De uitspraak:quote:Uitspraak rechter: Er zijn geen wetten overtreden
Amsterdam, 13 december 2012 – Vandaag deed een rechter uitspraak in de ruim twee jaar durende juridische procedure over de opvang van orka Morgan. De Orka Coalitie spande de rechtszaak aan om Morgan terug te brengen naar de natuur volgens een gefaseerd stappenplan, gesteund door internationale wetenschappers en deskundigen. De rechter besloot vandaag dat het Ministerie geen wetten overtreden heeft toen zij het besluit over het uitzetten van de orka toevertrouwde aan het Dolfinarium. De Orka Coalitie is teleurgesteld nu blijkt dat de wetgeving voor de bescherming van wilde dieren zo ernstig tekortschiet.
De afgelopen jaren heeft de Orka Coalitie zich vol overgave ingezet om Morgan een echte kans op vrijheid te geven. Woordvoerder en mariene bioloog Barbara van Genne: “We zijn ontzettend teleurgesteld dat de wetgeving zó weinig bescherming biedt aan wilde dieren als Morgan. Beslissingen over het rehabiliteren van deze dieren zouden niet aan commerciële belanghebbenden mogen worden overgelaten, want dan delven de belangen van het dier het onderspit en is er geen sprake van bescherming. Gelukkig konden we dit probleem aan de kaak stellen dankzij de steun van vele particuliere supporters, en hebben we wereldwijde aandacht gegenereerd voor de bescherming van wilde dieren en het lot van orka’s in gevangenschap”.
De uitspraak van de rechter belooft weinig goeds voor dieren in het wild. Want het betekent dat menselijke hulp aan wilde dieren heel noodlottig uit kan pakken als het dier in gevangenschap goud waard is. De commerciële industrie kan doen en laten wat zij wil en onafhankelijke wetenschappers hoeven niet serieus genomen te worden. Ook voor Morgan ziet de toekomst er somber uit. Wetenschappers bezochten Loro Parque en toonden aan dat Morgan te lijden heeft onder constante aanvallen van andere orka’s in het park. Ze is bedekt met littekens en vertoont stereotiepe gedrag waarbij ze zichzelf verwondt. Ook wordt ze belaagd door een volwassen mannetje dat wil paren, terwijl Morgan daar nog veel te jong voor is.
De Orka Coalitie blijft vechten voor een duidelijke scheiding tussen organisaties die wilde dieren moeten helpen en rehabiliteren, en organisaties die commerciële belangen hebben bij het in gevangenschap houden van dieren. “Morgan zit voorlopig vast op Tenerife. Gelukkig zijn er in Spanje ook dierenbeschermers die zich het lot van deze orka aantrekken en ons gevecht daar voort willen zetten. We zullen Morgan in de gaten blijven houden en helpen waar we kunnen. En in Nederland richten we onze blik vooruit, om ervoor te zorgen dat gestrande walvisachtige niet meer in de handen van de commerciële industrie belanden. Het feit dat de vergunning voor opvang van deze dieren niet meer op naam van het pretpark Dolfinarium staat, maar op naam van opvangcentrum SOS Dolfijn, is daarin een eerste goede stap”, aldus Van Genne.
De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, EDEV – Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
http://zoeken.rechtspraak(...)9&%3Bu_ljn=BY6129quote:Orka Morgan blijft in dierentuin. Orka Morgan kan in de dierentuin in Tenerife blijven. Dat is het gevolg van een uitspraak van de rechtbank Amsterdam vandaag. De rechtbank vindt dat de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in de zomer van 2011 een vergunning mocht verlenen voor het vervoer van Morgan naar het Canarische eiland. De Orca Coalitie had de verstrekking van die vergunning aangevochten. Zij vonden dat de orka moest worden teruggeplaatst in de zee. De rechter vindt dat niet kan worden vastgesteld dat het welzijn van de orka beter is gediend als die in de Noordzee zou worden teruggezet. De staatssecretaris heeft bovendien alle belangen zorgvuldig afgewogen, aldus de rechtbank.
Niels van Elkquote:Op donderdag 13 december 2012 21:31 schreef truthortruth het volgende:
Als ik het goed begrijp is diegene die vanmiddag de reddingspoging van de bultrug afraadde weer mijn grote vriend Niels van Elk, de dierenarts van het dolfinarium. Uiteindelijk is pas s'avonds laat besloten tot nog een reddingspoging omdat er toch nog veel leven in de bultrug zat.
Die kerel moeten ze echt z'n diplomas ontnemen en nooit meer in de buurt van een dier laten.
En ze hadden het gewoon dus in het licht kunnen doen als deze klojo gewoon een poging had aangemoedigd. Maar nee, hij raadde het af want het zou stress kunnen veroorzaken.....FFS dat beest laten doodgaan is geen stress.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:44 schreef JerryLee het volgende:
Poging is mislukt. Morgen misschien een nieuwe poging.
Net liet los
en de accu van de helikopter raakte leeg.
tsjonge jonge jonge
Hij kan beter in een bejaardentehuis gaan werken
ben je zo van het vergrijzingsoverschot af .
quote:
Vroeger werd zo'n dier gewoon in mootjes gehakt en kon er een dorp van eten. Tegenwoordig laten we het 3 dagen creperen omdat het anders zo zielig is voor de omstanders. Kun je je afvragen wat een diervriendelijkere oplossing is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:35 schreef Voorschrift het volgende:
Al die moeite, man die beesten sterven nou eenmaal, dat is de natuur.
Wat een onzin dit allemaal.
Gewoon afmaken natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Vroeger werd zo'n dier gewoon in mootjes gehakt en kon er een dorp van eten. Tegenwoordig laten we het 3 dagen creperen omdat het anders zo zielig is voor de omstanders. Kun je je afvragen wat een diervriendelijkere oplossing is.
Het zou me niks verbazen als je dan Greenpeace voor de deur hebt staan vanwege walvisjacht.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Gewoon afmaken natuurlijk.
Het is maar een beest, en die lijdt ook nog eens.
Die hippies beuk je gewoon aan de kant.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen als je dan Greenpeace voor de deur hebt staan vanwege walvisjacht.
Dat ze een reddingspoging ondernemen om hem terug de zee in te krijgen vind ik niet meer dan normaal hoor, maar...quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is maar een beest,
... als dat dan mislukt en het dier is duidelijk aan het lijden, dan ben ik het inmiddels met je eens ja. Maar dat ze om te beginnen wel een reddingspoging ondernemen vind ik raar om dat ook al af te doen als 'het is maar een beest joh'.quote:en die lijdt ook nog eens.
Ik hoop gewoon dat het een snelle dood wordt dan is het klaar en niet weer zo'n drama alsquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is maar een beest, en die lijdt ook nog eens.
Het gaat er juist om dat men te laf is om dat dier af te maken en het nu onnodig laat lijden. Als je in de 2e wereldoorlog in een hek prikkeldraad hing met een brandende fosforgranaat aan je riem waren je vrienden hopelijk ook menselijk genoeg om je een kogel door je hoofd te jagen, ondanks dat dat er waarschijnlijk niet heel prettig voor hen uitzag.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik hoop gewoon dat het een snelle dood wordt dan is het klaar en niet weer zo'n drama als
met Morgan, dat ze dat dier eerst proberen te redden vind ik wel vrij normaal eigenlijk.
Afmaken kan altijd nog nietwaar?
Het is waar dat een dier in de natuur ook gewoon af en toe lijdt en dood gaat, net als mensen,
maar als jij per ongeluk een leeuwenkuil inloopt ben je ook verloren, maar er zullen vast wel
mensen zijn die je eerst gaan proberen te redden en als dat niet lukt en je bent op sterven na dood
tja... dan heb je pech net als deze bultrug.
Ik weet niet wat de snelste manier is om een Bultrug ''in te laten slapen'' maar ik hoopquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het gaat er juist om dat men te laf is om dat dier af te maken en het nu onnodig laat lijden. Als je in de 2e wereldoorlog in een hek prikkeldraad hing met een brandende fosforgranaat aan je riem waren je vrienden hopelijk ook menselijk genoeg om je een kogel door je hoofd te jagen, ondanks dat dat er waarschijnlijk niet heel prettig voor hen uitzag.
Een handgranaat in z'n mond.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de snelste manier is om een Bultrug ''in te laten slapen'' maar ik hoop
dat ze het dier snel uit zijn lijden verlossen.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Een handgranaat in z'n mond.
Is echt zo. Maar geen paniek, omdat er mensen zoals jij zijn laten we hem gewoon creperen tot hij stikt onder z'n eigen gewichtquote:
Opblazen door explosieven in de bek is wel de enige oplossing heb ik begrepen. Bloedvaten voor een injectie zijn niet te bereiken en kogels schijnen niet sterk genoeg te zijn.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |