Turken en Marokkanen hebben, met respectievelijk 29 en 28 procent, het vaakst een uitkering. Maar ook onder Antillianen, Arubanen (samen 23 procent) en Surinamers (21 procent) is het aandeel uitkeringsgerechtigden aanzienlijk hoger dan onder autochtonen.
De niet-westerse allochtonen doen vooral een beroep op bijstand. 14 procent van hen had eind 2000 een bijstandsuitkering, 7 keer zo veel als autochtonen. Het percentage arbeidsongeschikten ligt onder autochtonen iets hoger dan onder allochtonen (9 tegen 8 procent).
Bron : http://www.bndestem.nl
Dit topic is niet bedoeld als het zoveelste allochtonen bash topic. Graag alleen reageren als je iets nuttigs of onderbouwends aan de discussie hebt toe te voegen. Generaliserende praat mag acherwege blijven. Mocht dit niet gebeuren dan mag een mod er van mij een mooi slotje ophangen of de posts weggooien.
Wat is de achterliggende oorzaak dat veel allochtonen van de bijstand moeten leven vraag ik mij af. Heeft iemand daar een verklaring voor ?
Toch is het wel "grappig" om te zien dat er meer autochtonen dan allochtonen in de WAO zitten, terwijl vaak anders werd beweerd.
[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:26]
Lijkt mij duidelijk waarom allochtonen meer werkeloos zijn, integratie valt en staat met werk en dat valt of staat met educatie in onze maatschappij.
Helaas is het opleiden van volwassenen een traag proces wat ook nog eens vrij kostbaar is, ik had liever gezien dat het kabinet de lastenverlichting in Onderwijs geinvesteerd had.
quote:Ik weet niet of je dat zomaar kunt stellen. Ik denk dat het antwoord van Tia_tiger dichter in de buurt komt. Veel allochtonen hebben nou eenmaal een opleidings- en taalachterstand, en daarmee is het moeilijk werk vinden. Ik denk niet dat het geloof zoveel parten speelt bij het niet hebben van werk.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:25 schreef CreativeMind het volgende:
Ik denk dat veel allochtonen niet goed kunnen passen in een Nederlands bedrijf, waar Nederlandse cultuur heerst met onze normen en waarden. Ze kunnen (of willen?) zich niet aanpassen en vervolgens wordt "geloofsovertuiging" als argument naar voren geschoven.
Hoewel vroeger immigranten hier kwamen om laaggeschoold werk te doen, is dat nu niet meer het geval denk ik. Helaas heb je veel drop-outs op school onder allochtonen, waardoor veel geen of weinig opleiding hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:32]
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:25 schreef CreativeMind het volgende:
Ik denk dat veel allochtonen niet goed kunnen passen in een Nederlands bedrijf, waar Nederlandse cultuur heerst met onze normen en waarden. Ze kunnen (of willen?) zich niet aanpassen en vervolgens wordt "geloofsovertuiging" als argument naar voren geschoven.
Ik heb vaak genoeg met allochtonen gewerkt en zelden of nooit dit soort argumenten gehoord, wel viel het mij op de taalbeheersing van allochtonen zodanig was dat slechts de meest simpele werkzaamheden door hen verricht konden worden.
En het geval wil dat Nederland steeds minder een 'industrie' land is en steeds meer een kennisland is waarin voor de meeste banen gedegen taalbeheersing de eerste vereiste is, met een goede schoolopleiding als tweede.
Mischien overgesimplificeerd maar de banen waarvoor ooit de meeste gastarbeiders naar Nederland zijn gehaald bestaan gewoonweg niet meer.
[Dit bericht is gewijzigd door Tia_Tijger op 27-08-2002 13:32]
quote:Ik denk het ook, waardoor men dus sneller langdurig werkloos kan raken (zeker de oudere generaties.)waarna men na verloop van tijd recht op bijzondere uitkeringen (ww, wao, etc) kwijtraakt en in de bijstand dondert.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:28 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Ik weet niet of je dat zomaar kunt stellen. Ik denk dat het antwoord van Tia_tiger dichter in de buurt komt. Veel allochtonen hebben nou eenmaal een opleidings- en taalachterstand, en daarmee is het moeilijk werk vinden. Ik denk niet dat het geloof zoveel parten speelt bij het niet hebben van werk.
En daar schijnt het nogal moeilijk uit te raken te zijn.
Zijn de cijfers trouwens over de hele groep gelijk verdeelt, of is het hoger bij de ouderen, of juist bij de jongeren?
En dat is geen racisme. Een collega van me heeft jarenlang les gegeven in overwegend "zwarte" scholen. Het viel hem altijd op dat Aziatische en Oost-Europese scholieren keihard werkte & leerde terwijl Turken en Marokkanen geen flikker uitvoerde.
Er zullen heus wel uitzonderingen zijn, maar toch is dit het beeld wat hem na 10 jaar lesgeven is bijgebleven.
[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 27-08-2002 13:36]
quote:Lijkt me niet helemaal juist. Ik heb genoeg situaties gezien waarbij laaggeschoolde buitenlanders ook gewoon in de fabriek productiewerk deden terwijl ze nauwelijks een woord Nederlands spraken. Ook in de land en tuinbouw spreken de meeste allochtonen nauwelijks op voldoende niveau onze taal. Polen staan te springen elk jaar om arperges te komen steken in Limburg. Half Schiphol wordt schoongemaakt door allochtonen die geen drol Hollands lullen. Kortom, er is genoeg werk te vinden waar je geen ene reet aan onze taal hoeft te doen om toch een salaris te krijgen. Dus dat argument gaat nauwelijks op. Dat geldt alleen voor de beter betaalde banen.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:24 schreef Tia_Tijger het volgende:
Laag opgeleid, taal niet voldoende machtig.Lijkt mij duidelijk waarom allochtonen meer werkeloos zijn, integratie valt en staat met werk en dat valt of staat met educatie in onze maatschappij.
quote:Dat zou kunnen, maar waarom zo veel in de bijstand, en niet in de WW ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:30 schreef Lucille het volgende:
Tja, waar heeft het mee te maken. Als er sprake zou zijn van misbruik maken van het systeem, dan zou je misschien kunnen veronderstellen dat de controle bij WAO uitkeringen beter is dan bij de bijstand.
quote:Dat is al tijden niet meer zo. Arbeidsongeschikt ben je ook met RSI of als je zwaar depressief bent, om maar wat te noemen.
Of een andere verklaring is dat allochtonen eerder geen werk hebben dan arbeidsongeschikt zijn dan autochtonen. Arbeidsongeschikt wordt je meestal na zware arbeid.
quote:Dat lijkt me toch geen oorzaak dat er zoveel in de bijstand zitten, of je moet impliceren dat de allochtoon lui is.
Wat iig wel opvalt is het feit dat veel allochtonen zonder werk bij elkaar komen in bijvoorbeeld koffiehuizen of speelhallen. Of door de stad cruisen met een CRX of GSI met rioolpijp. Of in de metro of op winkelcentrum Zuidplein rondhangen. Dat kost ook geld zou je dan denken, misschien is daar dan de bijstand voor.
quote:Dat denk ik ook.
Ook zijn allochtone gezinnen groter, dus dat kost ook meer geld. En tenslotte kosten gouden kettingen en Nike's en trainingspakken ook veel geld. Kortom, de waarheid van deze opsomming zal wel ergens in het midden liggen.
[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:38]
Allochtonen in de WW?
Zijn dat vooral eerste generatie?
Of ook veel tweede?
Ik bedoel, de tweede generatie is hier geboren en zou geen taalachterstand of cultuurshock of wat dan ook moeten hebben.
Ik las een tijdje terug een stuk in het NRC.
Een Turkse man zat al 20 jaar in de WAO.
Had 20 jaar geleden een plank op zijn kop gekregen en had daar nekklachten an over gehouden.
Hij mocht geen zwaar werk meer doen.
"Ik kan niet meer werken, want ik werkte in de horeca en in de horeca moet je tillen en dat mag ik niet"
"maar U kunt toch ander werk doen, waar u niet hoeft te tillen?"
Stilte...
"Ja, dat zou kunnen".
Hoe werkt die controle in Godsnaam dan , dat iemand zolang in de WAO kan zitten, terwijl er feitelijk allang niets meer aan de hand is?
quote:Lucille, er zijn evenwel steeds minder van dit soort banen in Nederland.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:35 schreef Lucille het volgende:[..]
Lijkt me niet helemaal juist. Ik heb genoeg situaties gezien waarbij laaggeschoolde buitenlanders ook gewoon in de fabriek productiewerk deden terwijl ze nauwelijks een woord Nederlands spraken. Ook in de land en tuinbouw spreken de meeste allochtonen nauwelijks op voldoende niveau onze taal. Polen staan te springen elk jaar om arperges te komen steken in Limburg. Half Schiphol wordt schoongemaakt door allochtonen die geen drol Hollands lullen. Kortom, er is genoeg werk te vinden waar je geen ene reet aan onze taal hoeft te doen om toch een salaris te krijgen. Dus dat argument gaat nauwelijks op. Dat geldt alleen voor de beter betaalde banen.
En wat gebeurt er? er worden Polen ingehuurd (al dan niet legaal) om asperges te steken omdat ze goedkoper zijn als legale allochtonen..tja, dan houdt het toch ook op.
Let wel, ik zeg niet dat er geen banen zijn waarvoor je de taal niet zo goed hoeft te beheersen, alleen dat er steeds minder van dit soort banen zijn, als er geen banen zouden zijn dan zou het percentage een stuk hoger liggen als ca. 25%, lijkt mij.
quote:Nou, niet dus. Zoals ik het lees zit 8% van de allochtonen in de WAO tegen 9% van de autochtonen.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:37 schreef milagro het volgende:
Er zitten relatief veel allochtonen in de WAO.
Natuurlijk zitten er over het geheel gezien meer autochtonen in de WAO
quote:Dat is waar, toch hebben ook veel 2e generatie allochtonen een gebrekkige beheersing van de nederlandse taal. Dat komt denk ik o.a. door dat thuis wel de taal van het thuisland wordt gepraat, en men vaak eerder van school gaat.
Allochtonen in de WW?Zijn dat vooral eerste generatie?
Of ook veel tweede?
Ik bedoel, de tweede generatie is hier geboren en zou geen taalachterstand of cultuurshock of wat dan ook moeten hebben.
quote:Heb je helemaal gelijk in, maar dat geldt ook voor veel autochtonen. Wel in de WAO, maar stiekem bijklussen. Daar zou veel meer op gecontroleerd moeten worden, en WAO'ers zouden vaker gedwongen moeten worden om omgeschoold te worden en ander werk te vinden.
Ik las een tijdje terug een stuk in het NRC.Een Turkse man zat al 20 jaar in de WAO.
Had 20 jaar geleden een plank op zijn kop gekregen en had daar nekklachten an over gehouden.Hij mocht geen zwaar werk meer doen.
"Ik kan niet meer werken, want ik werkte in de horeca en in de horeca moet je tillen en dat mag ik niet"
"maar U kunt toch ander werk doen, waar u niet hoeft te tillen?"
Stilte...
"Ja, dat zou kunnen".
Hoe werkt die controle in Godsnaam dan , dat iemand zolang in de WAO kan zitten, terwijl er feitelijk allang niets meer aan de hand is?
quote:De volledige cijfers, behorende bij het artikel uit BN/De Stem kan je terug vinden op de site van het CBS, daar is ook een splitsing gemaakt naar eerste en tweede generatie, zie:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:37 schreef milagro het volgende:
Er zitten relatief veel allochtonen in de WAO.
Natuurlijk zitten er over het geheel gezien meer autochtonen in de WAOAllochtonen in de WW?
Zijn dat vooral eerste generatie?
Of ook veel tweede?
quote:Heb je gelezen wat ik in de openingspost gezegd heb ? Opzouten dus.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:38 schreef eRR_ het volgende:
Ze vinden zoiets geweldig; niet werken en toch centjes ontvangen. Kan alleen in Nederland!
Daarnaast werken ze gewoon mee in de familiesupertjes, waar ze dus zwart geld bij verdienen.
Volkomen logisch maar wel erg jammer en misbruik moet gestraft
quote:Er...nou, sorry, als iemand die management ervaring heeft kan ik je verzekeren dat dit niet alleen bij allochtonen gebeurt.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:43 schreef Lucille het volgende:
Ervaring van familie die bijvoorbeeld gewerkt heeft als productiemedewerken bij de Nestlé in Rotterdam:
Vooral de donkergekleurde medemensen waren standaard de week voor hun vakantie al ziek. En al op vakantie dus. Werd zelfs onder het personeel openlijk toegegeven. Dus voor sommigen is luiheid wel degelijk een reden. Luiheid komt natuurlijk ook bij Nederlanders voor, maar ik heb de indruk dat er iets minder van geprofiteerd wordt.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:30 schreef Lucille het volgende:
Of een andere verklaring is dat allochtonen eerder geen werk hebben dan arbeidsongeschikt zijn dan autochtonen. Arbeidsongeschikt wordt je meestal na zware arbeid.
quote:Eigenlijk niet eens zo gek, ze werden vaak ingezet om zwaar en smerig werk te verrichten. Toch wel een erg hoog cijfer.
Ouderen zijn naar verhouding vaker arbeidsongeschikt. Het aandeel oudere Turkse en Marokkaanse mannen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering lag met respectievelijk 61 en 46 procent aanzienlijk hoger dan gemiddeld. Onder autochtone mannen van 55-64 jaar was het 27 procent.Bron : site CBS
quote:Toch is er wel degelijk een mentaliteitsverschil te merken.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:28 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Ik weet niet of je dat zomaar kunt stellen. Ik denk dat het antwoord van Tia_tiger dichter in de buurt komt. Veel allochtonen hebben nou eenmaal een opleidings- en taalachterstand, en daarmee is het moeilijk werk vinden. Ik denk niet dat het geloof zoveel parten speelt bij het niet hebben van werk.
Hoewel vroeger immigranten hier kwamen om laaggeschoold werk te doen, is dat nu niet meer het geval denk ik. Helaas heb je veel drop-outs op school onder allochtonen, waardoor veel geen of weinig opleiding hebben.
De ander komt minimaal 1 keer per week gewoon niet opdagen, meldt zich wel heeel makkelijk ziek en belt een uur nadat hij had moeten beginnen op met 'ik moet wat doen ik kom later/niet'.
quote:Omdat je niet zomaar in aanmerking komt voor de WW, en wel voor de bijstand.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:36 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Dat zou kunnen, maar waarom zo veel in de bijstand, en niet in de WW ?
[..
Aandeel uitkeringsontvangers per herkomstgroepering en generatie, eind 2000
De cijfers hebben dus vooral betrekking op de 1e generatie immigranten.
[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:54]
quote:Okay 93% is van de tweede generatie en dat is de groep tussen de 15 en 34 jaar, dus die cijfers liggen (nog?)laag.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:44 schreef golfer het volgende:[..]
De volledige cijfers, behorende bij het artikel uit BN/De Stem kan je terug vinden op de site van het CBS, daar is ook een splitsing gemaakt naar eerste en tweede generatie, zie:
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/2002/1034k.htm
De taal, dat is denk ik op ieder vlak nummer 1 oorzaak van het "er buiten vallen".
Als je de taal niet of nauwelijks of slecht spreekt ben je gewoon in zekere zin gehandicapt of je moet werk dien waar praten niet nodig is en dat is meestal fysiek zwaar werk.
Bovendien is het gros van de eerste generatie laag of niet opgeleid en zijn dus nogal eens óók in hun eigen taal (deels) analfbeet.
Ook in hun eigen land kwamen veel van de allochtonen uit de "onderklasse" en ondervonden ze de gevolgen vanhun weinige of ontbrekende opleiding, en hier in Nederland komt dan ook nog eens het taalprobleem erbij.
quote:Wat zeik je nou? Ik neem slechts waar, kom eens een weekje in mijn buurtje bivakeren.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:44 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Heb je gelezen wat ik in de openingspost gezegd heb ? Opzouten dus.
quote:Alhoewel je het niet wil horen, is misbruik een enorme factor. Het is gewoon MAKKELIJK. En lekker zwart bijverdienen.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:44 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Heb je gelezen wat ik in de openingspost gezegd heb ? Opzouten dus.
quote:Dit is volgens mij zo'n beetje het enige juiste antwoord
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:24 schreef Tia_Tijger het volgende:
Laag opgeleid, taal niet voldoende machtig.Lijkt mij duidelijk waarom allochtonen meer werkeloos zijn, integratie valt en staat met werk en dat valt of staat met educatie in onze maatschappij.
Helaas is het opleiden van volwassenen een traag proces wat ook nog eens vrij kostbaar is, ik had liever gezien dat het kabinet de lastenverlichting in Onderwijs geinvesteerd had.
Begin bij opleiding en werk, daarna gaat de integratie al veel makkelijker.
Het is nog niet zo lang geleden dat er een strikt onderscheid was tussen de hogere klasse en de arbeidersklasse in Nederland.
Tot de mamoetwet in het onderwijs van `63 (of `65?) was het vrijwel uitgesloten dat iemand uit de arbeidersklasse kon gaan studeren, ook al had hij de kwaliteiten ervoor. Pas na die wet werd dat makkelijker en kon die klasse hogerop komen.
Wat velen vergeten is dat zij die nu behoren tot de middenklasse daar nooit zouden hebben gezeten als de integratie en emancipatie van de arbeidersklasse niet was begonnen bij de opleiding.
En nog verbaas ik me vaak over het feit dat ik zo weinig mensen bij mij op de opleiding, universiteit, zie die uit de `arbeidersgroep', of modale midddenlaag komen. Wanneer die er al zo weinig zijn, verbaast het me niets dat er zo weinig allochtonen zijn. Met alle gevolgen van dien voor een toekomstige baan (en uitkering, bijstand etc.)
[kijk naar de autochtonen in de bijstand of met een uitkering: de meeste zijn laag opgeleid].
quote:Dat zal best, maar ik heb in de openingspost gevraagd onderbouwd en niet generaliserend te posten. Ik heb namelijk geen zin om dit topic ook verziekt te zien worden.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:54 schreef X-Ray het volgende:[..]
Alhoewel je het niet wil horen, is misbruik een enorme factor. Het is gewoon MAKKELIJK. En lekker zwart bijverdienen.
quote:Wat Tia_tiger zegt is natuurlijk ook waar. Maar waar ik op doelde is bijvoorbeeld het volgende:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:28 schreef DJ-L3 het volgende:
[..]
quote:Muts, je vraagt toch om een oorzaak, die geef ik je. Uit ervaring, tegenover het natte vingerwerk en de zalvende woorden waar jij mee komt. Als je de waarheid niet kan verdragen, open dan niet zo'n topic.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:55 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Dat zal best, maar ik heb in de openingspost gevraagd onderbouwd en niet generaliserend te posten. Ik heb namelijk geen zin om dit topic ook verziekt te zien worden.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:57 schreef eRR_ het volgende:[..]
Muts, je vraagt toch om een oorzaak, die geef ik je. Uit ervaring, tegenover het natte vingerwerk en de zalvende woorden waar jij mee komt. Als je de waarheid niet kan verdragen, open dan niet zo'n topic.
quote:Blijkbaar hebben ze dat tegen jou gezegd ?
Ze vinden zoiets geweldig; niet werken en toch centjes ontvangen. Kan alleen in Nederland!
Ik vraag je enkel te onderbouwen wat je zegt, blijkbaar is dat te moeilijk.
Nu weer on topic graag.
quote:Er zijn, denk ik, inderdaad cultuurafhankelijke verschillen in arbeidsethos. Het is bijv. vaak zo dat mensen van Oost-Europese afkomst meer inzet in het taalonderwijs vertonen dat mensen van Noord-Afrikaanse afkomst. De eerst genoemde groep is vaak veel sneller de Nederlandse taal machtig.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:33 schreef Strolie75 het volgende:
Luiheid speelt ook mee.En dat is geen racisme. Een collega van me heeft jarenlang les gegeven in overwegend "zwarte" scholen. Het viel hem altijd op dat Aziatische en Oost-Europese scholieren keihard werkte & leerde terwijl Turken en Marokkanen geen flikker uitvoerde.
Er zullen heus wel uitzonderingen zijn, maar toch is dit het beeld wat hem na 10 jaar lesgeven is bijgebleven.
quote:Hm, maar als er ook maar enigzins onderbouwde en intelligente antwoorden komen op het waarom geeft vooral de 'LPF hoek' niet thuis en vooral geen oplossingen.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:57 schreef eRR_ het volgende:[..]
Muts, je vraagt toch om een oorzaak, die geef ik je. Uit ervaring, tegenover het natte vingerwerk en de zalvende woorden waar jij mee komt. Als je de waarheid niet kan verdragen, open dan niet zo'n topic.
Dus hierbij nodig ik jou uit om met een onderbouwde oplossing te komen.
Zoniet, hou je dan buiten de discussie als je enige bijdrage zich beperkt tot het debiteren van gemeenplaatsen zonder enige onderbouwing en bereidheid tot relevante discussie.
quote:Bij deze....
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:55 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Dat zal best, maar ik heb in de openingspost gevraagd onderbouwd en niet generaliserend te posten. Ik heb namelijk geen zin om dit topic ook verziekt te zien worden.
quote:
Duizenden uitgeprocedeerde asielzoekers die al lang weer terug in eigen land hadden moeten zijn, maken op dit moment misbruik van huisvesting en allerlei andere gemeentelijke voorzieningen.
Dat schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in een brandbrief aan staatssecretaris Kalsbeek (PvdA - Justitie).De wantoestanden worden volgens de VNG veroorzaakt doordat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van het ministerie van Justitie verzuimt om gemeenten in te lichten welke asielzoekers ons land definitief moeten verlaten.
Staatssecretaris Kalsbeek laat via een woordvoerster weten dat zij ontzettend verbaasd is over de informatie van de VNG. "Wij herkennen ons helemaal niet in de inhoud van de brief. De IND informeert de gemeenten wel degelijk over de personen die zijn uitgeprocedeerd. Het CDA roept staatssecretaris Kalsbeek vandaag naar de Tweede Kamer om tekst en uitleg te geven over de uitgeprocedeerde asielzoekers.
Kalsbeek - PvdASlechts in heel uitzonderlijke gevallen mag iemand langer in de opvang blijven, maar dan gaat het echt om enkele asielzoekers", aldus de Justitie-woordvoerster.
'Schandalig'
"Het is echt ongelooflijk en schandalig als er inderdaad duizenden uitgeprocedeerde asielzoekers nu nog een huis en een uitkering hebben, terwijl zij daar geen recht op hebben", aldus CDA-Kamerlid Wijn.
Ook de VVD is geschrokken van de informatie van de VNG. "Dit is een ernstige zaak. Ik krijg de indruk dat de staatssecretaris het allemaal niet in de hand heeft", aldus VVD-Kamerlid Kamp, die van Kalsbeek wil horen welke maatregelen ze gaat nemen.
De kosten van de opvang en verzorging van uitgeprocedeerde asielzoekers zijn enorm voor de Nederlandse samenleving; per maand ruim 1500 gulden per asielzoeker.
"Zo worden vele miljoenen guldens over de balk gesmeten die uiteindelijk allemaal voor rekening komen van de belastingbetaler", stelt VNG-beleidsmedewerker I. Ketelaar, die ruim vijftig gemeenten in ons land in een steekproef heeft benaderd.
De VNG kwam tot de ontdekking dat het niet alleen gaat om asielzoekers die recent hun procedure om verblijf hebben verloren.
Opheldering
"Er zitten ook asielzoekers bij die al ver voor de invoering van de nieuwe Vreemdelingenwet in april uitgeprocedeerd waren en nog altijd in de opvang zitten. Gemeenten weten echter van niets en zijn verplicht om die zorg te verlenen", aldus Ketelaar.
De Tweede Kamer wil verder ook opheldering van Kalsbeek over het bericht van de VNG dat het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) aan sommige gemeenten vraagt om uitgeprocedeerde asielzoekers toch op te vangen.
Het zou dan gaan om 'zielige gevallen', zo zegt de VNG. Justitie bestrijdt dat het COA gemeenten benadert om uitgeprocedeerde asielzoekers toch op te vangen. "Die informatie is niet juist", aldus een Justitie-woordvoerster.
Eind juni van dit jaar maakte Kalsbeek bekend dat alleen bij zeer hoge uitzondering uitgeprocedeerde asielzoekers die buiten hun schuld niet binnen de 28 dagen uit de opvang konden vertrekken, iets langer mogen blijven. Daarbij gaat het dan bijvoorbeeld om personen wiens vliegtuig naar hun land van herkomst pas een paar dagen later vertrekt.
En zo wordt de Zwarte Piet heen en weer geschoven. Dat, terwijl bekend is dat allerlei instellingen en ook Gemeentes al jarenlang de wettelijke regels betreffende "asielzoekers" gewoon naast zich neerleggen.
quote:
Het begon, zoals zo vaak in Nederland, met een werkgroep. In dit geval een die onder leiding stond van Ed Nijpels, commissaris der Koningin in Friesland. De werkgroep had berekend dat negentienduizend van de allochtonen die bij de arbeidsbureaus als werkzoekend staan ingeschreven zo aan de slag konden.Nog eens elfduizend zouden 'met een klein steuntje in de rug' aan het werk kunnen. Het was januari 2000 toen het rapport verscheen. Nog geen vier maanden later startte een ambitieus project om twintigduizend allochtonen in een jaar tijd aan de slag te helpen in het midden- en kleinbedrijf.
Dat was geen toeval. Hans de Boer, voorzitter van MKB Nederland, had de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, flink om de oren geslagen met het rapport. 'Er zijn in het midden- en kleinbedrijf 150 duizend vacatures,' verklaarde hij. 'Hoe valt dat te rijmen met negentienduizend allochtonen die direct aan de slag kunnen? Geef ons rug- en telefoonnummers en deze mensen hebben morgen een baan.'
De minister van Sociale Zaken heette toen Klaas de Vries (PvdA). Toeval of niet, vrijwel meteen nadat partijgenoot Willem Vermeend zijn portefeuille had overgenomen, werd een begin gemaakt met de inwilliging van De Boers verzoek. 'We halen hen uit de bakken en brengen hen naar het werk,' sprak Vermeend. Er kwam een speciaal telefoonnummer waar werkgevers in het midden- en kleinbedrijf hun vacatures konden melden. Elke vacature zou beloond worden met een snelle bemiddeling; binnen drie dagen één of meer geschikte kandidaten. Langs deze weg zouden, voor 1 mei 2001, twintigduizend allochtonen aan een baan zijn geholpen. Branchevereniging MKB Nederland beloofde binnen een jaar dertigduizend vacatures telefonisch aan te melden.Wat is er terechtgekomen van deze schone beloften?
De dertigduizend vacatures in het midden- en kleinbedrijf kwamen er. Het werden er zelfs 32.081. Wie niet kwamen, waren de twintigduizend allochtonen. Velen bleken minder bemiddelbaar dan de werkgroep-Nijpels had berekend. Ze waren de taal onvoldoende machtig, reageerden niet op een oproep van het arbeidsbureau of waren om andere redenen niet direct inzetbaar. De teller stond op 1 mei jongstleden op 10.064. Kosten: 50 miljoen gulden (ruim 22 miljoen euro). Dat is grofweg 5000 gulden (2254 euro) per succesvolle bemiddeling.
Een fiasco? Vermeend claimt van niet. Volgens hem zijn veel meer allochtonen via het MKB-project aan de bak gekomen dan 10.064. Nog eens 5486 allochtonen zouden 'indirect' geholpen zijn. Er is contact met hen opgenomen over vacatures, maar ze hebben daar niet op gereageerd. In plaats daarvan hebben ze op eigen initiatief werk gezocht en gevonden in het midden- en kleinbedrijf. Volgens Vermeend zou dit niet gelukt zijn als ze niet benaderd waren door het arbeidsbureau.
Hoe nu verder?
Vermeend wil dat de aanpak van de tweehonderd projectmedewerkers bij de arbeidsbureaus navolging krijgt in de hele organisatie. Iedere werkgever die een vacature aanmeldt bij het arbeidsbureau moet voortaan binnen drie dagen geholpen worden. Werklozen zullen, vaker dan nu gebeurt, een oproep krijgen voor een gesprek.
Het zal hard nodig zijn. De werkloosheid onder allochtonen mag dan scherp zijn gedaald (van 26 naar 14 procent in vijf jaar), autochtonen hebben veel meer geprofiteerd van de economische hoogconjunctuur. Onder hen daalde de werkloosheid in dezelfde periode van 12 naar 4 procent.
Die trend van voortschrijdende ongelijkheid zou zich wel eens voort kunnen zetten. Volgens het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) zal de werkloosheid onder minderheden alleen in het meest gunstige scenario verder dalen. 'En dan slechts in bescheiden mate.' Reden is de afnemende behoefte aan laaggeschoolde arbeid en de (zeer) lage opleiding van de nieuwkomers onder de etnische minderheden.
quote:Gelul,
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:38 schreef eRR_ het volgende:
mij lukt het ook in Zwitserland.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:08 schreef Ulx het volgende:[..]
Gelul,
mij lukt het ook in Zwitserland.
* Halinalle pakt alvast zijn koffers.
quote:Ja, maar welk statement onderbouw je nou ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:07 schreef X-Ray het volgende:[..]
Bij deze....
[..]
[..]
quote:Wacht even...dus onder het Paarse bewind dat overal een puinhoop van maakte is de werkeloosheid onder allochtonen gedaald van 26 naar 14%?
Bij deze....
[..]
[..]
En waar blijft de steun van de LPF voor volwassen educatie, X-Ray, in het artikel staat duidelijk dat de allochtonen met taal en educatie achterstanden kampten en daardoor deze vacatures niet konden vervullen.
Zij zijn toch de voorvechters van integratie? Dat moet toch? Dus waar blijft de investering daarin of moet het maar uit de lucht komen vallen omdat zij zo hard roepen?
Kortom...Paars deed het eigenlijk heel goed?
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:02 schreef DJ-L3 het volgende:
quote:Blijkbaar hebben ze dat tegen jou gezegd ?
Nee. Dit is een verbitterde manier van aangeven dat het de spuigaten uitloopt met het misbruik van uitkeringen.
quote:Pot verwijt de ketel. Ik mag niet generaliseren, maar aan de andere kant ben ik direct de "LPF hoek" omdat ik onvriendelijke dingen zeg ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:05 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Hm, maar als er ook maar enigzins onderbouwde en intelligente antwoorden komen op het waarom geeft vooral de 'LPF hoek' niet thuis en vooral geen oplossingen.
quote:Prima. Ik zie het als volgt. De turken/marokkanen beheersen de taal onvoldoende om in het nederlandse bedrijfsleven mee te kunnen draaien. De wil tot het leren van die taal is er ook niet echt omdat men in een gesloten gemeenschap woont waar Nederlands simpelweg niet de voertaal is. Men kan wel baantjes krijgen, maar dat zijn oneerbiedige baantjes die ook nog eens slecht betalen. De rechten die je nu eenmaal hebt als je in Nederland woont (vandaar mijn eerder sarcastiche opmerking van hierboven) geven je de luxe mogelijkheid tot een staatsfinanciering CQ uitkering.
Dus hierbij nodig ik jou uit om met een onderbouwde oplossing te komen.
Oplossingen:
- Zeer streng zijn in het verstrekken van uitkeringen.
- Grondige controles in de Turkse middenstand, maw illegale werknemers keihard aanpakken en uitkeringen direct stopzetten en terugvorderen.
Ik denk dat je vervolgens een interessant maar schokkend beeld van de waarheid zult krijgen.
Just my 2 cents.
quote:Dat de wil om te werken ook vaak ontbreekt....
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:10 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Ja, maar welk statement onderbouw je nou ?
quote:Zie je, je kunt het wel
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:26 schreef eRR_ het volgende:[..]
[..]Blijkbaar hebben ze dat tegen jou gezegd ?
Nee. Dit is een verbitterde manier van aangeven dat het de spuigaten uitloopt met het misbruik van uitkeringen.
[..]Pot verwijt de ketel. Ik mag niet generaliseren, maar aan de andere kant ben ik direct de "LPF hoek" omdat ik onvriendelijke dingen zeg ?
[..]Prima. Ik zie het als volgt. De turken/marokkanen beheersen de taal onvoldoende om in het nederlandse bedrijfsleven mee te kunnen draaien. De wil tot het leren van die taal is er ook niet echt omdat men in een gesloten gemeenschap woont waar Nederlands simpelweg niet de voertaal is. Men kan wel baantjes krijgen, maar dat zijn oneerbiedige baantjes die ook nog eens slecht betalen. De rechten die je nu eenmaal hebt als je in Nederland woont (vandaar mijn eerder sarcastiche opmerking van hierboven) geven je de luxe mogelijkheid tot een staatsfinanciering CQ uitkering.
Verder kun je waarnemen (en dit is gewoon een feit) dat in Den Haag, waar ik woon, de turkse middenstand als paddenstoelen uit de grond schiet. Voorheen volkse winkelcentra zijn werkelijk in hun volledigheid overgenomen door Turken. Groentenboeren, bakkers, supers, belhuizen, etc etc. Het personeel werkt hier illegaal. Ook dit is een feit: Als er namelijk jongetjes van tussen de 7 en 13 tot laat in de avond achter de kassa staan betekent dat dat het gewoon illegale werknemers zijn. Conclusie: Er is zwart werk in overvloed. En helaas is het maar al te makkelijk om
naast je zwarte bijverdiensten een uitkering aan te vragen. Tevens een stukje laksheid in het Nederlands beleid.
Ik denk dat dat tevens een stukje gebrek aan normen en waarden is. Pakken wat je pakken kunt. Helaas, het zal generaliserend klinken, maar ik ben bang dat dat gewoon de mentaliteit is onder het gros van deze uitkeringgerechtigden.Oplossingen:
- Zeer streng zijn in het verstrekken van uitkeringen.
- Grondige controles in de Turkse middenstand, maw illegale werknemers keihard aanpakken en uitkeringen direct stopzetten en terugvorderen.Ik denk dat je vervolgens een interessant maar schokkend beeld van de waarheid zult krijgen.
Just my 2 cents.
Overigens stel je dat het vooral turken/marokkanen zijn met een taalachterstand, terwijl juist de 2e generatie allochtoon niet zo'n hoog percentage vertoond qua uitkeringen. Het gaat vooral om eerste generatie allochtonen die dus niet in Nederland geboren zijn. De overheid moet dus kordater optreden door deze mensen verplicht een taalcursus en beroepsopleiding te laten doen.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:29 schreef X-Ray het volgende:[..]
Dat de wil om te werken ook vaak ontbreekt....
quote:Dat maak ik er anders niet uit op..
De dertigduizend vacatures in het midden- en kleinbedrijf kwamen er. Het werden er zelfs 32.081. Wie niet kwamen, waren de twintigduizend allochtonen. Velen bleken minder bemiddelbaar dan de werkgroep-Nijpels had berekend. Ze waren de taal onvoldoende machtig, reageerden niet op een oproep van het arbeidsbureau of waren om andere redenen niet direct inzetbaar. De teller stond op 1 mei jongstleden op 10.064. Kosten: 50 miljoen gulden (ruim 22 miljoen euro). Dat is grofweg 5000 gulden (2254 euro) per succesvolle bemiddeling.
Hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die te lui zijn om te werken, wat betreft volkomen geïntegreerd dus.
[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 14:32]
quote:Joh tief lekker op met je Paars en LPF obessie. Het gaat hier om de huidige situatie, en daar heeft de LPF nog verdomd weinig debet aan gehad. Verder is de oorzaak vd integratie en het mislukken daarvan al lang voor paars foutgegaan, paars heeft het alleen niet gecorrigeerd. Dus nokke met in ieder zinnetje je LPF-stopwoordje te gebruiken als het niet relevant is.
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:14 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Wacht even...dus onder het Paarse bewind dat overal een puinhoop van maakte is de werkeloosheid onder allochtonen gedaald van 26 naar 14%?
Ow...En waar blijft de steun van de LPF voor volwassen educatie, X-Ray, in het artikel staat duidelijk dat de allochtonen met taal en educatie achterstanden kampten en daardoor deze vacatures niet konden vervullen.
Zij zijn toch de voorvechters van integratie? Dat moet toch? Dus waar blijft de investering daarin of moet het maar uit de lucht komen vallen omdat zij zo hard roepen?Kortom...Paars deed het eigenlijk heel goed?
Als je het artikel correct had gelezen had je ook gezien dat er bar weinig slagingskans is geweest bij die projecten en dat de cijfers meer het gevolg waren van de wereldeconomie dan van paars:
quote:
De werkloosheid onder allochtonen mag dan scherp zijn gedaald (van 26 naar 14 procent in vijf jaar), autochtonen hebben veel meer geprofiteerd van de economische hoogconjunctuur. Onder hen daalde de werkloosheid in dezelfde periode van 12 naar 4 procent.
quote:Beter lezen dan
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:31 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
[..]Dat maak ik er anders niet uit op..
reageerden niet op een oproep van het arbeidsbureau of waren om andere redenen niet direct inzetbaar. De teller stond op 1 mei jongstleden op 10.064. Kosten: 50 miljoen gulden (ruim 22 miljoen euro). Dat is grofweg 5000 gulden (2254 euro) per succesvolle bemiddeling.
Een fiasco? Vermeend claimt van niet. Volgens hem zijn veel meer allochtonen via het MKB-project aan de bak gekomen dan 10.064. Nog eens 5486 allochtonen zouden 'indirect' geholpen zijn. Er is contact met hen opgenomen over vacatures, maar ze hebben daar niet op gereageerd. In plaats daarvan hebben ze op eigen initiatief werk gezocht en gevonden in het midden- en kleinbedrijf. Volgens Vermeend zou dit niet gelukt zijn als ze niet benaderd waren door het arbeidsbureau.
quote:Het is maar net wat je wilt lezen natuurlijk.
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:35 schreef X-Ray het volgende:[..]
Beter lezen dan
reageerden niet op een oproep van het arbeidsbureau of waren om andere redenen niet direct inzetbaar. De teller stond op 1 mei jongstleden op 10.064. Kosten: 50 miljoen gulden (ruim 22 miljoen euro). Dat is grofweg 5000 gulden (2254 euro) per succesvolle bemiddeling.
quote:Ook niet zomaar. Bijstand is een laatste redmiddel, als je echt niks anders meer kan. (tenminste, zo zou het volgens mij moeten zijn).
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:52 schreef X-Ray het volgende:[..]
Omdat je niet zomaar in aanmerking komt voor de WW, en wel voor de bijstand.
quote:Jouw artikel bevestigt mijn theorie dat de enige weg om werk te krijgen educatie is.
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:32 schreef X-Ray het volgende:Joh tief lekker op met je Paars en LPF obessie. Het gaat hier om de huidige situatie, en daar heeft de LPF nog verdomd weinig debet aan gehad. Verder is de oorzaak vd integratie en het mislukken daarvan al lang voor paars foutgegaan, paars heeft het alleen niet gecorrigeerd. Dus nokke met in ieder zinnetje je LPF-stopwoordje te gebruiken als het niet relevant is.
Als je het artikel correct had gelezen had je ook gezien dat er bar weinig slagingskans is geweest bij die projecten.
Mwah, zoals gewoonlijk viert de hypocrisie weer hoogtij bij jou, de 'Puinhopen van Paars' komen van stal als het jou uitkomt maar mogen niet aangeroerd worden als het niet van pas komt in jouw kraam.
Jammer dan
Het getal is nogal incompleet zo...
quote:Nou, omdat die groep het hoogste percentage heeft ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:46 schreef X-Ray het volgende:
Waarom heb je eik alleen Turken en Marokkanen hierin betrokken gelly?
Er zijn nog meer grote groepen allochtonen in NL.Het getal is nogal incompleet zo...
Maar de andere cijfers staan gewoon in de openingspost. Of bedoel je dat niet ?
quote:X-Ray raakt altijd in de war van getallen
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:52 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Nou, omdat die groep het hoogste percentage heeft ?
quote:Om in de WAO te belanden moet je wel eerst gewerkt hebben.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:19 schreef DJ-L3 het volgende:
Toch is het wel "grappig" om te zien dat er meer autochtonen dan allochtonen in de WAO zitten
quote:Turken en Marokkanen hebben, met respectievelijk 29 en 28 procent, het vaakst een uitkering.
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:52 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Nou, omdat die groep het hoogste percentage heeft ?
Dan heb je dus wel de titel verkeerd geplaatst.
quote:Hey, je hebt gelijk. Kan een moderator de topic titel aanpassen ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:59 schreef X-Ray het volgende:[..]
Turken en Marokkanen hebben, met respectievelijk 29 en 28 procent, het vaakst een uitkering.
Dan heb je dus wel de titel verkeerd geplaatst.
Waarom zeg je dat niet gelijk man
quote:Je kunt natuurlijk ook gewoon het hele topic lezen voor je reageert :
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:58 schreef R@b het volgende:[..]
Om in de WAO te belanden moet je wel eerst gewerkt hebben.
quote:
Ouderen zijn naar verhouding vaker arbeidsongeschikt. Het aandeel oudere Turkse en Marokkaanse mannen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering lag met respectievelijk 61 en 46 procent aanzienlijk hoger dan gemiddeld. Onder autochtone mannen van 55-64 jaar was het 27 procent.
Bron : site CBS
quote:Dat had ik wel gelezen. Mijn reactie sloeg dan ook op de nonsens die jij beweerde.
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:06 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Je kunt natuurlijk ook gewoon het hele topic lezen voor je reageert :
[..]
quote:En die nonsens zijn ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:10 schreef R@b het volgende:[..]
Dat had ik wel gelezen. Mijn reactie sloeg dan ook op de nonsens die jij beweerde.
quote:Dat het wel "grappig" is om te zien dat er meer autochtonen dan allochtonen in de WAO zitten, terwijl vaak anders werd beweerd.
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:13 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
En die nonsens zijn ?
quote:Dit heeft denk ik eerder te maken met de stimulans (vaak van huis uit) die ontbreekt. Dat heeft weer te maken met het gebrek aan inzicht van de ouders met betrekking tot de echte waarde die een goede opleiding heeft. Als je met ze praat zullen ze vast wel komen met "ja, school is goed" of iets dergelijks, maar het werkelijke beseft ontbreekt bij velen denk ik nog. In hun familie zitten immers ook niet zoveel hoogopgeleiden want velen komen oorspronkelijk van het platteland. (Moet je ook maar eens goed opletten op hogeropgeleide, vaak vluchtelingen, uit Arabische landen. Hun kinderen doen het wel goed. Daarintegen zullen hoogopgeleiden hun land minder snel verlaten aangezien ze daar, mits geen politieke problemen, eerder kans hebben op een goede/redelijke functie.)
Luiheid speelt ook mee.En dat is geen racisme. Een collega van me heeft jarenlang les gegeven in overwegend "zwarte" scholen. Het viel hem altijd op dat Aziatische en Oost-Europese scholieren keihard werkte & leerde terwijl Turken en Marokkanen geen flikker uitvoerde.
Ik denk dat het ontbreken van stimulans ook rol speelt bij het hoge percentage uitkeringstrekkers. Dit in combinatie met het lage inkomen dat deze mensen zouden verdienen als ze gingen werken.
Een soort van vicieuze cirkel. Mede door de taal en ontwikkelingsachterstand zijn deze mensen in eerste instantie in de laagste sociale klasse terecht gekomen.
Door gebrek aan geld en de menselijke drang om 'bij elkaar te hokken' kreeg je 'zwarte' buurten met veel laagopgeleiden die in tegenstelling tot de Nederlandse laagopgeleiden ook nog eens de taal niet machtig waren en de cultuur niet kenden. Hierdoor ontbrak vaak het beseft de kinderen te pushen een degelijke opleiding te voltooien.
De buitenlandse gezinnen die zich wel verder ontwikkelden vertrokken uit de wijken (vormen een allochtone middenklasse), dus verbetering van de wijk is ook ver te zoeken.
Daar komt bij dat mensen in de laagste inkomenssector vaak niet eens veel meer verdienen dat met een uitkering. Tenminste, vroeger was dat zo, ik weet niet exact hoe dat nu is. Daarom kreeg je volgens mij ook die Melkertbaantjes en dergelijke, zodat die mensen toch wat deden.
Ook veel Nederlanders die ondanks hun 08:00 - 18:00 baantje nauwelijks wat verdienden hadden op een gegeven moment zoiets van 'waarom werken' als ik met niksdoen bijna even veel verdien. Dat is niks nieuws.
Laat nou net allochtonen als ik me niet vergis in vergelijking met autochtonen relatief lager opgeleid zijn, dus dat het aantal mensen dat daar zoiets heeft van 'waarom werken' kan daarmee te maken hebben.
Combineer dit met de stimulans die ontbreekt, het is in de buurt immers niet eens zo gek, want meer mensen hebben een uitkering en ook maar enige competitie ontbreekt, blijft men in dat zelfde patroon steken waardoor men ook geen stap voorruit komt.
[Dit bericht is gewijzigd door KreKkeR op 27-08-2002 15:24]
quote:Ja, dat wordt toch ook vaak beweerd, of heb ik het mis ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:17 schreef R@b het volgende:[..]
Dat het wel "grappig" is om te zien dat er meer autochtonen dan allochtonen in de WAO zitten, terwijl vaak anders werd beweerd.
Maar heb je verder nog een inbreng in de discussie, of was dit het ?
quote:Door wie en waar?
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:22 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Ja, dat wordt toch ook vaak beweerd, of heb ik het mis ?
Dat er relatief veel Turken en Marokkanen in de WAO zitten was onlangs in het nieuws.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:27 schreef R@b het volgende:[..]
Door wie en waar?
Dat er relatief veel Turken en Marokkanen in de WAO zitten was onlangs in het nieuws.
quote:Er staat het percentage R@b. Dat is dus relatief. En volgens mij sprak Gelly over allochtonen, niet over Turken en Marokkanen.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:19 schreef DJ-L3 het volgende:Het percentage arbeidsongeschikten ligt onder autochtonen iets hoger dan onder allochtonen (9 tegen 8 procent).Bron : http://www.bndestem.nl
quote:Precies. Dat zeg ik toch?. Over de WAO bij Turken en Marokkanen was onlangs in het nieuws.
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:33 schreef KreKkeR het volgende:[..]
[..]Er staat het percentage R@b. Dat is dus relatief. En volgens mij sprak Gelly over allochtonen, niet over Turken en Marokkanen.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:43 schreef R@b het volgende:[..]
Precies. Dat zeg ik toch?.
quote:Nee, je vraagt door wie en waar het wordt beweerd en plakt er dan een of andere loze bewering over Turken en Marokkanen achter alsof deze bevestigt wat Gelly eerder zei.
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:27 schreef R@b het volgende:
Door wie en waar?
quote:Dat zal wel door Tia Tijger komen, die heeft altijd wat moeite met getallen
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:05 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Hey, je hebt gelijk. Kan een moderator de topic titel aanpassen ?
Waarom zeg je dat niet gelijk man
Misbruik van het sociale stelsel kom je dus overal tegen, maar bij autochtonen die niet tot de allerasociaalste kringen behoren wordt het ophouden van je hand als dat niet nodig is gezien als iets wat je een stigma oplevert. Ik heb een sterk vermoeden dat dit bij allochtonen een stuk minder het geval is.
Dus hoewel ik best wil toegeven dat een deel van de hogere uitkeringspercentages wordt verklaard door 'objectieve' ongeschiktheid voor de aangeboden banen, geloof ik niet dat daarmee het hele verhaal is verteld.
quote:Mijnerzijds heb ik het idee dat de redenen zijn:
Meer dan één op de vier in Nederland wonende Turken en Marokkanen ontvangt een uitkering. Dat is twee keer zoveel als onder autochtonen; van hen heeft twaalf procent een uitkering. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Dit is mijn persoonlijke mening...
Uit 1 volgt ook dat voor wat betreft de problematiek met medelanders niet alleen de regering schuldig is, maar ook die kerels met die vette sigaren (werkgevers/lobbyisten..)
Gaarne jullie mening.....
quote:Voorstellen om de kinderbijslag af te schaffen en de hypotheekrente-aftrek ernstig te beperken/af te schaffen wordt anders als politieke zelfmoord gezien.
Op dinsdag 27 augustus 2002 17:04 schreef HiZ het volgende:
...Misbruik van het sociale stelsel kom je dus overal tegen, maar bij autochtonen die niet tot de allerasociaalste kringen behoren wordt het ophouden van je hand als dat niet nodig is gezien als iets wat je een stigma oplevert.
...
quote:Zo kun je het ook bekijken.
Op dinsdag 27 augustus 2002 22:08 schreef wizarddragon het volgende:
25% Turken en Marokkanen heeft uitkering?? Daar kan ik maar 1 ding op zeggen : 'Dat hebben ze goed voor elkaar gekregen'. Ik bedoel, het is niet hun schuld dat ze een uitkering krijgen, maar Nederland zelf. Had Nederland maar eerder met regels en dergelijke moeten komen.
quote:Ja misbruik goedlullen kan zo ja
Op dinsdag 27 augustus 2002 22:15 schreef schatje het volgende:[..]
Zo kun je het ook bekijken.
quote:Ach ja, ze zeggen weleens : ' MISDAAD LOONT!'
Op dinsdag 27 augustus 2002 22:20 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ja misbruik goedlullen kan zo ja
quote:Waarschijnlijk had Links politiek correct Nederland die regels tegengehouden onder de noemer dat is racistisch, discriminerend etc.
Op dinsdag 27 augustus 2002 22:08 schreef wizarddragon het volgende:Had Nederland maar eerder met regels en dergelijke moeten komen.
Aan de ene kant is het gewoon zo dat er in landen als Turkije en Marokko een compleet andere mentaliteit heerst wat betreft werk. Daar is werken geen doel maar vooral een middel: om in het levensonderhoud te voorzien. Zodra dat bereikt is is er voor hen niet zo gek veel motivatie meer om meer te doen. Je zou dat luiheid kunnen noemen maar je kan ook zeggen dat men daar gewoon andere prioriteiten heeft. Waarom zou je 40 uur per week werken als je in 15 uur alles kan verdienen wat je nodig hebt? Genoeg te eten, plekkie in de zon, sappige mango in je hand, wat wil je nog meer?
In hun land van herkomst bestaat er niet zoiets als sociale zekerheid. Als je daar geen bron van inkomsten hebt dan verhonger je, simpel. Hier is dat niet zo: iedereen is gegarandeerd van een basisinkomen. Vele allochtonen werken hier door taalachterstand en cultuurverschillen beneden hun stand. Ze hebben hier vaak een weinig inspirerend baantje, terwijl ze misschien wel veel meer kunnen. Ze staan op veel gebieden buiten de maatschappij, hebben oha minder binding met Nederland want het is "hun" land niet echt, ondanks een Nederlands paspoort, en hebben dus ook minder reden om zich uit te sloven voor dit land. De Nederlandse economie op gang houden is voor hen veel minder een motivatie dan voor Nederlanders zelf, die vanzelfsprekend meer binding met hun eigen land hebben en daar ook hard voor willen werken. Daar komt nog eens bij dat Nederlanders heel werklustig zijn, dat vloeit ook voort uit de wat calvinistische instelling van ons. Je leeft om te werken, plezier is werk van de duivel. Andere culturen hebben hun prioriteiten heel anders leggen.
Als het dan zo makkelijk is om een uitkering te krijgen, en de controle blijkbaar zo te kort schiet, dan kun je het hun bijna niet kwalijk nemen; op zijn minst zijn wij zelf even "schuldig" aan het probleem. Stel je nou eens voor: je hebt altijd knoerthard moeten werken omdat je anders zou verhongeren. De eindjes kon je met moeite aan elkaar knopen. Dan kom je op een gegeven moment naar Nederland, superrijk land, daar krijg je te maken met grote cultuurverschillen, je binding met het land is niet zo groot, en je kan alleen maar kutbaantjes als schoonmaker of achter de lopende band krijgen omdat er grote taalbarrieres zijn en je nauwelijks opleidingen hebt genoten. Dan ga je op een gegeven moment door je rug of je vertilt je of er valt een baksteen op je teen of weet ik veel wat. Je kan tijdelijk niet meer werken, er komt een of andere ambtenaar naar je toe, door taalproblemen verloopt de communicatie heel erg stroef, en uiteindelijk begrijp je dat je niet meer hoeft te werken maar dat je salaris gewoon doorbetaald wordt. Dat is het enige dat je wil horen: niet meer werken. Nooit meer de gore troep van anderen opruimen. Nooit meer achter de hersenverwekende lopende band staan, terwijl je misschien meer in je mars hebt. Nooit meer met de nek aangekeken worden, en als 2e rangs burger behandeld worden omdat je een kutbaan hebt. Laat ze de tering maar krijgen. Als jij in die schoenen zou staan, dan zou je ook juichen. Dat is de ultieme vorm van het gemaakt hebben: emigreren naar een ander land, niet meer werken maar toch doorbetaald krijgen! Je hebt het gemaakt man. En al die domme Nederlanders maar betalen! Dat het slechts ter overbrugging is weet je misschien niet eens, wil je niet weten, die situatie mag wat jou betreft niet lang genoeg duren. In de ogen van Nederlanders ben je toch maar een 2e rangs burger, je hoort er niet echt bij, dus waarom je best doen voor dat land? Waarom je een slag in de rondte werken als je toch een uitkering kan krijgen en daarvoor bijna evenveel betaald krijgt? In hoeverre kun je zo'n instelling kwalijk nemen? Natuurlijk is dat wel wat gemakzuchtig gedacht, zo werkt het sociale zekerheidsstelsel natuurlijk niet, maar hoe kan jij dat weten? De voorlichting is slecht, de regels zijn onduidelijk en wazig en makkelijk te omzeilen, en in veel gevallen durft men toch niet hard op te treden vanwege de knuffelcultuur die hier in sommige gebieden ontegenzeggelijk heerst. Het lijkt erop dat we hier gewoon belazerd *willen* worden.
