je koppelt speculeren nu aan de overdadige ter beschikking stelling van geld / krediet.quote:Op dinsdag 25 december 2012 21:40 schreef drexciya het volgende:
[..]
Wanneer dat geld voor veel zinvollere investeringen kan worden gebruikt. Dat is sowieso het probleem op het moment. Echte investeringen worden op het moment weinig gedaan; banken lenen niets uit aan ondernemers.
Ik zie uit de hand gelopen speculatie als een verlengstuk van een economie waarin teveel met geld wordt "gespeeld". Ik ben te lui om even bronnen te zoeken, maar wanneer 20+% van je GDP afkomstig is uit de financiele sector, vraag ik me serieus af of er nog wel iets van echte waarde wordt geproduceerd.
Aandeel wordt bijv. op CNBC of BB tv geprezen en krijgt een buy van een aantal firma's en dan gaat een andere tegenspeler shorten.quote:
Je hebt geld nodig om te speculeren. Wanneer geld (ten onrechte) overvloedig aanwezig is, vanwege lage rente en dergelijke, dan is het risico minder en loont het om meer te speculeren. Dat heeft niets te maken met achterliggende structurele zaken (misoogsten, veranderingen in consumptie enzovoorts, veranderingen in productie). Nu krijgen we koersontwikkelingen die vooral draaien om speculeren om het speculeren. Wanneer speculatie een vorm van arbitrage is dan heb je gelijk, maar dat is nu niet zo.quote:Op dinsdag 25 december 2012 21:57 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
je koppelt speculeren nu aan de overdadige ter beschikking stelling van geld / krediet.
Als je die koppeling los laat is speculeren natuurlijk een prachtig iets. Het kan tegenwicht beiden aan dom beleid. En dat is waarde en daarvoor mag de speculant best wat vangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |