abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 januari 2013 @ 23:33:52 #1
392910 Uitstel
van executie...
pi_121175390
Op zoek naar mensen met verstand van ketels e.d. hier even een topic aangemaakt. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

Situatie:
Ketel Kombi Kompakt 22 uit 2002 gaf een tijd lang storingscode 4. Heb ondertussen 5 keer een monteur langs gehad en heb nu een half werkende ketel en zit met m'n handen in het haar.

Ik heb een servicecontract waarbij ik alleen gebruikt materiaal betaal.

Eerste probleem: Storingcode 4, als de onsteking na een aantal keer niet is gelukt, krijg je deze code. In eerste instantie verhielp een aantal keer resetten de problemen wel. Uiteindelijk toch maar monteur gebeld.

Monteur A poging 1:
Vervangt het gasblok (¤120)

De ketel werkt weer een tijdje, maar begint daarna toch weer dezelfde storing te geven,

Monteur B poging 2:
Loopt alles na en kort een kabel in, in de hoop dat dat het probleem oplost. (geen kosten, want geen materiaal gebruikt).

De ketel geeft dezelfde dag alweer dezelfde storing volgens mij, dus opnieuw monteur ingepland.

Monteur C poging 3:
Is heel snel van mening dat het de branderpen is. Dus die vervangen. (Kosten nog onbekend, moet de faktuur nog krijgen.)

Diezelfde middag weer in storing en direct weer gebeld, diezelfde dag zal er weer een monteur komen.

Monteur B poging 4:
Zoals hij eerder al vermoedde zal het dan toch de branderunit zijn, een duur onderdeel. Hij heeft nog een gebruikt exemplaar bij zich en wil die wel testen, zodat we, mocht dat werken, weer warmte hebben.

Dit alles draait een week goed. Tot vanochtend. Het scherm van mijn klokthermostaat is dood en de verwarming werkt dus ook niet. We hebben nog wel warm water.

Monteur A poging 5:
De modulerende in/uitgang (weet z'n precieze bewoordingen niet meer) van de branderunit is kapot als ik het goed begrijp. (dit is hoogst waarschijnlijk de reden dat de vorige monteur hem ergens anders heeft vervangen en hem in z'n bus had liggen. Wel bijzonder dat het een week wel goed gedraaid heeft...)
Branderunit Furimat 850/4 vervangen kost ¤ 330.
Zijn oplossing is om dan maar te testen of de (niet modulerende) aan/uit stand het nog wel doet.

Dus nu zit ik met een ketel die ik steeds aan en uit moet doen. Vind ik toch niet echt een fijne oplossing. Daarnaast staat dit huis ook te koop en ik heb niet zo'n zin om mogelijke kopers (mochten die nog bestaan) te moeten vertellen dat het ketel het "wel ongeveer half" doet. Dus ik heb liever dat alles gewoon naar behoren functioneert.

Bijkomend gevoel van mijn kant is dat die Furimat 850/04 geen ¤330 hoeft te kosten. Warmteservice lijkt hem voor ¤240 te verkopen. En verder op internet nog wel goedkoper. Ik weet niet zeker hoe specifiek die onderdelen zijn.

Wat te doen?

- Mijn 'vrienden' weer bellen en ze het overpriced onderdeel laten installeren? Is het de moeite om dat geld te investeren in een al wat oudere ketel? En kan ik er dan op vertrouwen dat het voorlopig werkt...
- Zelf zo'n unit zoeken en dan ook maar zelf vervangen. Voor zover ik kan zien zijn het wat schroeven en connectors. Zelfde 'moeilijkheidsgraad' als het assembleren/repareren van een PC. Dat lijkt dus, maar ik ben uiteraard een leek.
- Of dit abonnement opzeggen, een andere vakman zoeken, voorrij/uren en onderdeel betalen en dat voor zolang ik hier nog woon vertrouwen op de garantie op de reparatie.
- Nieuwe ketel?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 00:05:37 #2
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_121176887
Ik zou voor nu stoppen met de monteurs en om te beginnen Intergas zelf raadplegen, maar das mijn 50ct....

Overigens betaal je doorgaans (behoorlijk) meer voor onderdelen bij een monteur dan er op internet voor gevraagd word, die monteur wil ook een boterham verdienen en de ondelene verkoop is een welkome aanvulling op het uurtarief.

Ik zou ook iig ff wachten op een evt antwoord van Klipper (als die hier nog rond spookt?)
pi_121177459
Probeer anders een gewone thermostaat dus niet modulerend en laat de ketel moduleren op de keteltemp. of is dat niet het proberen waard?
pi_121185374
Zit je eigen branderunit er nou alweer in?

Ben ik nou gek of is code 4 iets met de ontsteking, dus dat er zo'n nieuwe ontsteker in moet (plug and play).

Kijk hier ook eens:
http://www.klusidee.nl/Forum/about45646.html
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 5 januari 2013 @ 10:51:45 #5
392910 Uitstel
van executie...
pi_121185677
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 00:05 schreef robber57 het volgende:
Ik zou voor nu stoppen met de monteurs en om te beginnen Intergas zelf raadplegen, maar das mijn 50ct....

Overigens betaal je doorgaans (behoorlijk) meer voor onderdelen bij een monteur dan er op internet voor gevraagd word, die monteur wil ook een boterham verdienen en de ondelene verkoop is een welkome aanvulling op het uurtarief.

Ik zou ook iig ff wachten op een evt antwoord van Klipper (als die hier nog rond spookt?)
Intergas bellen zou ik inderdaad kunnen doen, misschien dat dat iets oplevert aan inzicht.

Dat monteurs meer rekenen voor hun onderdelen kan ik nog wel inkomen, maar om dat in combinatie te doen met een abonnement staat me toch beetje tegen. Ik betaal al jaren elke maand, zonder storingen en gebruik van ze te maken. Als een monteur nu in 1 keer had gezien wat er mis was en het dure onderdeel was vervangen, hebben ze volgens mij geen opslag op hun materiaal nodig voor een fatsoenlijke boterham.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 00:19 schreef john2406 het volgende:
Probeer anders een gewone thermostaat dus niet modulerend en laat de ketel moduleren op de keteltemp. of is dat niet het proberen waard?
Er zit nu een andere thermostaat op een draaiding, aan/uit. Hoe ik moet moduleren op de keteltemperatuur is me niet geheel duidelijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 10:26 schreef Gieliovd het volgende:
Zit je eigen branderunit er nou alweer in?

Ben ik nou gek of is code 4 iets met de ontsteking, dus dat er zo'n nieuwe ontsteker in moet (plug and play).

Kijk hier ook eens:
http://www.klusidee.nl/Forum/about45646.html
Mijn eigen branderunit is inderdaad verdwenen nu. Maar ben er opzich wel redelijk van overtuigd dat die niet meer functioneerde.
Code 4 is idd iets met de onsteking, volgens mij ook. Een aantal keer niet ontsteken betekent die storing.

Wat bedoel je met een nieuwe ontsteker? Wat er zit een nieuwe branderpen in. Het punt daarmee was dat een monteur die daarvoor geweest was, later stelde dat hij ook naar de branderpen had gekeken, maar vond dat het ding wel nog goed (genoeg?) was.

Aanvulling
Het probleem blijft nu dus het niet moduleren. De dag voordat dit probleem ontstond hoorde we de ketel wel geregeld 'tikken'. Misschien dat dat iemand iets zegt?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 11:04:29 #6
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_121185850
Nieuwe ketel. Zelf ophangen, dan redt je dit voor minder dan 1000 euro. Een nieuwe intergas HR36/30 kocht ik voor 800 euro ongeveer (warmteservice). Staat ook mooi in je salespitch.
Ik heb al een boek.
pi_121187027
Grote kans dat de ontsteekunit gelijktijdig met het gasblok vervangen is, maar hoeft niet natuurlijk.

Welke ontsteekunit benodigd is, is afhankelijk van het type gasblok dat gebruikt is:

Honeywell gasblok artikelnummer ontsteekunit is 801447

Siemens ontsteekunit artikelnummer is 801477

Sit ontsteekunit artikelnummer is 801407

De prijs hiervan bedraagt gemiddeld 10 tot 15 euro afhankelijk van waar je hem koopt, duurder is onnodig.

Wat de branderautomaat betreft, hier zijn verschillende typen in, aangezien jouw ketel voor 2005 is, moet hier een furimat FMT850 in.
Artikelnummer hiervan is 209317

Let op, de branderautomaat kost bij warmteservice bijvoorbeeld 243 euro, deze is echter veel goedkoper verkrijgbaar bijvoorbeeld hier:
http://www.saniturn.nl/intergas-branderautomaat-209317
Hier kost deze nog maar iets meer dan 150 euro

In het algemeen met contracten waarin manuren en voorrijkosten wel in zitten maar materiaal niet zijn de materialen vaak "veel" duurder, in het materiaal is dan via een omweg toch weer montagekosten in verrekend.

De volgorde van vervangen zou inderdaad 1 ontsteekunit zijn, 2 controleren of het gasblok wel goed functioneert indien nee dan vervangen, indien ja branderautomaat.
Hierbij moet dan wel geconstateerd zijn dat de ventilator wel goed functioneert.
Een defecte brander kan ook nog een oorzaak zijn, maar dat merk je in het algemeen wel voordat het zover komt.
Overigens heb je een servicecontract dus zou dit al opgevallen moeten zijn voordat het zover gekomen zou zijn.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 12:33:29 #8
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_121187661
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 12:05 schreef klipper het volgende:
Overigens heb je een servicecontract
Lees: een overeenkomst die tot gevolg heeft dat de betreffende firma jou zo veel mogelijk vervangende onderdelen tegen een zo hoog mogelijke prijs zal proberen aan te smeren.
Ik heb al een boek.
pi_121188203
Ja, daar hoor en lees je vaker over.

Dat tikken is dan je ontsteker die probeert te ontsteken. Volgens mij na 4 of 5 pogingen kapt hij ermee.

Is dit niet gewoon waarhet aan ligt:
http://www.warmteservice.(...)ergas-ontsteekpen.do
Laat die handjes wapperen!
pi_121188420
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 12:33 schreef Rio het volgende:

[..]

Lees: een overeenkomst die tot gevolg heeft dat de betreffende firma jou zo veel mogelijk vervangende onderdelen tegen een zo hoog mogelijke prijs zal proberen aan te smeren.
Dat er domme mensen bestaan is allang bekend.
Het overgrote deel van de bedrijven is gewoon heel vertrouwd, net als met de mensheid, het is hooguit een klein percentage dat het verziekt voor de overgrote meerderheid.

Maar jouw tekst raakt kant nog wal, bedrijven vervangen niet zonder aanleiding onderdelen, deze onderdelen worden vervangen doordat er een storing is opgetreden.

Natuurlijk bestaat er een kans dat de ontsteekunit niet vervangen is, waarschijnlijk vonkte deze wel steeds goed.
Dan kom je al snel uit bij het gasblok, dan heb je wederom twee mogelijkheden, vervang ik alleen het gasblok of zou ik de ontsteekunit er voor de zekerheid toch bij doen.
Het gasblok kost gemiddeld 100 tot 130 euro en de ontsteekunit gemiddeld 15 euro, gemiddeld zou beiden dus 115 tot 145 euro kosten.
Om zekerheid te hebben is het verstandiger om beiden tegelijkertijd te vervangen, en dan is het mog afhankelijk of de ontsteekunit wel of niet gelijk met het gasblok geleverd wordt wat de kostprijs weer drukt.

Wat dat betreft blijft het altijd een keuze die je moet maken, lage kosten of zekerheid voor de klant.

Het enige onderdeel wat preventief vervangen wordt is de ontstekings cq ionisatiepen, overige onderdelen gaan altijd in overleg met de klant, bijvoorbeeld lekkagesporen die zichtbaar zijn.

Maar hoe dan ook de opmerking is en blijft dom.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 13:07:02 #11
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_121188499
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:03 schreef klipper het volgende:

[..]

Het overgrote deel van de bedrijven is gewoon heel vertrouwd, net als met de mensheid, het is hooguit een klein percentage dat het verziekt voor de overgrote meerderheid.

Maar jouw tekst raakt kant nog wal, bedrijven vervangen niet zonder aanleiding onderdelen, deze onderdelen worden vervangen doordat er een storing is opgetreden.

Natuurlijk bestaat er een kans dat de ontsteekunit niet vervangen is, waarschijnlijk vonkte deze wel steeds goed.
Dan kom je al snel uit bij het gasblok, dan heb je wederom twee mogelijkheden, vervang ik alleen het gasblok of zou ik de ontsteekunit er voor de zekerheid toch bij doen.
Het gasblok kost gemiddeld 100 tot 130 euro en de ontsteekunit gemiddeld 15 euro, gemiddeld zou beiden dus 115 tot 145 euro kosten.
Om zekerheid te hebben is het verstandiger om beiden tegelijkertijd te vervangen, en dan is het mog afhankelijk of de ontsteekunit wel of niet gelijk met het gasblok geleverd wordt wat de kostprijs weer drukt.

Wat dat betreft blijft het altijd een keuze die je moet maken, lage kosten of zekerheid voor de klant.

Het enige onderdeel wat preventief vervangen wordt is de ontstekings cq ionisatiepen, overige onderdelen gaan altijd in overleg met de klant, bijvoorbeeld lekkagesporen die zichtbaar zijn.

Ik. Dom. :(
Bahbah, ik voel me zo slécht nu.
Ik heb al een boek.
  Moderator zaterdag 5 januari 2013 @ 18:58:00 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121200883
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:03 schreef klipper het volgende:

[..]

Wij hebben op de bouw met een intergas laatst ook een probleem gehad met het ontsteken van de ketel; ook deze ontstak een keer of 4 á 5 en ging daarna in storing. (weet helaas de foutcode en het type intergas ketel niet meer).

Maar dat bleek achteraf te liggen aan het feit dat de ketel geen goede elektrische aarde had.

Na onderzoek bleek de aarde van de wandcontactdoos waarvan de ketel zijn spanning haalde niet correct aangesloten te zijn.

De monteur in kwestie vertelde mij dat intergas ketels daar bijzonder gevoelig voor zijn :?
Nu is mijn vraag aan jou; is dat ook werkelijk zo ? :P
pi_121201253
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 18:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij hebben op de bouw met een intergas laatst ook een probleem gehad met het ontsteken van de ketel; ook deze ontstak een keer of 4 á 5 en ging daarna in storing. (weet helaas de foutcode en het type intergas ketel niet meer).

Maar dat bleek achteraf te liggen aan het feit dat de ketel geen goede elektrische aarde had.

Na onderzoek bleek de aarde van de wandcontactdoos waarvan de ketel zijn spanning haalde niet correct aangesloten te zijn.

De monteur in kwestie vertelde mij dat intergas ketels daar bijzonder gevoelig voor zijn :?
Nu is mijn vraag aan jou; is dat ook werkelijk zo ? :P
Niet alleen intergas hoor, zeer veel moderne ketels zijn hier gevoelig voor.
Diverse remeha ketels hebben in het verleden ook aanpassingen hierop gehad.

Bij ts betreft het een ouder toestel, dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat de aarding goed is, die veranderd niet zomaar.

Heeft de ketel een ontstekings/ionisatiepen, zorg dan voor een goede aarding.
Sommige merken of typen zijn bovendien fase gevoelig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')