quote:Op woensdag 19 december 2012 14:21 schreef Sloggi het volgende:
Huff zaagt The Hobbit doormidden:
Wat dingetjes waar ik me in kan vinden:
[..]
Dit gevoel had ik ook een beetje: voor welk publiek is deze film nu eigenlijk bedoeld? Wat kinderachtig voor volwassenen, te veel geweld voor kinderen.
[..]
Dat laatste was anderen hier ook al opgevallen.
[..]
Stevig geweld, maar geen bloed.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:31 schreef leeell het volgende:
[..]
het was alles behalve expliciet, en ja dat valt nog steeds in de categorie 10-15, vroeger hadden we wel ergere dingen die aan jonge kinderen werden voorgeschoteld. (echter snapten we dat niet, tot we het nog een keer zagen toen we ouder waren).
maar het is zeker geen volwassenenfilm* (*: alleen voor)
Lekker subtiel ja, een theekransje met Elrond, Galadriel, Saruman en Gandalf.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]the Hobbit vergelijken met Phantom Menace
deze 'critic' die claimt dat the Hobbit teveel leunt op Lord of the Rings snapt er echt de ballen van. The Hobbit (film) slaagt er juist in om een opzichzelf staande film te blijven die anders is qua toon en karakter dan the Lord of the Rings (zoals het hoort). Verder heb je nu eenmaal te maken met een bronmateriaal dat sterke connecties heeft met dat van Lord of the Rings, dus ik snap niet dat men dit als een negatief punt ziet. De connecties die Peter Jackson maakt zijn echt heel subtiel.
Ik adviseer je om gewoon lekker thuis blijven bij de twee volgende delen. Je hebt blijkbaar geen seconde genoten en dan blijven je de volgende varianten van "attack of the clones" en "revenge of the sith" je bespaart.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lekker subtiel ja, een theekransje met Elrond, Galadriel, Saruman en Gandalf.
Het boek staat op zichzelf, PJ heeft de film juist stevig verbonden aan LotR, en dat is een van de redenen dat ik steeds dacht hoeveel LotR wel niet was.
Je wil het niet echt snappen he? Tolkien schreef na Lord of the Rings nog vele Nagelaten Vertellingen om gebeurtenissen zoals die van the White Council te verklaren en zodoende alles binnen 1 universum te laten gebeuren. Het is een wereld op zich, met zijn eigen volken en geschiedenis. Het zou bijzonder vreemd zijn wanneer Jackson totaal geen aandacht zou besteden aan de opkomst van de Necromancer en de Ring die Bilbo vind slechts een ring laat zijn. Door de volgorde van filmen - eerst Lord of the Rings - is het publiek zich bewust van wat Bilbo in de grot van Gollum vind en wat voor impact dat gaat hebben op Midden-Aarde. Tolkien heeft niet voor niets the Hobbit herschreven nadat hij Lord of the Rings had geschreven om zodoende de rol van de Ring zwaarder te maken. De boeken staan niet op zichzelf en dat zal ook nooit zo zijn, dat past niet binnen het gedachtegoed van Tolkien's Midden-Aarde.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lekker subtiel ja, een theekransje met Elrond, Galadriel, Saruman en Gandalf.
Het boek staat op zichzelf, PJ heeft de film juist stevig verbonden aan LotR, en dat is een van de redenen dat ik steeds dacht hoeveel LotR wel niet was.
My bad, ik wist niet dat de movie database over boeken gingquote:Op woensdag 19 december 2012 14:32 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het schijnt dat het boekje al voor 17 juni is geschreven
Gandals Fifty Shades of Gayquote:Op woensdag 19 december 2012 14:54 schreef andreas612 het volgende:
Zijn er nog andere potentiële verhalen van Tolkien die verfilmd kunnen worden?
Wat is je punt? Zo'n grote rol speelt de Ring niet in The Hobbit, en het boek heeft eigenlijk niets te maken met LotR, op het vinden van de Ring na. Dat PJ de bezigheden van de White Council verwerkt in de film om dit verband wel te leggen vind ik op zich verdedigbaar, maar de flauwe knipogen naar LotR (sommige verwijzingen vond ik overigens wel geslaagd), het overmatige hergebruik van de muziek van LotR en cameo's als die van Legolas en Frodo zie ik als een keuze voor de weg van de minste weerstand.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je wil het niet echt snappen he? Tolkien schreef na Lord of the Rings nog vele Nagelaten Vertellingen om gebeurtenissen zoals die van the White Council te verklaren en zodoende alles binnen 1 universum te laten gebeuren. Het is een wereld op zich, met zijn eigen volken en geschiedenis. Het zou bijzonder vreemd zijn wanneer Jackson totaal geen aandacht zou besteden aan de opkomst van de Necromancer en de Ring die Bilbo vind slechts een ring laat zijn. Door de volgorde van filmen - eerst Lord of the Rings - is het publiek zich bewust van wat Bilbo in de grot van Gollum vind en wat voor impact dat gaat hebben op Midden-Aarde. Tolkien heeft niet voor niets the Hobbit herschreven nadat hij Lord of the Rings had geschreven om zodoende de rol van de Ring zwaarder te maken. De boeken staan niet op zichzelf en dat zal ook nooit zo zijn, dat past niet binnen het gedachtegoed van Tolkien's Midden-Aarde.
