quote:
Op zondag 14 april 2013 19:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:Omdat ik een huis op het oog heb, heb ik bij het Kadaster even een koopsommenoverzicht opgevraagd. Hier staat een zeer vergelijkbare woning op, welke niet al te lang geleden verkocht is. Nu staat bij de woning onder "Met meer onroerend goed" ja. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
quote:
Op zondag 14 april 2013 20:23 schreef JumpingJacky het volgende:[..]
Als ik me goed herinner, heeft de vermelde totale koopsom betrekking op meerdere onroerende goederen samen op verschillende locaties, en is deze niet splitsbaar, bijvoorbeeld een koophuis met een garage die op een andere kadastrale locatie staat.
Maar aan deze uitleg mag je geen rechten ontlenen

Klopt, met dien verstande dat het om verschillende kadastrale percelen gaat (die niet perse overeenkomen met de feitelijke percelen) en niet perse op verschillende locaties hoeven te liggen.
voorbeeld:
huis met tuin en achterom aan de Ystraat, bestaat uit 3 kadastrale percelen:
1 - het perceel waarop het huis staat
2 - de tuin (misschien ooit eens van de buurman gekocht ofzo, dus een apart perceelsnummer)
3 - een aandeel in een mandelig pad (de achterom).
alles bij elkaar voor koopsom X
JIj zoekt op perceel 1 (het huis) dan is de koopsom X dus betaalt voor die 3 percelen. Het kadaster kan geen onderscheid maken in wel gedeelte van de koopsom toegedeeld moet worden aan wel perceel (logisch ook).
Het kan overigens ook betekenen dat een woningcooperatie 50 verschillende woningen heeft gekocht: 5 hier, 5 daar, 5 in een andere gemeente, e.d. voor een totale koopsom Z. Tja, dan is het helemaal niet in te zien wel gedeelte van de koopsom aan dat ene perceel toegerekend kan worden.
Wil je er echt uitsluitsel over hebben dan kun je het eigendomsbewijs opvragen, dan zie je welke percelen er voor die ene koopsom zijn verkocht. Dit kost wel geld, ik geloof niet zoveel, maar dat weet ik niet zeker omdat jij particulier bent.