abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121119857
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:00 schreef Ambipur het volgende:

[..]

En daarmee verzacht je de moord op dit meisje? NEE.

Waarom wordt eerwraak continu gelinkt aan moslims? Waarom worden moslims continu gelinkt aan eerwraak? Als een man doordraait en zijn huis in brand steekt, wanneer is het dan eerwraak? Op het moment dat zijn geloofsovertuiging bekend wordt?

Dus wederom, wat maakt eerwraak een islamtisch fenomeen?
Vreemde woordkeuze voor fenomeen. Ik zou het eerder een probleem willen noemen. En helaas voor jou een probleem dat niet bij Henk en Ingrid is Staphorst speelt maar veelal onder Koerdische, Turkse en Marokkaanse mensen. Die helaas voor jou ook nog eens Moslim blijken te zijn.

Moeten we de cijfertjes er weer bij pakken?
pi_121119888
quote:

Omdat het tegenwoordig in bijna 100% van de gevallen gebeurt bij moslims lijkt mij. Niet-moslims vermoorden hun kinderen ook wel eens, maar dit heeft nooit te maken met 'eer' of een te westerse levenswijze.
  donderdag 3 januari 2013 @ 18:05:43 #253
262 Re
Kiss & Swallow
pi_121119944
Onder Marokkanen en Turken? Graag graag ook onder Hollanders
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_121119978
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:01 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Het klopt dat we nu alleen nog speculeren, maar alles wijst op een motief dat ligt in de sfeer van een te westerse levenswijze van dat meisje.

En islamitische waanzin dekt de lading aardig moet ik zeggen.. ik heb via mijn werk al heel wat verhalen gehoord van Marokkaanse meisjes, hoe het er bij hen thuis aan toe ging. Je kan niet alle gezinnen over 1 kam scheren, maar geloof en cultuur zijn daar erg sterk met elkaar verweven en wat ik heb gehoord vind ik vaak zo gestoord dat ik mij zonder enig bezwaar kan scharen achter de term 'islamitische waanzin'
Natuurlijk zijn cultuur en religie verweven. Waarom denk je dat vrijwel al de slachtoffers vrouwen zijn die zich onzedelijk zouden gedragen.
In welk doorsnee atheïstisch gezin maken mensen zich in godsnaam druk om futiliteiten als zedelijkheid? Laat staan dat men er voor zou moorden.
pi_121119984
Behalve eerwraak is dit natuurlijk ook een zwaar racistische moord als de reden de blanke vriend is geweest.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_121120024
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:07 schreef truthortruth het volgende:
Behalve eerwraak is dit natuurlijk ook een zwaar racistische moord als de reden de blanke vriend is geweest.
Die vriend is niet vermoord hoor.
  donderdag 3 januari 2013 @ 18:08:47 #257
262 Re
Kiss & Swallow
pi_121120048
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:04 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Omdat het tegenwoordig in bijna 100% van de gevallen gebeurt bij moslims lijkt mij. Niet-moslims vermoorden hun kinderen ook wel eens, maar dit heeft nooit te maken met 'eer' of een te westerse levenswijze.
genoeg onder Indiërs en zelfs oost en zuid Europeanen

Maar er is ook een relatie tussen eerwraak en onderdrukking van vrouwen, en de perceptie is dat dat veel in de islam gebeurd
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_121120063
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:01 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Kijk how kjoet nu doe jij het ook.
Zaken die jij noemt zijn psychisch zieke mensen die vaak ook de hand aan zichzelf slaan, niet iemand die met vol verstand zijn dochter afslacht om de eer of trots van de familie te redden.
Nee liefje, ik doe dat niet. Ik begrijp het gewoon echt niet. En niemand die antwoord geeft op mijn vraag... Waarom is Eerwraak pertinent Islamitisch.
Wie zegt dat zij dit deed om de eer of trots van de familie te redden? Wat maakt dit geval anders, dan dit geval: http://www.nu.nl/algemeen(...)zelfmoord-video.html

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:01 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Het klopt dat we nu alleen nog speculeren, maar alles wijst op een motief dat ligt in de sfeer van een te westerse levenswijze van dat meisje.

En islamitische waanzin dekt de lading aardig moet ik zeggen.. ik heb via mijn werk al heel wat verhalen gehoord van Marokkaanse meisjes, hoe het er bij hen thuis aan toe ging. Je kan niet alle gezinnen over 1 kam scheren, maar geloof en cultuur zijn daar erg sterk met elkaar verweven en wat ik heb gehoord vind ik vaak zo gestoord dat ik mij zonder enig bezwaar kan scharen achter de term 'islamitische waanzin'
Kun je mij vertellen wat alles is? Nu schaar je cultureel wederom onder geloof...

quote:
6s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:03 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Vreemde woordkeuze voor fenomeen. Ik zou het eerder een probleem willen noemen. En helaas voor jou een probleem dat niet bij Henk en Ingrid is Staphorst speelt maar veelal onder Koerdische, Turkse en Marokkaanse mensen. Die helaas voor jou ook nog eens Moslim blijken te zijn.

Moeten we de cijfertjes er weer bij pakken?
Nee, onder Turkse, Marokkaanse mensen is het contact verbreken meer gang van zaken. Ja, graag cijfers over eerwraak :) Nooit gezien, linkje zou fijn zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:04 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Kijk, niet moslims:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanval_met_zuur
pi_121120071
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:08 schreef Aldo-MC het volgende:
[..]
Die vriend is niet vermoord hoor.
Het blijft een racistisch motief.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_121120073
quote:

[..]

En daarmee verzacht je de moord op dit meisje? NEE.

Waarom wordt eerwraak continu gelinkt aan moslims? Waarom worden moslims continu gelinkt aan eerwraak? Als een man doordraait en zijn huis in brand steekt, wanneer is het dan eerwraak? Op het moment dat zijn geloofsovertuiging bekend wordt?

Nouja, vertel? :) Er is ongetwijfeld een reden waarom mensen wat betreft eerwraak naar moslims wijzen. Waarom zou dat zo zijn denk je? Omdat die mensen per definitie islamieten haten? Denk je dat?
Conscience do cost.
  donderdag 3 januari 2013 @ 18:09:53 #261
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121120091
Triest. Zal ook geen mensen gaan aanvallen om hun uitspraken in dit forum. Hier past alleen stilte bij.
pi_121120094
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:06 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn cultuur en religie verweven. Waarom denk je dat vrijwel al de slachtoffers vrouwen zijn die zich onzedelijk zouden gedragen.
In welk doorsnee atheïstisch gezin maken mensen zich in godsnaam druk om futiliteiten als zedelijkheid? Laat staan dat men er voor zou moorden.
Dat klopt. En daarom maken dit soort gebeurtenissen mij zo pissig: omdat een meisje wordt vermoord omdat zij net zo wil leven als jij en ik.. ;(
pi_121120193
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:09 schreef ems. het volgende:

[..]

Nouja, vertel? :) Er is ongetwijfeld een reden waarom mensen wat betreft eerwraak naar moslims wijzen. Waarom zou dat zo zijn denk je? Omdat die mensen per definitie islamieten haten? Denk je dat?
Nee, dat denk ik niet... Ik zeg ook niet dat eerwraak onder islamieten niet bestaat.
Dit is er een waarbij ik hard roep, JA, dit is eerwraak: http://www.novatv.nl/page/detail/nieuws/5288

Wat ik bedoel is, in andere landen wordt het ook gepleegd. Door niet moslims. Wat maakt het dan volgens jullie toch echt islamitisch?
pi_121120228
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:09 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Nee liefje, ik doe dat niet. Ik begrijp het gewoon echt niet. En niemand die antwoord geeft op mijn vraag... Waarom is Eerwraak pertinent Islamitisch.
Wie zegt dat zij dit deed om de eer of trots van de familie te redden? Wat maakt dit geval anders, dan dit geval: http://www.nu.nl/algemeen(...)zelfmoord-video.html

[..]

Kun je mij vertellen wat alles is? Nu schaar je cultureel wederom onder geloof...

[..]

Nee, onder Turkse, Marokkaanse mensen is het contact verbreken meer gang van zaken. Ja, graag cijfers over eerwraak :) Nooit gezien, linkje zou fijn zijn.

[..]

Kijk, niet moslims:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanval_met_zuur
Ik lees in dat artikel van Wikipedia over die zuuraanvallen helemaal niets terug over eerwraak?
De reden die door de critici wordt aangedragen:

quote:
Critici van deze aanvallen zien ze als een bewijs van diepgewortelde vrouwenhaat in deze gemeenschappen. Deze stelling wordt bevestigd door de milde straffen voor deze misdaden en het feit dat daders vaak als slachtoffers worden gezien. In 2002 werd bij 87 van de 410 gevallen een schuldigverklaring uitgesproken door rechters.

Oftewel: Een diepe vrouwenhaat die het door het ontbreken van rechterlijke bemoeienis mogelijk maakt voor mannen om een vrouw die hen heeft afgewezen/is vreemdgegaan te verminken met zuur.
Lees nergens iets over het handhaven van de familie-trots/eer.
pi_121120234
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:09 schreef Ambipur het volgende:

Cultuur en geloof zijn moeilijk uit elkaar te houden bij Marokkanen.. hun geloof is hun cultuur en andersom. Zoiets.

quote:
In Pakistan zijn ze ook moslim, toch? Culturen die vrouwen onderdrukken zijn vaak islamitisch.
pi_121120237
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:10 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat klopt. En daarom maken dit soort gebeurtenissen mij zo pissig: omdat een meisje wordt vermoord omdat zij net zo wil leven als jij en ik.. ;(
En mij niet?
pi_121120307
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:14 schreef Ambipur het volgende:

[..]

En mij niet?
Dat zegt toch niemand? Je wil alleen aantonen dat de moord op dat meisje niks te maken heeft met het geloof. Ik denk dat je dat helaas niet gaat lukken. Als het een niet-gelovig gezin was geweest, had het meisje waarschijnlijk nog geleefd.
pi_121120332
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:13 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet... Ik zeg ook niet dat eerwraak onder islamieten niet bestaat.
Dit is er een waarbij ik hard roep, JA, dit is eerwraak: http://www.novatv.nl/page/detail/nieuws/5288

Wat ik bedoel is, in andere landen wordt het ook gepleegd. Door niet moslims. Wat maakt het dan volgens jullie toch echt islamitisch?
Zoals ik al eerder gepost heb Saudi Arabië 5000 gevallen van eerwraak per jaar terwijl daar Sharia-wetgeving is.
Misschien staat het dan niet in de Koran dat eerwraak legitiem is maar het probleem speelt wel onder Moslims. Vraag ik zonder je aan te vallen waarom is dit denk jij?
pi_121120350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:14 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

In Pakistan zijn ze ook moslim, toch? Culturen die vrouwen onderdrukken zijn vaak islamitisch.
Heb je dat artikel wel volledig gelezen?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:14 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Ik lees in dat artikel van Wikipedia over die zuuraanvallen helemaal niets terug over eerwraak?
De reden die door de critici wordt aangedragen:

[..]

Oftewel: Een diepe vrouwenhaat die het door het ontbreken van rechterlijke bemoeienis mogelijk maakt voor mannen om een vrouw die hen heeft afgewezen/is vreemdgegaan te verminken met zuur.
Lees nergens iets over het handhaven van de familie-trots/eer.
Vrouwenhaat? Man wil vrouw, vrouw denkt nee, wil jou niet, man kan het niet verkroppen en gooit zuur in haar gezicht, immers, als ik jou niet kan krijgen, krijgt niemand jou. Ook eer.
pi_121120418
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:16 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat zegt toch niemand? Je wil alleen aantonen dat de moord op dat meisje niks te maken heeft met het geloof. Ik denk dat je dat helaas niet gaat lukken. Als het een niet-gelovig gezin was geweest, had het meisje waarschijnlijk nog geleefd.
Ik ben ook moslim. Last time I checked, hebben mijn ouders mij met O&N laten leven, ondanks het flesje corona dat ik heb genuttigd in mijn vaders beeld. Hij heeft mij ook laten leven, toen hij mij betrapte met mijn ex.

Je kunt dit niet scharen onder een geloof... Eerwraak is sociale druk. Angst voor gezichtsverlies.
pi_121120466
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:17 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Heb je dat artikel wel volledig gelezen?

[..]

Vrouwenhaat? Man wil vrouw, vrouw denkt nee, wil jou niet, man kan het niet verkroppen en gooit zuur in haar gezicht, immers, als ik jou niet kan krijgen, krijgt niemand jou. Ook eer.
Wat ik lees over eerwraak is dit:

quote:
Eerwraak of eermoord is de meest extreme vorm van eergerelateerd geweld: een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer meent te kunnen herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker van het eerverlies of degene die schuldig bevonden wordt aan het eerverlies. Deze persoon kan een man of een vrouw zijn.
Nadrukkelijk handhaven van familie-eer. Iets anders dan iemand zuur in zijn gezicht gooien omdat zij jou afwijst. Zal uiteindelijk best eergerelateerd zijn maar wel iets anders omdat het gaat om protectionisme van familiezaken.
pi_121120481
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:16 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder gepost heb Saudi Arabië 5000 gevallen van eerwraak per jaar terwijl daar Sharia-wetgeving is.
Misschien staat het dan niet in de Koran dat eerwraak legitiem is maar het probleem speelt wel onder Moslims. Vraag ik zonder je aan te vallen waarom is dit denk jij?
Omdat in die landen vaak de sociale druk nog immens is. Mensen roddelen over elkaar en de eer is daar hoog te houden. Culturele aspecten, die men in Europese landen niet meer terugziet.
pi_121120550
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:18 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Ik ben ook moslim. Last time I checked, hebben mijn ouders mij met O&N laten leven, ondanks het flesje corona dat ik heb genuttigd in mijn vaders beeld. Hij heeft mij ook laten leven, toen hij mij betrapte met mijn ex.

Je kunt dit niet scharen onder een geloof... Eerwraak is sociale druk. Angst voor gezichtsverlies.
Sociale druk en angst voor gezichtsverlies... die in islamitische gemeenschappen vaak voorkomt en eerwraak vindt dan ook vaak plaats in dat soort gemeenschappen.

Dat jouw familie niet zo is, wil niet zeggen dat eerwraak niet met islam kan worden geassocieerd. Overigens zouden meer moslims zo moeten zijn zoals jouw familie, maar dit terzijde. Heb zelf een relatie gehad met een Turkse, had ook de mazzel dat haar familie ruimdenkend was. Komt helaas niet zo vaak voor..
pi_121120561
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:20 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Omdat in die landen vaak de sociale druk nog immens is. Mensen roddelen over elkaar en de eer is daar hoog te houden. Culturele aspecten, die men in Europese landen niet meer terugziet.
In Nederland lullen ze net zo heb ik wel meegemaakt. Qua Turken valt het mijn inziens - waar ik vandaan kom - wel mee maar bijvoorbeeld Irakezen: rampzalig gewoon. Hoewel dat ook weer ligt aan de familie zelf e.d.
pi_121120607
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:20 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Oke maar waarom komt het niet voor bij Chinezen van het platteland die naar Nederland komen? Of bij de Polen hier?
Dat hele zedelijke aspect heeft wel degelijk een religieuze oorsprong lijkt mij toch?
Snap ook echt niet dat iemand van de tweede generatie dit pleegt op iemand van de derde generatie dan kun je zien hoe fucked up integratie hier decennia lang verlopen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')