Op dit gebied lijkt ons uitkeringsstelsel blijkbaar niet echt goed te werken. De regels moeten misschien strenger worden, en moet meer druk uitgeoefend worden om die mensen weer aan het werk te krijgen, en de controle op fraude moet beter worden. Dit om de zorgstaat veilig te stellen voor hen die het echt nodig hebben. Nederlanders zijn wat plichtsgetrouwer als het om werk gaat, en daar is ons stelsel ook op ingesteld: zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Nu er veel mensen uit een andere cultuur hiernaartoe komen, mensen die er andere opvattingen op nahouden, andere achtergronden hebben, mensen die er misschien veel lichtzinniger over denken omdat ze hun prioriteiten op andere vlakken hebben liggen (en dit is absoluut geen waardeoordeel, maar een constatering!), moeten de regels daar ook op aangepast worden. In hun eigen land zijn ze een keiharde cultuur gewend: niet werken = geen eten = verhongeren. Nederland lijkt voor hen een luilekkerland. Nou is dat daar een ander uiterste, dat willen we hier absoluut niet hebben, maar er is een middenweg: behoud van het sociale zekerheidsstelsel voor de mensen die echt niet in hun onderhoud kunnen voorzien, geen afbraak van het vangnet, maar wel strenge en vooral duidelijke regels wat betreft uitkeringen, betere voorlichting, meer communicatie en af en toe niet bang zijn om flink streng en hard (maar rechtvaardig) te zijn.
Met andere woorden: dit probleem is niet iets wat alleen de buitenlanders aangerekend kan worden, wij zijn er met onze soms wat te softe regels net zo goed debet aan. Op bepaalde vlakken moeten de allochtonen waar het hier om gaat een mentaliteitsverandering doormaken, de welvaartstaat is niet zo makkelijk als het lijkt, aan de andere kant moeten wij ook niet te bang zijn om hard en streng te zijn. De waarheid ligt in het midden.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 23:17 schreef R@b het volgende:[..]
Waarschijnlijk had Links politiek correct Nederland die regels tegengehouden onder de noemer dat is racistisch, discriminerend etc.
quote:Geef jij als crewmember nou eens het goede voorbeeld R@b, en ga eens ontopic. Ik heb je echt nog niet op 1 inhoudelijke post kunnen betrappen in dit topic. Heb je een mening na aanleiding van de openingspost, ja of nee ?
Op dinsdag 27 augustus 2002 23:17 schreef R@b het volgende:[..]
Waarschijnlijk had Links politiek correct Nederland die regels tegengehouden onder de noemer dat is racistisch, discriminerend etc.
quote:Ik ben on-topic.
Op woensdag 28 augustus 2002 00:43 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Geef jij als crewmember nou eens het goede voorbeeld R@b, en ga eens ontopic. Ik heb je echt nog niet op 1 inhoudelijke post kunnen betrappen in dit topic.
quote:Met betere en strengere regels had dit deels voorkomen kunnen worden. Maar ja die regels .......
Heb je een mening na aanleiding van de openingspost, ja of nee ?
Bovendien mocht je van bepaalde politieke partijen dit soort zaken ook niet onderzoeken. Dat zou stigmatiserend werken.....
quote:Het CBS heeft die cijfers al jaren, en dat is toch echt een overheidsinstelling. Maar het gaat om nu R@b, dus dat stokpaardje over vroeger mag je weer in de kast zetten. Maar nu we de canadezen van de politiek in onze armen hebben gesloten, heb je vast wel een oplossing die zoden aan de dijk zet ? Een soort delta-plan naar aanleiding van de stormvloed veroorzaakt door de allochtoon ?
Op woensdag 28 augustus 2002 00:54 schreef R@b het volgende:[..]
Ik ben on-topic.
[..]Met betere en strengere regels had dit deels voorkomen kunnen worden. Maar ja die regels .......
Bovendien mocht je van bepaalde politieke partijen dit soort zaken ook niet onderzoeken. Dat zou stigmatiserend werken.....
quote:Oorzaken?
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:19 schreef DJ-L3 het volgende:
-knip-Wat is de achterliggende oorzaak dat veel allochtonen van de bijstand moeten leven vraag ik mij af. Heeft iemand daar een verklaring voor ?
Toch is het wel "grappig" om te zien dat er meer autochtonen dan allochtonen in de WAO zitten, terwijl vaak anders werd beweerd.
- Gebrek aan goed onderwijs.
- Als men geen Nederlands spreekt is het lastig een baan te vinden.
- Gebrek aan werk, aantal werkelozen stijgen onder alle groepen.
ect.
Deels economie dus deels door genoemde problemen.
Met name de jongere onder deze groep mensen zullen zich moeten orienteren op beter onderwijs. De oudere zijn net als bij vele oude "Nederlanders" op de arbeidsmarkt nagenoeg kansloos. Ik hoor genoeg verhalen van zelfs Nederlanders die 30+ zijn en vaak afgewezen worden voor de betreffende functie vanwege de leeftijd.
Links en rechts zie ik in mijn sector (media) bedrijven in de afgrond verdwijnen. Alleen de bedrijven met nagenoeg een beter en grote klantekring blijven overeind staan. In mijn sector is het antwoord eenvoudig; verzadiging.
Op andere gebieden van de samenleving is deels de telleurstellende economie mede verantwoordelijk.
GLG
quote:
Begin steeds beter te begrijpen waarom je "remarks" altijd zo stompzinnig klinken. Omdat je het fundeert op 1 persoonlijke ervaring van een derde.
quote:Ben bang dat je gelijk hebt.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:53 schreef milagro het volgende:
De taal, dat is denk ik op ieder vlak nummer 1 oorzaak van het "er buiten vallen".Als je de taal niet of nauwelijks of slecht spreekt ben je gewoon in zekere zin gehandicapt of je moet werk dien waar praten niet nodig is en dat is meestal fysiek zwaar werk.
Bovendien is het gros van de eerste generatie laag of niet opgeleid en zijn dus nogal eens óók in hun eigen taal (deels) analfbeet.
Ook in hun eigen land kwamen veel van de allochtonen uit de "onderklasse" en ondervonden ze de gevolgen vanhun weinige of ontbrekende opleiding, en hier in Nederland komt dan ook nog eens het taalprobleem erbij.
GLG
quote:Haha, wat een sukkel ben jij soms toch.
Op woensdag 28 augustus 2002 02:10 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Begin steeds beter te begrijpen waarom je "remarks" altijd zo stompzinnig klinken. Omdat je het fundeert op 1 persoonlijke ervaring van een derde.
quote:BRON X-Ray ?
Bij deze....
[..]
[..]
quote:Gelukkig is er nu de Heilspartij die van staatsburgers retro-illegalen wil maken, hm? Eindelijk jouw klachten in het openbaar gehoord en simpelweg opgelost.
Op woensdag 28 augustus 2002 00:54 schreef R@b het volgende:
Zelfs als je gelijk hebt (en in dit geval zeg je niet eens zoveel verkeerds), geven je drie-letter-antwoorden aanleiding tot ongehoorde lachpartijen. Stoffel de schildpad met een kwaadaardige midwinterdepressie, godallemachtig, wat kom jij muffig uit de hoek.
quote:En nu: waar dan R@b my man ? BRONNEN!!!!!!!met onlangs en zo kan ik niets.
Op dinsdag 27 augustus 2002 15:43 schreef R@b het volgende:[..]
Precies. Dat zeg ik toch?. Over de WAO bij Turken en Marokkanen was onlangs in het nieuws.
quote:Ben je zelf te lui om te zoeken?
Op woensdag 28 augustus 2002 11:27 schreef jannemanxx het volgende:[..]
En nu: waar dan R@b my man ? BRONNEN!!!!!!!met onlangs en zo kan ik niets.
http://www.bndestem.nl/CDA/regioportal/1,2078,1318__431960_,00.html?ArchiefID=431960
Bericht van 24-11-2000
quote:Niet echt onlangs te noemen...
Op woensdag 28 augustus 2002 11:33 schreef R@b het volgende:
Bericht van 24-11-2000
quote:Kun je nagaan hoe lang het al bekend was. En deze cijfers ijlde natuurlijk door tot onlangs.
Op woensdag 28 augustus 2002 11:54 schreef golfer het volgende:[..]
Niet echt onlangs te noemen...
quote:Al baseert hij zijn opmerkingen op 100 of 1000 personen, dan nog zijn daarmee geen juiste conclusies trekken. Die 100 of 1000 personen hoeven namelijk helemaal niet representatief te zijn voor de hele groep.
Op woensdag 28 augustus 2002 05:33 schreef Refragmental het volgende:[..]
Haha, wat een sukkel ben jij soms toch.
Je neemt zomaar aan dat ie al zijn opmerkingen (ja ja er bestaat een Nederlands woord voor) baseert op 1 persoon, maar je weet natuurlijk zelf al dat dit bullshit is.
Soms vind ik je echt zielig.
Zo kan ik om maar wat te noemen onderzoek of ervaringen (op)doen in een blanke achterstandswijk en dan aan de hand van 100 of 1000 gevallen zeggen "ze zijn allemaal zo, misschien op een uitzonderingen na. En dit baseer ik niet op 1 persoon hoor!!"
quote:Jahaa, dat smerige links tuig hield natuurlijk de publicatie tegen!
Op woensdag 28 augustus 2002 12:04 schreef R@b het volgende:[..]
Kun je nagaan hoe lang het al bekend was. En deze cijfers ijlde natuurlijk door tot onlangs.
Het is een links complot! Agenten van het geheime linkse agency hebben nu dit artikel TOCH in het archief geplaatst om te verbergen dat ze eerdere publicatie tegen hebben gehouden! Dit allemaal om R@b te pesten!
Van de 25% van de niet-Westerse allochtonen die een uitkering heeft is 28% Marokkaans. Een kwart van een kwart dus; zet dat af tegen het totaal aantal Marokkanen in Nederland en je krijgt hetzelfde cijfer als voor autochtonen: 12%
Maar goed; het blijft een combinatie van factoren, zoals met alles. Taal- en opleidingsachterstand zijn belangrijke factoren, net als wrijving tussen 1e en 2 generatie en zelfs 2e en 3e generatie 'allochtonen'. Daarnaast zijn er ook cultuur- en volksgerelateerde factoren, die natuurlijk lang niet voor iedereen gelden. Nederlanders zijn per slot van rekening ook niet allemaal gierig en Belgen zijn ook niet allemaal dom. Maar ja; mensen met een bord voor hun kop en die zelf ook alleen maar in de lagere regionen der intelligentie ronddwalen zullen toch aan dat beeld vast blijven houden. Al was het maar omdat ze anders niemand meer de schuld van hun eigen probleempjes kunnen geven...
He verdorie, ik had mezelf nog zo voorgenomen niet sarctisch te worden! Ach ja...
quote:Dan is Nederland failliet.
Op woensdag 28 augustus 2002 17:43 schreef Duiveltja het volgende:
Als nou al die allochtonen de integratiecursus krijgen die maxima heeft gedaan...
Wat zij heeft gedaan was nogal duur. (Leden raad van state als persoonlijk begeleider en zo.)
quote:Als ze nou ook dezelfde intelligentie hadden en een goede mentaliteit dan waren we al een stuk verder
Op woensdag 28 augustus 2002 17:43 schreef Duiveltja het volgende:
Als nou al die allochtonen de integratiecursus krijgen die maxima heeft gedaan...
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 28-08-2002 21:12]
quote:Als elke Nederlander dezelfde intelligentie en mentaliteit had ook, maar dat is nou eenmaal niet zo.
Op woensdag 28 augustus 2002 19:47 schreef F-side het volgende:[..]
Als ze nou ook dezelfde intelligentie hadden en een goede mentaliteit dan waren we al een stuk verder
So what's your point?
quote:Zoals die van jou, F-sider?
Op woensdag 28 augustus 2002 19:47 schreef F-side het volgende:
Als ze nou ook dezelfde intelligentie hadden en een goede mentaliteit dan waren we al een stuk verder
quote:Dit is de geijkte dooddoener die ten onrechte steeds weer ten tonele wordt gevoerd.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:48 schreef DJ-L3 het volgende:Eigenlijk niet eens zo gek, ze werden vaak ingezet om zwaar en smerig werk te verrichten. Toch wel een erg hoog cijfer.
Om achter de werkelijkheid te komen zou men moeten kijken naar het percentage autochtonen die na het verrichten van zwaar of smerig werk een WAO-uitkering genieten.
quote:Hoeveel stratenmakers en bouwvakkers denk je dat er in de WAO zitten
Op woensdag 28 augustus 2002 21:53 schreef Boosoog het volgende:[..]
Dit is de geijkte dooddoener die ten onrechte steeds weer ten tonele wordt gevoerd.
Om achter de werkelijkheid te komen zou men moeten kijken naar het percentage autochtonen die na het verrichten van zwaar of smerig werk een WAO-uitkering genieten.
Waarom trekt u?
"Heeft u huursubsidie?"... nee ik heb hoersubsidie
Hallo,
DJ-L3 wilde toch een normale reactie en dan krijgt hij/zij die, maar is het niet goed.
Die houding is misschien wel typerend voor het probleem dat we in Nederland zien als het om dit soort onderwerpen gaat. Denk je dat als je met cijfers aan de slag gaat, er ooit ergens een oplossing voor komt? Een praktisch voorbeeld kan geen kwaad en ik weet uit eigen ervaring op mijn werk dat er een duidelijk mentaliteitsverschil kan zijn tussen autochtoon en allochtoon.
Ik heb zelf in het buitenland gewoond en toen ik in NL ging wonen, viel mij op dat je hier niet of moeilijk opgenomen wordt in de gemeenschap. Nederlanders zijn extreem afstandelijk tot alles wat 'vreemd' is. Daarbij komt nog een soort onvermogen om om te gaan met meningen van een ander of feiten die minderheden 'duperen'. We hebben in NL een beleidsvoering die ertoe aanzet om als slachtoffer te gaan denken en handelen. Al onze voorzieningen zijn erop ingesteld en we hebben het hoogste WAO percentage t.o.v. onze omringende landen. Die beleidsvoering is ontstaan en wordt gevoed door onze eigen houding. Logisch dat anderen er dan gebruik of misbruik van maken. Misschien dat we daarom wel aan die prachtige cijfers komen die het CBS ons voorschotelt? Of blijven we gewoon naief en gaan we door met het verzinnen van oplossingen van problemen die we bij voorbaat kunnen voorkomen of altijd zullen blijven houden?
Het niet beheersen van de taal is bij lange na niet zo'n groot probleem als een andere culturele achtergrond en dito gedrag.
Sorry als ik afwijk van de topic, maar het leek me toch van belang.
quote:Leuk he? Net zolang gooien met percentages totdat er iets uitkomt wat in jouw straatje past? Klopt alleen niks van.
Op woensdag 28 augustus 2002 17:19 schreef worship het volgende:Van de 25% van de niet-Westerse allochtonen die een uitkering heeft is 28% Marokkaans. Een kwart van een kwart dus; zet dat af tegen het totaal aantal Marokkanen in Nederland en je krijgt hetzelfde cijfer als voor autochtonen: 12%
quote:
Problemen blijven groot Het aantal Antilliaanse huishoudens in Rotterdam met een bijstandsuitkering is de afgelopen vijf jaar aanzienlijk gedaald. Was in 1997 nog tweederde afhankelijk van de bijstand, nu is dat iets meer dan de helft. Het aantal uitkeringsgerechtigden bij de Antilliaanse Rotterdammers ligt daarmee nog wel hoger dan bij alle andere bevolkingsgroepen. Over het geheel genomen heeft in Rotterdam één op de vijf huishoudens een bijstandsuitkering. Datzelfde geldt voor één op de drie allochtone huishoudens. Bij Antillianen is dat dus één op de twee. Dat blijkt uit de nieuwste feitenkaart van Lus di Trafico, een gemeentelijk project voor Antillianen in Rotterdam. Op de feitenkaart staan de laatste cijfers over deze bevolkingsgroep, waarover tot nu toe weinig bekend was. Die cijfers zijn nodig om beleid te kunnen ontwikkelen voor Antilliaanse Rotterdammers, die relatief veel problemen kennen. Uit de feitenkaart, die dit keer de positie van deze bevolkingsgroep in het onderwijs en op de arbeidsmarkt belicht, blijkt ook dat het aantal werkzoekenden relatief hoog is. In Rotterdam is één op de tien mensen die tot de potentiële beroepsbevolking behoort, geregistreerd als werkzoekende. Bij Antillianen tussen de 15 en 65 jaar is dat één op de zes. Het verschil tussen vertegenwoordigers van de eerste en tweede generatie is overigens groot. Bij de eerste groep gaat het om 19 procent, bij de tweede 6 procent. Wat hierbij ongetwijfeld een rol speelt is dat het onderwijsniveau van veel Antillianen relatief laag is. Het aantal Antilliaanse jongeren dat vroegtijdig school verlaat is de afgelopen jaren gedaald, maar ligt nog altijd een stuk hoger dan bij autochtone en andere allochtone jongeren: rond de 43 procent. Ook het verzuim onder Antilliaanse scholieren blijkt hoger te liggen. Een van de oorzaken hiervoor is dat veel Antillianen die zich in Rotterdam vestigen, niet direct hun kinderen aanmelden bij een school. Eenderde van alle kinderen in de basisschoolleeftijd die zich vanuit het buitenland in deze stad vestigen is van Antilliaanse afkomst. In het voortgezet onderwijs is dat een kwart. Ook blijkt uit de feitenkaart van Lus di Trafico, dat zich baseert op cijfers van het Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS), dat Antilliaanse schoolkinderen in Rotterdam gemiddeld lager presteren dan hun Rotterdamse leeftijdgenoten. Hun toetsresultaten zijn gemiddeld tussen de 5 en 10 procent lager. In de eerste helft van dit jaar zijn er beduidend minder Antillianen vanuit het geboorteland naar Rotterdam gekomen dan in dezelfde periode vorig jaar en het jaar daarvoor. In zes maanden tijd is het aantal Antillianen in deze stad toegenomen met ongeveer 250 mensen. In de eerste zes maanden vorig jaar ging het om zevenhonderd personen. Reden is volgens Lus di Trafico dat steeds minder Antillianen zich in Rotterdam vestigen en steeds meer leden van deze bevolkingsgroep de stad verlaten.
Bovendien ben ik benieuwd wat Justitie met voorzitter Maas van de LPF gaat doen.
Wat te denken van die JSF-bommenwerper waar Pim tegen was.
Over verspild belastinggeld gesproken !
Van mij mogen die genoemde uitkeringen met 100% omhoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |