Hoi klaagbakertjes.
Wij wonen met zijn allen in Nederland (als je een Belg of Limburger bent doe je maar alsof) , een land waarvan de populatie alom bekend staat om haar gierigheid. Er worden doorgaans veel grapjens over gemaakt, welke ik vroeger erg leuk vond. Ik zag die overdreven gierigheid in mijn jongere jaren als een stereotype gebaseerd op leugens en vooroordelen.
Echter, de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het niet totaal ongegrond is. Ik word nu steeds vaker geconfronteerd met zulk gierig volk, dat een

-gezicht gewoonweg niet volstaat. Enkele voorbeelden zijn misschien op zijn plaats.
-In een restaurant, tafel naast mij (ons) zitten 2 zussen en een broer, die gezellig uit eten zijn. Alle drie chique aangekleed, ik schat ze een jaar of 60 in. Uiteindelijk komt de ober met de rekening en dan komen de portemonnees op tafel. Tien minuten aan muntjes tellen, stemverheffingen (ik heb maar 2 glazen bier op, geen 3) en discussie over de fooi (zo lekker vond ik het ook weer niet) en ze zijn eindelijk klaar. Iedereen heeft precies betaald wat ze op hebben, geen cent meer. In plaats van 1 iemand te laten betalen en dit eventueel later verrekenen, of de rekening simpelweg door drieën te delen waardoor je misschien 3 euro teveel betaald zo moeilijk doen. Iedere keer als je ergens uit eten gaat. En geen fooi geven, terwijl het een prima restaurant is en er niets aan de service mankeerde.
-Wanneer je stappen bent met vrienden en een geeft gewoon geen rondjes. Dit is iets wat hij nooit doet. Wanneer het zijn beurt is om bier te halen is hij plots naar de wc, naar buiten om een sigaret te roken of wat dan ook. Uiteindelijk haalt iemand anders maar bier en wat schertst ieders verbazing? Hij is er als de kippen bij om zijn biertje te innen. Dit gaat zo de gehele avond door. Als je hem vraagt waarom hij geen rondjes haalt, loopt hij naar de bar en haalt een biertje voor zichzelf en die ene persoon die hem vroeg naar zijn gebrek aan uitgedeelde rondjes.
-Uit eten met mensen van de studie. De rekening komt aan het einde van de goede doch scherp geprijsde maaltijd en je stelt voor om de rekening gelijk te verdelen. Iedereen betaalt even veel. Iedereen is het er mee eens behalve een of twee man. Die gaan een hoop heisa maken en weigeren "meer te betalen dan dat ze op hebben". De meest uiteenlopende argumenten komen dan naar boven. "Er staat brood op de rekening en daar heb ik niets van op" (¤0,40), "Ik heb expres geen drinken besteld" (

) . Het toppunt was dan nog wel dat iemand het gore lef had om ¤2,- fooi die ik had ingelegd gaat terugpakken en in zijn eigen portemonnee stopt omdat "er teveel geld op tafel lag en ik vond het eten toch niet zo lekker". Wat..
Klacht: Gierig kutvolk.