Oh noes, de Brabanders gaan ons ideetje kopiëren.
Als Fries kan ik alleen maar sympathie koesteren voor alle andere vrijheidsbewegingen, dus ik zou zeggen: Brabant ga voor onafhankelijkheid en vrijheid, maar ga dan voor echte vrijheid en stap uit de EU. Anders zitten jullie straks toch weer via een Brusselse constructie vast aan Nederland. Eigen staat, hertogdom Brabant prima met de echte katholieke waarden en katholieke identiteit, eigen munt, eigen douane en eigen wetgeving.
Of Vlaams-Brabant bij Nederlands Brabant wil horen betwijfel ik, maar dat is vooral vanwege de arrogantie van de Nederlanders en dan doelen de meeste Vlamingen op de Nederlanders uit Zuid- en Noord-Holland en de provincie Utrecht. Aangezien in Vlaanderen zaken vele malen beter geregeld zijn dan in Nederland, denk aan betere scholing, hoogwaardige en betaalbare ziekenzorg, goedkoop en toegankelijke openbaar vervoer en geen maffe ov-chipkaart, zou ik wel voorstellen om in het begin heel goed naar de Vlamingen te luisteren, de Nederlandse arrogantie even opzij te zetten voor zover mogelijk en heel goed te luisteren naar jullie zuiderburen, want zij weten het echt beter.
Ik zou een warm voorstander zijn van een Hertogdom Brabant indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan (indien er niet aan wordt voldaan, blijf ik ook voorstander, maar minder enthousiast):
- Nederlands Brabant voegt zich bij Vlaams Brabant, dus Vlaams Brabant heeft de leiding en de regie.
- Het hertogdom stapt uit de EU (kan eventueel bij de Benelux blijven of EER)
- Een eigen munt wordt ingevoerd of de oude schitterende Belgische Frank wordt in ere hersteld
- Het hertogdom stapt uit Schengen
Vanuit de toekomstige Republyk Fryslan wens ik alle Brabanders veel succes!