quote:AMSTERDAM - Bureau Jeugdzorg start een spoedprocedure om de 15-jarige jongen Tom Watkins uit huis geplaatst te krijgen. De jongen kreeg landelijke bekendheid omdat hij van zijn moeder alleen maar rauw voedsel mag eten. De afgelopen twee jaar is hij niet meer naar school geweest, volgens zijn moeder omdat Tom wordt gepest vanwege zijn dieet.
Bureau Jeudzorg kondigt de spoedprocedure aan in een email aan moeder Francis Kenter, zo weet de Volkskrant. Jeugdzorg had haar tot 15 december de tijd gegeven om Tom weer naar school te sturen. Dat heeft ze niet gedaan. De vrouw geeft haar zoon weliswaar thuisonderwijs, maar daarin wordt ze niet erkend
Op advies van zijn moeder eet Tom sinds zijn vijfde alleen nog maar rauw, ongekookt voedsel. Ook mag hij geen vlees, vis, brood, rijst, zuivel of suiker. Volgens zijn moeder, die hetzelfde dieet aanhoudt, is dat gezonder. Voedingsdeskundigen spreken dat echter tegen. Het eten van uitsluitend rauw voedsel kan volgens hen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Een kinderarts trok daarom al aan de bel bij het Meldpunt Kindermishandeling.
Over Tom en zijn moeder zijn inmiddels twee documentaires gemaakt: Rauw (2008) en Rauwer (2012). In die laatste film is te zien hoe Tom de laatste jaren nauwelijks is gegroeid. Een arts vergelijkt zijn groeipatroon met dat van een ondervoed kind in Afrika.
http://www.telegraaf.nl/b(...)uw_etende_Tom__.html
Deel 1: rauwquote:Rauw etende Tom ondergedoken
AMSTERDAM -
De 15-jarige Tom Watkins, die van zijn moeder alleen rauwe groente mag eten, is ondergedoken. Hij probeert daarmee een uithuisplaatsing door Bureau Jeugdzorg te voorkomen.
De jongen kreeg landelijke bekendheid omdat hij van zijn moeder alleen maar rauw voedsel mag eten. De afgelopen twee jaar is hij niet meer naar school geweest, volgens zijn moeder omdat Tom wordt gepest vanwege zijn dieet.
Bureau Jeugzorg wil dat hij weer naar school gaat omdat zijn moeder geen toestemming heeft van de leerplichtambtenaar om hem thuis te houden. Jeugdzorg is nu naar hem op zoek zodat hij vanaf januari weer naar een reguliere school kan, meldt de NOS.
Rauw
Op advies van zijn moeder eet Tom sinds zijn vijfde alleen nog maar rauw, ongekookt voedsel. Ook mag hij geen vlees, vis, brood, rijst, zuivel of suiker. Volgens zijn moeder, die hetzelfde dieet aanhoudt, is dat gezonder. Voedingsdeskundigen spreken dat echter tegen. Het eten van uitsluitend rauw voedsel kan volgens hen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Een kinderarts trok daarom al aan de bel bij het Meldpunt Kindermishandeling.
Over Tom en zijn moeder zijn inmiddels twee documentaires gemaakt: Rauw (2008) en Rauwer (2012). In die laatste film is te zien hoe Tom de laatste jaren nauwelijks is gegroeid. Een arts vergelijkt zijn groeipatroon met dat van een ondervoed kind in Afrika.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_ondergedoken__.html
Waaruit blijkt dat volgens jou?quote:
Het is geen domme vrouw. Ze wil alleen niets van andere mensen aannemen en is compleet doorgeslagen in dat 'gezonde' eten.quote:Op donderdag 20 december 2012 02:48 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat volgens jou?
Er is geen enkele onderwijsvorm die bij haar kind past, zelfs Montessori en Jena onderwijs niet.Er is geen enkele arts die gelijk heeft, immers ze luisteren niet naar haar argumenten en geloven niet dat zij gelijk heeft en haar gekozen voedingsmethode de allerbeste is voor de mens, op het internet na wat googlen is te lezen dat de dingen die zij beweerde écht kloppen want het staat op het internet !!!
Hij ziet er idd niet uit als een puber van 15 en kan met zijn engelensmoeltje zo op FP van Stichting Martijn. Het is een mooi jongetje,.quote:Op donderdag 20 december 2012 02:29 schreef -zzzzz- het volgende:
Hmm. Heb de discussies op fok gelezen. Grappig trouwens: hij ziet er zeer zeker niet ongezond of ondervoed uit. Ik vind hem wel lief met dikke wangetjes.En hij ziet d'r mijn inziens al helemaal niet uit als een kind van 10! Gewoon normaal: jong.
De dierenarts had zelden zo'n mooie slanke hond gezien want de meeste honden zijn te dik, aldus mamma. Zoonlief was van mening dat de hond te mager was maar in dit geval heeft mamma wel een punt dat de meeste kleine hondjes idd vaak overgewicht hebben. De mijne zit op 4,1 kg en is ook een paar ons te zwaar.quote:Ik neem aan dat die hond ook wordt meegenomen door de dierenbescherming?Een hond dagenlang geen eten geven is wel enigszins ernstig.
Best langquote:Overigens vind ik het best een interessant onderwerp, eigenlijk. Hoe is er eigenlijk met zekerheid vastgesteld dat hij nog 'kan' groeien? Ondervoed?! Er staat steeds 'volgens de arts'. Er zijn best wat mensen die simpelweg echt niet langer worden vanaf veertien/vijftienjarige leeftijd. Bovendien is hij best lang, hoor.
Weet zeker dat ik het wel kan maar zie het nut er niet van in , mensen die vegetarisch zijn hebben een totaal andere ontlasting en tevens bijvoorbeeld meer last van winderigheid e.d.quote:Ook ben ik benieuwd naar wat zij nou constant zegt, juist is. Ik zou zo wel eens willen uittesten om 1 maand enkel rauw te eten.En dan kijken hoe ik mij voel. Helaas denk ik dat ik dat niet aan kan, haha.
Reden van geen onderwijs is bij haar toch...het zou kunnen dat hij gepest gaat worden omdat hij rauw eet...terwijl een ex-klasgenootje hier ergens gequote is en zegt dat hij gewoon lekker in de pauze zakken chips leeg at dus mee heeft gedaan met de andere kinderen en chips en snacks verkoos boven de saaie broodtrommelverzinsels van ouders.quote:Reden van geen onderwijs vind ik enigszins slap. Zo'n jongen hoort mijn inziens naar school, punt uit.
Of knetterverliefd op die sekteleider. Dat ze hem adoreerde was duidelijk, de blik in haar ogen was geweldig tijdens deel 2.quote:Op donderdag 20 december 2012 03:32 schreef -zzzzz- het volgende:
[..]
Het is geen domme vrouw. Ze wil alleen niets van andere mensen aannemen en is compleet doorgeslagen in dat 'gezonde' eten.
Ik typte ook een lang verhaal op de quote van slechtsquote:Overigens typ ik zo'n lang verhaal en pik je dat gezeik eruit.
Nou nee. Intelligentie toont zich niet zozeer in tentoonspreiden wat je weet, maar vooral door te erkennen dat anderen van iets méér weten.quote:
quote:Op donderdag 20 december 2012 07:28 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Nou nee. Intelligentie toont zich niet zozeer in tentoonspreiden wat je weet, maar vooral door te erkennen dat anderen van iets méér weten.
De ene zegt van wel en de andere weer niet. En tussen alle crap door staat met mate best bruikbaar is voor je lichaam.quote:Op donderdag 20 december 2012 11:00 schreef GeertJan88 het volgende:
Is het nou gezond of niet louter rauw eten? Hoorde laatst wel dat bijvoorbeeld zuivel eigenlijk helemaal niet zo gezond is...
Ik vrees dat er ook nog een vervolgdeel komt dat "rouw" heet.quote:Op donderdag 20 december 2012 01:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
Deel 1: rauw
Deel 2: rauwer
Deel 3: rauwst
Ik weet 't niet zeker, maar volgens mij heeft dat ermee te maken dat we eigenlijk geen melk van koeien nodig hebben. Veel mensen kunnen de lactose - nadat ze eenmaal geen baby meer zijn - niet meer verteren. Aziaten hebben gemiddeld vaker dan Europeanen. Waarschijnlijk omdat Europeanen 't al zolang drinken.quote:Op donderdag 20 december 2012 11:00 schreef GeertJan88 het volgende:
Is het nou gezond of niet louter rauw eten? Hoorde laatst wel dat bijvoorbeeld zuivel eigenlijk helemaal niet zo gezond is...
Dat zou ik niet stellig durven beweren. Het is vervelend, maar ik ken niemand die eraan is overleden. Gelukkig!quote:Op donderdag 20 december 2012 14:36 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Lactosetolerantie is in nederland al op 99%. En dat komt inderdaad door natuurlijke selectie, kinderen die vroeger intolerant waren gingen gewoon dood
Het woordje te is in deze het toverwoord, 20 kilo appels eten per dag is ook niet gezond. Alles met mate en gevarieerd werkt het beste.quote:Op donderdag 20 december 2012 11:00 schreef GeertJan88 het volgende:
Dus we hebben enerzijds de zweefteverij, en anderzijds de tegeltjeswijsheden. Sorry, maar dat laatste onderscheidt zich niet of nauwelijks in positieve zin van het eerste.quote:Op donderdag 20 december 2012 14:58 schreef trovey het volgende:
[..]
Het woordje te is in deze het toverwoord, 20 kilo appels eten per dag is ook niet gezond. Alles met mate en gevarieerd werkt het beste.
bronquote:'Jeugdzorg stond aan deur van Rauw-jongen'
Bureau Jeugdzorg Amsterdam heeft donderdagochtend aan de deur gestaan bij Tom Watkins, de 15-jarige jongen die alleen rauw voedsel eet. Dat hebben zijn advocaat Ronald Pot en zijn moeder Francis Kenter donderdag laten weten.
'Jeugdzorg stond op de stoep met een spoedmachtiging tot uithuisplaatsing', aldus Pot. 'Tom was echter niet thuis, hij zit op een onbekende locatie.' Volgens de advocaat is er contact geweest tussen Jeugdzorg en Kenter. 'Het is beider intentie om eruit te komen zodat uithuisplaatsing niet nodig is.'
Media-aandacht
Jeugdzorg Amsterdam liet eerder weten geen mededelingen te doen over Tom, op nadrukkelijk verzoek van de 15-jarige jongen.'Het is niet in het belang van Tom als dit breed uitgemeten wordt in Nederland. We hebben ook aan zijn moeder uitgelegd wat de risico's kunnen zijn van grote media-aandacht', aldus de woordvoerster. De afgelopen dagen hebben landelijke media uitvoerig bericht over de situatie van de jongen naar aanleiding van een documentaire. De moeder wil dat haar zoon alleen rauw voedsel eet en ze houdt hem van school weg om naar eigen zeggen pestgedrag te voorkomen. Ze onderwijst hem thuis, maar is daar niet bevoegd toe.
Jeugdzorg wil Tom uit huis plaatsen, zo heeft zijn moeder Francis eerder deze week gemeld. Jeugdzorg wil dat bevestigen noch ontkennen.
Wel legt de instantie uit dat uithuisplaatsing het uiterste middel is dat Jeugdzorg tot haar beschikking heeft. Als er sprake is van een acuut onveilige situatie, wordt een spoedverzoek ingediend bij de kinderrechter. Als de rechter akkoord geeft, kan het kind tijdelijk ergens anders worden ondergebracht, bij voorkeur bij familie of vrienden. Als het kind niet thuis is, of mogelijk ondergedoken zit, wordt in het uiterste geval de politie ingeschakeld.
Over moeder en zoon zijn twee documentaires gemaakt, Rauw en Rauwer. De laatste was deze week op tv te zien. Tom eet vanaf zijn 5e jaar alleen maar rauw, ongekookt en niet verwarmd voedsel. Volgens zijn moeder is dat een gezonde manier van leven. Volgens een kinderarts vertoont Tom echter tekenen van ondervoeding.
Het is inderdaad die moeder die steeds de publiciteit zoekt. Ze zal best geloven dat dit in het belang van haar zoon is, maar die jongen komt zo alleen nog maar meer klem te zitten.quote:
Calcium wordt zonder vitamine D niet door de darmen opgenomen.quote:Op donderdag 20 december 2012 15:43 schreef meth1745 het volgende:
Melk lijkt minder gezond dan men altijd beweerde. De kalk bijvoorbeeld lijkt niet te helpen, enigszins verassend tonen studies dat melk drinken tot ontkalking en osteoporose leidt. Een dieet rijk aan dierlijke proteinen geeft meer zure afbraakprodukten (aminozuren als cysteine, urinezuur...), zuurdere urine wat gecompenseerd wordt door meer calcium uit te scheiden. Botdensiteit verhoogt enkel als men meer beweegt en voldoende vit D heeft, extra kalkinname alleen doet niets.
als die jongen ook maar een beetje verstandig zou zijn na deze heisa zou hij gewoon naar school zijn gegaan tot het einde leerplichtwet, hij is 15, hij zou prima voor zichzelf moeten kunnen denken...quote:Op donderdag 20 december 2012 15:25 schreef Disana het volgende:
[..]
Het is inderdaad die moeder die steeds de publiciteit zoekt. Ze zal best geloven dat dit in het belang van haar zoon is, maar die jongen komt zo alleen nog maar meer klem te zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |