abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120490433
Na het opknappen van mijn garage ben ik toe gekomen aan het fatsoeneren van mijn gereedschaphoek.
Ik heb me voorgenomen nu eens echt werk te maken van het weggooien van oude troep en spullen die ik dubbel (of driedubbel) heb. Normaal gooi ik geen dingen weg die nog bruikbaar zijn maar ik voel dat ik inspiratie heb dus daar ga ik de komende weken gebruik van maken.
Op werpafstand van de container liggen inmiddels twee doppensets waar van alles aan mankeert en ook is een plastic bakje gevuld met oude schroefbits van matige kwaliteit. (Een nieuwe doppenset is onderweg en een setje zeer goede bits had ik al)

Ik ben nu aangeland bij het borenbakje. Daar zit inmidels ruim 25 jaar historie in en ik ben het zicht kwijt op wat nog goed is en wat niet. Gebruik makend van mijn aanval van inspiratie heb ik besloten om vrijwel alles weg te kieperen en een paar nieuwe sets aan te schaffen van goede kwaliteit.

Op het lijstje staan:
- houtboren 3 t/m 16
- beton/steenboren (geen sds)
- metaalboren 1 t/m 10 (oplopend met 0,5 mm)
- set speedboren

Het mag een paar centen kosten dus ik heb gegoogled op "top kwaliteit boren". Vrij vaak duikt de merknaam Heller op.
Is dit echt een goed merk ? Heeft er iemand verstand van of ervaring mee?

En een zelfde soort vraag voor de metaalboren. Je hebt HSS, titanium en cobalt uitvoeringen. De cobalt versie is het duurst. Is dit ook kwalitatief de beste keus?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  woensdag 19 december 2012 @ 00:28:32 #2
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_120491277
In principe is elke boor een goede boor mits je hem juist gebruikt. Ik weet vrij veel van metaalboren, en ik kan je het volgende vertellen:

Als je metaal boort altijd olie gebruiken. Het smeert en koelt de boor, waardoor die veel minder heet wordt. Als je een stalen boor verwarmt tot een paar honderd graden kan je het net zo goed weggooien, want dan verliest het zn hardheid. Boren met een ietwat botte boor is tevens garantie om de boor nog sneller bot te maken. Boren slijpen is niet heel moeilijk te leren.

Gewoon High Speed Steel is vrij snel bot als je er hard metaal zoals RVS mee gaat boren, HSS met cobalt is harder en geschikter voor het boren van RVS. Ik zou om die reden als ik kan een cobalt-HSS boor aanschaffen.

Je hebt boren met een Titaniumnitride (TiN) coating (die zien er geelachtig uit). Die coating verlengt de levensduur, maar als de coating eenmaal door is is het gewoon een HSS boor. Als je ze slijpt ben je de coating ook kwijt.

Je ziet ook wel eens boren met een zwarte coating. Dat stelt niet veel voor, maar het verhoogt de levensduur misschien weer met een paar procent.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
pi_120496577
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 00:28 schreef ludicrous_monk het volgende:
In principe is elke boor een goede boor mits je hem juist gebruikt. Ik weet vrij veel van metaalboren, en ik kan je het volgende vertellen:
Naast het feit dat ik je bijdrage enorm p prijs stel, nog een vraag: hoe slijp je een botte boor het beste?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120497594
Dit misschien voor ijzerboren?

http://sedo.hmk.nl/view_p(...)34&groep=gereedschap

of

https://www.google.nl/sea(...)UoAA&biw=842&bih=334

(linksboven plaatje) blauw apparaatje, kan hen zo niet in een shop vinden
pi_120498176
Op youtube staan wel een aantal filmpjes hoe metaalboren te slijpen met de hand. Daarbij is het belangrijk dat de hoek juist is ( 15 graden ) en je de boor niet zover door haalt dat het snijvlak onder de vlakke kant komt. Deze moet omhoog steken.

Een cobaltboor is lastiger te slijpen uit de hand dan een gewone HSS overigens. De bouw is iets anders.
  woensdag 19 december 2012 @ 11:30:39 #6
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_120501192
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 08:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Naast het feit dat ik je bijdrage enorm p prijs stel, nog een vraag: hoe slijp je een botte boor het beste?
Gebruik geen borenslijpapparaat zoals in de link van Oledanmaarweer. Ik heb zo'n ding ook wel eens geprobeerd en het resultaat is echt inferieur aan een goed met de hand geslepen boor. Op internet is hier ook erg veel over te vinden (vooral in het Engels, zoek op "drill sharpening"). Mocht je jezelf niet zeker voelen van je controle, dan zijn er allerlei apparaatjes verkrijgbaar die je op je boor en slijpmachine kan zetten, waarop je de hoeken correct kan instellen, het wordt daarmee veel makkelijker om het precies te doen. Ik doe het zelf zonder (ik zet een 60 graden streepje op de leunspaan en zet hem 15 graden vanaf haaks op de schijf), dat moet je even oefenen met een oude boor.

Hier op fok is het lastig uit te leggen, maar ik vertrouw erop dat je wel met Google om kan gaan. Bestudeer en oefen het een uurtje, en je zal er je hele leven dankbaar voor zijn.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  woensdag 19 december 2012 @ 11:34:44 #7
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_120501348
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 11:30 schreef ludicrous_monk het volgende:

[..]

Gebruik geen borenslijpapparaat zoals in de link van Oledanmaarweer. Ik heb zo'n ding ook wel eens geprobeerd en het resultaat is echt inferieur aan een goed met de hand geslepen boor. Op internet is hier ook erg veel over te vinden (vooral in het Engels, zoek op "drill sharpening"). Mocht je jezelf niet zeker voelen van je controle, dan zijn er allerlei apparaatjes verkrijgbaar die je op je boor en slijpmachine kan zetten, waarop je de hoeken correct kan instellen, het wordt daarmee veel makkelijker om het precies te doen. Ik doe het zelf zonder (ik zet een 60 graden streepje op de leunspaan en zet hem 15 graden vanaf haaks op de schijf), dat moet je even oefenen met een oude boor.

Hier op fok is het lastig uit te leggen, maar ik vertrouw erop dat je wel met Google om kan gaan. Bestudeer en oefen het een uurtje, en je zal er je hele leven dankbaar voor zijn.
Tip, vergeet niet het uitstekende puntje dat je overhoud achter de snijvlakken ook weg te slijpen. Een goed artikel is http://home.iae.nl/users/(...)/DrillSharpening.htm (zie ook het "Two flat"-sharpening, dat is hoe ik het doe.)
pi_120501735
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 11:30 schreef ludicrous_monk het volgende:

en je zal er je hele leven dankbaar voor zijn.
Dat ben ik jou al.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120514669
Zullen we het weer even bij het beantwoorden van de vraag van Ts houden ? In dat geval is het antwoord: Heller , prima merk kost niet al te veel, prima kwaliteit. Voor sds maten die ik niet al te vaak gebruik koop ik kelfort . Prima kwaliteit, niet te veel in aanschaf, en word ook gewoon door de gerenommeerde merken gemaakt maar dan zonder het prijsje ..... ;)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_120514785
Hoezo wil je houtboren? Voor ijzerboren kan je naar cobaltboren van dormer kijken, het zijn goede boren wel prijzig. voor de rest heller.
  woensdag 19 december 2012 @ 17:46:05 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_120515198
Heller is zeker een goed merk. Ik bij Conrad een setje HSS-Co metaalboren gekocht.
Hierin zitten de maten 1 t/m 10. Donders goed spul en messcherp. Boort door rvs
alsof het boter is.

Het gaat om dit setje:
http://www.conrad.nl/ce/n(...)areaSearchDetail=005
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_120519175
Zullen de houtboren zijn om in hout te boren misschien? Als dat hobbymatig is waarom niet een setje Phantom ofzo van de gamma. Is dan volgens mijn goed zat.

Cobaltboren hebben allemaal 5% cobalt en zijn volgens dezelfde DIN norm gevormt, ik zou naar cobalt kijken en niet speciaal naar het merk. Ik werk zelf in het metaal om dat maar erbij te vermelden.
  woensdag 19 december 2012 @ 21:59:42 #13
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_120528157
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 19:28 schreef tiho1 het volgende:
Zullen de houtboren zijn om in hout te boren misschien? Als dat hobbymatig is waarom niet een setje Phantom ofzo van de gamma. Is dan volgens mijn goed zat.

Cobaltboren hebben allemaal 5% cobalt en zijn volgens dezelfde DIN norm gevormt, ik zou naar cobalt kijken en niet speciaal naar het merk. Ik werk zelf in het metaal om dat maar erbij te vermelden.
HSS, staat dat niet voor Hout Staal Steen? :P Oké, beetje flauw. ;)
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_120531534
Ik heb op aanraden van een paar profs laatst ook Heller boren gekocht. (beton) Was toch een beste puist geld bij elkaar, maar als je er zuinig op bent kun je er volgens mij de rest van je leven mee doen. (dan kun je best investeren in een set goede boren. :)) Heb ook een dozenboor van Marcrist, maar die zit nog maagdelijk in z'n hoesje, geen ervaring mee nog en ook geen idee of dat een beetje acceptabel merk is.

Metaalboren; geen idee.
houtboren; paar speedboortjes van Heller en de rest van Bosch (combisetje). Niet voldoende ervaring om je daarbij iets te adviseren iig. Ja, ze boren. :P
pi_120619584
Houtboren zijn wel voor hout maar ik gebruik ze nooit voor hout omdat metaalboren sneller en ook minder rafels geven.

Diverse meubelmakers raden ze ook af om ze te gebruiken
  vrijdag 21 december 2012 @ 23:53:11 #16
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_120620890
Klopt, een houtboor is bijna hetzelfde als een metaalboor, maar in hout boren met een metaalboor heb je wel snelheid voor nodig die er niet altijd is met een hobby-accutol. Daarnaast is het puntje van de houtboor handig als je niet exact kan boren met de metaalboor in hout
[_] <- Sign here
pi_120632525
Een steenboor is ook bijna hetzelfde ja. Alleen dan net niet.
pi_120634285
Hout en staal boren zijn niet hetzelfde, wat een onzin?

Hout boren zijn meestal een stuk grover, hebben een centreerpunt, 2 freesvormige punten etc...

Staal boren zijn juist puntvormig afgewerkt en zijn fijner.

Ja je kunt met staal boren hout boren. Maar ik neem liever mijn hout boor. Gaat een stuk fijner.
Laat die handjes wapperen!
pi_120634374
Ik kan niet editten dus helaas.

Ik heb trouwens allemaal cheap ass boortjes en voor hout en hobby metaal werkt dat prima. Voor een plug zo nu en dan ook.

Ik draaide vorige week mijn 2 stuks 6 Mm steen kapot op tegels en beton. Kijk dan merk je het verschil. Ook mijn Aldi speedboren zijn of helemaal getordeerd of de punt eraf gebroken of een slinger erin.

Nou, wat niet werkt vervang ik. Want die gebruik je dus.

Bits daar bespaar ik niet op, zo veel plezier een setje De Walt geeft. Mooie PH2 bits die grippen als een malle.
Laat die handjes wapperen!
pi_120637928
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 23:53 schreef Xiphos het volgende:
Klopt, een houtboor is bijna hetzelfde als een metaalboor, maar in hout boren met een metaalboor heb je wel snelheid voor nodig die er niet altijd is met een hobby-accutol. Daarnaast is het puntje van de houtboor handig als je niet exact kan boren met de metaalboor in hout
De snelheid die je nodig hebt voor die metaal boor zit meestal wel op een hobby accutol. Alleen niet op de gene onder de 10 volt.
  maandag 24 december 2012 @ 00:13:17 #21
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_120700007
quote:
10s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:59 schreef cvboer het volgende:

[..]

HSS, staat dat niet voor Hout Staal Steen? :P Oké, beetje flauw. ;)
Nee dat is gemaakt van Heel Slecht Staal.

Ik zou zelf kiezen voor dormer cobalt.
nerovetsrethca
  maandag 24 december 2012 @ 00:35:25 #22
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_120701230
ik heb altijd alles van phantom en dat bevalt mij zeer goed ook de frezen en draaibeitels
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_121133507
Even een update. Mede op grond van de positieve geluiden hier heb ik wat centen uitgetrokken voor een mooie collectie Heller boren.

Voor het ijzerwerk een setje HSS-Cobalt van 1 tot 10 mm (met 0,5 oplopend)
Betonboren 3 t/m 10 (elke maat twee keer)
Hout spiraalboren 3 t/m 20 (tot en met 8mm alles dubbel, de rest enkel)
Een totaal aantal boren en boortjes van 53 stuks voor een bedrag van net geen 130 euro.

De speedboren zijn nog niet aangeschaft.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 06:03:05 #25
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_121139893
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 23:22 schreef quo_ het volgende:
Even een update. Mede op grond van de positieve geluiden hier heb ik wat centen uitgetrokken voor een mooie collectie Heller boren.

Voor het ijzerwerk een setje HSS-Cobalt van 1 tot 10 mm (met 0,5 oplopend)
Betonboren 3 t/m 10 (elke maat twee keer)
Hout spiraalboren 3 t/m 20 (tot en met 8mm alles dubbel, de rest enkel)
Een totaal aantal boren en boortjes van 53 stuks voor een bedrag van net geen 130 euro.

De speedboren zijn nog niet aangeschaft.
Waaromniet tot 13? Dan kun je ook met m10 en m12 werken.
nerovetsrethca
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')