abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120258795
Ja, ik heb het zo ver geschopt; ik ben 8e jaars bachelor student. Ben nu bijna klaar met mijn studie, maar heb wat vragen over ons altijd veranderende studiesysteem, waardoor ik het uiteindelijk niet altijd meer snap. Dus, komen ze:

- Heb je als 8e jaars student nog recht op OV? Ik dacht van niet, maar nu las ik ergens dat het wel zo kan zijn (ik ga er vanuit dat ik nog een Msc ga doen, dus tel die jaren er gerust bij op)

- Wat bedoelen ze met institutioneel collegegeld? Dat schijn je na je 30e te moeten betalen

- Klopt het dat je pas 2 jaar na je studie hoeft te beginnen met terugbetalen?

- Wat als je binnen die 2 jaar weer begint met een master. Dan hoef je toch nog niet terug te betalen onder je studie? Duurt het daarna weer 2 jaar, of de tijd die er overgebleven is?

Antwoorden worden erg op prijs gesteld, ik heb deze vragen al lang. Als het kan, kun je een link met je bron sturen (als je die hebt gebruikt). Ik hoor veel verschillende antwoorden gehoord van mensen op al deze vragen, maar wil wel eens weten hoe het echt zit.

Thanks!
  † In Memoriam † donderdag 13 december 2012 @ 09:53:26 #2
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_120258806
8 jaar, goed bezig Einstein! 14.gif
  donderdag 13 december 2012 @ 09:56:31 #3
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_120258874
De link: www.duo.nl
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_120258935
Na 8 jaar geen recht meer op lenen, geen recht meer op OV en minimaal dubbel collegegeld betalen (instituoneel bladibla)
Tip: overweeg te gaan werken en laat die master maar zitten want als je al 8 jaar over je bachelor doet wordt dat een kansloze missie.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_120258962
quote:
3s.gif Op donderdag 13 december 2012 09:58 schreef Deetch het volgende:
Na 8 jaar geen recht meer op lenen, geen recht meer op OV en minimaal dubbel collegegeld betalen (instituoneel bladibla)
Dat laatste klopt niet.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_120258998
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 09:52 schreef Surreous het volgende:
Ja, ik heb het zo ver geschopt; ik ben 8e jaars bachelor student. Ben nu bijna klaar met mijn studie, maar heb wat vragen over ons altijd veranderende studiesysteem, waardoor ik het uiteindelijk niet altijd meer snap. Dus, komen ze:

- Heb je als 8e jaars student nog recht op OV? Ik dacht van niet, maar nu las ik ergens dat het wel zo kan zijn (ik ga er vanuit dat ik nog een Msc ga doen, dus tel die jaren er gerust bij op)

- Wat bedoelen ze met institutioneel collegegeld? Dat schijn je na je 30e te moeten betalen

- Wat als je binnen die 2 jaar weer begint met een master. Dan hoef je toch nog niet terug te betalen onder je studie? Duurt het daarna weer 2 jaar, of de tijd die er overgebleven is?

Antwoorden worden erg op prijs gesteld, ik heb deze vragen al lang. Als het kan, kun je een link met je bron sturen (als je die hebt gebruikt). Ik hoor veel verschillende antwoorden gehoord van mensen op al deze vragen, maar wil wel eens weten hoe het echt zit.

Thanks!
8 Jaar bezig met je opleiding? Hoe oud ben je dan onderhand wel niet?
pi_120259019
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 10:01 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

8 Jaar bezig met je opleiding? Hoe oud ben je dan onderhand wel niet?
met een bacheloropleiding hè, die duren normaal 4 jaar :')
pi_120259042
@2thmx
dat dacht ik ook

@Deetch
Ik ga niet gelijk door, want inderdaad, het laatste wat ik wil is nog eens zo'n faaltijd. Eerst werken en dan eens kijken of de msc nog komt. Ik overweeg dan heel voorzichtig of die gaat komen

@GroningseGast
Dat kun je als het goed is wel redelijk uitrekenen

-> maar; als ik geen msc ga doen, heb ik in dit 8e jaar geen recht op ov. maar als ik die wel ga doen, heb je dan totaal 7 of 8 jaar recht?
  donderdag 13 december 2012 @ 10:06:27 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_120259121
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 10:02 schreef Surreous het volgende:
@2thmx
dat dacht ik ook

@Deetch
Ik ga niet gelijk door, want inderdaad, het laatste wat ik wil is nog eens zo'n faaltijd. Eerst werken en dan eens kijken of de msc nog komt. Ik overweeg dan heel voorzichtig of die gaat komen

@GroningseGast

-> maar; als ik geen msc ga doen, heb ik in dit 8e jaar geen recht op ov. maar als ik die wel ga doen, heb je dan totaal 7 of 8 jaar recht?
Vanaf 1 januari 2013 heb je nog maar 5 jaar recht op ov.

