Naast het feit dat ik je bijdrage enorm p prijs stel, nog een vraag: hoe slijp je een botte boor het beste?quote:Op woensdag 19 december 2012 00:28 schreef ludicrous_monk het volgende:
In principe is elke boor een goede boor mits je hem juist gebruikt. Ik weet vrij veel van metaalboren, en ik kan je het volgende vertellen:
Gebruik geen borenslijpapparaat zoals in de link van Oledanmaarweer. Ik heb zo'n ding ook wel eens geprobeerd en het resultaat is echt inferieur aan een goed met de hand geslepen boor. Op internet is hier ook erg veel over te vinden (vooral in het Engels, zoek op "drill sharpening"). Mocht je jezelf niet zeker voelen van je controle, dan zijn er allerlei apparaatjes verkrijgbaar die je op je boor en slijpmachine kan zetten, waarop je de hoeken correct kan instellen, het wordt daarmee veel makkelijker om het precies te doen. Ik doe het zelf zonder (ik zet een 60 graden streepje op de leunspaan en zet hem 15 graden vanaf haaks op de schijf), dat moet je even oefenen met een oude boor.quote:Op woensdag 19 december 2012 08:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Naast het feit dat ik je bijdrage enorm p prijs stel, nog een vraag: hoe slijp je een botte boor het beste?
Tip, vergeet niet het uitstekende puntje dat je overhoud achter de snijvlakken ook weg te slijpen. Een goed artikel is http://home.iae.nl/users/(...)/DrillSharpening.htm (zie ook het "Two flat"-sharpening, dat is hoe ik het doe.)quote:Op woensdag 19 december 2012 11:30 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
Gebruik geen borenslijpapparaat zoals in de link van Oledanmaarweer. Ik heb zo'n ding ook wel eens geprobeerd en het resultaat is echt inferieur aan een goed met de hand geslepen boor. Op internet is hier ook erg veel over te vinden (vooral in het Engels, zoek op "drill sharpening"). Mocht je jezelf niet zeker voelen van je controle, dan zijn er allerlei apparaatjes verkrijgbaar die je op je boor en slijpmachine kan zetten, waarop je de hoeken correct kan instellen, het wordt daarmee veel makkelijker om het precies te doen. Ik doe het zelf zonder (ik zet een 60 graden streepje op de leunspaan en zet hem 15 graden vanaf haaks op de schijf), dat moet je even oefenen met een oude boor.
Hier op fok is het lastig uit te leggen, maar ik vertrouw erop dat je wel met Google om kan gaan. Bestudeer en oefen het een uurtje, en je zal er je hele leven dankbaar voor zijn.
Dat ben ik jou al.quote:Op woensdag 19 december 2012 11:30 schreef ludicrous_monk het volgende:
en je zal er je hele leven dankbaar voor zijn.
HSS, staat dat niet voor Hout Staal Steen?quote:Op woensdag 19 december 2012 19:28 schreef tiho1 het volgende:
Zullen de houtboren zijn om in hout te boren misschien? Als dat hobbymatig is waarom niet een setje Phantom ofzo van de gamma. Is dan volgens mijn goed zat.
Cobaltboren hebben allemaal 5% cobalt en zijn volgens dezelfde DIN norm gevormt, ik zou naar cobalt kijken en niet speciaal naar het merk. Ik werk zelf in het metaal om dat maar erbij te vermelden.
De snelheid die je nodig hebt voor die metaal boor zit meestal wel op een hobby accutol. Alleen niet op de gene onder de 10 volt.quote:Op vrijdag 21 december 2012 23:53 schreef Xiphos het volgende:
Klopt, een houtboor is bijna hetzelfde als een metaalboor, maar in hout boren met een metaalboor heb je wel snelheid voor nodig die er niet altijd is met een hobby-accutol. Daarnaast is het puntje van de houtboor handig als je niet exact kan boren met de metaalboor in hout
Nee dat is gemaakt van Heel Slecht Staal.quote:Op woensdag 19 december 2012 21:59 schreef cvboer het volgende:
[..]
HSS, staat dat niet voor Hout Staal Steen?Oké, beetje flauw.
Waaromniet tot 13? Dan kun je ook met m10 en m12 werken.quote:Op donderdag 3 januari 2013 23:22 schreef quo_ het volgende:
Even een update. Mede op grond van de positieve geluiden hier heb ik wat centen uitgetrokken voor een mooie collectie Heller boren.
Voor het ijzerwerk een setje HSS-Cobalt van 1 tot 10 mm (met 0,5 oplopend)
Betonboren 3 t/m 10 (elke maat twee keer)
Hout spiraalboren 3 t/m 20 (tot en met 8mm alles dubbel, de rest enkel)
Een totaal aantal boren en boortjes van 53 stuks voor een bedrag van net geen 130 euro.
De speedboren zijn nog niet aangeschaft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |