Dat dacht ik al, dat mensen dat zouden zijn.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig: wat is het voor aftrekpost waarover die twijfel is?
quote:
Zullen we dit soort opmerkingen dit jaar eens niet plaatsen en het houden bij de inhoudelijke vragen over de aangifte?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:00 schreef Moogwai10 het volgende:
Had het aangifteprogramma gisteren al even ingevuld als concept versie en krijg als het goed is ¤ 1.300,- terug.
quote:Zullen we dit soort opmerkingen dit jaar eens niet plaatsen en het houden bij de inhoudelijke vragen over de aangifte?
Die kosten, indien het betrekking heeft op een eigenwoningschuld, zijn gewoon aftrekbaar.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:06 schreef Moogwai10 het volgende:
[..]
Dat dacht ik al, dat mensen dat zouden zijn.![]()
Gaat om de boeterente en behandelingskosten voor het openbreken van mijn rentevaste periode. Ik moest nog 5 maanden uitzitten om de 10 jaar te halen, maar heb de boel eerder opengebroken vanwege een zeer scherpe 5-jaars rente.
Het leek me wel een goed voornemen.quote:
Dat is inderdaad wel een goed idee. Zal het niet meer melden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Zullen we dit soort opmerkingen dit jaar eens niet plaatsen en het houden bij de inhoudelijke vragen over de aangifte?
http://www.hypotheken-for(...)=9765&p=62887#p62887quote:Die kosten, indien het betrekking heeft op een eigenwoningschuld, zijn gewoon aftrekbaar.
Ik weet niet op welk fora je hebt nagevraagd, maar blijkbaar niet hier.
In dit geval klopt het in ieder geval niet wat er staat.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:15 schreef Moogwai10 het volgende:
[..]
http://www.hypotheken-for(...)=9765&p=62887#p62887
Lees daar regelmatig mee en de reactie is afkomstig van een hypotheekadviseur die vaak toch wel de juiste dingen weet te vertellen.
Nee? Dat was de hoofdreden dat ik afgelopen jaren dit topic steeds op de voet volgde; kon ik kijken of er al prijzen waren gevallen. Of zoals afgelopen jaar: wie er ook zo ongelofelijk lang had moeten wachten op de teruggaafquote:Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"
Dan maak je toch, net als vorig jaar, een topic voor open?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:02 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Nee? Dat was de hoofdreden dat ik afgelopen jaren dit topic steeds op de voet volgde; kon ik kijken of er al prijzen waren gevallen. Of zoals afgelopen jaar: wie er ook zo ongelofelijk lang had moeten wachten op de teruggaafVorig jaar was het 29 juni. En eh, ingevuld op 8 februari.
Oh nee, dat mocht niet hè?
Het antwoord blijft nee. Je ouders kunnen de studiekosten niet als aftrekpost in hun aangifte opnemen. Ze hadden er wel voor kunnen kiezen om het bedrag te schenken aan je zusje zodat die daarmee de kosten kan betalen. In dat geval had je zusje ze wel kunnen opvoeren. Alleen was het effect waarschijnlijk minimaal geweest in haar aangifte.quote:Op zondag 6 januari 2013 00:16 schreef SLP_ het volgende:
Ik heb een vraagje over mijn zusje (minderjarig). Zij volgt een mbo opleiding en krijgt dus nog geen stufi, mijn ouders hebben het afgelopen jaar veel geld uitgegeven aan haar studiebenodigdheden. Ik las dat zij die kosten niet mogen aftrekken. Dit kan namelijk alleen wanneer de student zelf deze kosten heeft gemaakt. Maar de totale studiekosten van mijn zusje zijn zo hoog dat zij die onmogelijk zelf kan betalen gezien haar lage inkomen. De wet zegt dan dat ouders zo'n bedrag voor het kind moeten betalen (financieel verantwoordelijk). Kunnen mijn ouders het bedrag dan toch niet aftrekken?
Het antwoord blijft in dit geval hetzelfde: zolang je zusje de kosten zelf niet heeft betaald, kan ze die niet opvoeren. Ook je ouders hebben geen grond om de kosten op te voeren en ook jij kunt ze niet opvoeren.quote:p.s. Stel dat dit kan, mijn zusje is op het laatste moment van opleiding geswitcht waardoor zij nog twee dagen de tijd had om een pakket voor haar opleiding te bestellen. Aangezien mijn ouders hiervóór al een ander pakket hadden betaald konden zij dit bedrag niet zomaar even ophoesten. Ik heb dit bedrag dus voorgeschoten; is dit dan van invloed? De belastingdienst ziet namelijk dat ik die kosten betaald heb en niet mijn ouders...
Hoe oud is het kind op 1 januari 2011 resp. 2012?quote:Op zondag 6 januari 2013 00:52 schreef foetre het volgende:
Ik heb een vraag over het verschil tussen 2011 2012.
Dit omdat ik beide met exact dezelfde gegevens heb ingevuld en er een verschil van 748 euro is tussen de 2 belastingjaren en te voorkomen dat er iets fout is ingevuld.
Is er een verandering in heffingskorting of inkomensafhankelijke combinatiekorting?
Ik mis namelijk de vraag "heeft u een kind dat geboren is 2004?"
Ze is van 22-01-2012 maar heb in het programma van 2011 22-01-2011 ingevuld.quote:Op zondag 6 januari 2013 09:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoe oud is het kind op 1 januari 2011 resp. 2012?
Giften hoef je niet te vermelden in je aangifte inkomstenbelasting.quote:Op zondag 6 januari 2013 10:09 schreef ForumGek het volgende:
Ik ben in mijn belastingaangifte van 2011 vergeten een gift (van ouders) aan te geven, deze gift viel trouwens binnen het belastingvrije deel, dit jaar heb ik eenzelfde gift ontvangen. Heeft nog zin om die van 2011 aan te geven of kan ik die voor 2012 gewoon opgeven en die van 2011 laten voor wat het is? In mijn afschriften is immers prima te zien dat het om een gift gaat.
Ik ben zo snel niet in de gelegenheid om na te gaan hoe het de heffingskorting zit als het kind in de loop van het jaar geboren wordt.quote:Op zondag 6 januari 2013 10:13 schreef foetre het volgende:
[..]
Ze is van 22-01-2012 maar heb in het programma van 2011 22-01-2011 ingevuld.
Thnxquote:Op zondag 6 januari 2013 10:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik ben zo snel niet in de gelegenheid om na te gaan hoe het de heffingskorting zit als het kind in de loop van het jaar geboren wordt.
De peildatum is immer of het kind op 1 januari jonger is dan 12 jaar.
Wat nog een verschil kan zijn is het arbeidsinkomen. Ligt dat boven de ¤ 5000,-?
zo goed alsquote:Op zondag 6 januari 2013 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
Ahhhhhh, je had dus niet exact hetzelfde ingevuld.
* leg de wetboeken weer in de kast
De kosten koper kan je niet opgeven.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het afgelopen jaar heb ik een huis gekocht. Nu mag ik HRA aanvragen, maar kan ik ook een deel van de kosten koper opgeven. Is het te doen om het allemaal zelf te doen? Kan ik naar de Belastingdienst en kunnen zij me dan helpen met het invullen/aanvragen? Moet ik hier iemand voor vinden als een accountant ofzo?
Ja. Volgens de letter van de wet wel.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:38 schreef gohan16 het volgende:
Terug te betalen 550,-![]()
Is het verplicht aangifte te doen, zonder dat je een oproep daarvoor krijgt?
Ah, duidelijk! Ik ga morgen naar een kantoor van de belastingdienst, moet ook HRA aanvragen en vind het wel lastig. Wat heb ik daarvoor nodig? Ik heb de WOZ-waarde en de papieren van de notaris. Heb ik nog wat van de bank nodig?quote:Op zondag 6 januari 2013 12:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De kosten koper kan je niet opgeven.
Wel de kosten die verband houden met de eigenwoningschuld (hypotheek).
Meestal staat op de notarisafrekening of de jaaropgave van de bank een specificatie welke kosten aftrekbaar zijn. Voor de rest is het een kwestie van goed lezen in het aangifteprogramma of de site van de belastingdienst (http://www.belastingdiens(...)dienst/prive/woning/)
Blijven er dan nog vragen over, kun je ze hier best kwijt.
Je kunt hulp krijgen, je moet daarvoor aan een aantal voorwaarden voldoen: Je mag geen ondernemer voor de IB zijn, geen lid zijn van een vak- of ouderenbond (in dat geval kun je daar terecht voor je aangifte) en je moet in 2012 recht hebben op zorgtoeslag. D.w.z. dat je verzamelinkomen is niet hoger dan 35.059 euro (voor iemand met een toeslagpartner mag het gezamenlijke verzamelinkomen niet hoger zijn dan 51.691 euro). Die inkomensgrens is gesteld omdat iemand met een verzamelinkomen boven de genoemde bedragen het zich best kan veroorloven hulp bij aangifte in de vrije markt te zoeken.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het afgelopen jaar heb ik een huis gekocht. Nu mag ik HRA aanvragen, maar kan ik ook een deel van de kosten koper opgeven. Is het te doen om het allemaal zelf te doen? Kan ik naar de Belastingdienst en kunnen zij me dan helpen met het invullen/aanvragen? Moet ik hier iemand voor vinden als een accountant ofzo?
Ja, je bent verplicht als:quote:Op zondag 6 januari 2013 12:38 schreef gohan16 het volgende:
Is het verplicht aangifte te doen, zonder dat je een oproep daarvoor krijgt?
Je kunt de vragen altijd nog hier stellen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:19 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik had de belastingdienst gebeld en ik kon geen afspraak maken op een moment dat mij uit kwam (ik moet ook gewoon werken enzo). Verder lijkt het alsof ik bijna niets ga krijgen aan HRA, heel anders dan wat mijn hypotheker heeft verteld. Maar goed, dat is weer een ander topic).
De aangifte van 2012 ga ik zelf proberen te doen. De mensen bij de belastingtelefoon zijn erg aardig, ze hebben me al veel geholpen. Nu nog wachten op de jaaropgaven.
Zijn er geen andere mogelijkheden dan studiekosten als afrekpost opnemen?quote:Het antwoord blijft nee. Je ouders kunnen de studiekosten niet als aftrekpost in hun aangifte opnemen. ,...
Heb je een nieuwbouw gekocht (nog in aanbouw) of een bestaande woning. In het eerste geval zal je HRA de komende jaren stijgen omdat je betaalde rente stijgt. In het laatste geval betaal je vanaf dag 1 de volledige rente.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:19 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik had de belastingdienst gebeld en ik kon geen afspraak maken op een moment dat mij uit kwam (ik moet ook gewoon werken enzo). Verder lijkt het alsof ik bijna niets ga krijgen aan HRA, heel anders dan wat mijn hypotheker heeft verteld. Maar goed, dat is weer een ander topic).
De aangifte van 2012 ga ik zelf proberen te doen. De mensen bij de belastingtelefoon zijn erg aardig, ze hebben me al veel geholpen. Nu nog wachten op de jaaropgaven.
Eerste suggestie: Er is een tegemoetkoming ouders. Als het kind jonger is dan 18 jaar en onderwijs volgt bij MBO (Beroepsopleidende Leerweg) of Vavo of particuier onderwijs.quote:Zijn er geen andere mogelijkheden dan studiekosten als afrekpost opnemen?
Jonger dan 18 Tegemoetkoming schoolkosten via DUO
Jonger dan 21 en meer dan 408 E kosten aan levensonderhoud per kwartaal :aftrekpost
Die ¤ 15.000 geldt voor elk jaar.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 23:45 schreef Lilliesleaf het volgende:
Heb nog nooit eerder belastingaangifte gedaan, dit jaar voor het eerst en zat me even in te lezen over die aftrek studiekosten... eens zien of jullie me kunnen helpen en kijken of ik het nou begrijp.
Stel je voor, je doet een tweede master of bachelor, dan moet je daarvoor het instellingscollegegeldtarief betalen. In mijn geval is dat 13.000 euro en zeg dat je nog eens 1000 euro aan extra kosten hebt.
In het document van de OP staat dat het bedrag hoger moet zijn dan 2x het normbedrag. Zeg dat dat gemiddeld zo'n 180 per maand is (aangezien per maand verschillend) over het jaar. In totaal is het normbedrag per jaar dan 2160 ( x 2 = 4320 ) euro. Daar zit je met dat instellingscollegegeld ruim boven, dus krijg je aftrek.
Dan staat er: studiekosten - normbedragen 1x - prestatiebeurs. Aangezien geen prestatiebeurs want tweede studie, wordt dit dus -> 14.000 - 2160 = 11.840 euro. Dan moet de drempel van 500 euro er nog vanaf -> 11.340 euro.
Dit zit onder de max van 15.000 euro. Heb ik dit nou zo goed bekeken en krijg je nou echt werkelijk ieder jaar die ruime 11.000 terug of is het levenslang een max van 15.000 ?
Ben erg benieuwd.
Je krijgt niet 11.000 euro terug he je verzamelinkomen word verlaagd met 11.000 euro. Als je dus geen verdiensten hebt kan je ook niks terug vragen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 23:45 schreef Lilliesleaf het volgende:
Dan staat er: studiekosten - normbedragen 1x - prestatiebeurs. Aangezien geen prestatiebeurs want tweede studie, wordt dit dus -> 14.000 - 2160 = 11.840 euro. Dan moet de drempel van 500 euro er nog vanaf -> 11.340 euro.
Dit zit onder de max van 15.000 euro. Heb ik dit nou zo goed bekeken en krijg je nou echt werkelijk ieder jaar die ruime 11.000 terug of is het levenslang een max van 15.000 ?
Ben erg benieuwd.
Ja.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
Stel ik ben tegen die tijd getrouwd en heb een fiscale partner, wordt dan het verzamelinkomen verlaagd met 11.000?
En wat is nou uiteindelijk het nut ervan, in de zin van: wat zie je er van terug?
Waar zit dat belastingvoordeel dan in? Inkomensbelasting?quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:04 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Ja.
Stel je verdiend 20.000 euro dan heb je toch al gauw een grof geschat belastingvoordeel van 3630 euro
Het is niet altijd zo dat bij ¤ 0 te betalen belasting er geen aftrekpost te verzilveren zou zijn.quote:Je krijgt niet 11.000 euro terug he je verzamelinkomen word verlaagd met 11.000 euro. Als je dus geen verdiensten hebt kan je ook niks terug vragen.
Let ook op dat je ontvangen vergoedingen van b.v. je werkgever er af moet trekken.
Val je onder de wet studiefinanciering anders moet je het andere vakje aanvinken. Zorgt ervoor dat je nog iets meer aftrek hebt zelfs.
Blijft het punt dat je wel voldoende belasting moet betalen om te kunnen aftrekken
Simpelweg uit interesse: Hoe lang blijft dat restant staan?quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:07 schreef belfis het volgende:
Ik ben schipper scheef:
[..]
Het is niet altijd zo dat bij ¤ 0 te betalen belasting er geen aftrekpost te verzilveren zou zijn.
De aftrekpost is weliswaar niet in het belastingjaar zelf te realiseren, maar mogelijk wel in het jaar of in 1 van de jaren erna. Zie het lijstje van aftrekposten. De laatste heet:: restant persoonsgebonden aftrek in voorgaande jaren. Zie ook mijn bericht met voorbeeld van 13.53
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |