ga ik er niet expres opmaken maar iets mindeer voorzichtig doen kan waarschijnlijk niet veel kwaad.
Op maandag 02 september 2002 20:07 schreef Zander het volgende:
Nog leuker is het om een nieuwe zelf helemaal af te raggen, natuurlijk.Mijn Strat heeft inmiddels ook al wat 'plekjes', ik vind dat zelf toch niet zo tof eigenlijk. Van die vieze stickers op je gitaar plakken, dat is trouwens pas le-lijk.
quote:Kwa uiterlijk zou ik voor ded squier gaan, maar ik heb nog nooit po een pacifia gespeeld.
Op woensdag 04 september 2002 20:00 schreef da_rippah het volgende:
Ik zit dus ook te denken aan de Yamaha Pacifica, omdat mij verteld is door meerdere mensen dat deze beter is dan de Squier (qua kwaliteit)..deze dus:
[afbeelding]Maar, heeft iemand deze gitaar en wat zijn de ervaringen?
quote:Een humbucker levert niet meer diversiteit op, maar een ander geluid.
Op donderdag 05 september 2002 15:08 schreef da_rippah het volgende:
En hij heeft een hummbucker, dus meer diversiteit aan geluid, right?
quote:
What is the difference between single coil & humbucker pickups?
The single coil pickup is more commonly associated with the Stratocaster. The sound it produces is less powerful than a humbucker and is often quoted as being 'brighter' sounding and more refined. The single coil suffers from an inherent background hum but this is widely accepted as 'part of the single coil sound'. The stratocaster usually has 3 single coil pickups which can be turned on and off via the pickup selector switch.The humbucker pickup is often associated with the Les Paul guitar . The humbucker has a powerful 'fatter' sound that will help notes sustain. The thicker creamier texture of the humbucker sound lends itself well to warm jazz lines through to wailing rock solos. The humbucker (as the name implies) does not have the same background noise as associated with the single coil.
The most common mixture of single coil and humbucker is the same as the diagram with 2 single coil pickups (1 in the neck and 1 in the mid position) and 1 humbucker in the bridge position. This gives a nice blend of classic single coil tones with a powerful bridge pickup for lead lines.
maar mijn buurjongen heeft een electrische gitaar en ik ga er binnen een week ofzo ook eentje halen maar als ik gewoon op die electische gitaar van me buurjongen speel dat krijg je natuurlijk niet echt die hardrock geluid, hoe kan je dat krijgen ? moet je daar een andere aplifier voor hebben ?
alvast heeel erg bedankt
quote:dan moet je op zoek gaan naar een Distortion of een goede Marshall versterker.
Op donderdag 05 september 2002 16:26 schreef ranus het volgende:
sorry dat ik zo dom ben.
maar mijn buurjongen heeft een electrische gitaar en ik ga er binnen een week ofzo ook eentje halen maar als ik gewoon op die electische gitaar van me buurjongen speel dat krijg je natuurlijk niet echt die hardrock geluid, hoe kan je dat krijgen ? moet je daar een andere aplifier voor hebben ?
alvast heeel erg bedankt
kijk bij de betere muziek zaken, liggen ze vaak 2e hands. als je in de buurt van tilburg woont moe je effe naar Van de Klundert in oisterwijk gaan. die heeft er keiveel liggen. eveneens gitaren en versterkers
http://www.roland.be/inhoud-N.html
je kan ook effectenbakken kopen, met 1000 geluiden, maar ik vind die zelf altijd zo "gemaakt"
[Dit bericht is gewijzigd door enfermidade op 05-09-2002 16:37]
deze heb je zeker:
http://www.guitartrader.com/itm_img/PXBSDP-MT2-F.jpg
quote:jep , die hebbik, maar nu ga ik em denk ik inruilen voor die rooie die ik net gepost heb
Op donderdag 05 september 2002 16:36 schreef ranus het volgende:
maar van die marshall versterkers zijn toch ****DUUUR ??deze heb je zeker:
http://www.guitartrader.com/itm_img/PXBSDP-MT2-F.jpg
da mag ook wel als je bekijkt hoe goed marshalls zijn. ik bedoel zodra je op een marshall gaat spelen en je zet er een effectenbak of distortion tussen vin ik het sunde van je geld, aangezien alles daar zowat ingebouwd zit
stel nou dat ik gewoon dat rock effect op me gitaar wil hebben, wat moet ik dan kopen en hoeveel kost het (2ehands/nieuw) ?
thanks
quote:Er zijn uiteraard ook nog andere goede rockversterker/gitaarcombinaties dan de beproefde Marshall/Les Paul combo.
