abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120282300
quote:
Uitspraak rechter: Er zijn geen wetten overtreden

Amsterdam, 13 december 2012 – Vandaag deed een rechter uitspraak in de ruim twee jaar durende juridische procedure over de opvang van orka Morgan. De Orka Coalitie spande de rechtszaak aan om Morgan terug te brengen naar de natuur volgens een gefaseerd stappenplan, gesteund door internationale wetenschappers en deskundigen. De rechter besloot vandaag dat het Ministerie geen wetten overtreden heeft toen zij het besluit over het uitzetten van de orka toevertrouwde aan het Dolfinarium. De Orka Coalitie is teleurgesteld nu blijkt dat de wetgeving voor de bescherming van wilde dieren zo ernstig tekortschiet.

De afgelopen jaren heeft de Orka Coalitie zich vol overgave ingezet om Morgan een echte kans op vrijheid te geven. Woordvoerder en mariene bioloog Barbara van Genne: “We zijn ontzettend teleurgesteld dat de wetgeving zó weinig bescherming biedt aan wilde dieren als Morgan. Beslissingen over het rehabiliteren van deze dieren zouden niet aan commerciële belanghebbenden mogen worden overgelaten, want dan delven de belangen van het dier het onderspit en is er geen sprake van bescherming. Gelukkig konden we dit probleem aan de kaak stellen dankzij de steun van vele particuliere supporters, en hebben we wereldwijde aandacht gegenereerd voor de bescherming van wilde dieren en het lot van orka’s in gevangenschap”.

De uitspraak van de rechter belooft weinig goeds voor dieren in het wild. Want het betekent dat menselijke hulp aan wilde dieren heel noodlottig uit kan pakken als het dier in gevangenschap goud waard is. De commerciële industrie kan doen en laten wat zij wil en onafhankelijke wetenschappers hoeven niet serieus genomen te worden. Ook voor Morgan ziet de toekomst er somber uit. Wetenschappers bezochten Loro Parque en toonden aan dat Morgan te lijden heeft onder constante aanvallen van andere orka’s in het park. Ze is bedekt met littekens en vertoont stereotiepe gedrag waarbij ze zichzelf verwondt. Ook wordt ze belaagd door een volwassen mannetje dat wil paren, terwijl Morgan daar nog veel te jong voor is.

De Orka Coalitie blijft vechten voor een duidelijke scheiding tussen organisaties die wilde dieren moeten helpen en rehabiliteren, en organisaties die commerciële belangen hebben bij het in gevangenschap houden van dieren. “Morgan zit voorlopig vast op Tenerife. Gelukkig zijn er in Spanje ook dierenbeschermers die zich het lot van deze orka aantrekken en ons gevecht daar voort willen zetten. We zullen Morgan in de gaten blijven houden en helpen waar we kunnen. En in Nederland richten we onze blik vooruit, om ervoor te zorgen dat gestrande walvisachtige niet meer in de handen van de commerciële industrie belanden. Het feit dat de vergunning voor opvang van deze dieren niet meer op naam van het pretpark Dolfinarium staat, maar op naam van opvangcentrum SOS Dolfijn, is daarin een eerste goede stap”, aldus Van Genne.

De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, EDEV – Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
De uitspraak:
quote:
Orka Morgan blijft in dierentuin. Orka Morgan kan in de dierentuin in Tenerife blijven. Dat is het gevolg van een uitspraak van de rechtbank Amsterdam vandaag. De rechtbank vindt dat de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in de zomer van 2011 een vergunning mocht verlenen voor het vervoer van Morgan naar het Canarische eiland. De Orca Coalitie had de verstrekking van die vergunning aangevochten. Zij vonden dat de orka moest worden teruggeplaatst in de zee. De rechter vindt dat niet kan worden vastgesteld dat het welzijn van de orka beter is gediend als die in de Noordzee zou worden teruggezet. De staatssecretaris heeft bovendien alle belangen zorgvuldig afgewogen, aldus de rechtbank.
http://zoeken.rechtspraak(...)9&%3Bu_ljn=BY6129

Dit zegt veel...
http://www.digitaljournal.com/article/338491
pi_120283759
Ik verbaas me niet meer over die apathische rechters in nederland.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_120284125
Als ik het goed begrijp is diegene die vanmiddag de reddingspoging van de bultrug afraadde weer mijn grote vriend Niels van Elk, de dierenarts van het dolfinarium. Uiteindelijk is pas s'avonds laat besloten tot nog een reddingspoging omdat er toch nog veel leven in de bultrug zat.

Die kerel moeten ze echt z'n diplomas ontnemen en nooit meer in de buurt van een dier laten.
pi_120284383
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:31 schreef truthortruth het volgende:
Als ik het goed begrijp is diegene die vanmiddag de reddingspoging van de bultrug afraadde weer mijn grote vriend Niels van Elk, de dierenarts van het dolfinarium. Uiteindelijk is pas s'avonds laat besloten tot nog een reddingspoging omdat er toch nog veel leven in de bultrug zat.

Die kerel moeten ze echt z'n diplomas ontnemen en nooit meer in de buurt van een dier laten.
Niels van Elk :'(

I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_120284625
Ik zie de glimlach op z'n kop :r
pi_120284741
Poging is mislukt. Morgen misschien een nieuwe poging.
Net liet los
en de accu van de helikopter raakte leeg.

tsjonge jonge jonge

Hij kan beter in een bejaardentehuis gaan werken
ben je zo van het vergrijzingsoverschot af .
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_120284861
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:44 schreef JerryLee het volgende:
Poging is mislukt. Morgen misschien een nieuwe poging.
Net liet los
en de accu van de helikopter raakte leeg.

tsjonge jonge jonge

Hij kan beter in een bejaardentehuis gaan werken
ben je zo van het vergrijzingsoverschot af .
En ze hadden het gewoon dus in het licht kunnen doen als deze klojo gewoon een poging had aangemoedigd. Maar nee, hij raadde het af want het zou stress kunnen veroorzaken.....FFS dat beest laten doodgaan is geen stress.
pi_120284964
Die dieren in een dolfinarium, DAT geeft stress.....
pi_120285041
Hopen op goed nieuws morgenvroeg.
pi_120294922
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:51 schreef Smeich het volgende:
Hopen op goed nieuws morgenvroeg.
:N

Bultrug kan niet worden gered

AMSTERDAM -
De bultrug die al twee dagen vastzit op een zandbank bij Texel, wordt niet meer gered.
Volgens de KNRM is alles geprobeerd met het materieel dat beschikbaar is en duurt het te lang om
nieuw materieel te laten komen.

"De kansen voor overleven zijn heel klein", zei woordvoerder Kees Brinkman van de Koninklijke
Nederlandse Redding Maatschappij. De plek waar het dier ligt is volgens hem te ondiep.

Donderdagavond is nog een reddingspoging gedaan, maar het net waarmee het dier door een geul naar zee moest worden gesleept, knapte. Toen was het plan nog om vrijdagochtend nog een poging te doen, maar dat is nu dus afgeblazen.

Het dier is zo'n 12 meter lang en weegt 20 ton.
pi_120295282
Rottig...
pi_120295445
Al die moeite, man die beesten sterven nou eenmaal, dat is de natuur.

Wat een onzin dit allemaal.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_120296242
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 09:35 schreef Voorschrift het volgende:
Al die moeite, man die beesten sterven nou eenmaal, dat is de natuur.

Wat een onzin dit allemaal.
Vroeger werd zo'n dier gewoon in mootjes gehakt en kon er een dorp van eten. Tegenwoordig laten we het 3 dagen creperen omdat het anders zo zielig is voor de omstanders. Kun je je afvragen wat een diervriendelijkere oplossing is.
pi_120296263
quote:
13s.gif Op vrijdag 14 december 2012 10:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Vroeger werd zo'n dier gewoon in mootjes gehakt en kon er een dorp van eten. Tegenwoordig laten we het 3 dagen creperen omdat het anders zo zielig is voor de omstanders. Kun je je afvragen wat een diervriendelijkere oplossing is.
Gewoon afmaken natuurlijk.

Het is maar een beest, en die lijdt ook nog eens.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_120296309
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 10:12 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het zou me niks verbazen als je dan Greenpeace voor de deur hebt staan vanwege walvisjacht.
pi_120296477
quote:
13s.gif Op vrijdag 14 december 2012 10:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Het zou me niks verbazen als je dan Greenpeace voor de deur hebt staan vanwege walvisjacht.
Die hippies beuk je gewoon aan de kant.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 14 december 2012 @ 11:10:39 #17
163650 Greys
pi_120297630
quote:

[..]

Het is maar een beest,
Dat ze een reddingspoging ondernemen om hem terug de zee in te krijgen vind ik niet meer dan normaal hoor, maar...

quote:
en die lijdt ook nog eens.
... als dat dan mislukt en het dier is duidelijk aan het lijden, dan ben ik het inmiddels met je eens ja. Maar dat ze om te beginnen wel een reddingspoging ondernemen vind ik raar om dat ook al af te doen als 'het is maar een beest joh'.
Als jij op straat loopt en je ziet een hond spartelen in de sloot die je er misschien wel uit zou kunnen krijgen, dan probeer je het al niet eens wat het is toch maar een beest? :P

Inmiddels na al die tijd vind ik het ook niet meer om aan te zien hoor, daarmee eens dus.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_120302282
quote:

[..]

Ik hoop gewoon dat het een snelle dood wordt dan is het klaar en niet weer zo'n drama als
met Morgan, dat ze dat dier eerst proberen te redden vind ik wel vrij normaal eigenlijk.

Afmaken kan altijd nog nietwaar?

Het is waar dat een dier in de natuur ook gewoon af en toe lijdt en dood gaat, net als mensen,
maar als jij per ongeluk een leeuwenkuil inloopt ben je ook verloren, maar er zullen vast wel
mensen zijn die je eerst gaan proberen te redden en als dat niet lukt en je bent op sterven na dood
tja... dan heb je pech net als deze bultrug.
pi_120302525
quote:
15s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik hoop gewoon dat het een snelle dood wordt dan is het klaar en niet weer zo'n drama als
met Morgan, dat ze dat dier eerst proberen te redden vind ik wel vrij normaal eigenlijk.

Afmaken kan altijd nog nietwaar?

Het is waar dat een dier in de natuur ook gewoon af en toe lijdt en dood gaat, net als mensen,
maar als jij per ongeluk een leeuwenkuil inloopt ben je ook verloren, maar er zullen vast wel
mensen zijn die je eerst gaan proberen te redden en als dat niet lukt en je bent op sterven na dood
tja... dan heb je pech net als deze bultrug.
Het gaat er juist om dat men te laf is om dat dier af te maken en het nu onnodig laat lijden. Als je in de 2e wereldoorlog in een hek prikkeldraad hing met een brandende fosforgranaat aan je riem waren je vrienden hopelijk ook menselijk genoeg om je een kogel door je hoofd te jagen, ondanks dat dat er waarschijnlijk niet heel prettig voor hen uitzag.
pi_120303209
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Het gaat er juist om dat men te laf is om dat dier af te maken en het nu onnodig laat lijden. Als je in de 2e wereldoorlog in een hek prikkeldraad hing met een brandende fosforgranaat aan je riem waren je vrienden hopelijk ook menselijk genoeg om je een kogel door je hoofd te jagen, ondanks dat dat er waarschijnlijk niet heel prettig voor hen uitzag.
Ik weet niet wat de snelste manier is om een Bultrug ''in te laten slapen'' maar ik hoop
dat ze het dier snel uit zijn lijden verlossen.
pi_120303226
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de snelste manier is om een Bultrug ''in te laten slapen'' maar ik hoop
dat ze het dier snel uit zijn lijden verlossen.
Een handgranaat in z'n mond.
pi_120303241
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Een handgranaat in z'n mond.
:{
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:24:07 #23
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_120303255
Dus nu laten ze dat beest op een pijnlijke en tergend langzame wijze aan zijn einde komen in plaats van het op te blazen, omdat mensen liever niet willen weten dat er bloed aan de binnenkant van een walvis zit.

Mensen :N
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_120303270
quote:
Is echt zo. Maar geen paniek, omdat er mensen zoals jij zijn laten we hem gewoon creperen tot hij stikt onder z'n eigen gewicht ^O^
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:26:58 #25
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_120303357
quote:
Opblazen door explosieven in de bek is wel de enige oplossing heb ik begrepen. Bloedvaten voor een injectie zijn niet te bereiken en kogels schijnen niet sterk genoeg te zijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')