quote:
Op maandag 14 januari 2013 15:05 schreef Iwanius het volgende:Bedankt voor de reacties tot dusver. Rest mij nog te vragen wat men dus tegenwoordig zich laat voorschrijven voor mensen met platvoeten(doorgezakte desnoods) en voor wie steunzolen te belangrijk zijn om ze niet te hoeven dragen. Kunststof steunzolen hadden naar ik begrepen heb nooit die langdurige kwaliteit die de metalen wel hadden, of is dat achterhaalt?
Oh en hoe gaat dat tegenwoordig als je je steunzolen moet laten aanmeten?
Moet je naar het ziekenhuis voor zo een gips afdruk van waaruit je steunzolen worden gemaakt?
Iwanius,
Tegenwoordig krijgt met vaak leren of kurken steunzolen voorgeschreven, maar dat hangt heel erg af van het model/stand van je voeten. Ook houden ze er rekening mee of je man of vrouw bent.
Voor mannen is het dragen van steunzolen minder "belastend" in de schoenen van bij een vrouw.
Een forse steunzool past niet gemakkelijk in leuke damesschoenen, laat staan bij pumps en hoge hakken. Soms lukt het bij kleine blokhakjes wel, maar dan moet je ze wel hebben met los en uitneembaar voetbed.
Of die hedendaagse steunzolen qua kwaliteit beter of slechter zijn dan die "ouderwetse" metalen steunzooltjes, daar kan ik geen oordeel over vellen. Die metalen kunnen overigens wel gemakkelijk worden aangepast. Smaller maken, opkloppen (als ze zijn doorgezakt) e.d. is allemaal zo geregeld. Ze gaan dus veel langer mee. Nadelen zijn dat ze altijd vrij lomp zijn en in het begin het gewicht.
Aanmeten van steunzolen kan op vele manieren. Vaak in het ziekenhuis bij de Orthopeed, waar dan de Orthopedisch-Instrumentenmaker ook zitting heeft. Een andere mogelijkheid is dat je direct naar de Orthopedisch-Instrumentenmaker gaat of naar een Podoloog.
Gipsafdrukken maken doen ze vaak in het ziekenhuis. Doordat de Orthopeed je direct doorverwijst naar de naastgelegen Gipskamer Orthopedie, waarop dan meteen gipsafdrukken van je voeten worden gemaakt (bijna altijd bij mij zo). Bij de Orthopedisch-Instrumentenmaker gaat het aanmeten vaak d.m.v. te gaan staan in oase-/schuimbakjes (waar je dan vervolgens in wegzakt), blauwdrukken (soort stempelkussen met papier er tussen) of een computerscan.
Gipsafdrukken zijn onbelast de rest van de afdrukken belast!!
Groetjes,
Annemieke.