Beetje flauw om te zeggen, maar ik zou de site van duo eens doorlezen. Daar staan al je vragen op beantwoord. Te zien aan je eerste posts heb je uit je omgeving inderdaad veel verschillende onzin gehoord.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_120259171
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 10:02 schreef Surreous het volgende:
@2thmx
dat dacht ik ook

@Deetch

@GroningseGast

7 jaar. Wordt overigens volgend jaar aangepast/ingekort, geen idee of 't terugwerkende kracht heeft. DUO.nl weet 't vast wel :).
pi_120259238
@Ryon

Dankjewel. Inderdaad, veel onzin gehoord en niet flauw om te zeggen hoor, want je hebt gelijk dat ik daar had moeten gaan lezen. Was daarom gelijk aan het lezen geslagen op die site sinds de eerste posts dat suggereerden en dat had ik veel eerder moeten doen, alles staat daar inderdaad.

Over die 5 jaar OV; ik lees hier dat je recht op OV hebt zo lang je nog studiefinanciering krijgt (en die kan ik nog krijgen, zij het een lening).
http://www.duo.nl/SRVS/CG(...)=8253,Sxi=6,Case=obj(31634),ts=OcwDuoNew
pi_120259320
Dus, 2thmx: als het je normale recht + 3 jaar is, kom ik met msc uit op:

3 jaar bsc + 2 jaar msc + 3 jaar extra recht = 8 jaar

Zonder msc natuurlijk 6 jaar.

Klopt dat?
pi_120259346
Ik ga denk ik zo even bellen naar de duo, zij weten het me vast wel te vertellen.
pi_120259368
Na je 30e heb je iig geen recht meer op stufi
http://www.duo.nl/particu(...)sfho/voorwaarden.asp

Regels omtrent collegegeld en 2e opleiding (staat niks over dan 30)
http://www.duo.nl/particulieren/studeren/collegegeld.asp

Ov kaart alleen tijdens periode dat je stufi ontvangt en 1e leenjaar
http://www.duo.nl/particulieren/reizen/reizen.asp
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_120259384
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 10:02 schreef 314 het volgende:

[..]

met een bacheloropleiding hè, die duren normaal 4 3 jaar :')
pi_120259444
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 10:13 schreef Surreous het volgende:
Dus, 2thmx: als het je normale recht + 3 jaar is, kom ik met msc uit op:

3 jaar bsc + 2 jaar msc + 3 jaar extra recht = 8 jaar

Zonder msc natuurlijk 6 jaar.

Klopt dat?
Volgens mij wel. Maar ik heb m'n post ook alweer aangepast :P. Duo bellen lijkt me een uitstekend idee!
  donderdag 13 december 2012 @ 10:27:45 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_120259730
Ik zou zeker even duo bellen.

Maar:

OV krijg je zolang je prestatiebeurs krijgt +3 jaar. Vanaf 1 januari 2013 wordt dat prestatiebeurs + 1 jaar. In de praktijk is dat dus 4 jaar + 1 jaar.

Lenen mag je nog 3 jaar na het ontvangen van je prestatiebeurs. Als dit je 8ste jaar is zit je er doorheen. Tenzij je eerder mbo hebt gedaan. Die stufi jaren worden niet meegeteld voor je hbo/wo jaren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_120262592
Duo gebeld. Antwoord: tot januari 2013 recht op OV. OV is gift voor al die tijd, of ik nou nog een master doe of niet.

Lening terug betalen begint past twee jaar na het afronden van de studie (dat klopt dus). Begin je na die tijd nog een studie, dan stopt het terugbetalen. Je gaat dan 1 maand na het afronden van de volgende studie verder met terugbetalen.