Op donderdag 05 september 2002 16:38 schreef enfermidade het volgende:da mag ook wel als je bekijkt hoe goed marshalls zijn. ik bedoel zodra je op een marshall gaat spelen en je zet er een effectenbak of distortion tussen vin ik het sunde van je geld, aangezien alles daar zowat ingebouwd zit
Distortion voor een Marshall vind ik inderdaad zonde, maar een beetje goede reverb, delay of flanger kan de geluidsmogelijkheden aardig verhogen. Om over de klassieke Wah maar te zwijgen...
-delay
-reverb
-overdrive
-gain
quote:Nee sorry ik zei het verkeerd, een Yamaha Pacifica heeft 2 single coils EN een hummbucker, dus meer keuze qua geluid dan alleen single coils. Zo bedoel ik het
Op donderdag 05 september 2002 15:50 schreef Litpho het volgende:[..]
Een humbucker levert niet meer diversiteit op, maar een ander geluid.
[..]
quote:Ahhh. The best of both worlds!
Op donderdag 05 september 2002 16:44 schreef da_rippah het volgende:[..]
Nee sorry ik zei het verkeerd, een Yamaha Pacifica heeft 2 single coils EN een hummbucker, dus meer keuze qua geluid dan alleen single coils. Zo bedoel ik het
quote:daar vraag je wat. koop de vondst en ga rondkijken met iemand uit je omgeving die meer weet van gitaren, als die er niet is, let dan zelf goed op de volgende dingen
Op donderdag 05 september 2002 16:40 schreef ranus het volgende:
dat is wel zo.stel nou dat ik gewoon dat rock effect op me gitaar wil hebben, wat moet ik dan kopen en hoeveel kost het (2ehands/nieuw) ?
thanks
2e hands.:
HALS, is deze nog mooi recht?
HALS, zitten er geen plekken op de hals, hout is niet overal even sterk, en als je zo'n stuk op je hals hebt kan dat heel veel invloed hebben op je geluid.
STOF, kraken de knoppies als je eraan draait.
eventueel als die erop zit , tremelo. kijk even of dat daar niet al te lomp mee omgegaan is, je sloopt je gitaar ermee is mijn mening.
over prijzen weet ik weinig te zeggen,ik heb altijd via via wat geregeld, mijn ibanez was trouwens 1300 gulden, maar das ook niet mijn eerste gitaar
die kostte samen met de laney versterker en distortion 300 gulden. ding is ook echt niet supergoed.
quote:Volgens mij heeft hij al een gitaar, maar wil hij een distortion effectenpedaaltje
Op donderdag 05 september 2002 16:48 schreef enfermidade het volgende:[..]
daar vraag je wat. koop de vondst en ga rondkijken met iemand uit je omgeving die meer weet van gitaren, als die er niet is, let dan zelf goed op de volgende dingen
2e hands.:
HALS, is deze nog mooi recht?
HALS, zitten er geen plekken op de hals, hout is niet overal even sterk, en als je zo'n stuk op je hals hebt kan dat heel veel invloed hebben op je geluid.
STOF, kraken de knoppies als je eraan draait.
eventueel als die erop zit , tremelo. kijk even of dat daar niet al te lomp mee omgegaan is, je sloopt je gitaar ermee is mijn mening.over prijzen weet ik weinig te zeggen,ik heb altijd via via wat geregeld, mijn ibanez was trouwens 1300 gulden, maar das ook niet mijn eerste gitaar
die kostte samen met de laney versterker en distortion 300 gulden. ding is ook echt niet supergoed.
quote:o
Op donderdag 05 september 2002 16:49 schreef da_rippah het volgende:[..]
Volgens mij heeft hij al een gitaar, maar wil hij een distortion effectenpedaaltje
nou toch moet je toegeven dat hier wel naar gekeken mag worden als je 2e hands een gitaar koopt
quote:hehe, natuurlijk, maar op een pedaaltje kan ik geen hals ontdekken hoor
Op donderdag 05 september 2002 16:59 schreef enfermidade het volgende:[..]
o
nou toch moet je toegeven dat hier wel naar gekeken mag worden als je 2e hands een gitaar koopt
quote:pics!
Op donderdag 05 september 2002 17:06 schreef Pietjuh het volgende:
Ben ik nu de enigste die de squiers en die yamaha gitaar er echt heeel lelijk uit vind zienGeef mij maar een Jackson RR
![]()
quote:
Op donderdag 05 september 2002 17:08 schreef da_rippah het volgende:
pics!
quote:http://www.jacksonguitars.com/FlshSite/pages/RHOADS/RR1all.html
Op donderdag 05 september 2002 17:08 schreef da_rippah het volgende:[..]
pics!
http://www.jacksonguitars.com/FlshSite/pages/WARRIOR/WR1BLD.html
Deze is ook supervet
quote:hehe bij mij juist meer metal
Op donderdag 05 september 2002 17:51 schreef da_rippah het volgende:
Nah, das totaal niet mijn stijl, vind die dingen oerlelijkMaar goed, ieder zijn smaak he
Ik hou ook niet van heavy metal shit enzo, daarom zou ik eerder voor een yamaha/squier kiezen dan voor bijvoorbeeld een Ibanez (die zitten toch iets meer in de richting van metal)
quote:Delay: een vertraging. Alles wat je speelt wordt met een delay na een bepaalde tijd op een bepaald volume herhaald. Het lijkt op een soort echo.
Op donderdag 05 september 2002 16:43 schreef da_rippah het volgende:
Maar wat betekenen de volgende effectjes?-delay
-reverb
-overdrive
-gain
Reverb is een soort galm, alsof je in een grote hal speelt, of juist in een douche.
Overdrive is het geluid harder outputten dan maximaal mogelijk is, waardoor de boel gaat kraken & scheuren. Als je het geluid ook nog vervormt, heb je distortion, zonder deze vervorming is het overdrive.
Gain is de mate van distortion. Een hoge gain geeft dus een vetter geluid dan een lage gain
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 05-09-2002 22:05]
quote:Houd er ook rekening mee dat de tremolo van zowel de Squier als de Yamaha best wel zuigt. Ik heb 'm ook vastgezet en nu onstemt hij minder vaak. Ook heeft ie een langere sustain, leuke bijkomstigheid.
Op donderdag 05 september 2002 17:51 schreef da_rippah het volgende:
Nah, das totaal niet mijn stijl, vind die dingen oerlelijkMaar goed, ieder zijn smaak he
Ik hou ook niet van heavy metal shit enzo, daarom zou ik eerder voor een yamaha/squier kiezen dan voor bijvoorbeeld een Ibanez (die zitten toch iets meer in de richting van metal)
Je kan het beste de gitaren uitproberen en zelf bepalen wat je het fijnste vindt spelen en wat je het mooist vindt klinken. Ik heb mijn Yamaha Pacifica ook bij Live Music gekocht. Die speelcabine daar is echt relaxed om de gitaren uit te proberen
quote:Volgens mij kan je met die vage vorm gitaren ookn iet echt fatsoenlijk zittend spelen
Op donderdag 05 september 2002 21:42 schreef Zander het volgende:
Nee, ieder zijn eigen smaak maar zo'n echt metal-model als die Jackson is ook niets voor mij, met van die punten waarmee je mensen lelijk kunt prikken. Wel goede gitaren, dat zeker..
quote:Nee, dat lijkt mij ook, dat probleem heb je trouwens ook enigszins met modellen als de Flying V en dergelijken. Wat dat betreft ben ik zelf toch vooral een liefhebber van meer traditionele ontwerpen als een Strat, een Les Paul of een SG.
Op donderdag 05 september 2002 21:44 schreef Pietjuh het volgende:
Volgens mij kan je met die vage vorm gitaren ookn iet echt fatsoenlijk zittend spelen
quote:Niet waar, als je je geluidsgolven even voorstelt, dan heeft een gewoon gitaar geluid mooie ronde golven, als ie gaat overdriven/distorten wordt ie hoekiger omdat het wordt gecompressd, bij een overdrive heb je een iets "smoothere" golf dan bij distortion, bij fuzz krijg je vierkanten... Het is dus gewoon hetzelfdee en het vervormt allemaal alleen overdrive is wat mninder hard dan distortion.
Op donderdag 05 september 2002 18:15 schreef Tijn het volgende:[..]
Overdrive is het geluid harder outputten dan maximaal mogelijk is, waardoor de boel gaat kraken & scheuren. Als je het geluid ook nog vervormt, heb je distortion, zonder deze vervorming is het overdrive.
quote:Sommige apart vormnige gitaren (explorer (
Op donderdag 05 september 2002 21:44 schreef Pietjuh het volgende:[..]
Volgens mij kan je met die vage vorm gitaren ookn iet echt fatsoenlijk zittend spelen
quote:Dat is precies wat ik zeg. Bij overdrive behoudt je de ronde vormen, maar wordt het geluid gewoon over-versterkt waardoor je dat scheur-geluid krijgt. Bij distortion doe je dat ook, maar vervorm je je geluidsgolf waardoor je hoeken krijgt.
Op vrijdag 06 september 2002 08:00 schreef LenL het volgende:[..]
Niet waar, als je je geluidsgolven even voorstelt, dan heeft een gewoon gitaar geluid mooie ronde golven, als ie gaat overdriven/distorten wordt ie hoekiger omdat het wordt gecompressd, bij een overdrive heb je een iets "smoothere" golf dan bij distortion, bij fuzz krijg je vierkanten... Het is dus gewoon hetzelfdee en het vervormt allemaal alleen overdrive is wat mninder hard dan distortion.
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:30 schreef Tijn het volgende:[..]
Dat is precies wat ik zeg. Bij overdrive behoudt je de ronde vormen, maar wordt het geluid gewoon over-versterkt waardoor je dat scheur-geluid krijgt. Bij distortion doe je dat ook, maar vervorm je je geluidsgolf waardoor je hoeken krijgt.
quote:Spreekt voor zich denkik?
ver·´vor·menI {onov.ww.}
1 een andere vorm aannemen, uit zijn model raken => transformeren
2 (van geluid) afwijkend, op andere wijze klinken
bij distortion wordt het geluid ook overversterkt alleen dan in sterkere mate waardoor je hoekigere vormen krijgt.
quote:Heey Lenl, jij had toch die superfuzz van je zelf gemaakt? Is dat moeilijk om te doen enzo?
Op vrijdag 06 september 2002 21:11 schreef LenL het volgende:[..]
[..]Spreekt voor zich denkik?
bij distortion wordt het geluid ook overversterkt alleen dan in sterkere mate waardoor je hoekigere vormen krijgt.
quote:Ik heb die niet zelfgemaakt, mn vadeer heeft dat gedaan, maar ik ben er nu een stuk minder tevreden over. Mijn smaak is nogal veranderd, ik ben nu van mening dat ie heerlijk klinkt op bas icm bepaalde baslijnen... Maar ik denek dat als je een beetje kunt solderen, een schema kunt lezen en een beetje basis verstand van electronica hebt je al een heel eind kunt komen.
Op vrijdag 06 september 2002 22:33 schreef Pietjuh het volgende:[..]
Heey Lenl, jij had toch die superfuzz van je zelf gemaakt? Is dat moeilijk om te doen enzo?
quote:Precies, en bij dat hoekig maken verander je dus de geluidsgolf => transformeren => vervormen.
Op vrijdag 06 september 2002 21:11 schreef LenL het volgende:[..]
[..]Spreekt voor zich denkik?
Ik ben gister met mijn vader en een goede kennis naar Doetinchem geweest (of was het nou Gaanderen ) En daar heb ik mijn gitaar + versterker gekocht.
Het is geworden:
-Een blauwe Squier Stratocaster
Eindeloos bespeelt en bekeken, vergeleken, en dit leek
ons de beste keus, omdat ik hem erg mooi helder vond klinken in vergelijking met bijvoorbeeld de Yamaha (iets doffer). En hijs blauw Zeer stoer kleurtje moet ik zelf zeggen, ik zat eerst aan een zwarte te denken maar die vind ik toch te 'gewoontjes'
-Een Fender Frontman (15 watt) versterker:
Toen we deze zagen staan raadde mijn kennis meteen aan om deze te kopen. Na er een tijd me gespeeld te hebben kwam ik ook tot die conclusie Hij klinkt clean echt geweldig, en de overdrive/distortion is ook niet mis
(Er zit ook reverb op, wat vaak een mooi effect geeft )
Verder nog wat snoertjes, plectra en een band
Ik ben er zelf erg tevreden mee
quote:Da's zeker een leuk beginnetje. Een vriend van mij heeft ook een Frontman en die drive is ook best oké. Alleen jammer dat je er geen footswitch op aan kunt sluiten. Veel plezier ermee.
Op zaterdag 07 september 2002 10:58 schreef da_rippah het volgende:
Okay dan!Ik ben gister met mijn vader en een goede kennis naar Doetinchem geweest (of was het nou Gaanderen
) En daar heb ik mijn gitaar + versterker gekocht.
Het is geworden:
ons de beste keus, omdat ik hem erg mooi helder vond klinken in vergelijking met bijvoorbeeld de Yamaha (iets doffer). En hijs blauwZeer stoer kleurtje moet ik zelf zeggen, ik zat eerst aan een zwarte te denken maar die vind ik toch te 'gewoontjes'
Toen we deze zagen staan raadde mijn kennis meteen aan om deze te kopen. Na er een tijd me gespeeld te hebben kwam ik ook tot die conclusie
Hij klinkt clean echt geweldig, en de overdrive/distortion is ook niet mis
![]()
(Er zit ook reverb op, wat vaak een mooi effect geeft)
quote:laat ik eens even wat preciezer gaan quoten:
Op zaterdag 07 september 2002 01:55 schreef Tijn het volgende:[..]
Precies, en bij dat hoekig maken verander je dus de geluidsgolf => transformeren => vervormen.
quote:En bij od is dus ook sprake van vervorming.
2 (van geluid) afwijkend, op andere wijze klinken
quote:Idd, zwart is niks aan, blauw is idd een betere kleur, en verder is die amp ook wel goed... veel geluk ermee.
Op zaterdag 07 september 2002 10:58 schreef da_rippah het volgende:
Het is geworden:...
En hijs blauw
Zeer stoer kleurtje moet ik zelf zeggen, ik zat eerst aan een zwarte te denken maar die vind ik toch te 'gewoontjes'
...
(Het zijn grote foto's 1280*nog wat, dus daarom heb ik ze maar in URL vorm gepost )
Okee, eerst mijn versterker:
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/versterker_1.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/versterker_2.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/versterker_3.jpg
En mijn Squier Strat:
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier1.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier2.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier3.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier4.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squierknoppen.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier_head1.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier_head2.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier_neck.jpg
(en nog plaatjes van mijn 2 andere gitaren):
De Ibanez Concorde (geloof k), is eigenlijk van mijn vader, maar ik speel er ook op Nu zit er een element op.
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/ibanez1.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/ibanez2.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/ibanez_head.jpg
En de akoestische die mijn vader zelf (met een bouwpakket) gebouwd heeft:
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/akoestisch1.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/akoestisch2.jpg
Zo, phew.. dat was het
quote:Hey da_rippah hoe duur was die fender frontman en waar heb je hem gekocht? Ik zoek zelf namelijk ook nog een versterkertje.
Op zaterdag 7 september 2002 10:58 schreef da_rippah het volgende:
Okay dan!Ik ben gister met mijn vader en een goede kennis naar Doetinchem geweest (of was het nou Gaanderen
) En daar heb ik mijn gitaar + versterker gekocht.
Het is geworden:
ons de beste keus, omdat ik hem erg mooi helder vond klinken in vergelijking met bijvoorbeeld de Yamaha (iets doffer). En hijs blauwZeer stoer kleurtje moet ik zelf zeggen, ik zat eerst aan een zwarte te denken maar die vind ik toch te 'gewoontjes'
Toen we deze zagen staan raadde mijn kennis meteen aan om deze te kopen. Na er een tijd me gespeeld te hebben kwam ik ook tot die conclusie
Hij klinkt clean echt geweldig, en de overdrive/distortion is ook niet mis
![]()
(Er zit ook reverb op, wat vaak een mooi effect geeft)
Errrrg mooie kopie van de Gibson SG uit 1962. Deze Epiphone biedt dezelfde bite, toon en speelcomfort voor een fractie van de prijs. De pickups zijn made by Gibson. Top!
Het is natuurlijk een mooi verkooppraatje maar het zal best een aardig gitaartje zijn :
Maar ja, strax als ik hem een keer ga uitproberen speelt ie misschien wel niet zo lekker. En tja, ik wil toch wel een leuk ander gitaartje dan.
Misschien de Ibanez GSA 60 :
of de Ibanez SA 160 QM :
Heeft iemand nog andere suggesties voor mijn budget van max 4oo euro, aanmerkingen op de Epiphone, adviezen ... anything? Ik speel trouwens voornamelijk rock, punk en beetje nu-metal, ik zoekeen allround gitaar met ruige sound. Voor 400 euro dus. Laterz!
[Dit bericht is gewijzigd door CoolCazt op 29-09-2002 00:20]
quote:Dat kraken heeft niet met ded elementen te maken, maar met de electronica. Als je een beetje kunt solderen kun je alle verbindingen in je gitaar eens nakijken (is heel simpel hoor) en als ie het dan nog niet doet, kun je de pots en selector switch veranderen. Dat moet dat kraken wel verhelpen.
Op zondag 29 september 2002 00:15 schreef CoolCazt het volgende:
Heej mensen, ik zit te denken om een nieuwe gitaar te gaan aanschaffen. Ik heb nu ongeveer 10 maanden een Squier Strat, lekker ding om op te spelen hoor.
Maar af en toe, dan kraken de elementen, iessie niet mooi gestemd te krijgen en kan het geluid kan ook wel wat beter. Het ligt natuurlijk ook aan mn versterker (Fender Frontman 15 watt) maar dat kraken niet want dat doet hij ook op de versterker van mijn leraar.
quote:Is het ook wel, je moet wel oppassen dat de ene G400 een stuk slechter of beter kan zijn dan de andere
Ik zit dus te denken over een Epiphone G400 van 399 eurootjes. Het is een kopie van de fameuze Gibson SG. Ik wil m bij feedback in Utrecht gaan kopen en dit is wat zij er over zeggen :Errrrg mooie kopie van de Gibson SG uit 1962. Deze Epiphone biedt dezelfde bite, toon en speelcomfort voor een fractie van de prijs. De pickups zijn made by Gibson. Top!
Het is natuurlijk een mooi verkooppraatje maar het zal best een aardig gitaartje zijn
:
quote:Dan kun je eens een epiphone les paul of een squier jagmaster proberen, want ibanezzen zijn lelijk
[afbeelding]Maar ja, strax als ik hem een keer ga uitproberen speelt ie misschien wel niet zo lekker. En tja, ik wil toch wel een leuk ander gitaartje dan.
quote:Probeer die g400 maar uit, en verder een epiphone les paul of een squier jagmaster.
Heeft iemand nog andere suggesties voor mijn budget van max 4oo euro, aanmerkingen op de Epiphone, adviezen ... anything? Ik speel trouwens voornamelijk rock, punk en beetje nu-metal, ik zoekeen allround gitaar met ruige sound. Voor 400 euro dus.
quote:ik ben helemaal verliefd op die gitaar
Op vrijdag 27 september 2002 19:23 schreef da_rippah het volgende:
Okee ik heb pics van mijn gitaar en mijn versterker (eindelijk![]()
)
En mijn Squier Strat:
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier1.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier2.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier3.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier4.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squierknoppen.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier_head1.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier_head2.jpg
http://members.chello.nl/jwam.alferdinck/joost/images/gitaren/squier_neck.jpgZo, phew.. dat was het
quote:Ik ben niet goed in dat soort dingen
Dat kraken heeft niet met ded elementen te maken, maar met de electronica. Als je een beetje kunt solderen kun je alle verbindingen in je gitaar eens nakijken (is heel simpel hoor) en als ie het dan nog niet doet, kun je de pots en selector switch veranderen. Dat moet dat kraken wel verhelpen
quote:Ja heb je nog speciale dingen waar ik op kan letten?
Is het ook wel, je moet wel oppassen dat de ene G400 een stuk slechter of beter kan zijn dan de andere
quote:Tja over smaak valt niet te twisten, ik ben persoonlijk weer niet echt gecharmeerd van de Les Paul
Dan kun je eens een epiphone les paul of een squier jagmaster proberen, want ibanezzen zijn lelijk![]()
Maar de g400 (of SG) blijft mn favoriet qua uiterlijk
quote:Deze heb ik ook, en ik ben er heel er tevreden over/blij mee
Op zondag 29 september 2002 00:15 schreef CoolCazt het volgende:
< KNIP >
Ik zit dus te denken over een Epiphone G400 van 399 eurootjes. Het is een kopie van de fameuze Gibson SG. Ik wil m bij feedback in Utrecht gaan kopen en dit is wat zij er over zeggen :Errrrg mooie kopie van de Gibson SG uit 1962. Deze Epiphone biedt dezelfde bite, toon en speelcomfort voor een fractie van de prijs. De pickups zijn made by Gibson. Top!
Het is natuurlijk een mooi verkooppraatje maar het zal best een aardig gitaartje zijn
:
< KNIP >
quote:Met de Flying V modellen gaat dat wel. Die V kun je namelijk precies op je bovenbeen zetten. 't Is effe wennen misschien, maar et speelt.
Op donderdag 5 september 2002 21:44 schreef Pietjuh het volgende:[..]
quote:'
Op zondag 29 september 2002 11:26 schreef Morgaine het volgende:[..]
ik ben helemaal verliefd op die gitaar
en waarschijnlijk ga ik die zelf ook kopen...moet alleen nog ff "echt" gaan spelen erop, maar aangezien ik iemand meehad die niet echt geïnteresseerd was en ik ook alleen maar aan het kijken was...maar mag ik er even wat vraagjes over stellen?
Stemt hij makkelijk?
Wat vind jij de grote voor- en nadelen van deze gitaar?
En waar moet ik bij een nieuwe gitaar nou echt op letten, want ik heb alles wel gelezen maar ik kom er niet echt uit
Het gaat er ook erg om welke stijl muziek je wilt gaan spelen. Als je bijvoorbeeld die hard Slipknot fan bent en van plan bent alleen maar metal te gaan spelen moet je niet voor deze (of wat voor andere) stratocaster gaan. Maar ben je een beginner en speel 'van alles wat' dan is deze gitaar qua geluid een goede keuze.
Het stemmen, tjah, ik heb em maar 2 weken, en er is nog geen snaar geknapt oid, dus daar heb ik geen ervaring mee. Als je af en toe flink aan de tremolo gaat hangen, wil hij wel eens (minimaal) een beetje ontstemmen, maar dat is zo weer bijgestemd.
Verder vind ik het qua uiterlijk echt een vette gitaar, hij speelt superfijn (eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar maple, maar ja). Aanrader is wel, dat als je de tremolo hendel weinig gebruikt, dat je hem eruit draait, want hij zit anders alleen maar in de weg. Ook kan je de brug volledig locken zodat je meer sustain (= tijd dat de tonen blijven doorklinken) krijgt.
TOen ik mijn gitaar kocht was er iemand mee die er veel verstand van heeft, en we hebben op een aantal dingen gelet:
-is de hals recht
-is de afwerking van het fretboard goed
-geen krasjes/deuken (wil bij nieuwe ook nog wel eens voorkomen )
-geen gekras als je aan de knopjes draait
Maar vooral:
Vind jij hem lekker spelen? Het gaat erom dat jij hem fijn vind. Ik heb me nog bijna over laten halen om een Yamaha Pacifica met een hummbucker te kopen, maar toch niet gedaan omdat ik de Squier mooier vond klinken. Je moet gewoon veel gitaren bespelen.
*hijg*
Zo, ik heb gesproken
Oh sorry:
-voordelen
mooi uiterlijk
goede gitaar voor het geld
goedkoop
schelle, heldere tonen door de single coil elementen (kan ook als nadeel gerekend worden, ligt aan je persoonlijke voorkeur voor geluid)
-nadelen
niet geschikt voor het zware werk, (maar maakt voor mij persoonlijk niet uit)
Ik heb op dit moment een Fender Mustang '94 japanese issue (laatste uitgegeven) En hij speelt redelijk.
De kosten zijn rond de 1000 / 800 euro p.s. nieuw, de Fender Mustang '69 issue die goed behouden is en nog compleet is is zo rond dezelfde prijs, aldanniet duurder.
De aanpassingen die ik nog wil laten doen aan een Fender Mustang die ik nu heb is:
Bijwerken van lak die ik per ongeluk beschadigd heb. (n.v.t. dus)
Het inbouwen van een verstevigde hals
Het inbouwen van een humbucker element bij de brug
De voordelen die ik nu heb:
Licht gewicht, kan met 1 hand worden opgetild.
Body is goed mee te spelen
Redelijk geluid
Meest geweldige hals kwa speelbaarheid.
Nadelen nu:
Door gewicht snel beschadigbaar, het gewicht is een oorzaak door het zwakke materiaal/ hout. En je kan je dus vergissen met bewegingen.
Niet Sterk genoeg geluid
Is alsof je met porselijn speelt, erg voorzichtig zijn dus.
Voordelen van aanpassingen:
Beter geluid
Versteviging in de hals en dus minder breekbaar.
Tevens heb ik een Fender Jagstang 94 issue:
Voordelen:
Grof goed geluid,
Niet zo breekbaar.
Nadelen:
Zwaar
rare vorm in body waardoor spelen soms beetje raar gaat.
Kosten 1100 euro / 900 euro
quote:Ik heb cvan line6 weinig goeds gehoord (harmony central) er wordt v\erweten dat hij steriel klinkt en dat hij ongeloofelijk gaar klinkt op hogere volumes. Is ook wel aardig representatief, want ik heb van jazz spelers tot death metal spelers dedzelfde dingen gehoord.
Op maandag 30 september 2002 15:43 schreef --H-I-M-- het volgende:
in combinatie met de Line6 vetta ( http://www.line6.com/products.asp?ID=75&action=1&item=48&tp=0 ) en dat is echt ZOOOOOOO vet, als je redelijk wat geld wil uitgeven aan je gear, dan koop deze maar, 1 nadeel, beide zijn nogal zwaar!
quote:Ik vind zelf mustangs ongeloofelijk klote, ik heb er op 1 gespeeld een tijdje geleden alweer. Slechte punten:
Op maandag 30 september 2002 15:30 schreef Aneurism het volgende:
Mijn favoriet is de Fender Mustang '69 issue, met speciale aanpassingen.
voordelen heeft ie volgens mijn mening niet
veel van deeze dingen zijn natuurlijk ook subjectief, maarja
quote:Idd er waren er ene paar met softwarefouten, gelukkig heb ik een goeie!
Op maandag 30 september 2002 17:04 schreef LenL het volgende:[..]
Ik heb cvan line6 weinig goeds gehoord (harmony central) er wordt v\erweten dat hij steriel klinkt en dat hij ongeloofelijk gaar klinkt op hogere volumes. Is ook wel aardig representatief, want ik heb van jazz spelers tot death metal spelers dedzelfde dingen gehoord.
quote:Damn die Vetta is echt
Ik heb nu een gibson explorer ( http://www.gibson.com/products/gibson/xfactor/GothicExplorer.html ) in combinatie met de Line6 vetta ( http://www.line6.com/products.asp?ID=75&action=1&item=48&tp=0 ) en dat is echt ZOOOOOOO vet, als je redelijk wat geld wil uitgeven aan je gear, dan koop deze maar, 1 nadeel, beide zijn nogal zwaar!
Hier nog een pic van de G400 pierced versie, best wel dik :
of eentje in flamed maple :
quote:Wist je trouwens dat deze gitaar in een doodskistkoffer geleverd wordt???
Op maandag 30 september 2002 20:34 schreef CoolCazt het volgende:[..]
Hier nog een pic van de G400 pierced versie, best wel dik
:
quote:Neej wist ik niet, vette shit zeg
Wist je trouwens dat deze gitaar in een doodskistkoffer geleverd wordt???
kei hip, met de coole satijnen binnenkant, kun je trouwens ook je gewone sg indoen
[img] http://www.gibson.com/products/gibson/sg/images/sgsv.jpg [/img]
quote:Nietes! SG's zijn juist lekker dun!
Op maandag 30 september 2002 20:34 schreef CoolCazt het volgende:[..]
Hier nog een pic van de G400 pierced versie, best wel dik
:
quote:SG's zijn idd erg dun en lekker licht. Ik heb ook nog een Fender Telecaster, maar als je die om hangt merk je dus echt wel het verschil he.
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:05 schreef boozeroony het volgende:[..]
Nietes! SG's zijn juist lekker dun!
mijn schatjes
- Gibson SG
- Fender Telecaster
- Fender Stratocaser (met Seymore Duncan hotrail in de brug)
not a bad way to spend your money
[ben je trouwens linkshandig of is die foto spiegelbeeld ]
quote:Ik ben idd linkshandig. Dat is NOG duurder
Op dinsdag 1 oktober 2002 15:15 schreef da_rippah het volgende:
je moet er het geld maar voor hebben![]()
not a bad way to spend your money
[ben je trouwens linkshandig of is die foto spiegelbeeld
]
Dit wordt mijn volgende aanwinst
Blade RH4 Standard
quote:Ik vind blade warmer klinken, dit komt waarschijnlijk omdat de gitaar voorversterkt is
Op dinsdag 1 oktober 2002 16:55 schreef da_rippah het volgende:
Ohja, vet ding hee !Ik hoorde dat Blade minstens zo goed is als Fender
quote:Actieve elementen?
Op dinsdag 1 oktober 2002 17:30 schreef Kuupke het volgende:[..]
Ik vind blade warmer klinken, dit komt waarschijnlijk omdat de gitaar voorversterkt is
quote:er zitten idd actieve elementen in, maar ook een kleine versterker. Heel appart.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:18 schreef LenL het volgende:[..]
Actieve elementen?
Check de fender site maar eens. Prachtgitaar, maar niet erg goedkoop!
quote:Probeer eens een Danelectro, dat spul weegt helemáál niets. Die zijn van spaanplaat...
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:08 schreef Kuupke het volgende:[..]
SG's zijn idd erg dun en lekker licht. Ik heb ook nog een Fender Telecaster, maar als je die om hangt merk je dus echt wel het verschil he.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |