quote:
Op dinsdag 26 februari 2013 03:14 schreef Ryan3 het volgende:Zit bij aflevering 9 nu, de prijs van kunst, maar wat me tot nu toe een beetje verbaast, is dat die Gouden Eeuw van de Nederlanden qua rijkdom en extravagantie eigenlijk nog gekker is geweest dan wat ik me er eerder van voorstelde... Maar ook het kapitalisme begon er (inclusief handelen met voorkennis en het globalisme en imperialisme), migratie, de moderne wetenschap, de kunst en de kunsthandel, de armenzorg, de vrijheid van geweten... (Er was veel out of the box denken toen in de Nederlanden.... dat later in de 18de en 19de eeuw verloren ging, mooie uitdaging voor Goedkoop (de immer enthousiaste historicus) om daar ook een docu-serie aan te wijden btw... De Jan Saliegeest van Nederland).
Dat is ook meteen de reden natuurlijk waarom de vaderlandse geschiedenis Hollandocentrisch van aard is wrs... ik denk dat buiten Holland, een deeltje Zeeland en een deeltje Friesland, de Nederlanden (dwz de overige 4 provinciën) wrs nog min of meer in de middeleeuwen leefde, idem de rest van Europa, dito rest van de wereld...
De impact van de Gouden Eeuw is gewoon heel erg groot geweest op die 3 voornoemde provinciën. Op de wereld zelfs?
Btw het pak dat Goedkoop droeg was van de film Nova Zembla, zei hij, maar dat dateerde dan als het historisch adequaat was gemaakt van eind 16de eeuw (1584 of zoiets).
Dat is dus het punt. De vaderlandse geschiedenis, een negentiende-eeuws product, was tot de jaren '60 voornamelijk een protestantse lofzang op de Nederlandse natie, waarbij Holland en vooral Amsterdam de norm was. Een échte Nederlander was een protestantse Amsterdamse man (zie bijv.
deze protestants-nationalistische historicus, maar ook zijn
katholieke tegenhanger). De hoogtepunten van de natie speelden zich dan ook in de hoofdstad af, waaronder de Gouden Eeuw. Dát was de identiteitsverschaffende nationale geschiedenis tijdens de 19e eeuw, toen Nederland 'gecreëerd' werd. Helaas is die insteek nogal hardnekkig gebleken. Maar doe je recht aan de geschiedenis van dit gebied als je slechts de materiële hoogtijdagen in Holland in kaart brengt?
Die Gouden Eeuw was sowieso niet Nederlands, die beperkte zich dus slechts tot een zeer klein rijk groepje in het westen, zoals we ook in de serie hebben kunnen zien. Schrijnend was de opmerking van Goedkoop bij Pauw en Witteman dat 'wij toen een protestantse natie waren', nogal ouderwets dus. Ten eerste was een groot bevolkingsdeel katholiek, ten tweede bestond er absoluut niet zoiets als een natie (een eensgezind volk dat zich ook zo voelde en zich als Nederlander identificeerde).
Tijdens die 16e en 17e eeuw gebeurde er ook genoeg interessants buiten Holland. De oorlogshandelingen van 'de Opstand' en 'het Rampjaar' vonden er geheel plaats, de Nassaus konden hun stadhouderschap slechts in Friesland en Groningen voortzetten en 'provinciale' steden waren dan wel laat-Middeleeuws, maar deden daarmee niet heel veel onder voor de westerse steden. Groningen en Middelburg waren bijvoorbeeld grote steden. 'Middeleeuws' is sowieso een wat holle en generaliserende opmerking gezien de culturele prestaties van de hoge en lage Middeleeuwen; de opkomst van universiteiten bijvoorbeeld. En als je het over wetenschappelijke prestaties hebt (ook al in de Middeleeuwen ingezet), was Vlaming
Vesalius toch echt meer een pionier dan Swammerdam.
Veelzeggend en ook van grote invloed is de 'onderdrukte' status van Noord-Brabant en Limburg geweest. Dat waren geen vrije, autonome gewesten, maar vielen direct onder het bewind van de protestantse Staten-Generaal (
Generaliteitslanden). Niet voor niets leefden hier lang sterke antihollandse sentimenten. Overigens bloeide deze regio door verbeterde landbouwtechnieken in de achttiende eeuw juist enorm op, terwijl de rijkdom in het westen relatief gezien wat afnam, iets wat je ook niet snel zal tegenkomen in de oude vaderlandse geschiedenissen.
De zeventiende-eeuwse nationale hoogtijdagen zijn al een tijdje een verouderd onderwerp onder historici. De zeventiende eeuw als periode natuurlijk niet, maar een lofzang of een geschiedenis van 'grote heren' wordt nauwelijks nog geschreven. Veel nationale mythes, gecreëerd in de negentiende eeuw, zijn inmiddels doorgeprikt, zo laat de serie ook mooi zien (rijkdom, rol Antwerpen, 'tolerantie'). De serie is sowieso van een prima kwaliteit, maar valt dus wel in de valkuil de Gouden Eeuw als vaderlands te bestempelen. Maar dat is nou eenmaal een tendens in Nederland. Vaderlandse geschiedenis wordt langzaamaan weer als identiteitverschaffer beschouwd, getuige de (zeer Hollandocentrische) canon van de geschiedenis, discussies rond het nationale historische museum en tv-programma's als deze. Want hoezeer historisch correct de serie ook is, de onderwerpkeuze komt niet uit het niets. Daarbij wil Goedkoop de periode juist gebruiken als spiegel voor de huidige maatschappij, waar op zich niets mis mee is. Hij wil die vooronderstelde (tolerante, rijke) identiteit juist afbreken, of actuele zaken als immigratie als iets positiefs of iets gewoons laten tonen. Maar zoals gezegd ontbreekt er nog genoeg aan.
Pff, dit is een lange post geworden
I don't really come from outer space ||
Last.fm