Bedankt dat jullie even meegedacht hebben, ben blij om hier nu duidelijkheid over te hebben.
pi_120263130
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:59 schreef Surreous het volgende:
Duo gebeld. Antwoord: tot januari 2013 recht op OV. OV is gift voor al die tijd, of ik nou nog een master doe of niet.
Dit klopt volgens mij niet (aangenomen dat dit nu het 8e jaar is waarin je studeert/ingeschreven staat bij een uni).
pi_120273327
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 12:18 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Dit klopt volgens mij niet (aangenomen dat dit nu het 8e jaar is waarin je studeert/ingeschreven staat bij een uni).
En uiteraard is je OV geen gift als ke je opleiding niet binnen 10 jaar haalt... Waar je toch al heel dicht bij in de buurt komt.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  donderdag 13 december 2012 @ 17:07:25 #21
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_120273493
Waarom doe je al 8 jaar over je bachelor en waarom denk je een überhaupt een master te kunnen halen als je je bachelor nog net binnen driemaal nominaal haalt? :o
pi_120274266
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 09:52 schreef Surreous het volgende:

Thanks!
Het is vrij simpel:

4 jaar STUFI + OV
3 jaar LENING + OV

daarna -O-

als je per 1 september 7 jaar achter de rug hebt bent dan ontvang je over een 1,5 jaar in januari een brief dus je schuld is zo groot....en een jaar later als je 9,5 jaar bezig bent moet je terug betalen....dat wordt echter opgeschort als je nog bezig bent met je master of bachelor behalen.

Overigens als je alleen je bachelor binnen 10 jaar behaalt wordt er op schriftelijk verzoek (die ze niet afwijzen, daar heb je gewoon recht op) 3 jaar stufi + 7 jaar ov kwijtgescholden. Dus dan zou je nog rond de 1000/2000 terug moeten betalen + wat je zowieso extra had geleend de laatste 3 jaar van je recht. Ik hoor trouwens van sommige studenten dat ze automatisch zien dat hun schuld ineens kleiner wordt na het behalen van hun bachelor dus mogelijk zetten ze het automatisch om.
pi_120274585
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 12:18 schreef 2thmx het volgende:

[..]

nee ik moest mijn ov stoppen.....1 september 2004 begonnen (geen idee wanneer ik die OV kreeg)....recht tot 1 oktober 2011...
pi_120274606
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2012 17:02 schreef kipptje het volgende:

[..]

En uiteraard is je OV geen gift als ke je opleiding niet binnen 10 jaar haalt... Waar je toch al heel dicht bij in de buurt komt.
Nee, hij geeft toch aan dat hij zijn bachelor bijna heeft :( als hij die heeft kan hij een verzoek indienen zodat zijn 7 jaar ov + 3 jaar stufi een gift wordt.
pi_120295586
Goed, bedankt iedereen die heeft geholpen met de antwoorden. Ik had gister nog even een paar keer gebeld met DUO en het OV schijnt toch echt een gift te zijn, ook al heb je er zo lang over gedaan als ik. Is niet afhankelijk van het wel of niet halen van een master, zoals de studiefinanciering dat wel is.

Tjah, en al die mensen die grappen maken wil ik vragen; weet je eigenlijk mijn situatie wel? weet je wel wat er gebeurd is? waarom zou ik naar jullie luisteren?

De 7 jaar die ik nu gehad hebben waren erg leerzaam, zowel qua studie als qua 't leven. Ik werk hard om mijn studie af te krijgen. Ik ga straks inderdaad ook hard werken om de lening af te betalen. En iets teruggeven aan de maatschappij.

Tuurlijk had ik tegen mezelf als 18 jarige willen zeggen; denk goed na voor je aan je studie begint! Maar ja, dan begin je. Dan loopt het wat minder. Dan gebeuren er dingen en probeer je er wat van te maken. Ik ben gewoon blijven doorzetten, blijven proberen. En ik ga het halen.

Iedereen die daar nu commentaar op heeft wil ik ook zeggen; kijk naar je eigen leven. Gaat alles makkelijk voor je? Zet jij het wel door als iets niet makkelijk gaat?

Goed, even wat feedback naar een aantal van jullie. Nogmaals, ook bedankt voor de positieve reacties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')