abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:46:56 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121205704
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- "
Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2012

Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.
Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2012
- studie met studiefinanciering over 2012
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden.
Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)
Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!

[ Bericht 1% gewijzigd door ManAtWork op 05-01-2013 22:10:32 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:00:32 #2
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_121206299
Te betalen: ¤ 0.

Dat is conform verwachting. Nu nog even afwachten wat op de jaaropgaaf staat, voor de zekerheid, maar er is geen reden waarom dit anders zou zijn dat op mijn loonstrook van december. Dus ik vermoed dat ik met mijn eigen aangifte weer klaar ben voor dit jaar.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_121206305
Had het aangifteprogramma gisteren al even ingevuld als concept versie en krijg als het goed is ¤ 1.300,- terug.

Altijd lekker *O* !

Moet wel zeggen dat een bepaalde aftrekpost (die ¤ 600,- oplevert ) wat 'dubieus' is. Heeft met mijn hypotheek te maken, de bank zegt dat het WEL een aftrekpost is en hypotheekexperts op interntfora zeggen dat het GEEN aftrekpost is.

Ga me dus lekker van de 'domme' houden en het advies van de bank volgen. :P
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:01:15 #4
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_121206331
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig: wat is het voor aftrekpost waarover die twijfel is?
pi_121206565
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig: wat is het voor aftrekpost waarover die twijfel is?
Dat dacht ik al, dat mensen dat zouden zijn. ;)

Gaat om de boeterente en behandelingskosten voor het openbreken van mijn rentevaste periode. Ik moest nog 5 maanden uitzitten om de 10 jaar te halen, maar heb de boel eerder opengebroken vanwege een zeer scherpe 5-jaars rente.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:06:17 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121206572
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Te betalen: ¤ 0.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:00 schreef Moogwai10 het volgende:
Had het aangifteprogramma gisteren al even ingevuld als concept versie en krijg als het goed is ¤ 1.300,- terug.
Zullen we dit soort opmerkingen dit jaar eens niet plaatsen en het houden bij de inhoudelijke vragen over de aangifte?
pi_121206637
quote:
Zullen we dit soort opmerkingen dit jaar eens niet plaatsen en het houden bij de inhoudelijke vragen over de aangifte?
:X
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:07:35 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121206640
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:06 schreef Moogwai10 het volgende:

[..]

Dat dacht ik al, dat mensen dat zouden zijn. ;)

Gaat om de boeterente en behandelingskosten voor het openbreken van mijn rentevaste periode. Ik moest nog 5 maanden uitzitten om de 10 jaar te halen, maar heb de boel eerder opengebroken vanwege een zeer scherpe 5-jaars rente.
Die kosten, indien het betrekking heeft op een eigenwoningschuld, zijn gewoon aftrekbaar.
Ik weet niet op welk fora je hebt nagevraagd, maar blijkbaar niet hier. :P
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:08:15 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121206670
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:07 schreef Moogwai10 het volgende:

[..]

:X
Het leek me wel een goed voornemen. ;)
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:08:50 #10
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_121206700
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

[..]

Dat is inderdaad wel een goed idee. Zal het niet meer melden. ;)
pi_121206995
quote:
Die kosten, indien het betrekking heeft op een eigenwoningschuld, zijn gewoon aftrekbaar.
Ik weet niet op welk fora je hebt nagevraagd, maar blijkbaar niet hier. :P
http://www.hypotheken-for(...)=9765&p=62887#p62887

Lees daar regelmatig mee en de reactie is afkomstig van een hypotheekadviseur die vaak toch wel de juiste dingen weet te vertellen.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:20:38 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121207254
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:15 schreef Moogwai10 het volgende:

[..]

http://www.hypotheken-for(...)=9765&p=62887#p62887

Lees daar regelmatig mee en de reactie is afkomstig van een hypotheekadviseur die vaak toch wel de juiste dingen weet te vertellen.
In dit geval klopt het in ieder geval niet wat er staat.
Wat er onder staat klopt wel: de rente die je over de lening betaalt als je het geld moet lenen, is niet aftrekbaar.
pi_121207379
Oke, ik had ook al mijn twijfels en was toch sowieso al van plan om de aftrekpost op te gaan voeren. :P
pi_121208176
Al bekend wanneer het aangifte programma voor ondernemers beschikbaar komt? Waarschijnlijk niet, maar ik had geen zin om de volgknop in te drukken :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zaterdag 5 januari 2013 @ 22:09:11 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121209085
Geen idee. Maar verwacht in de loop van februari als de commerciële software ook beschikbaar komt.
pi_121211528
quote:
Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"
Nee? Dat was de hoofdreden dat ik afgelopen jaren dit topic steeds op de voet volgde; kon ik kijken of er al prijzen waren gevallen. Of zoals afgelopen jaar: wie er ook zo ongelofelijk lang had moeten wachten op de teruggaaf :( Vorig jaar was het 29 juni. En eh, ingevuld op 8 februari.

Oh nee, dat mocht niet hè? :+
pi_121215059
Ik heb een vraagje over mijn zusje (minderjarig). Zij volgt een mbo opleiding en krijgt dus nog geen stufi, mijn ouders hebben het afgelopen jaar veel geld uitgegeven aan haar studiebenodigdheden. Ik las dat zij die kosten niet mogen aftrekken. Dit kan namelijk alleen wanneer de student zelf deze kosten heeft gemaakt. Maar de totale studiekosten van mijn zusje zijn zo hoog dat zij die onmogelijk zelf kan betalen gezien haar lage inkomen. De wet zegt dan dat ouders zo'n bedrag voor het kind moeten betalen (financieel verantwoordelijk). Kunnen mijn ouders het bedrag dan toch niet aftrekken?

p.s. Stel dat dit kan, mijn zusje is op het laatste moment van opleiding geswitcht waardoor zij nog twee dagen de tijd had om een pakket voor haar opleiding te bestellen. Aangezien mijn ouders hiervóór al een ander pakket hadden betaald konden zij dit bedrag niet zomaar even ophoesten. Ik heb dit bedrag dus voorgeschoten; is dit dan van invloed? De belastingdienst ziet namelijk dat ik die kosten betaald heb en niet mijn ouders...
  zondag 6 januari 2013 @ 00:52:39 #18
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_121216411
Ik heb een vraag over het verschil tussen 2011 2012.
Dit omdat ik beide met exact dezelfde gegevens heb ingevuld en er een verschil van 748 euro is tussen de 2 belastingjaren en te voorkomen dat er iets fout is ingevuld.

Is er een verandering in heffingskorting of inkomensafhankelijke combinatiekorting?

Ik mis namelijk de vraag "heeft u een kind dat geboren is 2004?"

[ Bericht 5% gewijzigd door foetre op 06-01-2013 00:58:31 ]
  zondag 6 januari 2013 @ 09:24:46 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121220987
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 23:02 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nee? Dat was de hoofdreden dat ik afgelopen jaren dit topic steeds op de voet volgde; kon ik kijken of er al prijzen waren gevallen. Of zoals afgelopen jaar: wie er ook zo ongelofelijk lang had moeten wachten op de teruggaaf :( Vorig jaar was het 29 juni. En eh, ingevuld op 8 februari.

Oh nee, dat mocht niet hè? :+
Dan maak je toch, net als vorig jaar, een topic voor open?
Kleine moeite, iedereen blij. :s)
  zondag 6 januari 2013 @ 09:29:39 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121221008
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 00:16 schreef SLP_ het volgende:
Ik heb een vraagje over mijn zusje (minderjarig). Zij volgt een mbo opleiding en krijgt dus nog geen stufi, mijn ouders hebben het afgelopen jaar veel geld uitgegeven aan haar studiebenodigdheden. Ik las dat zij die kosten niet mogen aftrekken. Dit kan namelijk alleen wanneer de student zelf deze kosten heeft gemaakt. Maar de totale studiekosten van mijn zusje zijn zo hoog dat zij die onmogelijk zelf kan betalen gezien haar lage inkomen. De wet zegt dan dat ouders zo'n bedrag voor het kind moeten betalen (financieel verantwoordelijk). Kunnen mijn ouders het bedrag dan toch niet aftrekken?
Het antwoord blijft nee. Je ouders kunnen de studiekosten niet als aftrekpost in hun aangifte opnemen. Ze hadden er wel voor kunnen kiezen om het bedrag te schenken aan je zusje zodat die daarmee de kosten kan betalen. In dat geval had je zusje ze wel kunnen opvoeren. Alleen was het effect waarschijnlijk minimaal geweest in haar aangifte.
quote:
p.s. Stel dat dit kan, mijn zusje is op het laatste moment van opleiding geswitcht waardoor zij nog twee dagen de tijd had om een pakket voor haar opleiding te bestellen. Aangezien mijn ouders hiervóór al een ander pakket hadden betaald konden zij dit bedrag niet zomaar even ophoesten. Ik heb dit bedrag dus voorgeschoten; is dit dan van invloed? De belastingdienst ziet namelijk dat ik die kosten betaald heb en niet mijn ouders...
Het antwoord blijft in dit geval hetzelfde: zolang je zusje de kosten zelf niet heeft betaald, kan ze die niet opvoeren. Ook je ouders hebben geen grond om de kosten op te voeren en ook jij kunt ze niet opvoeren.
De slogan van de belastingdienst is niet voor hiets: leuker kunnen we het niet maken,...
  zondag 6 januari 2013 @ 09:42:59 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121221085
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 00:52 schreef foetre het volgende:
Ik heb een vraag over het verschil tussen 2011 2012.
Dit omdat ik beide met exact dezelfde gegevens heb ingevuld en er een verschil van 748 euro is tussen de 2 belastingjaren en te voorkomen dat er iets fout is ingevuld.

Is er een verandering in heffingskorting of inkomensafhankelijke combinatiekorting?

Ik mis namelijk de vraag "heeft u een kind dat geboren is 2004?"
Hoe oud is het kind op 1 januari 2011 resp. 2012?
pi_121221264
Ik ben in mijn belastingaangifte van 2011 vergeten een gift (van ouders) aan te geven, deze gift viel trouwens binnen het belastingvrije deel, dit jaar heb ik eenzelfde gift ontvangen. Heeft nog zin om die van 2011 aan te geven of kan ik die voor 2012 gewoon opgeven en die van 2011 laten voor wat het is? In mijn afschriften is immers prima te zien dat het om een gift gaat.
Fingerspitzgefühl
  zondag 6 januari 2013 @ 10:13:47 #23
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_121221311
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 09:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hoe oud is het kind op 1 januari 2011 resp. 2012?
Ze is van 22-01-2012 maar heb in het programma van 2011 22-01-2011 ingevuld.
  zondag 6 januari 2013 @ 10:37:15 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121221540
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:09 schreef ForumGek het volgende:
Ik ben in mijn belastingaangifte van 2011 vergeten een gift (van ouders) aan te geven, deze gift viel trouwens binnen het belastingvrije deel, dit jaar heb ik eenzelfde gift ontvangen. Heeft nog zin om die van 2011 aan te geven of kan ik die voor 2012 gewoon opgeven en die van 2011 laten voor wat het is? In mijn afschriften is immers prima te zien dat het om een gift gaat.
Giften hoef je niet te vermelden in je aangifte inkomstenbelasting.
  zondag 6 januari 2013 @ 10:40:02 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121221568
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:13 schreef foetre het volgende:

[..]

Ze is van 22-01-2012 maar heb in het programma van 2011 22-01-2011 ingevuld.
Ik ben zo snel niet in de gelegenheid om na te gaan hoe het de heffingskorting zit als het kind in de loop van het jaar geboren wordt.
De peildatum is immer of het kind op 1 januari jonger is dan 12 jaar.
Wat nog een verschil kan zijn is het arbeidsinkomen. Ligt dat boven de ¤ 5000,-?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')