Ik moest lachen.quote:
Ik zie niet echt voor de hand liggende keuzes, maar ik heb niet alles gelezen. Maar ja, PJ zou van het boodschappenlijstje van mijn overbuurman nog een trilogie kunnen maken, dus je weet maar nooit.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:54 schreef andreas612 het volgende:
Zijn er nog andere potentiële verhalen van Tolkien die verfilmd kunnen worden?
Ik zie het eerder als jeugdfilms, daar zou je The Hobbit ook wel onder kunnen scharen denk ik.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:57 schreef Jivis het volgende:
Het is inderdaad een prima film om met je 12-jarige kind naar toe te gaan, maar dat maakt het nog geen 'kinderfilm'. Dat zijn films die echt gericht zijn op kinderen, The Hobbit is voor een bredere doelgroep. Het dan maar downsizen tot een film voor kindjes vind ik echt bullshit.
Met Harry Potter en Twilight zie ik dat hetzelfde. Hoewel het vergelijken van Twilight met The Hobbit een beetje vloeken in de kerk is hoor. Dat is ook eerder een film voor zwijmelende tienermeisjes.
De aanwezigheid van Legolas is logisch. Hij is immers een elf en die worden allemaal minstens 10000000000000 jaar oud (zonder ongeluk etc). Die was er dus al toen the hobbit zich afspeelde. Aangezien zijn thuisland meedoet zou het dus zelfs raar zijn wanner hij zou ontbreken. En hoe lang was Frodo nu in beeld? En minuut? Ik vind het een aardige geste in ieder geval.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:56 schreef Sloggi het volgende:
Wat is je punt? Zo'n grote rol speelt de Ring niet in The Hobbit, en het boek heeft eigenlijk niets te maken met LotR, op het vinden van de Ring na. Dat PJ de bezigheden van de White Council verwerkt in de film om dit verband wel te leggen vind ik op zich verdedigbaar, maar de flauwe knipogen naar LotR (sommige verwijzingen vond ik overigens wel geslaagd), het overmatige hergebruik van de muziek van LotR en cameo's als die van Legolas en Frodo zie ik als een keuze voor de weg van de minste weerstand.
Smaken verschillen. Voor mij is het geen groot kritiekpunt, maar het is er wel een.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:00 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
De aanwezigheid van Legolas is logisch. Hij is immers een elf en die worden allemaal minstens 10000000000000 jaar oud (zonder ongeluk etc). Die was er dus al toen the hobbit zich afspeelde. Aangezien zijn thuisland meedoet zou het dus zelfs raar zijn wanner hij zou ontbreken. En hoe lang was Frodo nu in beeld? En minuut? Ik vind het een aardige geste in ieder geval.
Hoezo weinig toevoegen. Danzkij hem is er zo'n sterke vete tussen Thorin en iemand (hemzelf dus). Daarnaast commandeert hij de orks om op de dwergen te jagen, als hij er niet zou zijn dan zouden ze dat alleen doen om ze op te eten.quote:Op woensdag 19 december 2012 13:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jij hebt met je ogen dicht gekeken zeker.
[..]
Er klopt natuurlijk geen donder van de orcs, maar we zullen in de latere films zien hoe die keuze uit zal pakken. Vooralsnog vind ik Azog erg weinig toevoegen.
Als Legolas niet op zou duiken zouden er weer een hoop mensen kritiek hebben over zijn ontbreken (was er toen immers al) etc. etc. Overigens, in hoeverre zullen diegenen die Lotr niet hebben gezien er last van hebben dat er een elf rondloopt die Legolas heet?? In die zin snap ik niet goed dat zijn aanwezigheid als kritiek wordt beschouwd.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Smaken verschillen. Voor mij is het geen groot kritiekpunt, maar het is er wel een.
Ze hebben een prima reden om op de dwergen te jagen nadat ze de Great Goblin hebben gedood.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:15 schreef KrentebolHooft het volgende:
[..]
Hoezo weinig toevoegen. Danzkij hem is er zo'n sterke vete tussen Thorin en iemand (hemzelf dus). Daarnaast commandeert hij de orks om op de dwergen te jagen, als hij er niet zou zijn dan zouden ze dat alleen doen om ze op te eten.
De computerorcs zien er niet uit, maar daar doelde ik niet op. Ik reageerde op je uitspraak dat dingen niet dusdanig werden aangepast dat ze niet meer klopten; Azog komt niet voor in het boek en is overbodig in de film. Door hem weg te laten had de film een half uur korter en een stuk meer 'to the point' kunnen zijn.quote:En waarom klopt er geen donder van de orcs? Doel je op hun uiterlijk ofzo? Je kon nog duidelijk zien dat ze orcs waren. Dat ze iets anders uit zien dan de mordor orcs lijkt me nogal logisch, ze wonen mijlen ver weg en komen uit een kouder klimaat. Negers zien er ook anders uit dan Scandinaviërs.
Natuurlijk niet, Legolas heeft toch helemaal geen rol in het gevangennemen van de dwergen. Ik lees trouwens net dat hij waarschijnlijk meer dan een cameo heeft, dus ik ben benieuwd wat ze voor hem in petto hebben. Zijn rol is niet per se slecht - we weten er nog weinig over - maar ik gebruikte hem om het feit dat PJ het LotR-gevoel probeert op te roepen te illustreren.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:18 schreef attila_de_hun het volgende:
Als Legolas niet op zou duiken zouden er weer een hoop mensen kritiek hebben over zijn ontbreken (was er toen immers al) etc. etc. Overigens, in hoeverre zullen diegenen die Lotr niet hebben gezien er last van hebben dat er een elf rondloopt die Legolas heet?? In die zin snap ik niet goed dat zijn aanwezigheid als kritiek wordt beschouwd.
Ik gaf zelf de film een 8+, maar jij komt toch op me over als iemand die zich kritiek op de film (en dus impliciet op jouw eigen ervaring) teveel aantrekt. En dat bedoel ik niet flauw of als troll.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:15 schreef KrentebolHooft het volgende:
[..]
Hoezo weinig toevoegen. Danzkij hem is er zo'n sterke vete tussen Thorin en iemand (hemzelf dus). Daarnaast commandeert hij de orks om op de dwergen te jagen, als hij er niet zou zijn dan zouden ze dat alleen doen om ze op te eten.
En waarom klopt er geen donder van de orcs? Doel je op hun uiterlijk ofzo? Je kon nog duidelijk zien dat ze orcs waren. Dat ze iets anders uit zien dan de mordor orcs lijkt me nogal logisch, ze wonen mijlen ver weg en komen uit een kouder klimaat. Negers zien er ook anders uit dan Scandinaviërs.
En ik heb met mijn ogen open gekeken, als zulk nutteloos kritiek je al dwars zit moet je de volgende films maar niet gaan kijken
Ja, exact! Zo zat ik samen met m'n neef in de bioscoop gister op onze mooie VIP plaatsenquote:
Ik zie het zo voor me.quote:Radagast goes from mysterious druid to comic relief figure, fretting over hedgehogs and leading orcs on a chase that could be scored to Yakety Sax.
Read more: http://entertainment.time(...)bilbo/#ixzz2FVaTMWUw
PJ heeft groot gelijk, er zijn immers massaal veel mensen naar LOTR geweest. En als hij door enkele kleine dingetjes een sterke band tussen beide filmreeksen kan maken is hij erg goed bezig. Natuurlijk is de lengte en trage opbouw voor diegenen die alleen maar graag films zien vol explosies en typen als Vin Diesel, Stalone etc, erg moeilijk. Jammer voor hen, die blijven maar lekker thuis. De film is een groot succes, Je kunt nog 1000 links posten van critici die het allemaal maar niks vinden. I ben er van geen een onder de indruk. Ik den PJ ook niet overigens. De film is een groot succes en PJ heeft in die zin het gelijk aan zijn kant door te keize nvoor zijn aanpak. En nu maar wachten op de extended version die de film hopelijk nog een uur langer maaktquote:Op woensdag 19 december 2012 15:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
om het feit dat PJ het LotR-gevoel probeert op te roepen te illustreren.
Negentig procent van de filmmuziek recyclen noem ik geen klein dingetje, dat noem ik gemakzuchtig, hoe goed de originele muziek ook is. Verder vind ik het best te rechtvaardigen dat hij een verband probeert te leggen tussen de twee filmreeksen, zoals ik eerder zei.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:36 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
PJ heeft groot gelijk, er zijn immers massaal veel mensen naar LOTR geweest. En als hij door enkele kleine dingetjes een sterke band tussen beide filmreeksen kan maken is hij erg goed bezig. Natuurlijk is de lengte en trage opbouw voor diegenen die alleen maar graag films zien vol explosies en typen als Vin Diesel, Stalone etc, erg moeilijk. Jammer voor hen, die blijven maar lekker thuis. De film is een groot succes, Je kunt nog 1000 links posten van critici die het allemaal maar niks vinden. I ben er van geen een onder de indruk. Ik den PJ ook niet overigens. De film is een groot succes en PJ heeft in die zin het gelijk aan zijn kant door te keize nvoor zijn aanpak. En nu maar wachten op de extended version die de film hopelijk nog een uur langer maakt
Nee was het ook zo bij Star wars ook zo zorgvuldig gegaan met oog voor kwaliteit
Oke, dat van de muziek is mij ontgaan. Maar toen de ring in beeld kwam , toen kwam toch ook een thema uit d eerdere films terug? Maar goed, daar lig ik verder niet wakker van.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Negentig procent van de filmmuziek recyclen noem ik geen klein dingetje,
Het is immers een prachtig boekje.
Het is nog niet helemaal duidelijk waarom zoveel van de nieuwe soundtrack niet is verwerkt in the Hobbit. Wellicht heeft dat te maken met de split naar 3 films en is de keuze gemaakt om de nieuwe soundtrack die reeds klaar was alsnog gewoon te publiceren/verkopen. Negentig procent is overigens erg overdreven want het Misty Mountains theme is nadrukkelijk aanwezig door de hele film en is geheel nieuw. Verder zijn er variaties op bestaande themes gemaakt, dus het niet een kwestie van simpelweg kopiëren/plakken.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Negentig procent van de filmmuziek recyclen noem ik geen klein dingetje, dat noem ik gemakzuchtig, hoe goed de originele muziek ook is. Verder vind ik het best te rechtvaardigen dat hij een verband probeert te leggen tussen de twee filmreeksen, zoals ik eerder zei.
1 kan ik dan nog inkomen maar 2 begrijp ik werkelijk niets van. Ik neem aan dat je dan toch redelijk fan bent van het boek en Tolkien, maar in je antwoorden in sommige van deze discussies lijkt wel alsof je totaal niet snapt wat nu precies de insteek is van Peter Jackson met deze Hobbit films in vergelijking met/in relatie tot Lord of the Rings. Ik respecteer je teleurstelling in deze film, maar als je de grote lijnen bekijkt kan dit - wat mij betreft - niet anders dan een uitstekend begin worden gezien van wat straks een groot geheel gaat vormen.quote:Op woensdag 19 december 2012 16:47 schreef Sloggi het volgende:
Twee redenen:
1) Ik vind het interessant dat deze film zo wisselend is ontvangen.
2) Ik ben teleurgesteld, want ik heb de boeken van Tolkien verslonden en vond LotR een erg goede film.
In kinderfilms zie je geen bloed. In The Hobbit idem; een drweg steekt een speer in een ork, de speer komt er glimmend schoon uit.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:27 schreef Jivis het volgende:
[..]
Want in kinderfilms staat een ork met een hoofd van een dwerg te zwaaien en wordt zijn arm vervolgens afgehakt?
Waarom moet het zo'n stempel krijgen? Het is gewoon een film voor iedereen die van fantasie houdt vanaf een jaar of 12. Ik vind het geen kinderfilm, maar ook niet per se een 'volwassen' film. Er lezen minstens zoveel volwassenen The Hobbit/LotR als kinderen.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:59 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik zie het eerder als jeugdfilms, daar zou je The Hobbit ook wel onder kunnen scharen denk ik.
Als je een echte Tolkienfan bent en LotR goed vond, zou de terugkeer naar PJ's prachtige representatie van Middle-Earth je al genoeg reden moeten geven om deze film te waarderen. En dan kan het verhaal enigszins teleurstellend zijn - want op dat punt ben ik het wel met je eens - maar rechtvaardigen de rollen van Gandalf, Gollum en Bilbo alsmede de prachtige beelden genoeg wat mij betreft. PJ's kunde om mij weer in de wereld van Middle-Earth te zuigen is ongeëvenaard.quote:Op woensdag 19 december 2012 16:47 schreef Sloggi het volgende:
Twee redenen:
2) Ik ben teleurgesteld, want ik heb de boeken van Tolkien verslonden en vond LotR een erg goede film.
Niet veel anders dan hoe de SW prequels eigenlijk ook met een cliffhanger eindigen, maar toch ook het verhaal wel goed afronden. Mits het goed wordt uitgevoerd hoeft het niet zo erg te zijn, maar komt op de uitvoering neer.quote:Op woensdag 19 december 2012 18:47 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Ik zag hierboven de vergelijking dat mensen die de film 'te lang' vinden maar naar actiefilms moeten.
Is niet waar in mijn mening.
De mensen die de film te lang vinden kunnen dit uitstekend beargumenteren en de redenen zijn al verschillende keren aangehaald. De kans zit erin dat veel mensen die mening bijstellen na die trilogie.
Maar er is in deze film dus een zijspoor gestart (de groeiende duisternis), die over de lengte van de trilogie geen climax zal krijgen, maar doorstroomt in LOTR. Hoe zal de reactie daarop zijn van het massa-publiek over 1,5 jaar? Of zal PJ deze samenbrengen met de Battle of Five Armies?
Hoe dan ook, de trilogie zal met een cliffhanger eindigen. Wat is jullie idee hierover?
Een uur? 25 minuten extra toch.quote:Op woensdag 19 december 2012 19:39 schreef andreas612 het volgende:
'K las dat ie pas in Mei op bluray uit komt, da's mooi, hebben we al een half jaar gehad en dan hebben we nog een uur extra door de EE. Hoeven we nog maar een half jaar te wachten voor iets nieuws
Film =/ boek.quote:Op woensdag 19 december 2012 17:56 schreef Jivis het volgende:
[..]
Waarom moet het zo'n stempel krijgen? Het is gewoon een film voor iedereen die van fantasie houdt vanaf een jaar of 12. Ik vind het geen kinderfilm, maar ook niet per se een 'volwassen' film. Er lezen minstens zoveel volwassenen The Hobbit/LotR als kinderen.
No true Scotsman.quote:Op woensdag 19 december 2012 18:04 schreef Jivis het volgende:
[..]
Als je een echte Tolkienfan bent en LotR goed vond, zou de terugkeer naar PJ's prachtige representatie van Middle-Earth je al genoeg reden moeten geven om deze film te waarderen. En dan kan het verhaal enigszins teleurstellend zijn - want op dat punt ben ik het wel met je eens - maar rechtvaardigen de rollen van Gandalf, Gollum en Bilbo alsmede de prachtige beelden genoeg wat mij betreft. PJ's kunde om mij weer in de wereld van Middle-Earth te zuigen is ongeëvenaard.
Sommigen moeten nu eenmaal dwangmatig elke ietwat negatieve reactie op één of andere manier ondermijnen, soms met echte argumenten, soms met nietszeggende oneliners omdat ze 't inhoudelijk niet echt kunnen weerleggen (klassiekers zoals "Ga jij maar Transformers kijken" of "Die heeft het duidelijk niet goed begrepen"). Gewoon accepteren dat X het goed vindt en Y niet is een harde dobber, dan moet op zijn minst geïllustreerd worden dat X er meer van kent en de mening van Y minder relevant is.quote:Op woensdag 19 december 2012 18:47 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Ik zag hierboven de vergelijking dat mensen die de film 'te lang' vinden maar naar actiefilms moeten.
Is niet waar in mijn mening.
De mensen die de film te lang vinden kunnen dit uitstekend beargumenteren en de redenen zijn al verschillende keren aangehaald. De kans zit erin dat veel mensen die mening bijstellen na die trilogie.
geen idee, dacht dat 't bij LOTR ook ong. een uur was.. tenminste, deel 3 was 4 en een half uur.. kan me niet herinneren dat de standaardversie 4 uur duurde..quote:
ROTK heeft ongeveer 50 minuten extra. FOTR en TT beduidend minder, 30 minuten extra ongeveer. Daar zal het bij The Hobbit ook wel op neerkomen.quote:Op woensdag 19 december 2012 21:21 schreef andreas612 het volgende:
[..]
geen idee, dacht dat 't bij LOTR ook ong. een uur was.. tenminste, deel 3 was 4 en een half uur.. kan me niet herinneren dat de standaardversie 4 uur duurde..
Uiteraard. Eerst de normale versie. Dan de extended. Herhalen voor de 2e en 3e film.quote:Op woensdag 19 december 2012 21:41 schreef Poemgirl het volgende:
De extended editions komen pas richting eind volgend jaar
2 uur en 58 minuten tegenover 3 uur en 48 minuten = 50 min.quote:Op woensdag 19 december 2012 21:45 schreef Jivis het volgende:
[..]
ROTK heeft ongeveer 50 minuten extra. FOTR en TT beduidend minder, 30 minuten extra ongeveer. Daar zal het bij The Hobbit ook wel op neerkomen.
Daar zit de aftiteling bij, die duurt eeuwenquote:Op woensdag 19 december 2012 22:41 schreef andreas612 het volgende:
[..]
2 uur en 58 minuten tegenover 3 uur en 48 minuten = 50 min.
3 uur en 21 minuten tegenover 3 uur en 55 minuten = 34 min.
3 uur en 21 minuten tegenover 4 uur en 23 minuten = 1 uur en 2 minuten
Ik heb hoop
Bij die tijd zijn de fanclub credits meegenomen. Die zaten alleen bij de Extended Editions.quote:Op woensdag 19 december 2012 22:50 schreef andreas612 het volgende:
Dus, bij de originele toch ook... maakt geen zak uit..
Die wilde ik ook net postenquote:Op woensdag 19 december 2012 23:19 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Bij die tijd zijn de fanclub credits meegenomen. Die zaten alleen bij de Extended Editions.
Film Original Edition Length (mins) Extended Edition Length (mins)
The Fellowship of the Ring 178 208
The Two Towers 179 223
The Return of the King 201 251
Ieder z'n mening maar jij hebt of wat aan je ogen of je hebt in een slechte bioscoop gezeten. CGI was amper van echt te onderscheiden.quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:31 schreef Sloggi het volgende:
Ik vond de film erg tegenvallen.
Wat ik vooraf zei:
[..]
De voornaamste reden waarom de film me zo is tegengevallen is het overmatige gebruik van CGI. Ik had af en toe het idee dat ik naar een animatiefilm zat te kijken. Een film als deze moet je ingezogen worden, je moet het gevoel hebben dat je in de wereld zit. Omdat er echter in vrijwel elk shot (ik chargeer), en in de 'spannende' scènes al helemaal, overduidelijk gebruik werd gemaakt van CGI haakte ik al snel af.
Het toppunt was wel Azog, een figuur die sowieso overbodig is in de film, en die compleet uit de computer is getoverd. Waarom toch geen prachtig vermomde Orc zoals de Uruk-Hai in LotR? Hoewel, de Goblin King was wat mij betreft ook een aardiger misser, een soort Jabba de Hutt met poten die even nep aandeed als onze albinovriend.
Nog wat kleinere visuele ergernissen: 3D voegt weinig toe, ik persoonlijk heb er nog steeds een hekel aan; dwergen met schaamhaar op hun kin (dwergen horen baarden te hebben!).
Goed, het verhaal is verder wel bekend, net als de meeste klachten. PJ heeft de tijd genomen voor de introductie, en dat vond ik niet echt storend. Het werd nooit saai, hoewel het stukje met Frodo en de wel erg duidelijke knipogen naar LotR in de eerste paar minuten voor mij niet hadden gehoeven. De rest van de film verloopt redelijk traag tot iets over de helft, waarna je je in een achtbaan waant. Het laatste uur vloog voorbij, ondanks het feit dat het gebeurde voor mij nooit geloofwaardig werd dankzij de CGI.
Ik las dat sommigen vinden dat je deze films niet mag vergelijken met LotR; PJ verbindt de Hobbitfilms echter dusdanig met LotR dat je hiertoe welhaast wordt gedwongen, en dan moet The Hobbit het ruimschoots afleggen: het verhaal is eendimensionaal en de uitvoering is voorspelbaar, plastisch en te vaak carnavalesk. Met dit laatste trekje draait PJ 'Riddles in the Dark' bijna (bijna!) de nek om.
Van het camerawerk van PJ ben ik nooit echt fan geweest (lange shots in slow motion van moeilijk kijkende personages), maar waar hij daar in LotR nog mee weg kwam omdat het verhaal simpelweg briljant is, vond ik het bij The Hobbit storend. De helikoptershots en de plaatjes van Nieuw-Zeeland vervelen echter nooit.
Nog wat kleine puntjes: Radagast is een bosmongool. Een slee voortgetrokken door konijnen, wat had PJ gerookt toen 'ie dat bedacht?
Ik vind het gedrag van Elrond 'out of character'. Juist Elrond zou doordrongen moeten zijn van het feit dat het Kwaad terug zal keren in Midden-Aarde. Hij was er immers bij toen Isildur verzuimde Sauron voorgoed te vernietigen.
En toch heb ik me best vermaakt en ga ik volgend jaar gewoon weer.
Cijfer: 6
lol? *[ieder zijn mening maar als je dit vind ben je gehandicapt]*quote:Op donderdag 20 december 2012 08:39 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Ieder z'n mening maar jij hebt of wat aan je ogen of je hebt in een slechte bioscoop gezeten. CGI was amper van echt te onderscheiden.
Ik vraag me echt af of jij wel dezelfde Hobbit film hebt gezien als ik.
LotR haalde zijn kracht juist door veel gebruik te maken van kostuums en decor. Er zijn veel mensen die het CGI gebruik van the hobbit niet echt kunnen waarderenquote:Op donderdag 20 december 2012 08:39 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Ieder z'n mening maar jij hebt of wat aan je ogen of je hebt in een slechte bioscoop gezeten. CGI was amper van echt te onderscheiden.
Ik vraag me echt af of jij wel dezelfde Hobbit film hebt gezien als ik.
Ach man, die gast is een troll.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:02 schreef Zith het volgende:
[..]
lol? *[ieder zijn mening maar als je dit vind ben je gehandicapt]*
CGI was vaak erg duidelijk en in mijn ogen onnodig. Bijv. als de dwergen met hun zwaardjes tegen de trollen vechten (geen impact te zien), de goblins en hun omgeving leek een video-game. Vooral die scene waar Bilbo 1 vs 1 tegen een goblin vecht ziet er erg nep uit. Al geef ik hiervoor vooral de 48 FPS de schuld van, met 24 FPS is CGI minder duidelijk.
Zit in The Hobbit ook genoeg. Alle main characters zijn kostuums. En kijkende naar de diverse productie dagboeken is er genoeg set gebouwd en op locatie gefilmd.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:13 schreef Adames het volgende:
[..]
LotR haalde zijn kracht juist door veel gebruik te maken van kostuums en decor. Er zijn veel mensen die het CGI gebruik van the hobbit niet echt kunnen waarderen
Daarnaast zal je juist de verschillen tussen CGI en 'echt' het beste zien in een goede bioscoop.
Wel echte acteurs, maar er is duidelijk veel meer gebruik gemaakt van 'motion actors'. Dus zoals Gollum in LotR gemaakt is.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:36 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Zit in The Hobbit ook genoeg. Alle main characters zijn kostuums. En kijkende naar de diverse productie dagboeken is er genoeg set gebouwd en op locatie gefilmd.
Mwa, vond ik wel mee vallen en niet storend. Sowieso gaat de actie vrij snel. Het integreerde iig erg fraai allemaal.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:37 schreef Jivis het volgende:
Lord of the Rings gebruikt natuurlijk ook enorm veel CGI, maar het grote pluspunt is daar dat wezens als de Ring-wraiths, orks en Uruk-Hai gewoon acteurs in kostuum zijn. De computer wordt vooral gebruikt voor de gebouwen en veldslagen (en zelfs daar maakt men tevens gebruik van bijvoorbeeld miniaturen). Dat maakt het veel 'realistischer' op een of andere manier. Gollum is perfect neergezet door Andy Serkis, maar gedurende de films zie je toch altijd duidelijk dat hij uit de computer komt. Dat had ik in The Hobbit bij alle fantasywezens, jammer genoeg.
[..]
Wel echte acteurs, maar er is duidelijk veel meer gebruik gemaakt van 'motion actors'. Dus zoals Gollum in LotR gemaakt is.
Dan heb je oogkleppen op. PJ heeft, ongetwijfeld overtuigd door de hedendaagse techniek en zijn ervaringen met de Kuifje-film, te veel geleund op computeranimaties. Op sommige momenten had ik zelfs het idee dat ik naar een Pixar-film zat te kijken. Niks tegen Pixar (integendeel), maar ik geniet veel meer van echte natuurbeelden verweven met cgi (zoals Rivendell) dan bijvoorbeeld die ongeloofwaardige achtbaanrit in Goblintown. Het is gewoon niet nodig, 300-achtig.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:39 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Mwa, vond ik wel mee vallen en niet storend. Sowieso gaat de actie vrij snel. Het integreerde iig erg fraai allemaal.
Nu overdrijf jij ook. Het zag er echt niet uit als in een animatiefilm of 300. Ben het wel met je eens dat zonder CGI altijd beter is. Ik heb me er iig geen moment aan gestoordquote:Op donderdag 20 december 2012 10:47 schreef Jivis het volgende:
[..]
Dan heb je oogkleppen op. PJ heeft, ongetwijfeld overtuigd door de hedendaagse techniek en zijn ervaringen met de Kuifje-film, te veel geleund op computeranimaties. Op sommige momenten had ik zelfs het idee dat ik naar een Pixar-film zat te kijken. Niks tegen Pixar (integendeel), maar ik geniet veel meer van echte natuurbeelden verweven met cgi (zoals Rivendell) dan bijvoorbeeld die ongeloofwaardige achtbaanrit in Goblintown. Het is gewoon niet nodig, 300-achtig.
Die witte ork had eruit moeten zien als Lurtz in FotR. Dat was pas een baas.
[ afbeelding ]
Ik stoor me er in het algemeen ook niet aan, maar bij die witte ork en de Goblin-King viel het me echt te veel op. En dat is jammer, omdat het juist de bedoeling is dat je in een geloofwaardige wereld wordt gezogen.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:50 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Nu overdrijf jij ook. Het zag er echt niet uit als in een animatiefilm of 300. Ben het wel met je eens dat zonder CGI altijd beter is. Ik heb me er iig geen moment aan gestoord
Ik werd er wel ingezogen! Eerste uur ergerde ik me een beetje aan de traagheid en flauwe humor maar daarna vloog de 2 uur voorbijquote:Op donderdag 20 december 2012 10:54 schreef Jivis het volgende:
[..]
Ik stoor me er in het algemeen ook niet aan, maar bij die witte ork en de Goblin-King viel het me echt te veel op. En dat is jammer, omdat het juist de bedoeling is dat je in een geloofwaardige wereld wordt gezogen.
Lawrence Makoare, toentertijd nog ontmoet en een praatje mee gemaakt. Wat een geweldige vent is dat zeg en hij was maar al te graag bereid mijn DVD box te signerenquote:Op donderdag 20 december 2012 10:47 schreef Jivis het volgende:
[..]
Dan heb je oogkleppen op. PJ heeft, ongetwijfeld overtuigd door de hedendaagse techniek en zijn ervaringen met de Kuifje-film, te veel geleund op computeranimaties. Op sommige momenten had ik zelfs het idee dat ik naar een Pixar-film zat te kijken. Niks tegen Pixar (integendeel), maar ik geniet veel meer van echte natuurbeelden verweven met cgi (zoals Rivendell) dan bijvoorbeeld die ongeloofwaardige achtbaanrit in Goblintown. Het is gewoon niet nodig, 300-achtig.
Die witte ork had eruit moeten zien als Lurtz in FotR. Dat was pas een baas.
[ afbeelding ]
Nee, ik ben een Orc.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:36 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Ach man, die gast is een troll.
Wat Jivis zegt (zijn we het toch met elkaar eens).quote:Op donderdag 20 december 2012 10:39 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Mwa, vond ik wel mee vallen en niet storend. Sowieso gaat de actie vrij snel. Het integreerde iig erg fraai allemaal.
Nou, mij heb je in ieder geval geen enkele keer overtuigd. Ik jou ook niet, en dat moet natuurlijk kunnen.quote:Op donderdag 20 december 2012 15:33 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, ik ben een Orc.
Volgens mij heb ik mijn mening meermalen heel aardig onderbouwd, in tegenstelling tot sommige fanboys die niet verder komen dan 'je kunt beter naar Die Hard 88 gaan' en 'als je een eckte fan van Tolkien bent...'.
De Great Goblin vond ik de enige die vooral wat dom en kinderachtig overkwam. Zag er verder mooi uit. Over Azog geen klachtenquote:Op donderdag 20 december 2012 15:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat Jivis zegt (zijn we het toch met elkaar eens).
Jij vond Azog en de Great Goblin echt overkomen?
Jep. daarom haal ik de dvd ook gewoon niet en download het als torrent. Ik ga alleen de EE's kopen en de Complete Saga, je zou maar geld uitgeven aan alles zeg (en zoveel geld gun ik Peter Jackson nietquote:Op woensdag 19 december 2012 22:31 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Uiteraard. Eerst de normale versie. Dan de extended. Herhalen voor de 2e en 3e film.
Dan een mooie boxset van de bioscoopversies, later de extended boxset.
Daarna een Complete Saga boxset (hobbit+lotr), ook weer gesplitst in normaal en extended.
quote:
Oud.quote:Op donderdag 20 december 2012 18:25 schreef the_ring het volgende:
Mooi filmpje, onder andere met PJ over de lengte van de films. Zitten wel spoiler(beelden) in.
quote:Some parts of The Hobbit I enjoyed most:
One thing Middle-earth is short on is the feminine. It's a pity, because a female dwarf would have been fun. Bilbo's mother, the "famous Belladonna Took," will make a brief appearance in the extended DVD/Blu-ray edition but in the film itself, thank goodness for the ravishing re-appearance of Cate Blanchett's serene Galadriel. She is so sweet to Gandalf, countering the sinister presence of a mournful Saruman at the conference table. Actually Christopher Lee wasn't with the rest of us, filming in New Zealand. His contribution was shot back home in London and then sliced into the scene, though you can't tell, of course.
Ja die had ik gisteren voor het eerst (bij Wreck-it Ralph), die passieve 3D brillen. Wat een BAGGER kleuren zie je dan, kun je beter zonder 3D bril kijken. En zo zwaarquote:Op dinsdag 18 december 2012 01:24 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Passieve Real 3D brillen nemen inderdaad nauwelijks nog kleur weg, die oude actieve 3D brillen wel, die heb ik. na één keer gebruikt te hebben, geboycot.
nee hoor. nog niet gezien.quote:
Lijkt me echt een baas ja. Die heeft ook de rol van de Witch-King en Gothmog vertolkt, toch?quote:Op donderdag 20 december 2012 11:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lawrence Makoare, toentertijd nog ontmoet en een praatje mee gemaakt. Wat een geweldige vent is dat zeg en hij was maar al te graag bereid mijn DVD box te signeren
The White Council? Pracht van een scène juist die heel goed de rolverdelingen weergaf en er ook nog eens prachtig uitzag.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |