abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121048266
Ik wil graag een klikaanklikuit systeem installeren thuis op de mechanische ventilator . De schakelaar om deze op een hogere stand te zetten bevindt zich in de keuken en ik wil hem graag voor het gemak in de badkamer plaatsen middels een draadloze zender.

In de keuken bevindt zich een enkelvoudige wandschakelaar met alleen een bruine en zwarte draad die in verbindinding staan met de perilex stekker van de mechanische ventilatie.

Wanneer ik de AWMR-230 aansluit volgens de handleiding op deze aansluiting in de keuken springt de mechanische ventilatie in de hoge stand, dus het apparaat laat stroom doorlopen. Echter brandt het LED-lampje niet. Om er zeker van te zijn dat het apparaatje werkt heb ik hem aangesloten op een lampje in de keuken, waarop het LED-lampje wel brandt. Aan het apparaat mankeert dus niks.

De perilex stekker is maar aangesloten op L3 en L2, zodat deze alleen in de lage en midden stand draait van het apparaat zelf.

Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen waarom het apparaat van klikaanklikuit niet werkt en hoe ik het wel voor elkaar krijg?

pi_121096267
Is het wattage van de KAKU schakelaar niet te laag voor de mechanische ventilatie?

Wat misschien ook een probleem kan zijn, is dat de AWMR-230 volgens mij dimmend aan/uit gaat (ook al is dit alleen een schakelaar, en geen dimmer, het gaat wel op die manier aan en uit), dit zou best problemen kunnen geven met de ventilatie.

Ik denk dat je hiervoor beter de AWMT-230 kan gebruiken.
pi_121101933
Die AWMR-230 is voor gloeilampen, eco-halogeen, 230V halogeen en 12V halogeen met elektronische trafo.

Ik denk dat die motor een inductieve/capacitieve belasting is en dat dat niet past.

- edit - er staat me ook iets bij dat die verschillende ventilatorsnelheden met seriële C's worden bereikt. Dus misschien moet je kijken of er een stand is, waarbij er geen C's in serie met de motor worden geschakeld (waarschijnlijk de hoogste stand).

[ Bericht 21% gewijzigd door blomke op 03-01-2013 10:16:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121133396
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 09:35 schreef blomke het volgende:
- edit - er staat me ook iets bij dat die verschillende ventilatorsnelheden met seriële C's worden bereikt. Dus misschien moet je kijken of er een stand is, waarbij er geen C's in serie met de motor worden geschakeld (waarschijnlijk de hoogste stand).
Dat lijkt me de reden dat het niet werkt. De klik-aan-klik-uit module verwacht aan 1 kant de fasedraad en aan de andere kant de nuldraad (al dan niet via de aangesloten belasting).

Bij je MV ontbreekt die 'nuldraad' omdat die via C's indirect weer aan de fase hangt ipv aan de nul.

Maar... correct me if I'm wrong. Dat is het enige wat ik, mits de meuk goed aangesloten is, kan bedenken.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')