Renovent HR Mediumquote:Op zaterdag 5 januari 2013 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is het merk en type van de wtw installatie ?
AC als ik het goed lees.quote:
Lees je verkeerd, 2 gelijkstroommotoren dus dc.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:00 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Renovent HR Medium
Het bouwbesluit had ik al gevonden, maar ik begrijp de waardes die daar in staan niet helemaal.
[..]
AC als ik het goed lees.
Medium, zoals ik mijn vorige post staat.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:24 schreef klipper het volgende:
Welke uitvoering?
Small, medium of large?
Er staat toch een type nummer op het toestel!
Dat scheelt al een hoop in het verbruik. Voor de rest kost ventileren nou eenmaal stroom maar een goed geventileerd huis vraagt daarentegen ook minder verwarming.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Lees je verkeerd, 2 gelijkstroommotoren dus dc.
Ik weet niet zeker of dat hier ook is gedaan, het zou kunnen. Ik ga even aankijken hoe het gaat nu hij wat lager staat. Als ik vreemde klachten krijg ofzo kan ik hem altijd nog terug zetten zoals het was.quote:Op zondag 6 januari 2013 13:35 schreef blup het volgende:
Hier is dat afgesteld door mannen die een speciale meter zetten op alle af en aanvoeren van de WTW. Ze vertelde dat verkeerd afstellen tot drukverschillen in huis en kan zorgen voor vage koppijn..
Het is een wtw unit, natuurlijk kost het gebruik ervan wel wat, maar de koude buitenlucht wordt wel gelijk opgewarmd en dat scheelt dan weer stookkosten, een wtw unit draagt dan ook bij tot een epc verlaging, ventileren met ramen doet dat niet.quote:Op zondag 6 januari 2013 14:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat scheelt al een hoop in het verbruik. Voor de rest kost ventileren nou eenmaal stroom maar een goed geventileerd huis vraagt daarentegen ook minder verwarming.
Je zou als je niet meer hoeft te stoken kunnen overwegen de unit uit te zetten en dan ouderwets met de ramen te ventileren.
Tuurlijk maar als je niet meer hoeft te stoken hoef je ook geen warmte terug te winnen.quote:Op zondag 6 januari 2013 14:57 schreef klipper het volgende:
[..]
Het is een wtw unit, natuurlijk kost het gebruik ervan wel wat, maar de koude buitenlucht wordt wel gelijk opgewarmd en dat scheelt dan weer stookkosten, een wtw unit draagt dan ook bij tot een epc verlaging, ventileren met ramen doet dat niet.
Dat afstellen gebeurt in 1 stand, als je vervolgens meer of minder lucht in de hoofdunit instelt dan gaat de verlaging verhoudingsgewijs overal naar beneden of naar boven, dus de basisinstelling veranderen heeft geen grote invloed op andere drukverschillen, dat krijg je wel als je maar 1 of enkele roosters anders instelt, maar daar is hier geen sprake van.quote:Op zondag 6 januari 2013 13:35 schreef blup het volgende:
Hier is dat afgesteld door mannen die een speciale meter zetten op alle af en aanvoeren van de WTW. Ze vertelde dat verkeerd afstellen tot drukverschillen in huis en kan zorgen voor vage koppijn..
En dat is vandaag van toepassing?quote:Op zondag 6 januari 2013 14:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Tuurlijk maar als je niet meer hoeft te stoken hoef je ook geen warmte terug te winnen.
Warmte terug winnen zorgt er ook voor dat het langer duurt voor de temperatuur daalt. Zelfs als de verwarming niet aan staat krijg je frisse lucht binnen op zo'n 15 graden in plaats van de huidige buiten temperatuur. Zeker als het buiten vriest scheelt dat een hoop. Ik heb, sinds ik hier woon, nog maar enkele uren de verwarming aan hoeven hebben (in heel 2012). Mede door de geweldige isolatie van dit gebouw en door de WTW.quote:Op zondag 6 januari 2013 14:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Tuurlijk maar als je niet meer hoeft te stoken hoef je ook geen warmte terug te winnen.
Gewoon de huizen niet potdicht bouwen. Ze gaan zelfs met een rookkanon de woningen binnen om te kijken of er ergens een "lekkage" zit.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 19:01 schreef klipper het volgende:
http://www.bouwbesluitonl(...)lsgewijs/hfd3/afd3-6
Luchtverversing kost wel wat, maar is broodnodig voor een gezond leefklimaat binnen.
Helemaal mee eens. Ik gruwel echt van die compleet potdichte huizen waar zelfs geen raampje meer open kan. Zowat de eerste afknapper die ik kan bedenken bij een nieuwbouwhuis.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Gewoon de huizen niet potdicht bouwen. Ze gaan zelfs met een rookkanon de woningen binnen om te kijken of er ergens een "lekkage" zit.
En maar klagen dat steeds meer mensen o.a. astma krijgen.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik gruwel echt van die compleet potdichte huizen waar zelfs geen raampje meer open kan. Zowat de eerste afknapper die ik kan bedenken bij een nieuwbouwhuis.
Vanwege ventilatie? Waar denk je dat zo'n WTW-unit dus voor is? Zegt niks over al dan niet aanwezige ramen.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik gruwel echt van die compleet potdichte huizen waar zelfs geen raampje meer open kan. Zowat de eerste afknapper die ik kan bedenken bij een nieuwbouwhuis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |