Daarom zijn ze ook zo donker, maar mooi gaar!quote:Op maandag 31 december 2012 18:50 schreef evo87 het volgende:
volkoren bollen! En ja, ze worden hier verschikkelijk lekker gevonden. En er zit nog zuivel in het beslag ook![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na de oliebollen heb ik nog een partij appelbeignets gemaakt waarna de karamel in mijn bakolie ronddreef. Olie maar afgevoerd... En om zonnebloemolie nou een jaar te gaan bewaren? Voor spul van 90 cent per liter? Ik zou de gok niet nemen dat je dan ineens in ranzige olie aan het werken bentquote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:24 schreef 2cv het volgende:
Overigens, ik heb nu 3 liter zonnebloemolie in de frituurpan zitten. M'n ouders vinden dat ik dat spul wel terug kan gieten in de flessen en over +/- een jaar weer gebruiken. Ik heb zo mijn twijfels. Wat vinden jullie ?
Zo ging ik een tijdje terug pannekoeken eten bij mijn schoonma, die had een pot suikerstroop waar op stond t.h.t 26-6-1993. Gewoon bijna 20 jaar oudquote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:46 schreef robuust89 het volgende:
Mijn oma doet rustig 5 jaar met dezelfde olie. Je begrijpt dat ik daar geen oliebollen eet
Wow, 20 jaar oud.. Maar hoe zag ie eruit? Want suikerstroop is natuurlijk wel veel langer houdbaar dan erop staat. Maar misschien is 20 jaar wel iets teveel jaquote:Op woensdag 2 januari 2013 11:03 schreef Fendy het volgende:
[..]
Zo ging ik een tijdje terug pannekoeken eten bij mijn schoonma, die had een pot suikerstroop waar op stond t.h.t 26-6-1993. Gewoon bijna 20 jaar ouduiteraard niet gegeten
Het zag eruit als teer, smaakt voor mijn gevoel ook vergelijkbaarquote:Op woensdag 9 januari 2013 12:50 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Wow, 20 jaar oud.. Maar hoe zag ie eruit? Want suikerstroop is natuurlijk wel veel langer houdbaar dan erop staat. Maar misschien is 20 jaar wel iets teveel ja.
Ik doe nooit 100% spelt, want voor goeie bollen gebruik ik altijd harde en zachte tarwe, waarbij ik nu een deel vervang voor spelt, een deel ook volkoren.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:51 schreef Fendy het volgende:
Trouwens Koelkast, vergeleken met normale bollen, is dat lekker met spelt? Ik maak regelmatig speltbrood en speltkrentenbrood, maar worden ze dan wel lekker luchtig? Brood wordt altijd zo stevig...
Hoe kom je erbij dat spelt zwaar wordt? Dat is echt onzin. Je moet natuurlijk wel speltbloem gebruiken en niet 100% spelt volkorenmeel.quote:Op zondag 29 december 2013 08:51 schreef cafca het volgende:
Ik denk dat ze vooral zwaar zullen worden. Maar het is het proberen waard!
Oh, ik associeer spelt altijd met volkoren, vandaar.quote:Op zondag 29 december 2013 10:39 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat spelt zwaar wordt? Dat is echt onzin. Je moet natuurlijk wel speltbloem gebruiken en niet 100% spelt volkorenmeel.
Rijzen duurt 2x een half uur, zo lang is het niet.quote:Op zondag 29 december 2013 10:45 schreef Scorpie het volgende:
Hey experts even een vraag, kan ik vandaag alvast het deeg laten rijzen etc en dan pas dinsdag gaan bakken? Dit ivm tijdgebrek
Er is bloem en meel, net als bij tarwe. Ik heb inmiddels met succes het volgende volledig met spelt gemaakt (ik mix meestal bloem en meel zodat je licht volkoren krijgt) brood, soesjes, appeltaart, koekjes, gevulde speculaas, cakes, paneermeel en volgens mij vergeet ik nog een hoopquote:Op zondag 29 december 2013 10:45 schreef cafca het volgende:
[..]
Oh, ik associeer spelt altijd met volkoren, vandaar.
Zou ik niet doen. Het kan gaan werken als je het een half Uurtje van tevoren nog even doormixt, maar meer kans dat het niks wordtquote:Op zondag 29 december 2013 10:45 schreef Scorpie het volgende:
Hey experts even een vraag, kan ik vandaag alvast het deeg laten rijzen etc en dan pas dinsdag gaan bakken? Dit ivm tijdgebrek
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |