Pff, wat een rechten heeft een verdachte...quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:38 schreef Isegrim het volgende:
Als de verdachte wil dat er Fries wordt gesproken in de rechtszaal, wordt er Fries gesproken in de rechtszaal. Een rechter die in Friesland werkt (elke ambtenaar die in Friesland werkt) moet het Fries beheersen.
Is enkel omdat Fries een officiële taal is binnen Nederland. Wil de verdachte dat er Swahili wordt gesproken, heeft 'ie pech.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Pff, wat een rechten heeft een verdachte...
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor een stom commentaar.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ga nu maar weer De Telegraaf lezen.
Een verdachte mag niet eisen dat zijn rechtzaak in een officiële taal wordt gevoerd?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:05 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor een stom commentaar.
Ik vind gewoon dat een verdachte daar echt niks in heeft te eisen. Mag ik? En dan ben ik meer een Volkskrant-lezer.
Laat het maar aan de rechters over.
Ach, als hij Fries en Nederlands wel goed beheerst vind ik het raar dat een verdachte mag bepalen welke taal er wordt gesproken tijdens de zitting.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:18 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind het overigens behoorlijk des Telegraafs om iemand al een deel van zijn rechten te willen afnemen nog voordat hij überhaupt veroordeeld is.
Waarom vind je dat?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ach, als hij Fries en Nederlands wel goed beheerst vind ik het raar dat een verdachte mag bepalen welke taal er wordt gesproken tijdens de zitting.
Je zegt dat het belangrijk is dat de verdachte begrijpt wat er tijdens een zitting wordt gezegd, maar dat geldt voor iedereen die met deze zaak te maken heeft. Ik vind dat een verdachte niet bepalend mag zijn hierin.
Tuurlijk, maar niet de eis dat de hele rechtzaak in zijn/haar taal gesproken wordt.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Waarom vind je dat?
Mag iemand die het Nederlands niet goed beheerst, wel een tolk eisen?
Nee, ik ben gewoon op zoek naar je beweegredenen. Ik vind het zelf namelijk vanzelfsprekend dat de verdachte daarin het laatste woord heeft. Net zoals ik het vanzelfsprekend vind dat de verdachte / verdediging het laatste woord heeft in de hele rechtszaak. We verdenken iemand van een behoorlijk heftig feit, dat is niet zomaar iets. Zodra je gaat wegknabbelen van het 'innocent until proven guilty'-principe, begeef je je op gevaarlijk terrein. En we hebben het hier over een redelijk basaal mensenrecht denk ik. Alleen de verdachte kan beoordelen bij welke van de twee ofiiciële talen hij zich het prettigst voelt.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar niet de eis dat de hele rechtzaak in zijn/haar taal gesproken wordt.
Natuurlijk heeft een dader recht op een tolk, dat ontken ik toch nergens dat dat raar is?
de rechtbank in Leeuwarden verwacht grote belangstelling bij de eerste rechtszitting in de zaak Vaatstra. Verdachte Jasper S uit Oudwold moet dan in de proforma ziting voor de eerste keer terecht staan voor de verkrachting van en moord op Marianne Vaatstra. De zaak wordt nog niet inhoudelijk behandeld. Dat gebeurt pas over een paar mand. Het openbaar ministerie komt wel met de aanklacht tegen Jasper Squote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:36 schreef Snoopyfrl het volgende:
Jasper S. heeft ondertussen aangegeven op te zien tegen de rechtzaak, even in het Fries omdat het de tweede rijkstaal is en ik het stukje niet in het Nederlands kan vinden![]()
Jasper S. sjocht op tsjin de rjochtsaak fan moarn. Dat seit syn advokaat Jan Vlug.
De rjochtbank yn Ljouwert ferwachtet in soad belangstelling by de earste echte rjochtsitting yn de saak-Vaatstra. Fertochte Jasper S. fan Aldwâld moat dan yn in proformasitting foar it earst terjochte stean foar de ferkrêfting fan en de moard op Marianne Vaatstra. De saak wurdt noch net ynhâldlik behannele. Dat bart pas oer in pear moanne. It Iepenbier Ministearje komt wol mei de oanklacht tsjin Jasper S.
Der wurdt moarn in soad parse ferwachte. Sawat tritich kranten en omroppen hawwe harren no al oanmeld om ferslach te dwaan.
Misschien ging hij daar naar toe ivm fantasieën die hij niet kon of mocht bij zijn vrouw.quote:Op woensdag 27 februari 2013 09:47 schreef JohnDDD het volgende:
Beetje jammer dat gedoe over dat hij naar de hoeren ging. Alsof daar iets mis mee is.
Dat zal wellicht onderzocht moeten worden, alsmede eventuele verbanden met vermiste of vermoorde prostituees in die regio. (Waren er nogal wat geloof ik)quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:28 schreef hexje het volgende:
[..]
Misschien ging hij daar naar toe ivm fantasieën die hij niet kon of mocht bij zijn vrouw.
Nou vraag ik me af: wat denk je te zien?quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:33 schreef SonicVolcano het volgende:
Ik ga straks ook even kijken, denk ik. Woon er op loopafstand.
Met name interesse. Mijn vader zit in het 3D-team en heb ooit meegedaan aan een reconstructie. Thuis kreeg ik ook genoeg mee. Ben ook gewoon benieuwd hoeveel media erop af komt. Noem het ramptoerisme, maar ik ben serieus geïnteresseerd.quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou vraag ik me af: wat denk je te zien?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |